ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΕΛΛΑΔΑ

Επαγγελματικές φιλοδοξίες: Τι ονειρεύονται οι Έλληνες και τι ο υπόλοιπος κόσμος;

0

Τα επαγγελματικά όνειρα των ανθρώπων καθορίζονται, διαχρονικά, από πολλούς παράγοντες, από την προσωπικότητα του ατόμου και τις πολιτισμικές αξίες έως τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες κάθε εποχής. Στην εποχή μας, η τεχνολογία έχει προσθέσει μια νέα διάσταση στις επαγγελματικές φιλοδοξίες, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η παγκοσμιοποίηση επηρεάζουν τις επιλογές των νέων σε όλο τον κόσμο.

Σε τι ονειρεύονται, άραγε, να κάνουν καριέρα οι Έλληνες στις μέρες μας; Ταυτίζονται με τους υπόλοιπους λαούς ή αποκλίνουν στις επιθυμίες τους; Την απάντηση μάς δίνει μεγάλη έρευνα του Jobseeker.

Όνειρο των Ελλήνων το μόντελινγκ

Το jobseeker.com έβαλε στόχο να αποκαλύψει τις dream jobs των ανθρώπων ανά τον κόσμο. Μέσα από μελέτη εκατομμυρίων αναζητήσεων χρηστών του διαδικτύου, αναδείχθηκαν τα 10 πιο δημοφιλή επαγγέλματα παγκοσμίως και αποκαλύφθηκαν οι εθνικές επιλογές για το σύνολο, σχεδόν, των χωρών του κόσμου.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι περισσότερες αναζητήσεις στην Ελλάδα αφορούν το μόντελινγκ. Αυτό, ωστόσο, δεν αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία, καθώς το ίδιο ισχύει και για άλλες 24 χώρες της Ευρώπης, όπως και για χώρες της Αφρικής, της Ασίας και της Κεντρικής Αμερικής. Μάλιστα, το επάγγελμα του μοντέλου βρίσκεται στις κορυφαίες προτιμήσεις σε παγκόσμια κλίμακα.

Οι Έλληνες έχουμε χιλιετίες παράδοσης στον θαυμασμό του κάλλους, κι ας έχουν αλλάξει σημαντικά τα πρότυπα ομορφιάς από την αρχαιότητα έως σήμερα – φυσικά, το αρχαιοελληνικό ιδεώδες του κάλλους δεν αφορούσε μόνο τη φυσική εμφάνιση, αλλά και τις αρετές της ψυχής.

Ωστόσο, η πρωτοκαθεδρία του μόντελινγκ στα όνειρα των νέων της χώρας μας δεν μπορεί να αποδοθεί τόσο σε αυτή την «παράδοση» όσο στην επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. «Είναι συναρπαστικό το πώς αυτά έχουν επηρεάσει τις επαγγελματικές πορείες των νεότερων γενεών», σχολίασε ο Dhawal Shah, CEO της αμερικανικής Class Central, όταν, σε έρευνα της δικής του εταιρείας, το μόντελινγκ βρέθηκε να πρωταγωνιστεί στα όνειρα των χρηστών του Instagram.

Τα πιο δημοφιλή επαγγέλματα στον κόσμο

Το επάγγελμα του μοντέλου δεν είναι το μόνο που έχει έρθει στο προσκήνιο χάρη στην κουλτούρα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Σε περίοπτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης βρίσκουμε επίσης το influencing. Ωστόσο, η έρευνα του Jobseeker αποκάλυψε ότι παραδοσιακά επαγγέλματα, όπως γιατροί, δικηγόροι και εκπαιδευτικοί, εξακολουθούν να θεωρούνται ιδανικά για τους νέους σήμερα.

Τι άλλο έδειξε; Ότι τα ταξίδια δύνανται να αποτελούν σημαντικό κίνητρο επιλογής καριέρας, αφού οι πολίτες των περισσοτέρων χωρών της Αφρικής και της Ασίας, αλλά και επτά κρατών της Ευρώπης ονειρεύονται να γίνουν πιλότοι, ενώ σε ολόκληρη τη Βόρεια Αμερική το ιδανικό επάγγελμα είναι εκείνο του αεροσυνοδού. Στη μεγαλύτερη χώρα της Ωκεανίας, την Αυστραλία, από την άλλη, η πλειονότητα έλκεται από μία συναισθηματικά απαιτητική δουλειά, αφού των προτιμήσεων ηγείται η καριέρα ψυχολόγου.

Η λίστα των dream jobs συμπληρώνεται με πυροσβέστες και επιχειρηματίες. Το τελευταίο δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς η επιθυμία νέων και μη εργαζομένων να γίνουν είτε αφεντικά του εαυτού τους είτε ιδιοκτήτες της δικής τους εταιρείας είναι μία ευρέως παρατηρούμενη τάση.

Σε έρευνα της Talker Research σε 1.000 Αμερικανούς, πολλοί απάντησαν ότι έχουν επιχειρηματικά όνειρα, συνδέοντάς τα με την επιθυμία τους για οικονομική ανεξαρτησία. Ομοίως στην Ελλάδα, είναι μεγάλο το ποσοστό των πολιτών που, αν μπορούσαν, θα επέλεγαν τον δρόμο του ελεύθερου επαγγέλματος ή το ρίσκο του επιχειρείν – 57%, για την ακρίβεια, σύμφωνα με την έρευνα «Τι πιστεύουν οι Έλληνες – 2024» της διαNEOσις.

