Με δημόσιες δηλώσεις τους παράλληλα ο Μιχάλης Καλογιαννάκης Γενικός Γραμματέας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Τοπογράφων Μηχανικών (CLGE) παρουσιάζει δέκα περιπτώσεις σε εκτός σχεδίου περιοχές, που με τον νέο σχεδιασμό δεν θα μπορούν να χτιστούν και μένουν στα …μπετά, ενώ ο Σράτος Παραδιάς πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ μιλάει για «απροκάλυπτη βάναυση παραβίαση του δικαιώματος της ιδιοκτησίας».
-«Είναι απαράδεκτο σε μια ευρωπαϊκή χώρα να μην υπάρχει κατ’ ελάχιστον ασφάλεια δικαίου και ξαφνικά μια μέρα να αποφασίζει η Πολιτεία την κατάργηση της περιουσίας των πολιτών», τονίζει ο Γιώργος Στασινός σε δήλωση του στην εφημερίδα «Τα Νέα» και στο δημοσιογράφο Προκόπη Γιόγιακα και υπογραμμίζει ότι:
– «Για να το πω πιο απλά: ακόμη κι αν το σύνολο των πολιτών επιθυμεί την κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης , το λιγότερο που θα πρέπει να γίνει είναι να υπάρχει μεταβατική περίοδος μέχρι την έκδοση των Πολεοδομικών Σχεδίων που θα εγκριθούν από το ΣτΕ, αν θέλουμε να λεγόμαστε ευρωπαϊκή χώρα».
-«Πάνω από 1.000.000 ακίνητα που μέχρι το τελευταίο διάστημα μπορούσαν να οικοδομηθούν-σύμφωνα με τα όσα εφαρμόζονταν- αν τελικά προχωρήσει το σχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την εκτός σχεδίου δόμηση, δεν θα μπορούν πλέον να οικοδομηθούν…», τονίζει ο πρόεδρος του ΤΕΕ και εξηγεί ότι: «αυτό πρακτικά σημαίνει πως πάνω από 1.000.000 ιδιοκτήτες θα χάσουν την περιουσία τους με τη μέθοδο του ξαφνικού θανάτου (!)».
Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται πως αν το οικόπεδο έχει δημιουργηθεί πριν το 1985 και έχει πουληθεί την τελευταία πενταετία, μπορεί να οικοδομηθεί. Αν το οικόπεδο έχει δημιουργηθεί μεταξύ 1985 και 2003 και έχει πουληθεί επίσης την τελευταία πενταετία δεν μπορεί να οικοδομηθεί. « Τελικά η κυβέρνηση θέλει να προστατέψει την επένδυση, που έγινε την τελευταία πενταετία ή βάζει κι άλλες προϋποθέσεις;», λένε από το ΤΕΕ.
Οι πλούσιοι πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι
Στο πλαίσιο του ίδιου ρεπορτάζ αναδεικνύεται η διάσταση ότι «ο σχεδιασμός του υπουργείου – αν τελικά περάσει- θα κάνει τους πλούσιους πλουσιότερους και τους …φτωχούς φτωχότερους» Και παίρνει δημόσια θέση ο Γενικός Γραμματέας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Τοπογράφων Μηχανικών (CLGE) Μιχάλης Καλογιαννάκης, ο οποίος επισημαίνει ότι:
-«Τυχεροί είναι όσοι είχαν τα χρήματα (και έχουν έως την ψήφιση του νομοσχεδίου) και αγόρασαν αγροτεμάχια στις εκτός σχεδίου περιοχές τα τελευταία πέντε χρόνια μιας και γι’ αυτά δεν απαιτείται να έχουν πρόσωπο σε δρόμο που υπάρχει πριν από το 1977». Όπως λέει o ίδιος:
– «Αυτά τα αγροτεμάχια αποκτούν μια ιδιαίτερη δυνατότητα και αξία, μόνο λόγω του ότι αγοράστηκαν πρόσφατα και τίποτα άλλο που να αφορά τον χωροταξικό και πολεοδομικό ή κάποιες τεχνικές προδιαγραφές. Τα ακίνητα αυτά, στην πλειονότητά τους είναι σε περιοχές με ιδιαίτερο οικονομικό ενδιαφέρον. Επομένως η αξία τους πολλαπλασιάζεται και αυτές οι περιοχές ( που είναι κυρίως τουριστικού ενδιαφέροντος) οδηγούνται σε μια άναρχη οικοδόμηση χωρίς σχεδιασμό και δικλείδες ασφαλείας».
Δέκα περιπτώσεις που θα μείνουν στα …μπετά
Παράλληλα ο κος Καλογιαννάκης παρουσιάζει 10 περιπτώσεις σε εκτός σχεδίου περιοχές που με τον νέο σχεδιασμό δεν θα μπορούν να χτιστούν και μένουν στα …μπετά.
