ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΑΠΟΨΕΙΣ

Κυριακή Α' Ματθαίου των Αγίων Πάντων

0

Κυριακή Α’ του Ματθαίου και των Αγίων Πάντων. Μια εκκλησιαστική περίοδος ολοκληρώνεται και μια νέα αρχίζει. Με την εξέχουσα αυτή Κυριακή στον εκκλησιαστικό κύκλο, η Εκκλησία εορτάζει όλους τους γνωστούς και άγνωστους Αγίους και Αγίες όλης της γης και όλων των αιώνων. Απόστολοι, Προπάτορες, Πατριάρχες της Παλαιάς Διαθήκης, Μάρτυρες, Μεγαλομάρτυρες, Ιεράρχες, Προφήτες, Όσιοι, Ομολογητές και Δίκαιοι εγγεγραμμένοι στο βιβλίο της ζωής. Βραβευμένοι στους ουρανούς. Οι μιμητές των Παθών του Χριστού και τα πάθη τους αφαιρούμενοι. Η Κυριακή των Αγίων Πάντων είναι η αμέσως επόμενη  Κυριακή μετά την Πεντηκοστή. Η σημασία της όσο και η τοποθέτησή της μετά την Κυριακή της Πεντηκοστής είναι μεγάλη διότι η Ανάσταση του Χριστού, η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος και η ίδρυση της Εκκλησίας έφεραν στον κόσμο τη δυνατότητα ένωσης του ανθρώπου με το Θεό, η Εκκλησία καθιέρωσε να εορτάζονται σε μια κοινή εορτή όλοι οι Άγιοι, όλων των εποχών.

Πρόκειται για μια κινητή εορτή που «πέφτει» 56 ημέρες ακριβώς μετά το Πάσχα. Η εορτή αυτή φανερώνει επίσης την κοινότητα και ενότητα όλων των ορθοδόξων Αγίων και κατ’ επέκταση όλων των Ορθοδόξων Χριστιανών, όλων των εποχών και όλων των λαών, από την εποχή των Αποστόλων μέχρι σήμερα. Έχει σκοπό επίσης να τιμηθούν από την Εκκλησία, δηλαδή από τον ορθόδοξο χριστιανικό λαό, και εκείνοι οι Άγιοι, που τα ονόματα και η ζωή τους δεν έγιναν γνωστά στους ανθρώπους και που χωρίς αμφιβολία είναι πάρα πολλοί.

Τη Δευτέρα, μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων, αρχίζει και η νηστεία των Αγίων Αποστόλων η οποία λήγει στις 29 Ιουνίου, εορτή των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου (ενώ στις 30 Ιουνίου εορτάζουν οι 12 Απόστολοι). Είναι μια ελαφριά σαρακοστή, στην οποία τρώγεται και το ψάρι, εκτός Τετάρτης και Παρασκευής.

Με την Κυριακή των Αγίων Πάντων, κλείνει κάθε χρόνο ο κινητός κύκλος των εορτών, που πάντοτε αρχίζει από την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου και χωρίζεται σε δύο επιμέρους περιόδους, στο κατανυκτικό Τριώδιο και στο χαρμόσυνο Πεντηκοστάριο. Συνάμα και όλες οι Κυριακές του έτους χωρίζονται σε 4 περιόδους.

Αυτές είναι:

1) Οι Κυριακές του Ματθαίου (που αποτελούν την καλοκαιρινή περίοδο μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου)

2) Οι Κυριακές του Λουκά (που αποτελούν τη φθινοπωρινή και χειμερινή περίοδο)

3) Οι Κυριακές του Τριωδίου (Μέσα Χειμώνα μέχρι το Μεγάλο Σάββατο το πρωί)

4) Οι Κυριακές του Πεντηκοσταρίου (Κυριακή του Πάσχα – μέσα της άνοιξης – μέχρι την Κυριακή των Αγίων Πάντων αρχές του καλοκαιριού)

