Επί μιάμιση ώρα η δημοτική αρχή επιδόθηκε σε μία ακατάσχετη γενικολογία χωρίς καν να είναι σε θέση να παρουσιάσει έναν στοιχειώδη σχεδιασμό για την απεμπλοκή του Ρεθύμνου από το κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλανίζει την πόλη.
Απέφυγε να εμφανίσει τα έγγραφα που αφορούν δήθεν ενέργειες του Δήμου ως προς την απένταξη του παρκινγκ των Τεσσάρων Μαρτύρων.
Μπορεί πράγματι ο κος Μαρινάκης να μην ευθύνεται για την αδυναμία πρόβλεψης της οικονομικής ασφυξίας της χώρας το 2010 όπως ανέφερε , σίγουρα όμως στην κυκλοφοριακή ασφυξία του Ρεθύμνου έχει βάλει με εμβληματικό μάλιστα τρόπο την δική του υπογραφή.
ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ όπως αυτές διατυπώθηκαν κατά ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ 6ΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Εισήγηση της Επικεφαλής του Συνδυασμού «ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ»
Αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες των πολιτών συνεχίζουμε να εργαζόμαστε αδιάλειπτα, με συνέπεια και σχέδιο, ώστε να δίνουμε άμεσες λύσεις στα καθημερινά ζητήματα.
Θέλω να ξεκινήσω με μια ευρύτερη αναφορά στην οποία εντάσσεται το κυκλοφοριακό ζήτημα. Όλο το προηγούμενο διάστημα στηρίξαμε με υπευθυνότητα κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια σε επίπεδο Δήμου. Είπαμε πολλά και χρήσιμα ΝΑΙ για να προχωρήσει το δημοτικό έργο. Συχνά συμπολίτες μας προέτρεψαν να είμαστε περισσότερο επικριτικοί.
Ακολουθήσαμε απαρέγκλιτα το δρόμο της υπευθυνότητας βάζοντας μια κόκκινη γραμμή στην άγονη αντιπολιτευτική τακτική. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε η έστω ότι πρέπει να γυρνάμε την πλάτη στα προβλήματα για να υπεραμυνθούμε της στρεβλής λογικής του «όλα γίνονται σωστά» που σταθερά προσπαθεί να επιβάλει στη δημόσια συζήτηση η δημοτική αρχή. Και αν θέλετε αναγνωρίζοντας ακριβώς αυτή την αξιοπιστία στην προσέγγιση μας περιμένουμε από τη δημοτική αρχή σήμερα να αφουγκραστεί την αγωνία μας και την ανάγκη να μπει επιτέλους το κυκλοφοριακό σε προτεραιότητα. Αυτό είναι κάτι που ακόμα και οι πλέον ακραιφνείς υποστηριχτές σας αναγνωρίζουν ακόμα και αν προσπαθούν να μας κατηγορήσουν ότι τα βάζουμε όλα μας στο ίδιο «μπλέντερ». Τα βάζουμε όλα μαζί σαν παραμέτρους ενός ενιαίου σχεδιασμού. Κάτι που έπρεπε να είχατε ήδη κάνει. Αν όχι το 2009, το 2015 ή έστω το 2020. Σας θυμίζω είμαστε στο 2025 και απλά έχετε διογκώσει το πρόβλημα που παραλάβατε με αποτέλεσμα το καλοκαίρι και τις βροχερές μέρες το Ρέθυμνο να παραλαμβάνει καθημερινά το βραβείο της «μη βιώσιμης ακινησίας» και οι πολίτες να διαμαρτύρονται.
Η απένταξη του έργου του δημοτικού πάρκινγκ των Τεσσάρων Μαρτύρων από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στον ήδη για πολλά έτη ελλειμματικό σχεδιασμό του Δήμου για το κυκλοφοριακό. Αρά θέτουμε δυο βασικά ερωτήματα:
- Είχε κάνει ο Δήμος όλες τις απαραίτητες ενέργειες έτσι ώστε σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό, να μπορέσει το έργο να χρηματοδοτηθεί από δύο προγραμματικές περιόδους; Μπορούν να μας κατατεθούν όλα τα σχετικά διαβιβαστικά έγγραφα;
- Για ποιους λόγους κατάθεσε ο Δήμος αίτημα μόλις στις 19 Δεκεμβρίου στην αρμόδια υπηρεσία γνωρίζοντας ότι δεν επαρκεί ο χρόνος προκειμένου να δοθεί προέγκριση για δημοπράτηση, για να γίνει η προκήρυξη και να βρεθεί ανάδοχος;
Όταν καταθέσατε στις 19 Δεκέμβριου ξέρατε ήδη η θα έπρεπε να ξέρετε ότι το έργο έχει απενταχθεί. Ακολούθως, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του κ. Κεφαλογιάννη συνάντηση με στόχο να βρεθεί εκ νέου ο δημοσιονομικός χώρος ώστε να υλοποιηθεί το έργο μέσω του νέου ΕΣΠΑ.
