Με όπλο τον προσεκτικό προγραμματισμό των αγορών τους κινήθηκαν φέτος οι Έλληνες, κατά τη διάρκεια της άτυπης εκπτωτικής ημέρας του Νοεμβρίου, "Black Friday", όπως προκύπτει από την επεξεργασία των δεδομένων πανελλαδικής έρευνας σε 2.239 συμμετέχοντες, που πραγματοποίησε για τρίτη συνεχή χρονιά το Εργαστήριο «Αγορά» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο διάστημα 29 Νοεμβρίου με 1 Δεκεμβρίου 2019.
Για την έρευνα, που σχεδίασαν και υλοποίησαν ο καθηγητής Γιώργος Ι.Σιώμκος, διευθυντής του Εργαστηρίου και η Δρ. Μαρίνα Ψιλούτσικου, research associate του Εργαστηρίου, μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, "Πρακτορείο 104,9 FM" η κα.Ψιλούτσικου, που χαρακτηριστικά δήλωσε πως το συγκεκριμένο στοιχείο - ο προγραμματισμός αγορών - ήταν και «το πιο εντυπωσιακό» .
«Λίγες ημέρες πριν από τη Black Friday είχαμε ζητήσει από τους ερωτώμενους να προβλέψουν πόσα χρήματα θα ξοδέψουν και τι θα αγοράσουν τι συγκεκριμένη ημέρα. Στην περίπτωση των ανδρών είχαν προβλέψει να αγοράσουν (σ.σ κατά μέσο όρο) πράγματα αξίας 287 ευρώ και στην απολογιστική έρευνα ξόδεψαν 289 ο καθένας, ενώ οι γυναίκες είχαν προβλέψει 173 και ξόδεψαν 172», εξήγησε η ερευνήτρια.
Όπως τόνισε, οι Έλληνες αγοραστές «πηγαίνουν για αγορές πολύ στοχευμένα, ξέρουν από πριν τι θα αγοράσουν, έχουν συγκεντρώσει το μπάτζετ που χρειάζεται και μένουν πιστοί σε αυτά που είχαν προγραμματίσει», ένα χαρακτηριστικό συμπεριφοράς, που «για ελληνικό κοινό μας εντυπωσιάζει πάρα πολύ.
Οπως φαίνεται από τα αποτελέσματα της έρευνας:
- 63% των καταναλωτών την πρόθεση να αγοράσουν συγκεκριμένα προϊόντα σε χαμηλότερη τιμή, περίπου οι μισοί περίμεναν να αναζητήσουν ευκαιρίες, ενώ μόλις το 19,4% δεν είχαν καμία προγραμματισμένη αγορά.
- 'Ενας στους δύο (ποσοστό 46,8%) ξόδεψαν τελικά περίπου όσα είχαν προϋπολογίσει.
Όμως, οι Έλληνες αγοραστές σύμφωνα με την έρευνα δεν ικανοποίησαν τελικά τις καταναλωτικές τους ορέξεις: μόνον ένας στους τρεις δήλωσαν ικανοποιημένοι από τα ποσοστά έκπτωσης που συνάντησαν.
Σημαντικότερος λόγος για όσους δεν πραγματοποίησαν αγορές αναδεικνύεται, σε ποσοστό 51%, η έλλειψη αρκετά καλών προσφορών.
Τι ψώνισαν άντρες και γυναίκες
Ένας στους τρεις από όσους επισκέφθηκαν φυσικά καταστήματα ήταν μόνοι τους, ενώ το 60% προτίμησαν την παρέα των φίλων ή της οικογένειάς τους.
Το σπορ της αναζήτησης ευκαιριών δεν είναι δε μάλλον κάτι που ...ενώνει ζευγάρια, αφού μόλις ένας στους 10 αγοραστές βγήκαν για ψώνια με τον/την σύντροφό τους.
Στις κατηγορίες προϊόντων στις οποίες κινήθηκε περισσότερο η αγορά, "πρεμιέρα" έκαναν τα καλλυντικά για άνδρες ενώ τα είδη ένδυσης και υπόδησης κυριάρχησαν στις επιλογές των αγοραστών.
Στις γυναίκες η συγκεκριμένη κατηγορία είναι η δημοφιλέστερη με ποσοστό 70%" με τους άνδρες να αποκτούν τέτοια προϊόντα σε ποσοστό 56%, ενώ τη δεύτερη θέση στο βάθρο της δημοφιλίας πήραν τα είδη περιποίησης και τα καλλυντικά για τις γυναίκες και τα ηλεκτρονικά για τους άνδρες.
«Αξιοσημείωτο είναι πάντως πως υπάρχει ένα 10% των ανδρών που αγόρασε καλλυντικά και είδη προσωπικής περιποίησης, ένα ποσοστό που δεν υπήρχε, δεν έβγαινε στις προηγούμενες έρευνες το 2018 και το 2017 και έτσι μας κινεί το ενδιαφέρον και το παρακολουθούμε» δήλωσε η κ.Ψιλούτσικου.
Σε γενικές γραμμές πάντως, οι καταναλωτές θέλησαν να καλύψουν ανάγκες που είχαν και μόλις το 1,6% των καταναλωτών εστίασε στα είδη πολυτελείας, για τα οποία τελικά η «Μαύρη Παρασκευή», παρά το μεγάλο ποσό που μπορεί κάποιος να εξοικονομήσει, δεν αποδείχτηκε αρκετά ελκυστική. Όπως εξήγησε η κα Ψιλούτσικου, «ακόμη και με ένα ποσοστό έκπτωσης 50% π.χ., τα 500 από τα 1000 ευρώ που απομένουν, κρίνεται πως είναι ένα μεγάλο ποσό».
Πώς και από πού αγόρασαν στις μεγαλύτερες πόλεις, οι διαφορές με την επαρχία
Η πόλη της Αθήνας δεν διατήρησε τον τίτλο της ...πρωτεύουσας στις αποφάσεις για μεγάλες αγορές τη Black Friday, αφού όπως φάνηκε από την έρευνα, «δεν ξοδεύει τελικά περισσότερο», σε σχέση με τον όγκο και τα είδη των αγορών γενικά στην επικράτεια.
Σημαντικές όμως είναι στο πλαίσιο της συγκεκριμένης σύγκρισης οι διαφοροποιήσεις των καταστημάτων που επισκέπτονται οι καταναλωτές στην υπόλοιπη Ελλάδα εκτός των νομών Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Έτσι σύμφωνα με την έρευνα , στις περιοχές της χώρας εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης «οι καταναλωτές, όπως ίσως ήταν λογικό και αναμενόμενο, πήγαν περισσότερο στα συνοικιακά καταστήματα» .
Την ίδια ώρα και με βάση τα δεδομένα που προέκυψαν από στη συγκεκριμένη έρευνα σε γενικότερο πλαίσιο, επτά στους δέκα έκριναν τη συγκεκριμένη ημέρα επιβαρυντική για τους εργαζόμενους, ωφέλιμη για τις μεγάλες αλυσίδες (ποσοστό 59%), αλλά και για τους καταναλωτές (59%) με έναν στους δύο Έλληνες να κρίνει την Black Friday ως καταστροφική για τα μικρά καταστήματα (50%). Αξιοσημείωτο δε είναι πως φέτος στην Ελλάδα το 9,1% των καταναλωτών πραγματοποίησαν αγορές που κράτησαν μυστικές από οικογένεια και σύντροφο...