Σοβαρό είναι το πρόβλημα στον τουριστικό κλάδο της Κρήτης, καθώς χιλιάδες θέσεις εργασίας είναι κενές, με τους ξενοδόχους να βρίσκονται στην “κόψη του ξυραφιού”, μετρώντας αντίστροφα για την έναρξη της σεζόν.
Η έλλειψη των 6.000 εργατικών χεριών έχει προκαλέσει αναστάτωση στις ξενοδοχειακές μονάδες, την ίδια ώρα που το 2025, σύμφωνα με τις προκρατήσεις, προβλέπεται να σπάσει όλα τα ρεκόρ.
Πιο συγκεκριμένα, οι αρμόδιοι ξενοδόχοι αντιμετωπίζουν προβλήματα στελέχωσης, ενώ ευελπιστούν πως η φετινή χρονιά θα κυλήσει καλύτερα σε σχέση με την περυσινή, δεδομένου ότι οι αμοιβές θα είναι υψηλότερες και οι συνθήκες εργασίας καλύτερες, όπως ξεκαθαρίζει και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου, Νίκος Χαλκιαδάκης.
Ωστόσο, φαίνεται πως οι πρακτικές των ξενοδόχων για την προσέλκυση προσωπικού λειτουργούν ευνοϊκά και για τους ξενοδοχοϋπαλλήλους, καθώς οι επιχειρηματίες υπόσχονται λύσεις στα χρόνια αιτήματα των εργαζομένων.
Ταυτόχρονα, μια δόση ανακούφισης δίνει η μετάκληση υπηκόων τρίτων χωρών, καθώς με αυτόν τον τρόπο πρόκειται να καλυφθεί το προσωπικό, που μέχρι πρότινος βρισκόταν σε έλλειψη. Στην επιφάνεια, επίσης, εμφανίζεται και ένα νέο πρόβλημα, με τον ερχομό της κάρτας εργασίας, η οποία από τη μια θα προστατεύει τον εργαζόμενο, από την άλλη όμως η επικείμενη υποστελέχωση των μονάδων δημιουργεί κενά, τα οποία δε επιτρέπουν τη σωστή λειτουργία των ωραρίων εργασίας και της χορήγησης αδειών.
Αξιοσημείωτο, επίσης, είναι το γεγονός πως έχει δημιουργηθεί ανταγωνιστικό κλίμα μεταξύ των μονάδων, καθώς πια μιλάμε για ένα κυνήγι εργατικών χεριών, με τους ξενοδόχους να προσπαθούν να φέρουν στην αγορά την πιο δελεαστική πρόταση, ενώ φαίνεται πως εργαζόμενοι αρπάζουν τις ευκαιρίες που τους δίνονται, αποχωρώντας από την ήδη υπάρχουσα εργασία, αφού επιδιώκουν το κάτι παραπάνω.
Προσπάθειες προσέλκυσης προσωπικού
Βέβαια, γίνονται οργανωμένες προσπάθειες για την εύρεση προσωπικού, μέσω αγγελιών και εκδηλώσεων, όπως ήταν και η χθεσινή “Ημέρα Καριέρας”, που πραγματοποιήθηκε με στόχο την επικοινωνία μεταξύ ξενοδόχων και ξενοδοχοϋπαλλήλων.
Ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Σφακιανάκης δήλωσε: «Γνωρίζουμε πως οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν κρατήσει τον ίδιο κορμό με πέρυσι. Εμείς βέβαια προσπαθούμε να καλύψουμε το επιπλέον κομμάτι του εργατικού δυναμικού, το οποίο δεν έχει “κλείσει” ακόμα δουλειά, ενώ ταυτόχρονα είναι σημαντικό να γνωρίσουμε και τους σπουδαστές τουριστικών σχολών, ώστε να τους δώσουμε τη δυνατότητα να ενταχθούν στην αγορά εργασίας».
Ο ίδιος συνέχισε συμβουλεύοντας τα εξής: «Η δεδομένη στιγμή είναι η πιο κατάλληλη να μπει κάποιος στον τουρισμό, καθώς οι συνθήκες εργασίας βελτιώνονται και οι απολαβές αυξάνονται, ενώ την ίδια στιγμή είναι γνωστό πως υπάρχει μεγάλη ζήτηση και ανάπτυξη στον τουρισμό».
Θέση ξενοδοχοϋπαλλήλων
Παρ’ όλα αυτά, ο πρόεδρος ξενοδοχοϋπαλλήλων ν. Ηρακλείου Νίκος Κοκολάκης επιβεβαιώνει πως η προσέλευση του κόσμου ήταν χαμηλότερη από την προβλεπόμενη, ενώ συνεχίζει λέγοντας:
«Οι ξενοδοχοϋπάλληλοι δε γυρνούν την πλάτη στην εποχική εργασία, δεδομένου ότι και στο παρελθόν, στα χρόνια της κρίσης και των μνημονίων, ήμασταν εκεί, όπως και στα χρόνια της πανδημίας, και πράγματι είδαμε συγκλονιστικά αποτελέσματα, με το 2024 να ξεπερνάει κάθε προηγούμενο».
Ωστόσο, σημειώνονται πολλοί αποτρεπτικοί παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν την επιθυμία των ξενοδοχοϋπαλλήλων να συνεχίσουν την εποχική εργασία.
«Αρχικά είναι γνωστό πως οι συνθήκες εργασίας δεν είναι κατάλληλες, με το αρμόδιο υπουργείο να αποφεύγει να κάνει σχετικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση των ξενοδοχοϋπαλλήλων, καθώς δεν παίρνει σοβαρά μέτρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και την ενίσχυση των ξενοδοχοϋπαλλήλων», τόνισε ο κ. Κοκολάκης.
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Σαφώς, για να σταματήσει η μάχη της προσέλκυσης των εργαζομένων, πρέπει όλα τα παραπάνω να σημειώσουν σημαντική βελτίωση, με τους ξενοδόχους να αυξάνουν τις αποδοχές, δημιουργώντας παράλληλα και ανθρώπινες συνθήκες εργασίας».
Παράλληλα, ο ίδιος προτείνει ξενοδόχοι, φορείς και Πολιτεία να δημιουργήσουν κίνητρα στους ξενοδοχοϋπαλλήλους, ενώ υπερτονίζει πως «είναι σημαντικό να γίνουν παρεμβάσεις σε Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, δημιουργώντας έτσι και ένα καταρτισμένο προσωπικό, το οποίο θα γνωρίζει τι ζητά μέσα στον συγκεκριμένο κλάδο».
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως οι ξενοδοχοϋπάλληλοι ζητούν 8% αύξηση για το 2025 και άλλα 8% για το 2026, με διετή σύμβαση και οκτάωρη εργασία, με τους ξενοδόχους ωστόσο να κρίνουν πως η συγκεκριμένη άνοδος του κόστους μισθοδοσίας είναι τεράστια, χωρίς βέβαια να συνυπολογίζεται πως αναφέρονται σε υπαλλήλους που δουλεύουν πολλές ώρες, παίρνοντας χαμηλούς μισθούς, με ελλείψεις συμβάσεων εργασίας και ανεπαρκή προστασία για την υγεία και την ασφάλειά τους.
neakriti.gr