Οι φιλοδοξίες της Άγκυρας να εξελιχθεί σε μεγάλη ναυτική δύναμη αρχίζουν να παίρνουν «σάρκα και οστά»: Στα ναυπηγεία της Κωνσταντινούπολης και του Γκιολτσούκ , ξεκινά η ναυπήγηση ενός αεροπλανοφόρου, ενός αντιτορπιλικού και ενός υποβρυχίου από τουρκικές κρατικές εταιρείες. Πρόκειται για το αεροπλανοφόρο Mugem, το αντιτορπιλικό TF-2000 και το υποβρύχιο.
Το MUGEM ( Milli Uçak Gemisi), που σημαίνει «εθνικό αεροπλανοφόρο», θα έχει μάλιστα μήκος 285 μέτρων και εκτόπισμα 60.000 τόνων, πολύ μεγαλύτερο δηλαδή από το γαλλικό «Σαρλ ντε Γκολ» και σχεδόν ισότιμο με τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα της κατηγορίας Νίμιτς
«Το υπό ναυπήγηση τουρκικό αεροπλανοφόρο διακρίνεται για τις τεχνικές προδιαγραφές που το καθιστούν μια τρομερή δύναμη τόσο σε περιφερειακό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο», γράφει η ιστοσελίδα Naval News.
«Θα μπορεί να αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 25 κόμβων και θα έχει αυτονομία 10.000 ναυτικών μιλίων, προετοιμασμένο για αποστολές μεγάλης κλίμακας. Το αεροπλανοφόρο μπορεί να μεταφέρει έως και 50 αεροσκάφη, θα έχει δύο διαδρόμους απονήωσης και έναν προσνήωσης. Όσον αφορά τον οπλισμό, το MUGEM θα είναι εξοπλισμένο με ένα σύστημα κάθετης εκτόξευσης πυραύλων MIDLAS, τέσσερα αντιπυραυλικά συστήματα Gokdeniz Close-in (CIWS) και έξι αντι-αεροπορικά Aselsan των 25 χιλιοστών.
Η παράδοση στο τουρκικό ναυτικό έχει προγραμματιστεί να γίνει το 2028 . Ωστόσο, για ένα πλοίο αυτού του μεγέθους, πιθανότατα θα υπάρξει καθυστέρηση σε αυτό το χρονοδιάγραμμα.
Επιθετικοί «νέο-Οθωμανικοί» στόχοι
Η Άγκυρα τηρεί προς το παρόν σιγή ισχύος για το κόστος ναυπήγησης του νέου αεροπλανοφόρου.
Η Τουρκία διαθέτει σήμερα ένα αεροπλανοφόρο στο στόλο της: το TCG Anadolu, το οποίο σχεδιάστηκε και ναυπηγήθηκε με Ισπανική συνδρομή. Με εκτόπισμα 27.000 τόνων, το Anadolu έχει μόνο το μισό μέγεθος του MUGEM. Η ναυπήγησή του κράτησε κάπου 7 χρόνια και κόστισε πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια.
«Η Τουρκία με την πολιτική της «Γαλάζιας Πατρίδας» σχεδιάζει πλέον να αναδειχθεί σε κυρίαρχη ναυτική δύναμη στην ανατολική Μεσόγειο και με νέο αεροπλανοφόρο θα μπορεί να βομβαρδίσει περιοχές πέρα από την εμβέλεια των χερσαίων αεροσκαφών της», τονίζουν Ευρωπαίοι διπλωμάτες. Σημειώνουν μάλιστα ότι η Τουρκία ήδη «ενισχύει την παρουσία με ναυτικές βάσεις στο Κατάρ και τη Σομαλία»
Η Άγκυρα-λένε οι ίδιες πηγές- «υπογραμμίζει για άλλη μια φορά τις νέο-Οθωμανικές φιλοδοξίες της να γίνει μεγάλη δύναμη στη Μέση Ανατολή. Και ένα αεροπλανοφόρο θα εκτόξευε επίσης την Τουρκία στον κύκλο της ελίτ των χωρών που μπορούν να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν τόσο περίπλοκα και ακριβά πολεμικά σκάφη»
Τα αεροσκάφη του MUGEM
Το ερώτημα παραμένει ποια αεροσκάφη θα μεταφέρει το υπό ναυπήγηση νέο αεροπλανοφόρο της Αγκυρας. Η Τουρκία κατασκευάζει ήδη drones τελευταίας τεχνολογίας, όπως τα Bayraktar και τα Anka -3, που μπορεί να βομβαρδίζουν στόχους σε μεγάλη απόσταση, αλλά κάποια έχουν τη δυνατότητα να ανεφοδιάζουν εν πτήσει και άλλα αεροσκάφη.
