ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΑΠΟΨΕΙΣ

"Χτύπημα στην ακρίβεια;"

0

«Η Ελλάδα δεν είναι μπανανία και ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτός» τόνισε ο πρωθυπουργός κ. Κ. Μητσοτάκης μετά τη σύσκεψη που είχε το πρωί της περασμένης Τετάρτης, στο Μέγαρο Μαξίμου. Άκου, όρος "πληθωρισμός απληστίας"! Για τη μπανανία, κανένα σχόλιο. Ζούμε εδώ και ο καθένας μας αντιλαμβάνεται τι σημαίνει αυτό, στην καθημερινότητα μας.

Η έντονη πληθωριστική κρίση, που έπληξε τις μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, αποδόθηκε σε μεγάλο βαθμό στον λεγόμενο greeflation (πληθωρισμός απληστίας). Και παρά το γεγονός ότι δεν είναι ο μόνος λόγος πίσω από την εκρηκτική άνοδο των τιμών, πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι οι άπληστες επιχειρήσεις που αυξάνουν τις τιμές, φέρουν μεγάλη ευθύνη.

Αναρωτιέμαι αν θα τους συνετίσουν οι δηλώσεις του πρωθυπουργού. Αλλά επειδή τίποτα δεν είναι βέβαιο, σ’ αυτόν τον κόσμος που ζούμε, πήραν και κάποια μέτρα που θα τους υποχρεώσουν, ως ένα βαθμό, να προσαρμοστούν έστω και για λίγο, έστω και ελεγχόμενα.

Ιδού λοιπόν τα μέτρα που ανακοίνωσαν ότι θα πάρουν άμεσα. Και μείς θα περιμένουμε ως πολίτες που υφιστάμεθα τα αποτελέσματα αυτής της απληστίας να δούμε αν και πώς θα υποχωρήσει στην πράξη, ουσιαστικά και όχι εικονικά, η μείωση των τιμών των προϊόντων στο ράφι

Πρώτο μέτρο. Μειώνουν τις παροχές προς τα σουπερμάρκετ και μ’ αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζουν κάποιες χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή.

Συγκεκριμένα, περιορίζουν τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρουν το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις. Τα προϊόντα αυτά είναι απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες.

Δεύτερο μέτρο. Αποτρέπουν τις αδικαιολόγητες ανατιμήσεις όπου αυτό είναι τεχνικά δυνατό να συμβεί με αποτελεσματικούς ελέγχους.

Δεν θα επιτρέπουν στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Προφανώς, για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους, επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες προς όφελος των καταναλωτών.

Τρίτο μέτρο. Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι. Τι ωραία που ακούγεται! Και δεν θα έπρεπε έτσι να λειτουργεί πάντα η αγορά; Για να διασφαλίσουν την απόλυτη διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι στο ράφι, θα υποχρεώνουν τους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε καθαρές τιμές, net pricing. Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο θα αφορά στα νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα.

Τέταρτο μέτρο. Θα μπει πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους, για το βρεφικό γάλα. Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος, ορίζεται πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.

Θα μπορέσουν να αποδώσουν άραγε τέτοια μέτρα; Αμφιβάλω. Πολύ θεωρητικά, μου ακούγονται. Πιο πολύ μοιάζουν να «χαϊδεύουν» τα αυτιά ως ωραίες προτάσεις, αλλά υπάρχουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί που θα είναι σε θέση να εφαρμόσουν τα παραπάνω μέτρα; Μακάρι η ζωή να με διαψεύσει στην απαισιοδοξία μου, αλλά μια παλιά πρακτική λέει ότι δε βγαίνεις στα κανάλια να κάνεις γνωστά τα μέτρα που σκέφτεσαι να πάρεις, αλλά τα εφαρμόζεις σιωπηλά και χωρίς να δώσεις το χρόνο και τη δυνατότητα, όλοι αυτοί οι άπληστοι να προσαρμόσουν τις τακτικές τους ώστε να βρουν νέες μεθόδους και να… συνεχίσουν απρόσκοπτα το έργο τους!

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