Θέλουμε λοιπόν ενημέρωση ως προς το ακριβές χρονοδιάγραμμα ενεργειών και ποια τα επόμενα βήματα προκειμένου να διασφαλιστεί η υλοποίηση του έργου από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο. Στη συνέχεια θα αναπτύξουμε τις θέσεις μας για το κυκλοφοριακό προκειμένου να ξεκινήσει ένας ελπίζω γόνιμος διάλογος που θα οδηγεί σε λύσεις.
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ:
Από την πρώτη στιγμή που δημιουργήθηκε ο συνδυασμός μας θέσαμε τις βάσεις για ένα δημόσιο διάλογο σε σχέση με το κυκλοφοριακό
Πιστεύουμε βαθιά ότι μέσα από τη συνεργασία και την ισότητα ευκαιριών το Ρέθυμνο μπορεί να πετύχει πολλά. Όμως, σε καμία περίπτωση δεν είμαστε διατεθειμένοι να συναινέσουμε στη συνέχιση μιας άδικης για το Ρέθυμνο κατάστασης. Προεκλογικά ζητούσαμε λύσεις για το κυκλοφοριακό και μας εγκαλούσατε ότι οι λύσεις που προτείνουμε είναι «καραμελάκια». Ένα χρόνο μετά χωρίς να έχετε κάνει απολύτως τίποτα απεντάσεται το μοναδικό μεγάλο έργο από το πρόγραμμα σας που χωρίς να λύνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα - γιατί διοχετεύει κίνηση στο κέντρο του αστικού ιστού- βοηθάει στο να δημιουργηθούν επαρκείς συνθήκες στάθμευσης στο κέντρο.
Το συγκεκριμένο έργο δεν είναι μια σημερινή διεκδίκηση για το Ρέθυμνο. Το έτος 2009, έγινε μια προσπάθεια αξιοποίησης του χώρου. Η μοναδική εταιρεία του επέδειξε κάποιο ενδιαφέρον ήταν ο ΑΚΤΩΡ, που πίεζε για περισσότερα τετραγωνικά στην ανωδομή, ώστε να έχει περισσότερα οφέλη. Τελικά και ο ΑΚΤΩΡ απέσυρε το ενδιαφέρον του και ο Δήμος έστεψε το ενδιαφέρον του στη χρηματοδότηση του έργου μέσω του προγράμματος JESSICA, που ούτε κι αυτό όμως τελεσφόρησε.
Πρόσφατα κατά την ολοκλήρωση του χρηματοδοτικού σχήματός μας λέγατε ότι έχει «ενοχλήσει» άλλους δήμους, επειδή έχει ξεπεραστεί το πλαφόν των χρημάτων από το πρόγραμμα «Τρίτσης», με αποτέλεσμα το έργο του πάρκινγκ, που θεωρείται εμβληματικό και απαιτεί άνω των 20 εκ. ευρώ, να μην «αρέσει» σε άλλους δήμους και την ίδια την ΚΕΔΕ!
Το έργο είχε λάβει απόφαση ένταξης τον Μάρτιο του 2023 με διθυραμβικά σχόλια από τη δημοτική αρχή. «Έχουμε σχεδιάσει ένα εμβληματικό έργο το υπόγειο πάρκινγκ με ένα ειδικό πάρκο που διασυνδέει το ιστορικό κέντρο με την πόλη και το δημοτικό κήπο και θεωρώ ότι το Ρέθυμνο πολύ σύντομα θα λύσει και το κυκλοφοριακό του ζήτημα και θα γίνει πηγή βιοκλιματικής αλλαγής μιας ολόκληρης περιοχής» Μας έλεγε ο Δήμαρχος.
Με βάση τα παραπάνω και τα δημοσιεύματα από το 2009 μας έλεγε ο κ. Μαρινάκης ότι το έργο των 4 μαρτύρων σε 2,5 χρόνια θα είναι πραγματικότητα και ότι θα προχωρήσει σε αναζήτηση περιφερειακών παρκινγκ κυρίως στο πλαίσιο των πολεοδομήσεων μετά από έγκριση του Γ.Π.Σ χωρίς να γίνει τίποτα ενώ βρισκόμαστε στο 2025!
Το έργο απεντάχθηκε. Και όπως όταν συμβαίνει κάτι καλό η Δημοτική αρχή είναι λαλίστατη και στην πρώτη γραμμή έτσι και τώρα υπάρχουν ευθύνες. Για τις οποίες η προσέγγιση περιφαληρικου Δέλτα τορπιλίζει την όποια διάθεση επίλυσης από τη διαχειριστική αρχή που αν δεν κάνω λάθος έχει στηρίξει το Ρέθυμνο και στο ολιστικό.
. Αναπτύξαμε ένα σχέδιο σε 4+5 κινήσεις: 4 κινήσεις ωρίμανσης για άμεσα αποτελέσματα και 5 κινήσεις για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα του αύριο:
- Άμεση χωροθέτηση τριών περιφερειακών οργανωμένων θέσεων στάθμευσης.
