Κορυφώνεται την εβδομάδα που έρχεται το τουριστικό προϊόν στη χώρα μας και η εισροή ξένων τουριστών αναμένεται να φτάσει στο μάξιμουμ με τα νησιά να βρίσκονται κοντά στο 100% της πληρότητας, ωστόσο όπως διαβάζουμε, τα μαντάτα δεν είναι και τόσο ενθαρρυντικά από τον τομέα της εστίασης.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ που παρουσίασε το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha αλλά και αυτά που μπορούμε να διαπιστώσουμε μόνοι μας, ένας στους δύο επιχειρηματίες καταγράφει πτώση του τζίρου και 6 στους 10 βλέπουν την πελατεία τους να καταναλώνει όλο και λιγότερα προϊόντα, λόγω των αναγκαστικών ανατιμήσεων που προκαλεί η ακρίβεια και γενικότερα η ενεργειακή κρίση.
Μιλώντας με επιχειρηματίες της εστίασης σε εστιατόρια, οι τουρίστες βγαίνουν για φαγητό το πολύ μια φορά την εβδομάδα και οι λογαριασμοί που κάνουν δεν ξεπερνούν τα 10-13 ευρώ το άτομο.
Δικαιολογημένα λοιπόν είναι πολύ προβληματισμένοι. «Καταγράφουμε μια τεράστια πτώση στους τζίρους των μαγαζιών μας που ξεπερνά το 40%, σε σύγκριση με τους περυσινούς μας τζίρους. Εκεί που περιμέναμε ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί το καλοκαίρι, αφού ένας μεγάλος αριθμός ξένων επισκεπτών δεν είχαν φύγει για διακοπές έξω από τη χώρα τους τα δυο προηγούμενα χρόνια εν μέσω πανδημίας και είχαν κάνει τις σχετικές οικονομίες για να ξοδέψουν, έρχεται η πραγματικότητα να μας προσγειώσει ανώμαλα, καθώς βλέπουμε ότι τελείωσε ο Ιούλιος, και ενώ προσπαθούμε να μειώσουμε τα λειτουργικά έξοδα μας, αποφεύγοντας να προσλάβουμε προσωπικό, τα έσοδα μας κάποιες μέρες του μήνα δεν υπερκαλύπτουν τα έξοδα μας» αναφέρει ιδιοκτήτης ταβέρνας.
Τώρα να πούμε ότι δεν τα λέγαμε όλα αυτά έγκαιρα; Τα λέγαμε! Και τι μ’ αυτό; Κάποιοι αρπάζονταν από τους αριθμούς που έδινε ο ΕΟΤ και οι οποίοι έδειχναν ότι όλα πάνε υπέροχα. Όμως, η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική.
Τα ξενοδοχεία όχι μόνο στα νησιά, αλλά και στην πρωτεύουσα την ίδια ώρα είναι σχεδόν γεμάτα! «Οι ξένοι τουρίστες φέτος αν και έχουν γεμίσει τα ξενοδοχεία της χώρας, είναι… σφικτοί στην κατανάλωση. Είναι πάρα πολύ προσεκτικοί στις παραγγελίες τους και υπολογίζουν, πού θα ξοδέψουν και το τελευταίο τους ευρώ.
Δεν βγαίνουν τα έξοδα ούτε μιας οικογενειακής επιχείρησης, που δεν έχει υπαλλήλους, όταν οι πελάτες παραγγέλνουν για μεσημεριανό γεύμα κυρίως, μια σαλάτα και μια τζατζίκι. Η εστίαση αργοπεθαίνει και χρειάζεται την οικονομική στήριξη της Πολιτείας, όπως έχει στηρίξει και τόσους άλλους κλάδους» αναφέρει χαρακτηριστικά ο καταστηματάρχης κεντρικού εστιατορίου.
«Εμείς οι επιχειρηματίες της εστίασης δεν πάμε καλά. Ενώ υπάρχει μια σχετική ροή στη δουλειά, οι τζίροι μας είναι πάρα πολύ χαμηλοί. Δεν υπάρχουν πια οι… καλές παρέες που έτρωγαν ακριβά, χωρίς να τους ενδιαφέρει η τιμή του πιάτου. Έχουμε χάσει τους μεγάλους λογαριασμούς που μας έκαναν τα προηγούμενα χρόνια οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί πελάτες εξαφανίστηκαν. Χάσαμε και τους καλοφαγάδες Έλληνες που παράγγελναν ό,τι καλύτερο διέθετε το μαγαζί. Προκαλεί εντύπωση και το γεγονός ότι φέτος οι ξένοι πελάτες μας έχουν ξεχάσει εντελώς τι είναι το φιλοδώρημα. Βρετανοί, Γερμανοί και Ιταλοί δεν αφήνουν σχεδόν καθόλου φιλοδώρημα στους σερβιτόρους» αναφέρει ιδιοκτήτης στον τομέα της εστίασης.
Φωνή απόγνωσης εν μέσω κορύφωσης της τουριστικής περιόδου από τους ανθρώπους της εστίασης. Θα τους ακούσει κανείς; Αμφιβάλω, επειδή αυτοί που μας κυβερνούν έχουν πολλές τρύπες να κλείσουν, καθώς έχουμε μπει ήδη σε μια μακρόσυρτη προεκλογική περίοδο, ιδιόμορφη κι ενώ έχουμε μπροστά μας ένα χειμώνα πολύ δύσκολο από όπου και αν τον δεις.
Όμως τέτοιες φωνές πρέπει να ακούγονται. Οι άνθρωποι στην εστίαση προσφέρουν και προσθέτουν πάνω στο τουριστικό προϊόν, αρκεί φυσικά να μην υπάρχει δόλος, όπως διαβάζουμε και βλέπουμε σε κάτι απίστευτους λογαριασμούς από εστιατόρια της Μυκόνου. Με τέτοιους τρόπους και ρεζίλι διεθνώς γινόμαστε ως χώρα και βάζουμε φωτιά στα θεμέλια του τουρισμού. Σεβόμαστε τον πελάτη και δεν τον θέλουμε μόνο για μια φορά. Ας μην ξεχνάμε ότι η καλύτερη διαφήμιση είναι το να είναι κανείς ευχαριστημένος και από την παροχή υπηρεσιών και από τις τιμές. Καλό είναι να μην τα ξεχνάμε αυτά.