Στις περιβόητες «Καλένδες» έχει αποσταλεί η υπόθεση της ίδρυσης και λειτουργίας Σχολής Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στο Ρέθυμνο. Το ζήτημα αυτό, το οποίο κατά το παρελθόν απασχόλησε έντονα τις τοπικές θεσμικές Αρχές αλλά και τα διοικητικά όργανα του Πανεπιστημίου Κρήτης, όχι μόνο δεν έχει προωθηθεί αλλά στην παρούσα χρονική στιγμή ακόμα και το αίτημα που είχε υποβληθεί το 2018, δεν έχει καμιά ισχύ.
Διερευνώντας για την υπόθεση αυτή στο αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας, οι πληροφορίες για το τι ακριβώς συμβαίνει με το θέμα της σχολής τουρισμού, οι πληροφορίες και τα συμπεράσματα καταλήγουν στην διαπίστωση πως δεν υπάρχει καμία κινητικότητα από οποιαδήποτε πλευρά.Μάλιστα, το ίδιο το θέμα βρίσκεται ακριβώς στο ίδιο στάδιο, όπως και πριν αποσταλεί το αίτημα του 2018 από την τότε Πρυτανεία.
Αυτό συμβαίνει γιατί αφενός άλλαξε το νομικό πλαίσιο που διέπει τις διαδικασίες ίδρυσης μιας πανεπιστημιακής σχολής και αφετέρου μπαίνουν μεγάλα ερωτηματικά για το αν ιδρυθεί και σε ποιο ίδρυμα τελικά θα ενταχθεί η λειτουργία της.
ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΙΣΧΥ ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΟΥ 2018
Θα είναι μια πανεπιστημιακή σχολή ή θα είναι μια σχολή στο πλαίσιο των «νέων ανώτατων τεχνολογικών ιδρυμάτων» που το Υπουργείο Παιδείας ετοιμάζεται να ιδρύσει έως το τέλος του έτους;
Ωστόσο, απάντηση και σε αυτό δεν μπορεί να δοθεί στην παρούσα χρονική στιγμή. Και αυτό, γιατί επί της ουσίας επίσημο αίτημα για ίδρυση σχολής τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στο Ρέθυμνο, δεν υφίσταται!
ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΠΙΣΗΜΟ ΑΙΤΗΜΑ
Το αίτημα για την ίδρυση σχολής τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στο Ρέθυμνο έγινε από την τότε Πρυτανική Αρχή το 2018 προς το Υπουργείο Παιδείας.
Σήμερα, τρία χρόνια μετά, το νομικό πλαίσιο ίδρυσης μιας πανεπιστημιακής σχολής έχει αλλάξει. Για να ισχύει το πάγιο αίτημα του Ρεθύμνου για ίδρυση και λειτουργία Σχολής Τουρισμού, θα πρέπει να υποβληθεί νέο αίτημα του Πανεπιστημίου προς την ΕΘΑΑΕ, δηλαδή, την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), είναι ανεξάρτητη διοικητική αρχή και έχει ως αποστολή της τη διασφάλιση υψηλής ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ιδρύθηκε με τον ν.4653/2020 και αποτελεί τη συνέχεια της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), η οποία ιδρύθηκε και λειτουργούσε από το 2006. Διοικείται από τον Πρόεδρο και το Ανώτατο Συμβούλιο. Έχει διοικητική αυτοτέλεια και εποπτεύεται από τον Υπουργό Παιδείας, ο οποίος ασκεί έλεγχο νομιμότητας.
Η ΕΘΑΑΕ στο πλαίσιο της αποστολής της συμβάλλει στη διαμόρφωση και υλοποίηση της εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση και στην κατανομή της επιχορήγησης των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.) και αξιολογεί και πιστοποιεί την ποιότητα της λειτουργίας των Α.Ε.Ι. Ακόμα και τα αιτήματα για νέες σχολές, πρώτα εξετάζονται από την συγκεκριμένη ανεξάρτητη αρχή, στην οποία και θα πρέπει να υποβάλλονται.
Εφόσον, δηλαδή, η ΕΘΑΑΕ λάβει αίτημα, το εξετάζει αρμοδίως και αναλόγως την κρίση των μελών της, εισηγείται επισήμως προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, την ίδρυση της σχολής, περί της οποίας υπάρχει το αίτημα.
Η ΕΘΑΕΕ, αίτημα για την ίδρυση Σχολής Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, δεν έχει λάβει ποτέ. Ως εκ τούτου γίνεται απολύτως κατανοητό πως το όλο ζήτημα βρίσκεται στο ίδιο ακριβώς επίπεδο συζήτησης, το οποίο βρισκόταν προ του 2018. Δηλαδή, σε θεωρητικό επίπεδο, μεταξύ μας εδώ στο Ρέθυμνο και βεβαίως όποτε το θυμηθούμε.
Κινητικότητα, πάντως, από το Πανεπιστήμιο Κρήτης ή την ΕΘΑΕΕ ή την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Κρήτης ή από τους τοπικούς θεσμικούς παράγοντες, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή και κάθε επίσημη τέτοια συζήτηση δεν βρίσκεται σε κάποια εξέλιξη.
Παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας, δεν βρίσκουν καν λόγο συζήτησης αυτού του θέματος επί του παρόντος τουλάχιστον, καθώς γίνεται λόγος τέτοιου είδους σχολές, αν θα υπάρξουν, να λειτουργήσουν μάλλον στο πλαίσιο των νέων ΑΤΕΙ και όχι των ήδη λειτουργούντων ΑΕΙ. Το τοπίο για αυτό το σκέλος της υπόθεσης αναμένεται να ξεκαθαρίσει έως τον Οκτώβριο.
Όμως, τι ακριβώς μπορούμε να περιμένουμε να ξεκαθαρίσει για το Ρέθυμνο, αφού επίσημο αίτημα αυτή την στιγμή δεν υπάρχει προς την ΕΘΑΑΕ;
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΝΕΑ ΤΕΙ
Και όμως η συζήτηση για επαναλειτουργία Ανώτατων Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, επανέρχεται στο προσκήνιο μόλις τρία χρόνια μετά την κατάργηση τους και την ενσωμάτωση τους στα διάφορα ΑΕΙ της χώρας μας.
Σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για να επαναφέρει την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση, η οποία θεωρείται απαραίτητη στη «σκάλα» των μεταλυκειακών σπουδών, είναι στα σκαριά εδώ και αρκετούς μήνες και θα έχει ξεκαθαρίσει απολύτως ως τον προσεχή Οκτώβριο. Και αυτό γιατί ως το τέλος του έτους η πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας, θέλει να έχει κλείσει αυτό το κεφαλαίο με μια νέα μεταρρύθμιση.
Βεβαίως, αυτό φαίνεται ότι συναντάει εμπόδια και αντιδράσεις από την πλευρά των ανώτατων ιδρυμάτων. Κι αυτό γιατί κανένα πρώην ανώτατο τεχνολογικό τμήμα δεν θέλει ξαφνικά να υποβαθμιστεί.
Από την πλευρά της, η νέα Εθνική Αρχή για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ) έχει ήδη εκπονήσει μελέτη με 120 κριτήρια ποιότητας και βιωσιμότητας τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης, με τα οποία και θα μελετηθεί εκ νέου η διάταξη των τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σχεδιασμός είναι όπως η ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση της χώρας στη νέα μορφή της, που προσφέρει σπουδές τετραετείς σε Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών. Αυτή είναι η νέα ονομασία που θα καλύψει όλα τα τμήματα των ΑΕΙ τα οποία θα μετεξελιχθούν και θα αποτελέσουν τη νέα τεχνολογική εκπαίδευση της χώρας.
Τα τμήματα αυτά θα στραφούν σε περισσότερο εφαρμοσμένες τέχνες της πρώην ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης, οι οποίες άλλωστε, όπως έχουν δείξει σειρά από έρευνες που έχουν γίνει στο παρελθόν, εξασφαλίζουν την επαγγελματική αποκατάσταση της πλειονότητας των αποφοίτων τους.
Τα νέα τμήματα θα παραμείνουν, ωστόσο, τμήματα πανεπιστημιακού επιπέδου, καθώς η νέα μορφή της ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης θα είναι «εντός» της πανεπιστημιακής. Έτσι, οι απόφοιτοι των νέων αυτών τετραετών κύκλων σπουδών θα έχουν επαγγελματικά προσόντα επιπέδου 6 (πανεπιστημιακός τίτλος) στο Εθνικό και Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων.
Η είσοδος στα προγράμματα σπουδών τους δεν έχει ακόμη αποφασιστεί πώς θα γίνεται. Το πιθανότερο είναι να γίνεται όπως και στο παρελθόν μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων που δίνονται ετησίως. Υπάρχουν, όμως, προτάσεις να πριμοδοτούνται για είσοδο στα προγράμματά τους οι νέοι και οι νέες που προέρχονται από τα Επαγγελματικά Λύκεια ή να ισχύουν για αυτούς χαμηλότερες βάσεις.
Τα νέα τμήματα θα προκύψουν κυρίως από την πρώτη εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στη διάρκεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων του καλοκαιριού. Πολλά τμήματα, έτσι, αναμένεται να μείνουν με ελάχιστους φοιτητές καθώς δέχονταν εισακτέους με χαμηλότατες βαθμολογίες, ενώ τα τελευταία χρόνια δεν αποτελούσαν τμήματα που συγκέντρωναν μεγάλο αριθμό «πρώτων προτιμήσεων». Τέτοια, για παράδειγμα, θα μπορούσαν να είναι τα Τμήματα Δασολογίας και Γεωπονίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, γίνεται συζήτηση, οι σχολές τουρισμού να είναι κομμάτι των νέων ΑΤΕΙ. Και τούτο ακόμα βάζει νέο χρόνο συζήτησης στο τραπέζι της υπόθεσης της περιβόητης Σχολής Τουρισμού στο Ρέθυμνο.