Διευκρινίζεται πως σύμφωνα με το τι ισχύει πολεοδομικά στις διάφορες περιοχές αλλάζει και το απαιτούμενο εμβαδόν για να κτιστεί ένα αγροτεμάχιο. Η κατώτερη κυριότητα και ο γενικός κανόνας είναι να έχει εμβαδόν τέσσερα στρέμματα. Στην Αττική για παράδειγμα, η αρτιότητα ανεβαίνει στα 20 στρέμματα, ενώ σε άλλες περιοχές, όπως σε κάποια νησιά, είναι στα οκτώ στρέμματα.
Σημειώνεται πως για να κτιστεί όμως ένα αγροτεμάχιο δεν αρκεί μόνο το εμβαδόν. Το βασικό χαρακτηριστικό που πλέον έχει οδηγήσει στην κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης είναι η απαίτηση να έχει πρόσωπο σε αναγνωρισμένη οδό από το κεντρικό κράτος.
1. Αγροτεμάχιο 5 στρ. στην Λάρισα που έχει δουλεία διόδου, σύμφωνα με συμβολαιογραφική πράξη, από διπλανό αγροτεμάχιο που έχει πρόσβαση σε δρόμο
2. Αγροτεμάχιο 8 στρ. στην Άρτα που έχει πρόσβαση σε δρόμο που κατασκευάστηκε το 1970 αλλά δεν υπάρχουν αεροφωτογραφίες να το αποδεικνύουν στο αρχείο της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού ή του πρώην ΟΚΧΕ (Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος) που διαθέτει το Ελληνικό Κτηματολόγιο.
3. Αγροτεμάχιο 40 στρ. στην Νάξο που παρότι υπάρχουν αεροφωτογραφίες πριν το 1977 που φαίνεται ο δρόμος, λόγω της κλίμακας που είναι 1:20.000 δεν μπορεί να διευκρινιστεί αν το πλάτος του δρόμου είναι μεγαλύτερο από 3,5 μέτρα.
4. Αγροτεμάχιο 10 στρ. στην Κέρκυρα που δημιουργήθηκε το 1987, υπάρχει αεροφωτογραφία προ του 1977 που δείχνει ότι εφάπτεται με χωματόδρομο πλάτους 4 μέτρων, όπου δεν διέρχεται δίκτυο κοινής ωφελείας και επειδή δεν έχει ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο, δεν είναι καταχωρημένος, ο δρόμος, ως ειδική έκταση.
5. Αγροτεμάχιο 20 στρ. στο Ηράκλειο που δημιουργήθηκε το 1960, εφάπτεται με δρόμο που φαίνεται σε αεροφωτογραφία του 1975, έχει πλάτος σε αυτήν 4 μέτρα, αλλά δεν έχει διανοιχθεί με απόφαση κρατικού οργάνου, αν και στο Κτηματολόγιο φαίνεται ως ειδική έκταση.
6. Αγροτεμάχιο 5 στρ. στην Φλώρινα, όπου έχει δουλειά διόδου από διπλανό αγροτεμάχιο με συμβολαιογραφική πράξη το 1980 με πλάτος 3 μέτρων.
7. Αγροτεμάχιο 25 στρ. στην Κίμωλο που δημιουργήθηκε το 1990 και δεν έχει πρόσωπο σε δρόμο ή κάποιο κοινόχρηστο χώρο, αν και έχει δουλεία διόδου πλάτος 5 μέτρων.
8. Αγροτεμάχιο στην Δράμα εμβαδού 10 στρ. όπου έχει πρόσωπο 25 μέτρων σε δρόμο πλάτους 8 μέτρων, ο οποίος όμως δεν φαίνεται σε αεροφωτογραφία προ του 1977, αλλά το 1980.
9. Αγροτεμάχιο 15 στρ. στην Αρκαδία που δημιουργήθηκε το 1995, έχει πρόσωπο σε αγροτικό δρόμο και μεταπωλήθηκε το 2015.
10. Αγροτεμάχιο 35 στρ. στην Κεφαλλονιά που δημιουργήθηκε το 1960 δεν έχει δουλειά διόδου, αλλά ούτε πρόσωπο σε δρόμο
ΠΟΜΙΔΑ: Βάναυση παραβίαση
«Η κατάργηση της νόμιμης εκτός σχεδίου δόμησης με πρόσχημα την προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί απροκάλυπτη βάναυση παραβίαση του δικαιώματος της ιδιοκτησίας που είναι διεθνώς κατοχυρωμένο δικαίωμα ανθρώπινο δικαίωμα, το οποίο κάθε αρχή του κράτους οφείλει να σέβεται και να προστατεύει, όπως ορίζει και το Σύνταγμά μας», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ και της Διεθνούς ‘Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων Στράτος Παραδιάς.
ecopress.gr