Ωστόσο, τα drones δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα επανδρωμένα πολεμικά αεροσκάφη στο άμεσο μέλλον, αλλά μπορούν να δρουν μόνο, συμπληρωματικά. Στο πλαίσιο αυτό, ο αρχικός σχεδιασμός ήταν να εξοπλιστεί το νέο αεροπλανοφόρο με αμερικανικά F-35, αλλά μέχρι τώρα οι ΗΠΑ έχουν αρνηθεί να παραδώσουν αυτά τα αεροσκάφη στην Άγκυρα, μετά την αγορά του αντιπυραυλικού συστήματος S-400 από τη Ρωσία.
Η Τουρκία εργάζεται πάντως για την παραγωγή του μαχητικού Kaan ,εγχώριας παραγωγής. Το αεροσκάφος αυτό είναι κατασκευασμένο κατά 85% από εγχώρια εξαρτήματα, αλλά εξακολουθεί να χρησιμοποιεί δύο αμερικανικής κατασκευής κινητήρες General Electric. Η Άγκυρα φιλοδοξεί μάλιστα να διαθέτει τουλάχιστον 250 μαχητικά Kaan από το 2028 ως το 2040.
Θα αντέξει η τουρκική οικονομία;
Οι νέο-Οθωμανικές φιλοδοξίες της Αγκυρας μπορεί να σκοντάψουν ωστόσο στην κατάσταση της οικονομίας της χώρας. «Το υψηλό κόστος ναυπήγησης πρέπει να ληφθεί εξαιρετικά σοβαρά υπόψη, για τέτοια μακροπρόθεσμα εξοπλιστικά προγράμματα», τονίζουν οικονομικοί εμπειρογνώμονες.
Μπορεί ο πληθωρισμός στην Τουρκία να μειώθηκε τον Δεκέμβριο στο 44,3%, ωστόσο το ποσοστό παραμένει πολύ υψηλό και διψήφιο εδώ και αρκετά χρόνια. Αυτή η κατάσταση προκαλεί τη συνεχή εξάπλωση της φτώχειας στη χώρα. Περίπου το 40% των πολιτών δεν μπορούν πλέον να αγοράσουν κρέας ή ψάρι πάνω από μία φορά την εβδομάδα. Το 60% δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα φθαρμένα έπιπλα, και για το 51%, παραμένει απρόσιτο όνειρο η μια εβδομάδα διακοπών το χρόνο .
Ο Τούρκος πρόεδρος Ερντογάν είναι όμως «μάστορας» στο να χρησιμοποιεί εθνικιστική και ισλαμιστική ρητορική για να ενισχύσει την επιρροή του στο λαό.
Νέο-οθωμανικά όνειρα
Μετά την πτώση του καθεστώτος Άσαντ στη Συρία, ο Ερντογάν αποκάλυψε τα νεο-οθωμανικά όνειρά του, λέγοντας: «Η Τουρκία είναι μεγαλύτερη από την Τουρκία. Ως έθνος, δεν μπορούμε να περιορίσουμε τον ορίζοντά μας στα 782.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Όπως ένας άνθρωπος δεν μπορεί να ξεφύγει από τη μοίρα του, η Τουρκία και το τουρκικό έθνος δεν μπορούν να ξεφύγουν από τη μοίρα τους».
Ηδη, ο ακροδεξιός εταίρος του Ερντογάν, Ντεβλέτ Μπαχτσελί εθνικιστής ακροδεξιός ηγέτης του ΜΗΡ και κυβερνητικός εταίρος του Τούρκου προέδρου, δηλώνει προκλητικά ότι «δεν νοείται να ζήσει η Τουρκία, δίχως τα ΔωδεκάνησỨ!
Ο Ερντογάν κατόρθωσε επανειλημμένα να μετατρέψει τα εξωτερικά γεγονότα σε ψήφους. Η ανάληψη της εξουσίας στη Συρία από τους φιλό-Τουρκους τζιχαντιστές έγινε «σανίδα σωτηρίας» για τον Ερντογάν. Και τώρα προσπαθεί να ξεπεράσει την συνταγματική απαγόρευση για τρίτη, εκλεγμένη θητεία στην προεδρία, προσπαθώντας να αποσπάσει τη ψήφο των Κόύρδων βουλευτών του κόμματος DEM ,ώστε να βρει την απαιτούμενη πλειοψηφία των δύο τρίτων στη βουλή για ν` αλλάξει το Σύνταγμα.
naftemporiki.gr