- Τροποποίηση του υφιστάμενου σχεδιασμού σε συνεργασία με το ΚΤΕΛ μετά για τη μεταστέγαση του λόγω του νέου μουσείου έτσι ώστε στην πόλη να εισέρχεται αποκλειστικά αστική συγκοινωνία
- Άμεση διάνοιξη δρόμων για την αποσυμφόρηση του κέντρου
- Αυστηρότερη οργάνωση των φορτοεκφορτώσεων για όλο το φάσμα της πόλης.
- Άμεση διεκδίκηση και ολοκλήρωση των βημάτων για τον περιφερειακό δρόμο χωρίς τους γνωστούς αστερίσκους του κ. Μαρινάκη.
- Χρήση των μεγάλων λεωφορείων αποκλειστικά για χρήση εκτός αστικού ιστού με σταθμούς μεταφόρτωσης στις εισόδους της πόλης
- Απομάκρυνση των εμπορικών χρήσεων του Λιμένα στην χωροθέτηση εκτός του αστικού μας ιστού και κοντά στο νέο ΒΟΑΚ
- Ολοκλήρωση του έργου του παρκινγκ των τεσσάρων μαρτύρων
- Εφαρμογή συστήματος έξυπνης Διάβασης Πεζών - ένα πρωτοποριακό σύστημα ασφαλούς διέλευσης πεζών μέσα από την αυτόματη αναγνώριση παρουσίας πεζών και αυτόματης φωτεινής σήμανσης της διάβασης μέσα από ένα έξυπνο σύστημα αισθητήρων.
- Δημιουργία του Κέντρου Επιτελικής Διαχείρισης Έξυπνης Πόλης (SmartCityControlCentre) με βάση το παράδειγμα της Έξυπνης Πόλης του Δήμου Ιωαννίνων για το σχεδιασμό και την εξέλιξη σε σχέση με το κυκλοφοριακό αλλά και τη διασφάλιση της απρόσκοπτης επιχειρησιακή́ς συνέχειας (business continuity) όλων των συστημάτων κάτω από́ οποιεσδήποτε απρόβλεπτες συνθήκες.
Επειδή λέτε συχνά κύριε Μαρινάκη ότι ο Δήμος είναι το παιδί σας, οι αστοχίες σας και η έλλειψη βούλησης για το κυκλοφοριακό σχεδόν ενηλικιώθηκαν! Και σήμερα προκύπτει ότι εδώ καιχρόνια δεν υπάρχει ούτε ένα υλοποιημένο μεγάλο έργο με στόχο την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, όπως δυο περιφερειακά δημοτικά πάρκινγκ, την ίδια στιγμή που όσα έργα έχουν γίνει σε επίπεδο ανάπλασης μείωναν και τις υφιστάμενες θέσεις στάθμευσης.
Για χρόνια σας ακούμε να λέτε για πυλωτές και ατομική ευθύνη όμως η αλήθεια είναι ότι είχατε άλλες προτεραιότητες. Μην πάτε μακριά: Στον μικρό οικισμό της Αγίας Γαλήνης ο Δήμος Αγίου Βασίλειου βρήκε 4 εκ. ευρώ και έλυσε το πρόβλημα της στάθμευσης και της συμφόρησης που ταλάνιζε την περιοχή. Στα Χανιά υπάρχουν 11 δημοτικοί χώροι στάθμευσης γύρω από το κέντρο.
Η σημερινή συζήτηση δεν μας ικανοποίησε. Η δημοτική αρχή για πολλά χρόνια κράτησεχαμηλά στην ατζέντα της κρίσιμα έργα όπως ο περιφερειακός δρόμος και η απομάκρυνση του εμπορικού λιμένα από τον αστικό ιστό.
Ακριβώς για αυτό θα ζητήσουμε από τη νέα διοικούσα του ΤΕΕ να πραγματοποιήσουμε μια διευρυμένη σύσκεψη για το κυκλοφοριακό. Ελπίζουμε τουλάχιστον εκεί να έχουμε καλά νέα από τον κ. Ζερβό για το παρκινγκ και να έχετε έστω και μια πρώτη αποτύπωση μιας δέσμης μέτρων για την αποσυμφόρηση της πόλης μας. Ακόμα και να τα βάλετε στο μπλέντερ, τουλάχιστον να βγει αποτέλεσμα γιατί αλλιώς κινδυνεύετέ να οδηγηθείτε σε μια συνέχιση της γενικευμένη απραξίας που θα κάνει την κριτική για το «μεγάλο περίπατό της Αθήνας» να μοιάζει περίπατος σε σχέση με τη δική σας ολιγωρία. Κινδυνεύετε να μας κάνετε Παρίσι και όχι με την καλή έννοια αλλά με αυτή του αστείου που θέλει τα οχήματα στη Γαλλική Πρωτεύουσα να είναι περισσότερες ώρες ακινητοποιημένα, λόγω της μόνιμης κυκλοφοριακής συμφόρησης, παρά κινούνται!
Το Ρέθυμνο χρειάζεται σήμερα, με την εμπλοκή όλων των αρμόδιων φορέων, να καταρτιστεί μακροχρόνιος στρατηγικός σχεδιασμός για τα επόμενα 5-10 χρόνια προκειμένου να υπάρξει επίλυση του κυκλοφοριακού ζητήματος.
Σας ευχαριστώ,