Στα 490 εκατ. ευρώ διαμορφώνεται πλέον η χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης για το σύνολο των τμημάτων από Χανιά μέχρι και τον Άγιο Νικόλαο. Σύμφωνα με την 1η τροποποίηση των αποφάσεων ένταξης για τα τρία έργα η συμμετοχή διαμορφώνεται ως εξής: 200 εκατ. ευρώ για το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, 90 εκατ. ευρώ για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και 200 εκατ. ευρώ για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.
Τα δύο από τα τρία έργα είναι σε εξέλιξη ενώ αναμένεται εντός του πρώτου τριμήνου και η συμβασιοποίηση του βασικού τμήματος Χανιά-Ηράκλειο. Σύμφωνα με πληροφορίες αυτή την εποχή κλειδώνει το χρηματοδοτικό μείγμα που πέρα από την κάλυψη του Ταμείο Ανάκαμψης περιλαμβάνει και τις σχετικές δανειοδοτήσεις της αναδόχου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την κάλυψη από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Το βασικό τμήμα όταν υπογραφεί θα γίνει το μεγαλύτερο εν εξελίξει έργο υποδομής της χώρας με κόστος που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ. Το έργο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θεωρείται ως το σημαντικότερο οδικό έργο της τρέχουσας δεκαετίας που κλείνει τις εκκρεμότητες με τους μεγάλους υπεραστικούς άξονες της χώρας.
Να θυμίσουμε πως στη σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνεται και η προαίρεση για το τμήμα Χανιά-Κίσσαμος που θα αυξήσει ακόμα περισσότερο το μήκος του αυτοκινητόδρομου. Από τα 200 εκατ. ευρώ, τα 8 εκατομμύρια αφορούν σε απαλλοτριώσεις.
Άλλωστε το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο με μήκος 157 χιλιόμετρα είναι ουσιαστικά το 70% του συνολικού μήκος του κρητικού αυτοκινητόδρομου. Συνδέοντας Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο και προσφέροντας πρόσβαση στα τρία λιμάνια των παραπάνω πόλεων αλλά και στα αεροδρόμια Χανίων και Καστελλίου είναι ο πυρήνας του ΒΟΑΚ.
Με την υπογραφή του έργου θα έχουν πλέον ενεργοποιηθεί και τα τρία τμήματα και έχουμε περάσει στην περίοδο υλοποίησης η οποία στην παράδοση της θα ποικίλλει. Παρά την χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης δεν φαίνεται να είναι εφικτή η ολοκλήρωση κάποιου τμήματος θα γίνει εντός των σημερινών χρονοδιαγραμμάτων.
Κατά πάσα πιθανότητα και εφόσον υπερκεραστούν τα θέματα των απαλλοτριώσεων, το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που εκτελείται από την AKTOR θα είναι το πρώτο που θα κοπεί “κορδέλα” εγκαινίων. Ωστόσο ακόμα είμαστε χαμηλά σε επίπεδο ποσοστών προόδου.
Το ίδιο πάνω-κάτω ισχύει και για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη που υλοποιείται με την μέθοδο της ΣΔΙΤ. Αυτό το τμήμα υλοποιείται από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AKTOR GROUP-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και ουσιαστικά μέτωπα έχουμε όπου έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις. Το σημαντικότερο τεχνικό έργο εντοπίζεται στην Σήραγγα Σελιναρίου.
Η ανατομία των τμημάτων του ΒΟΑΚ
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στις αποφάσεις χρηματοδότησης, τα έργα που περιλαμβάνονται είναι ως κάτωθι:
ΧΑΝΙΑ-ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Το υπό μελέτη Έργο, μήκους περί τα 155 km με παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο περί τα 80Km, συνιστά το αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης, που αφορά
στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από Χανιά έως Ηράκλειο, εντός της
αρμοδιότητας των Περιφερειακών Ενοτήτων (Π.Ε.) Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, ο οποίος στο Τμήμα αυτό αναβαθμίζεται σε Αυτοκινητόδρομο.
Η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Οδικού Τμήματος Κίσσαμος – Χανιά, τελεί σε προαίρεση ώστε να ενταχθεί στην
υπόψη Σύμβαση Παραχώρησης.