Η επιχειρηματικότητα προσελκύει, μάλιστα, τους Έλληνες από τα εφηβικά τους χρόνια, αφού είναι μία από τις 10 επαγγελματικές κατηγορίες που ανέδειξαν με το ενδιαφέρον τους οι 54.482 μαθητές Γενικού Λυκείου που συμμετείχαν στην έρευνα της Orientum την περίοδο 2012-2021.

Συναντιούνται τα όνειρα με την πραγματικότητα;

Η εκτεταμένη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει επιτρέψει στους νέους να εκθέτουν τον εαυτό τους σε ένα ευρύ κοινό, ενισχύοντας την επιθυμία για αναγνώριση και αποδοχή. Πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok έχουν δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για ανακάλυψη ταλέντων, καθιστώντας το μόντελινγκ αφενός πιο προσιτό και, αφετέρου, ακόμα πιο ελκυστικό ως μέσο δημιουργικής έκφρασης.

Ωστόσο, η φήμη είναι ένα μόνο από τα κίνητρα που μπορούν να ωθούν τους ανθρώπους στην επιλογή επαγγέλματος. Σύμφωνα με τους ειδικούς καριέρας του Jobseeker, πολλοί άλλοι παράγοντες, όπως η ευελιξία, η εργασιακή κουλτούρα, οι ευκαιρίες εξέλιξης, η ασφάλεια, ο μισθός και οι παροχές, μπορεί επίσης να είναι καθοριστικοί στον ορισμό της ιδανικής δουλειάς.

Οι Gen Zs στις Σκανδιναβικές χώρες, για παράδειγμα, κάνουν μεγάλα όνειρα, αλλά όχι εις βάρος της εξασφάλισης ενός σταθερού και προβλέψιμου μέλλοντος. Δίνοντας προτεραιότητα σε τομείς όπως η τεχνολογία, οι υπηρεσίες υγείας και οι επιστήμες μηχανικών, επιλέγουν καριέρες που ανταποκρίνονται στη ζήτηση της αγοράς και τους προσφέρουν σαφείς και αξιόπιστες προοπτικές ανάπτυξης, αποφεύγοντας να κυνηγήσουν υπερβολικά φιλόδοξα ή ριψοκίνδυνα όνειρα.

Στην Ελλάδα, κατ’ αντιστοιχία, αν και το ενδιαφέρον είναι παραδοσιακά υψηλό για την ιατρική (όχι όμως και για το σύνολο των επιστημών υγείας) και για σπουδές μηχανικού, δεν συμβαίνει το ίδιο με τις σχολές πληροφορικής. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι υπάρχει υψηλή ζήτηση για σχετικές δεξιότητες και τα επαγγέλματα του μέλλοντος, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, εντοπίζονται σε μεγάλο βαθμό στον τομέα της τεχνολογίας.

Σύμφωνα με έκθεση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης που εκδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2024, οι σχολές επιστημών πληροφορικής και επικοινωνιακών συστημάτων είναι δεύτερες από το τέλος, με τους φοιτητές τους να αποτελούν περίπου το 4% του συνόλου. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έρευνα της ManpowerGroup, το 74% των εργοδοτών στην Ελλάδα δυσκολεύεται να βρει ταλέντα στην πληροφορική.

Είναι γεγονός ότι υπάρχει ανάγκη για εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος και προώθηση της καινοτομίας, της ψηφιακής ενσωμάτωσης και της υγιούς επιχειρηματικότητας μεταξύ των νέων, όπως κατέδειξε, μεταξύ άλλων, πρόσφατη μελέτη της Alpha Bank για την εκπαίδευση, τις δεξιότητες και το εργατικό δυναμικό στην ελληνική αγορά εργασίας.

Τα όνειρα έχουν πολλά πρόσωπα

Πίσω από τα όνειρα για καριέρα στις φυσικές και ψηφιακές πασαρέλες δεν κρύβεται μόνο η επιθυμία για αναγνώριση και αποδοχή. Το επάγγελμα του μοντέλου συνδέεται με το «ωραίο», τα ταξίδια, την προσωπική έκφραση, τη μόδα και τις δημιουργικές ανησυχίες. Κάθε επαγγελματική επιλογή, άλλωστε, είναι πολυδιάστατη.

Αν και η πραγματικότητα μπορεί να θέτει περιορισμούς, προσφέρει ταυτόχρονα ευκαιρίες για την ικανοποίηση των αναγκών και την εκπλήρωση των φιλοδοξιών μας – αρκεί να ξέρουμε να τις αναγνωρίσουμε.

Με ενδοσκόπηση, προσαρμοστικότητα, έρευνα και συνεχιζόμενη προσπάθεια, μπορείτε όχι μόνο να διατηρήσετε τα όνειρά σας ζωντανά, αλλά και να βρείτε κατάλληλες διεξόδους γι’ αυτά, συνδυάζοντας τις φιλοδοξίες σας με τις ευκαιρίες που προσφέρει η εποχή μας.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