ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Διέπρεψαν οι Μικρασιάτες - Καταληκτήρια εκδήλωση δια τους Τέσσερις Μάρτυρες

0

 Άφησε εποχή το Βυζαντινό Ορατόριο με τίτλο ‘’Ενδόξως άσωμεν Γεωργίω, Αγγελλή, Μανουήλ και Νικολάω’’, η καταληκτήρια εκδήλωση για τους Αγίους Τέσσερις Μάρτυρες που πραγματοποιήθηκε στο Ωδείο το απόγευμα της  28ης  Δεκεμβρίου 2024, με τη συμμετοχή των Χορωδιών Ρεθυμνίων Μικρασιατών, των   Μικρασιατών Μεγάλου Κάστρου και τη συνοδεία 10μελούς ορχήστρας. Την  επιμέλεια και τη διεύθυνση  είχε αναλάβει  ο   Ανδρέας Γιακουμάκης, Άρχων Μαΐστωρ της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας και Πρωτοψάλτης του Ιερού Καθεδρικού Ναού Αγίου Τίτου Ηρακλείου.

Ήταν τόσο κατανυκτική η ατμόσφαιρα , τόσο θεΪκή η μουσική, τόσο άρρηκτα δεμένες  οι φωνές των χορωδών με τις εξαίσιες φωνές των μονωδών Γεωργίου Ψαρουδάκη και Θάνου Γιακουμάκη, που το κοινό δάκρυσε από δέος, συγκίνηση και ομορφιά και βίωσε  την ψυχαγωγία με την αρχαιοελληνική έννοια , την ες άνω αγωγή της ψυχής , την ψυχική ανάταση.

Το περίφημο Ορατόριο που παρουσιάσθηκε και καταχειροκροτήθηκε από το θερμό ακροατήριο που είχε κατακλύσει το Ωδείο, ήταν σε ποίηση  του Εμμανουήλ Δουνδουλάκη, Αναπληρωτού Καθηγητού της Πατριαρχικής Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης ο οποίος το ενεπνεύσθη  από το κείμενο του Παύλου Βλαστού, του κορυφαίου λαογράφου, ιστορικού, λογίου της Κρήτης από το χωριό Βυζάρι της επαρχίας  Αμαρίου Ρεθύμνης, γόνου της τρανής οικογένειας των Βλαστών, που έλκουν την καταγωγή τους από τα 12 Βυζαντινά Αρχοντόπουλα. Το κείμενο αυτό του Βλαστού φέρει τον τίτλο, «Ιστορικόν ανέκδοτον των Τεσσάρων Αγίων Μαρτύρων των εν Ρεθύμνη ξίφει  τελειωθέντων τω 1824, Οκτωβρίου 28» Πρόκειται για την ιστορική μαρτυρία-συνέντευξη που είχε πάρει ο Παύλος Βλαστός το 1872 από τον Ρεθύμνιο Ιωάννη Πανταλάκη , αυτόπτη μάρτυρα της σφαγής των Τεσσάρων Μαρτύρων το 1824, ο οποίος ήταν τότε 19 ετών.

 Το ποιητικό αυτό δημιούργημα μελοποίησε ο κορυφαίος μουσικός – μαέστρος  Ανδρέας Γιακουμάκης κατά τα πρότυπα Ορατορίου, ειδικά για την επέτειο της 200ετηρίδος των Αγίων Τεσσάρων Νεομαρτύρων. Το εν λόγω  Ορατόριο ονομάστηκε Βυζαντινό, καθότι μελοποιήθηκε κατά τα πρότυπα της Ορθόδοξης Βυζαντινής Μουσικής, καθώς και της Δημώδους Ελληνικής. Αδιάψευστοι μάρτυρες  αποτελούν οι εναλλασσόμενοι ήχοι της Εκλησιαστικής Οκταηχίας και οι Ελληνικοί ρυθμοί που διατρέχουν το μουσικό αυτό έργο.

ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΤΗΚΕ Ο ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΜΑΣ

Στην καταληκτήριο αποφώνησή του, ο Μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Πρόδρομος κατενθουσιασμένος από την λίαν επιτυχή έκβαση του Βυζαντινού Ορατορίου, που ο ίδιος στήριξε με θέρμη,  εξέφρασε τα θερμά του συγχαρητήρια στον κ. Γιακουμάκη στους χορωδούς , τους μονωδούς, τους μουσικούς και όλους τους συντελεστές  για το υψηλό επίπεδο μουσικής προσφοράς και πολιτισμού, στο Ρέθυμνο. Τόνισε μάλιστα  ότι σε όλα τα υπέροχα, τα οποία πραγματοποιήθηκαν αυτήν την επετειακή χρονιά, «τα καλύτερα έμειναν για το τέλος της». Ευχαρίστησε τέλος την  Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης για την πολύτιμη στήριξή, και ευχήθηκε σε όλους πλούσια την ευλογία και τη χάρη των Αγίων Τεσσάρων Νεομαρτύρων.

ΤΟ ΟΡΑΤΟΡΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Δεον να σημειωθεί ότι το κοινό μπόρεσε κάλλιστα να παρακολουθήσει τους στίχους της μουσικής αυτής πανδαισίας που άδονταν, καθώς ήταν γραμμένοι στο ‘συλλεκτικό  επετειακό’ πρόγραμμα που δίδονταν σε όλους. Το Ορατόριο θα παρουσιαστεί και στο γειτονικό Ηράκλειο  προβάλλοντας το έργο που επιτελείται στη ‘Ρέθυμνα των Γραμμάτων και των Τεχνών’.

Νικολέων .Ι. Τσουπάκης, Φιλόλογος Δημοσιογράφος

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