Συζητάμε σήμερα για ένα έργο που έπρεπε να έχει πραγματοποιηθεί εδώ και πάνω από 30 χρόνια με βάση τον σχεδιασμό και την υλοποίηση αντίστοιχων έργων οδοποιίας (μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι) στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Οι λόγοι που εξαιρέθηκε, για πολλές δεκαετίες, η Κρήτη αποδείχτηκαν ψεύτικοι, ότι δηλαδή ο ΒΟΑΚ θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.
Σήμερα έρχεται η κυβέρνηση και όχι μόνο, αλλά και οι τοπικές διοικήσεις, να πουν στον κρητικό λαό ότι αν θέλει να δει ασφαλή και σύγχρονο ΒΟΑΚ θα πρέπει να τον χρυσοπληρώσει και όσον αφορά την κατασκευή του αλλά και τη λειτουργία του.
Όλα αυτά τα χρόνια ο κρητικός λαός, αλλά και οι επισκέπτες του νησιού μας, πλήρωσαν βαρύ φόρο αίματος με εκατοντάδες νεκρούς και τραυματίες στην άσφαλτο, πλήρωσαν την πολιτική των κυβερνήσεων που πέρασαν, οι οποίες ήθελαν έναν ΒΟΑΚ που θα εξυπηρετεί τα σχέδια της καπιταλιστικής ανάπτυξης του νησιού και έπρεπε να «κουμπώσει» μέσα σε αυτά και ο νέος ΒΟΑΚ.
Σήμερα, λοιπόν, που ωρίμασαν οι απαιτήσεις αυτές, η δημιουργία του νέου ΒΟΑΚ γίνεται επιτακτικά αναγκαία για την εξυπηρέτηση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων στην ενέργεια, τους υδρογονάνθρακες, τις ανεμογεννήτριες, στον τουρισμό, στη συγκέντρωση της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής και στον εξαγωγικό προσανατολισμό της, που προϋποθέτει και υποδομές γρήγορης και φτηνής μεταφοράς.
Στα σχέδια είναι να γίνει η Κρήτη ένα διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο ενεργειακών, τουριστικών, διατροφικών κλπ αγαθών.
Και βέβαια εδώ «κουμπώνει» και η αξιοποίηση του νησιού από τους ιμπεριαλιστές και τα σχέδια τους στην ευρύτερη περιοχή, με βάση και τη γενικότερη εμπλοκή της χώρας μας στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς.
Και φυσικά η ανάπτυξη αυτή κουβαλά και τον σχεδιασμό των επιχειρηματικών ομίλων που έρχονται να εκτοπίσουν τον μικροπαραγωγό, τον μικρό επαγγελματία στον τουρισμό και αλλού. Υπηρετεί τα σχέδια που δε θα μείνει τίποτα όρθιο από το πέρασμα της λεγόμενης πράσινης ανάπτυξης.
Το ερώτημα που τίθεται ότι θα εξυπηρετούνται και λαϊκές ανάγκες με τον νέο αυτοκινητόδρομο είναι κάλπικο.
Πρώτον γιατί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του έργου αυτού δε γίνεται για να εξυπηρετηθούν οι λαϊκές ανάγκες ούτε βέβαια η εξουσία της αστικής τάξης θα μπορούσε να έχει στο κέντρο της πολιτικής της τον λαό και τις ανάγκες του.
Και δεύτερον η χρησιμοποίηση του έργου αυτού από τα φτωχά λαϊκά στρώματα θα προσθέσει άλλο ένα χαράτσι στο πενιχρό εισόδημα τους και μάλιστα θα λειτουργεί εκβιαστικά το δίλλημα ή θα κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή η ζωή σου ή θα περικόβεις κάτι από τις ανάγκες σου και της οικογένειας σου για να χρησιμοποιείς τις δυνατότητες που σου παρέχει το έργο αυτό. Και αυτό αν τελικά οι χαράξεις που θα γίνουν δεν εγκλωβίσουν στον νέο ΒΟΑΚ κάθε μετακίνηση ακόμη και τις τοπικές μετακινήσεις.
Οι διαμαρτυρίες από τους κατοίκους και τους φορείς ανατολικά και δυτικά της πόλης του Ρεθύμνου και του Αποκόρωνα για την καινούργια χάραξη του δρόμου είναι δικαιολογημένες και θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν. Ιδιαίτερα για την παράκαμψη της πόλης του Ρεθύμνου θα είναι εγκληματικό να μετατραπεί ο υπάρχων ΒΟΑΚ σε κλειστό αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας ακυρώνοντας ουσιαστικά υποδομές που είναι απαραίτητες για μέτρα πολιτικής προστασίας που πρέπει να παίρνονται σε κάθε πόλη. Είναι απαραίτητο ο νέος ΒΟΑΚ να παρακάμψει την πόλη του Ρεθύμνου με καινούργια χάραξη και ο ήδη υπάρχων δρόμος να αποτελέσει περιφερειακό της πόλης.
Τώρα, όσον αφορά το επιχείρημα ότι η κατασκευή και η συντήρηση του ΒΟΑΚ, η ανάπτυξη που θα φέρει το έργο αυτό στην περιοχή μας, θα αφορά και τους εργαζόμενους και γενικά τον λαό με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, να πούμε ότι η κερδοφορία του κεφαλαίου προϋποθέτει κακοπληρωμένες και χωρίς δικαιώματα θέσεις εργασίας, περικοπές δικαιωμάτων και όλα τα «καλά» που έχει φέρει το αντεργατικό νομοθετικό πλαίσιο όλων των κυβερνήσεων με αποκορύφωμα το έκτρωμα του νόμου Χατζηδάκη.
Ο λαός της Κρήτης δεν πρέπει να συμβιβαστεί με την ιδέα ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να αποκτήσει ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο από αυτό που του προτείνεται. Ωστόσο πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι τα συμφέροντα του δε χωράνε στους στόχους και τα οράματα της άρχουσας αστικής τάξης, στο μοντέλο της ανάπτυξης που ετοιμάζουν. Είναι σε αντιπαράθεση με τους στόχους αυτούς οι λαϊκές ανάγκες.
Ο λαός της Κρήτης μπορεί και πρέπει να παλέψει για ένα δημόσιο, σύγχρονο, ασφαλή δωρεάν αυτοκινητόδρομο από την Κίσσαμο έως τη Σητεία, συνολικά για σύγχρονες δημόσιες συγκοινωνίες που τόσο έχει ανάγκη, χωρίς διόδια και άλλα βάρη και με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.