Την επαναφορά δοκιμασμένων -και κατά πολλούς αποτυχημένων- μέτρων μελετά το υπουργείο Παιδείας στον δρόμο για την αλλαγή του λυκείου και του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Το «βάρος» των αλλαγών που προγραμματίζονται φαίνεται πως θα αναλάβει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) με τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων, δομές που πιθανόν θα αναβαθμιστούν και θα ενοποιηθούν σε μια μεγαλύτερη ανεξάρτητη αρχή η οποία θα αναλάβει όλο το έργο των αλλαγών.
Ήδη σήμερα η υπουργός Παιδείας, κυρία Κεραμέως, ανακοίνωσε τη νέα σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΙΕΠ, υπό την προεδρία του καθηγητή Γιάννη Αντωνίου, δίνοντας ταυτόχρονα και το «στίγμα» των αλλαγών που σύντομα θα ακολουθήσουν. Με αφορμή τον ορισμό του νέου Δ.Σ. του ΙΕΠ, η κυρία Κεραμέως δήλωσε:
«Τα μέλη του νέου Δ.Σ. του ΙΕΠ, καθένα με διαφορετική αφετηρία και πορεία στον χώρο της εκπαίδευσης, διαθέτουν συσσωρευμένη και βαθιά γνώση και εμπειρία στο αντικείμενο, αλλά και τη βούληση και τον δυναμισμό να συνδράμουν αποτελεσματικά το υπουργείο Παιδείας στην υλοποίηση των αναγκαίων τομών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, για τις οποίες και έχουμε δεσμευτεί. Τομές που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία των σχολείων, αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο, την καλλιέργεια ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών, την εισαγωγή νέων θεματικών για τησφαιρικότερη εκπαίδευση των μαθητών, την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, τηνεπαναφορά και ενίσχυση των πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Είμαι πεπεισμένη ότι το ΙΕΠ θα σταθεί πολύτιμος αρωγός στο έργο μας».
Στα μέλη του Δ.Σ. υπάρχουν και εκπαιδευτικοί από την ιδιωτική εκπαίδευση, όπως η κυρία Ζωή Γείτονα.
Τα σχέδια του νέου προέδρου του ΙΕΠ
Ο νέος πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Γιάννης Αντωνίου, προσανατολίζεται να προτείνει στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων και την καθιέρωση εθνικού απολυτηρίου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Ειδικά για την Τράπεζα Θεμάτων ο νέος πρόεδρος επιμένει ότι θα λύσει πολλά προβλήματα, τη στιγμή που σχεδόν για το σύνολο του εκπαιδετικού κόσμου αποτελεί έναν αποτυχημένο θεσμό με τεράστιο κόστος για το κράτος. Ο ίδιος έχει σκοπό να καλέσει τους εκπαιδευτικούς να υποβάλουν θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας σε ηλεκτρονική πλατφόρμα προκειμένου να «στηθεί» η τράπεζα θεμάτων. Τα θέματα θα αξιολογηθούν από επιτροπές ειδικών που επίσης θα συστηθούν από το ΙΕΠ και εφόσον κριθούν κατάλληλα θα συμπεριληφθούν στην τράπεζα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΕΠ, «το λύκειο πρέπει να λειτουργεί ως αυτόνομη εκπαιδευτική βαθμίδα με την καθιέρωση πιστοποιημένου εθνικού απολυτηρίου, το οποίο θα είναι το εισιτήριο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για τον προσδιορισμό του βαθμού του εθνικού απολυτηρίου θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί των τριών τάξεων του λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Η μεταρρύθμιση αυτή προϋποθέτει την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών, τα νέα προγράμματα σπουδών, την ενίσχυση των προϋποθέσεων προαγωγής και απόλυσης των μαθητών στο λύκειο».