Το υπό μελέτη Έργο περιλαμβάνει τέσσερα (4) Οδικά Τμήματα και τρείς (3) Παρακάμψεις ως ακολούθως, από Δυτικά προς Ανατολικά:
• Παράκαμψη Χανίων (1Υ), που υπάγεται στην Π.Ε. Χανίων με μήκος περί τα 7,7 km από το πέρας του τμήματος Χανιά – Κίσσαμος, ενώ το τέλος του βρίσκεται Δυτικά
του τμήματος Σούδα – Βρύσες (ΧΘ 8+000)
• Σούδα – Βρύσες (2Ν), που υπάγεται στην Π.Ε. Χανίων με μήκος περί τα 25,7 km από το πέρας του κατασκευασμένου τμήματος παράκαμψης Χανίων (ΧΘ 8+000), ενώ
το τέλος του βρίσκεται στη ΧΘ 33+718
• Βρύσες – Ατσιπόπουλο (3Ν), που υπάγεται στο δυτικό του τμήμα στην Π.Ε. Χανίων και στο ανατολικό του στην Π.Ε. Ρεθύμνου. Το μήκος είναι περί τα 21,8 km από τη
ΧΘ 33+718 (πέρας τμήματος Σούδα – Βρύσες) έως την αρχή του υφιστάμενου τμήματος του ΒΟΑΚ Παράκαμψη Ρεθύμνου
• Παράκαμψη Ρεθύμνου (4Υ), το οποίο υπάγεται στην Π.Ε. Ρεθύμνου με μήκος περί τα 7,0 km από το πέρας του τμήματος Βρύσες – Ατσιπόπουλο (ΧΘ 54+857), έως το
σημείο έναρξης του τμήματος Αμάρι – Σκαλέτα (ΧΘ 61+848)
• Αμάρι – Σκαλέτα (5Ν), το οποίο υπάγεται στην Π.Ε. Ρεθύμνου με μήκος περί τα 12,4 km από το πέρας του υφιστάμενου τμήματος του ΒΟΑΚ (Παράκαμψη Ρεθύμνου)
έως τη ΧΘ 75+000 και
• Σκαλέτα – Λινοπεράματα (6Ν & 7Ν) που υπάγεται στο δυτικό του τμήμα στην Π.Ε. Ρεθύμνου και στο ανατολικό του στην Π.Ε. Ηρακλείου. Το μήκος είναι περί τα 46,7
km από τη ΧΘ 75+000 (πέρας του τμήματος Αμάρι – Σκαλέτα) έως τη ΧΘ 121+660 στην αρχή του υφιστάμενου ΑΚ Λινοπεραμάτων, που αποτελεί και την αρχή του
υφιστάμενου οδικού άξονα (με διατομή αυτοκινητόδρομου) παράκαμψης Ηρακλείου.
• Παράκαμψη Ηρακλείου (8Υ), που υπάγεται στην Π.Ε. Ηρακλείου με μήκος περί τα 25,45 km από το πέρας του τμήματος Σκαλέτα – Λινοπεράματα, ενώ το τέλος του
βρίσκεται στα Δυτικά του τμήματος Γούβες – Χερσόνησος, μήκους 9,1 km.
Περιλαμβάνει:
-17 Ανισόπεδους Κόμβους
-75 Γέφυρες συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 13,2χλμ
-21 Σήραγγες συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 31,4χλμ
-18 Σήραγγες cut and cover συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 9,6χλμ
-58 Ανισόπεδες Διαβάσεις εκ των οποίων οι 53 είναι Κάτω Διαβάσεις
-136 Οχετοί (σωληνωτοί και κιβωτοειδούς διατομής) διαφόρων διαστάσεων συμπεριλαμβανομένων των υδραυλικών τεχνικών στους κόμβους, τα ΣΕΑ, τις παράπλευρες οδούς και το υφιστάμενο τμήμα της εθνικής οδού
– 266 Έργα Αντιστήριξης (τοίχοι/ πασσαλότοιχοι) συνολικού μήκους περί τα 46,5 km.
Η χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αφορά στην ολοκλήρωση φυσικού αντικειμένου που αντιστοιχεί στο 15% του συνολικού κόστους του
έργου.
ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ-ΝΕΑΠΟΛΗ
Η εν λόγω πράξη αφορά στις ενέργειες της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) για την ανάθεση της σύμβασης «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ – ΝΕΑΠΟΛΗ ΜΕ ΣΔΙΤ». Το υπόψη έργο αφορά στην μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από την Χερσόνησο έως την Νεάπολη των Περιφερειακών Ενοτήτων (Π.Ε.) Ηρακλείου και Λασιθίου, ο οποίος στο τμήμα αυτό αναβαθμίζεται σε αυτοκινητόδρομο.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το έργο αφορά σε οδικό άξονα μήκους 22,441 χλμ., (Χ.Θ 157+790 έως 180+231), συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο εξυπηρέτησης, κατασκευή γεφυρών, σηράγγων κατασκευή ανισόπεδων κόμβων και σταθμού εξυπηρέτησης επιβατών.
Το έργο περιλαμβάνει δύο τμήματα: (α) το τμήμα Χερσόνησος – Μάλια και (β) τo τμήμα Μάλια-Νεάπολη.
Το τμήμα Χερσόνησος – Μάλια ανήκει στην Π.Ε. Ηρακλείου είναι μήκους 9,354 χλμ. από Χ.Θ. 157+790 έως Χ.Θ. 167+144,59. Η αρχή του τμήματος βρίσκεται στο πέρας του
κατασκευασμένου τμήματος Γούρνες – Χερσόνησος και το πέρας του 600 μ. περίπου πριν τον υφιστάμενο Ανισόπεδο Ημικόμβο Μαλίων.
Το τμήμα Μάλια-Νεάπολη ανήκει στις Π.Ε. Ηρακλείου και Λασιθίου και είναι μήκους 13,087 χλμ. από Χ.Θ. 167+144,59 έως Χ.Θ. 180+231,67. Η αρχή του τμήματος βρίσκεται στο πέρας του τμήματος Χερσόνησος-Μάλια και το πέρας του ταυτίζεται με την αρχή του τμήματος Νεάπολη –Αγ. Νικόλαος.
ΝΕΑΠΟΛΗ-ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Το φυσικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει:
α. Τη βελτίωση – διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος με την κατασκευή 4ιχνης αρτηρίας με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά
κατεύθυνση, διαχωρισμένου καταστρώματος κυκλοφορίας, συνολικού πλάτους 22,50 m. Το συνολικό μήκος της αρτηρίας είναι περίπου 14,5 km και εκτείνεται από την
πρώτη είσοδο της Νεάπολης μέχρι τον κόμβο Κριτζάς στην οδό Αγ. Νικόλαος – Καλό Χωριό.
β. Την ανάπτυξη και κατασκευή πλήρους δικτύου εγκάρσιων και παράπλευρων οδών (διαφόρων διατομών) για την εξυπηρέτηση των αποκοπτώμενων παρόδιων
χρήσεων και την αποκατάσταση της εκατέρωθεν της αρτηρίας επικοινωνίας. Το συνολικό μήκος αυτού του δικτύου είναι περίπου 2 km και 9 km αντίστοιχα.
γ. Την ανάπτυξη και κατασκευή τριών ανισόπεδων κόμβων και συγκεκριμένα:
• του τετρασκελούς Α/Κ Νεάπολης
• του τετρασκελούς Α/Κ Λιμνών
• του τρισκελούς Α/Κ Αγ. Νικολάου
δ. Την κατασκευή τεχνικών έργων οδού (8 γέφυρες, 7 κάτω διαβάσεις, 5 έργα μερικής και ολικής κάλυψης λωρίδων κυκλοφορίας και έργα αντιστήριξης).
ε. Τα υδραυλικά έργα (διαμήκη και εγκάρσια) για την αποστράγγιση των οδών και την απορροή των ομβρίων, καθώς και τα έργα διευθέτησης ρεμάτων και χειμάρρων.
στ. Τη βελτίωση γεωμετρίας και διατομής της Παλαιάς Εθνικής Οδού στο τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος, ώστε να παραλάβει την κυκλοφορία κατά την διάρκεια
κατασκευής του αυτοκινητόδρομου.
Επίσης περιλαμβάνονται δαπάνες για:
-• Απαλλοτριώσεις για την απόκτηση των αναγκαίων εκτάσεων υλοποίησης της κατασκευής του έργου,
-• Αρχαιολογικές έρευνες και σωστικές ανασκαφές,
•- Αποκαταστάσεις – μεταφορές δικτύων ΟΚΩ και της σύνδεσης με αυτά.
ypodomes.gr