Η Nexans έχει κατασκευάσει 120 χλμ. από τα 1000 του GSI - Τι δήλωσε στην χθεσινή τηλεδιάσκεψη ο ΑΔΜΗΕ - Παραμένουν οι εκκρεμότητες του ηλεκτρικού καλωδίου-Τί ζητούν οι Κύπριοι για τα πάγια του έργου
Από τον χρονικό επαναπροσδιορισμό των ερευνών στο βυθό των διεθνών υδάτων για την πόντιση του καλωδίου Κύπρου Κρήτης θα εξαρτηθεί το κλείσιμο των εκκρεμοτήτων για το έργο που συνεχίζει να εμφανίζει στασιμότητα.
Χθες πραγματοποιήθηκε άλλη μια τηλεδιάσκεψη μεταξύ του ΑΔΜΗΕ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της ΡΑΑΕΥ και της ΡΑΕΚ χωρίς όμως ουσιαστική εξέλιξη πέραν της επιβεβαίωσης των εκκρεμοτήτων για τις οποίες αμφότερες οι πλευρές καταλαβαίνουν ότι η ρύθμισή τους εξαρτάται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Οι εκπρόσωποι του ΑΔΜΗΕ επανέλαβαν ότι εκκρεμεί η έξοδος του πλοίου για την έναρξη των ερευνών χωρίς όμως να μπορούν να προσδιορίσουν το χρόνο έκδοσης της Navtex για τις εργασίες στα διεθνή ύδατα.
Στο θέμα αυτό που είναι κομβικής σημασίας για να προχωρήσει το έργο δεν υπάρχει καμία πρόοδος. Και εκτιμάται ότι τα πράγματα θα παραμείνουν στάσιμα τουλάχιστον μέχρι να γίνει η νέα συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν στην Άγκυρα, που τοποθετείται μέσα στον επόμενο μήνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο ΑΔΜΗΕ ενημέρωσε χθες τους συμμετέχοντες στην τηλεδιάσκεψη για την πρόοδο των προμηθειών για το έργο και ανέφερε, ότι η Γαλλική Nexans έχει κατασκευαστεί 120 χιλιόμετρα καλωδίου από τα 1.000 χιλιόμετρα που είναι το σύνολο καθώς και ότι πραγματοποιούνται συναντήσεις με τη Siemens για να βγουν τα τεύχη διαγωνισμού για τον Μετατροπέα Εναλλασσόμενου-Συνεχούς ρεύματος.
Οι εκκρεμότητες του έργου είχαν άλλωστε συζητηθεί πολύ πρόσφατα και σε πολιτικό επίπεδο στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα αμέσως μετά τα Χριστούγεννα στο ΥΠΕΝ μεταξύ των υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας και Κύπρου, κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη και Γιώργου Παπαναστασίου, παρουσία εκπροσώπων του Μαξίμου και της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η κυπριακή πλευρά έχει θέσει υπόψη της ελληνικής κυβέρνησης την μελέτη του Αμερικανικού οίκου που έχει προσλάβει για να αποφασίσει για την συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector (GSI) για την οποία δεν υπάρχει καμία εξέλιξη. Το θέμα που έχει ανακύψει και το οποίο έχουν θέσει οι Κύπριοι στην πολιτική ηγεσία συνδέεται με την απαίτησή τους να μεταφερθούν στον νέο φορέα όλα τα πάγια της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Ο ΑΔΜΗΕ επανέλαβε χθες στην σύσκεψη ότι πρώτα θα πρέπει να ολοκληρωθεί η διάρθρωση του μετοχικού κεφαλαίου του Great Sea Interconnector με τη συμμετοχή και της Κύπρου και ακολούθως να μεταφερθούν στον GSI τα πάγια του έργου όπως η Λευκωσία ζητά.
Οι Kύπριοι υποστηρίζουν ότι είναι σημαντικό να συμμετέχουν σε μια εταιρεία που αποτελεί και ιδιοκτήτη της υποδομής και όχι μόνο φορέα υλοποίησης όπως είναι σήμερα ο GSI, κάτι που έχει επισημάνει στην έκθεσή του και ο αμερικανικός οίκος που έχει προσλάβει η κυπριακή κυβέρνηση.
Το ΥΠΕΝ αλλά και ο ΑΔΜΗΕ δεν αρνούνται το αίτημα της κυπριακής πλευράς για μεταφορά των παγίων τονίζουν όμως ότι θα πρέπει προηγουμένως να πιστοποιηθεί ως διαχειριστής από την ΕΕ. Επομένως τα πάγια παραμένουν στον ΑΔΜΗΕ μέχρι να πιστοποιηθεί ως διαχειριστής.
Εκτιμάται πάντως ότι ο ΑΔΜΗΕ συνδέει την τροποποίηση του Concession Agreement (συμφωνία παραχώρησης) με την υλοποίηση της συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο του GSI με 100 εκατομμύρια.
Αγεφύρωτες ως προς την ΡΑΕΚ παραμένουν και οι εκκρεμότητες για τις λειτουργικές δαπάνες του έργου ύψους 8 εκατ. που έχει κάνει ο ΑΔΜΗΕ αλλά και για το capex που έχει πληρώσει ο Διαχειριστής στον προηγούμενο φορέα υλοποίησης του έργου (Εuroasia Interconnector) καθώς δεν αναγνωρίζει τις δαπάνες των συνολικά 48 εκ. που έχουν καταβληθεί παρά μόνο 12 εκ. ευρώ. Παρά το γεγονός ότι η ελληνική ΡΑΑΕΥ φαίνεται αποφασισμένη να καλύψει τις δαπάνες αυτές, πράσινο φως δεν έχει ανάψει ακόμη η κυπριακή πλευρά για τα υπόλοιπα 36 εκ. ευρώ που δεν έχει εγκρίνει μέχρι σήμερα.
newmoney.gr