Η εκλογή του νέου Μητροπολίτη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου είναι ένα από τα κομβικά και καίρια ζητήματα που έχει στην ατζέντα του ο νέος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ.κ. Ευγένιος Β’. Η πρώτη συνεδρίαση της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας της Κρήτης υπό την προεδρεία του, έχει συγκληθεί για την προσεχή Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου με σειρά θεμάτων που άπτονται των εκκρεμοτήτων που έχουν προκληθεί τους τελευταίους μήνες.
Σύμφωνα με πληροφορίες το θέμα εκλογής του νέου Μητροπολίτη για τον χηρεύοντα θρόνο της τοπικής Μητρόπολης θα συζητηθεί. Δεν αποκλείεται η Ιερά Σύνοδος να κλείσεις τις εργασίες της με κατάρτιση του Τριπροσώπου των υποψηφίων και εκλογή νέου Ποιμενάρχη για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταμο.
Όπως είχαμε αναφέρει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ, σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Κρήτης η εκλογή για μια χηρεύουσα θέση Επισκόπου πρέπει να γίνεται εντός σαράντα ημερών από την ημέρα που η θέση τέθηκε σε κατάσταση «χηρείας». Η Μητρόπολη μας θεωρείται χωρίς Επίσκοπο από την ημέρα της ενθρόνισης του νέου Αρχιεπισκόπου, δηλαδή, από το Σάββατο 5 Φεβρουαρίου. Άρα με βάση το νόμο η εκλογή πρέπει να γίνει έως τις 15 Μαρτίου 2022.
Το πώς θα εξελιχθεί, όμως, η σχετική διαδικασία, θα το μάθουμε την επόμενη Παρασκευή. Διότι, όλα έχουν να κάνουν με τις προθέσεις των εκλεκτόρων, δηλαδή, των Μητροπολιτών και του Αρχιεπισκόπου που συγκροτούν το σώμα του κορυφαίου οργάνου. Παρατηρητές και αναλυτές των εκκλησιαστικών δρώμενων, θεωρούν, πως αυτή η πρώτη εκλογή Μητροπολίτη με Προεδρεύοντα τον κ.κ. Ευγένιο, θα είναι και το πρώτο crash test για τον νέο Αρχιεπίσκοπο. Εμείς δεν συμμεριζόμαστε αυτή την άποψη. Αφενός, γιατί δεν επιτρέπεται σε κανένα να «παίζει» με την εκλογή ενός Επισκόπου και κυρίως αυτό δεν μπορεί να το ακολουθούν και να το πράττουν Αρχιερείς που έχουν ήδη περάσει από αυτή την διαδικασία και γνωρίζουν πως οι καθυστερήσεις δεν βοηθούν καθόλου το όλο της υπόθεσης. Μάλλον δε, λαβώνουν την Εκκλησία και προκαλούν το κοινό αίσθημα.
Ποιος μπορεί να είναι ο λόγος για να μην εκλεγεί νέος Μητροπολίτης την προσεχή Παρασκευή; Προφανώς όχι το ζήτημα της επιλογής του προσώπου. Διότι έκαστος μπορεί να έχει την επιλογή του και να την καταγράψει δια της ψήφου του. Άρα, αυτό μπορεί να γίνει αξιοπρεπώς και να μην χαθεί χρόνος κρίσιμος, ειδικά σε αυτές τις εποχές που και η Εκκλησία έχει σοβαρά προβλήματα, στα οποία πρέπει να παρέμβει δυναμικά.
Σε αντίθετη περίπτωση μάλλον θα καταγράψουμε πικρίες και αντιπαραθέσεις με αφορμή την πρόσφατη Αρχιεπισκοπική εκλογή και τίποτα περισσότερο. Δηλαδή, ζητήματα, τα οποία ούτε νόημα έχουν πια, ούτε έχουν να προσφέρουν το παραμικρό στην εξελικτική διαδικασία που πρέπει να διέπει την «καινούργια ημέρα» στην Εκκλησία της Κρήτης. Είναι λοιπόν θέμα όλων των προσώπων και όχι μόνο ενός προσώπου. Άρα δεν αποτελεί crash test για τον Αρχιεπίσκοπο μόνο αλλά για το σύνολο των Μητροπολιτών του νησιού, οι οποίοι καλούνται να διαβούν το κατώφλι της νέας εποχής και να ανταπεξέλθουν των προκλήσεων που έπονται.