Οι βίοι των Αγίων ονομάζονται  Συναξάρια. Μπροστά από το όνομα του κάθε Αγίου βρίσκουμε έναν χαρακτηρισμό, ούτως ώστε να ξέρουμε ποιος και τι ήταν ο οποιοσδήποτε Άγιος. Οι χαρακτηρισμοί αυτοί είναι οι εξής:

Μάρτυρας: Ονομάζεται ο Άγιος  που θυσίασε τη ζωή του για τον Χριστό, και κάνοντας ομολογία την πίστη του σ’ Αυτόν. Μόνο στους 3 πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού – εποχή  σκληρών διωγμών από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία – υπολογίζονται σε 11 εκατομμύρια μετά από βασανιστήρια. Οι ιερείς που μαρτύρησαν ονομάζονται Ιερομάρτυρες, και από την τάξη των μοναχών Οσιομάρτυρες. Όσοι υπέστησαν πολλά και βαριά βασανιστήρια λέγονται Μεγαλομάρτυρες, και οι νεαρές ανύπαντρες γυναίκες φέρουν την ονομασία Παρθενομάρτυρες. Τέλος στα χρόνια της Τουρκοκρατίας έχουμε τους Νεομάρτυρες δηλαδή εκείνους που προτίμησαν να χάσουν τη ζωή τους από το να γίνουν Μουσουλμάνοι.

Όσιοι: Οι προερχόμενοι από τις τάξεις των μοναχών.

Ομολογητής: Ο Άγιος που ομολόγησε τον Χριστό, υπέστη διώξεις και βασανιστήρια αλλά δεν θανατώθηκε. Πολλοί Ομολογητές υπήρξαν στα χρόνια της Εικονομαχίας στο Βυζάντιο.

 

Αντί επιλόγου

Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός για την τιμή των Αγίων

Ας τιμήσουμε τους αγίους με ψαλμούς και ύμνους και πνευματικά άσματα, με κατάνυξη, καθώς και με εκδηλώσεις ευσπλαχνίας σ’ αυτούς που έχουν ανάγκη.

Ας ανεγείρουμε αναμνηστικές στήλες σ’ αυτούς και εικόνες για να τους βλέπουμε, και ας γίνουμε εμείς οι ίδιοι, μιμούμενοι τις αρετές τους κατά κάποιο τρόπο, ζωντανά μνημεία και εικόνες που να θυμίζουν εκείνους.

Ας τιμήσουμε την Θεοτόκο, ως κυρίως και πράγματι Μητέρα του Θεού.

Τον προφήτη Ιωάννη, ως πρόδρομο και βαπτιστή και απόστολο και μάρτυρα…..

Τους αποστόλους, ως αδερφούς του Κυρίου και αυτόπτες μάρτυρες Αυτού… και τους μάρτυρες του Κυρίου, που διαλέχτηκαν από κάθε τάξη, ως στρατιώτες Χριστού, των οποίων αρχηγός είναι ο πρωτοδιάκονος Χριστού και απόστολος και πρωτομάρτυρας Στέφανος, και τους οσίους Πατέρες μας, τους θεοφόρους ασκητές, αυτούς οι οποίοι αντιμετώπισαν μέχρι τέλους της ζωής το μαρτύριο του ελέγχου της συνειδήσεως, που είναι το πιο μακροχρόνιο και βασανιστικό.

Τους προφήτες που έζησαν πριν από την εποχή της <<χάριτος>>, τους πατριάρχες, τους δικαίους, οι οποίοι προφήτευσαν την εμφάνιση του Κυρίου.

Αφού λοιπόν εξετάσουμε με προσοχή τη ζωή όλων αυτών, ας μιμηθούμε την πίστη, την αγάπη, την ελπίδα, το ζήλο, το βίο, την καρτερία στις συμφορές, την υπομονή μέχρι θανάτου, για να συμμετάσχουμε μαζί μ’ αυτούς στην απονομή των στεφάνων της δόξης.

Γιώργος Λινοξυλάκης

Πηγές: Πληροφορίες από το Google

Βαδίζοντας με τον Χριστό κάθε μέρα!

(Πατερικό Ημερολόγιο)

Αρχιμανδρίτη Παύλου Ντανά Ιεροκήρυκος εκδ. Σανιδάς Αθήνα 2006

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