Και βέβαια ο στόχος πρέπει να είναι η καλύτερη δυνατή επιλογή προσώπου. Αυτή είναι η βασική ευθύνη που βαραίνει στο εξής τους ώμους των εκλεκτόρων.
ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ
Τα σενάρια δεν έχουν αλλάξει από τον περασμένο μήνα, που ξεκαθάρισε το τοπίο στην Αρχιεπισκοπή. Βασικοί διεκδικητές του Ρεθεμνιώτικου θρόνου παραμένουν ο Επίσκοπος Κνωσού κ. Πρόδρομος Ξενάκης και ο Επίσκοπος Δορυλαίου κ. Δαμασκηνός Λιονάκης. Το τριπρόσωπο αναμένεται να συμπληρωθεί με τον Ηγούμενος της Ι.Μ. Αττάλης – Μπαλι, Αρχιμανδρίτη π. Παρθένιο Καλυβιανάκη.
Σε μια επισκοπική εκλογή, όμως, όλα είναι πιθανό να ανατραπούν ακόμα και την τελευταία στιγμή. Οπότε, οποιαδήποτε διαφορετική εξέλιξη δεν θα αποτελέσει έκπληξη. Άλλωστε, το να κρατηθούν ισορροπίες και προκειμένου να επιτευχθεί συναίνεση, είναι δυνατόν να οδηγήσει και σε άλλα πρόσωπα κοινώς αποδεκτά. Άλλωστε ο κατάλογος των προς αρχιερατία Αρχιμανδριτών είναι μακρύς και δεν πρέπει να ξεχνούμε πως δικαίωμα να εκλεγούν έχουν όλοι οι ήδη Επίσκοποι του κλίματος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ακόμα και οι ίδιοι οι εκλέκτορες δια του λεγόμενου «μεταθετού», εξαιρουμένου του Αρχιεπισκόπου. Τοιουτοτρόπως έγινε η εκλογή του 1987, οπότε η τότε Σύνοδος κατέληξε στην μετάθεση του Μητροπολίτη Θεόδωρου Τζεδάκη από το Σπήλι στο Ρέθυμνο.
Ο ΕΠΙΣΚΟΠΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ
Όνομα | Έτη | Σημειώσεις |
Κύριλλος | ~ 451 | |
Θεόδωρος | ~ 787 | |
Βασίλειος | ~ 1260 | |
Αλέξανδρος | 1322 – 1324 | |
Μακάριος | 1671 – 1680 | |
Φιλόθεος | προ του 1683 | |
Αθανάσιος Α΄ | ~ 1731 | |
Δανιήλ | προ του 1719 – 1723 | |
Άνθιμος | 1731 | |
Γεράσιμος Α΄ | προ του 1777 – μετά το 1789 | |
Γεράσιμος Β΄ (Περδικάρης-Κοντογιαννάκης) | 1796 – 1822 | Απαγχονίστηκε από τους Τούρκους. Τιμάται ως Άγιος. |
Ιωαννίκιος (Λαζαρίδης-Λαζαρόπουλος) | 1827 – 21 Αυγούστου 1838 | |
Φθινόπωρο 1838 – 2 Αυγούστου 1868 | Από Αυλοποτάμου Πρώτος Επίσκοπος Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου | |
Ιλαρίων (Κατσούλης) | 10 Μαΐου 1869 – Ιανουάριος 1881 | Παραιτήθηκε |
Διονύσιος (Καστρινογιαννάκης) | 8 Μαρτίου 1881 – 20 Δεκεμβρίου 1882 | Κατόπιν Χερρονήσου |
Ιερόθεος (Προυδάκης-Μπραγκουδάκης) | 20 Δεκεμβρίου 1882 – Φεβρουάριος 1896 † | |
Διονύσιος (Καστρινογιαννάκης) | 11 Μαρτίου 1896 – 12 Ιουνίου 1910 † | Από Χερρονήσου β΄ θητεία στο Ρέθυμνο |
Χρύσανθος (Τσεπετάκης) | 28 Οκτωβρίου 1910 – 14 Οκτωβρίου 1915 † | |
Τιμόθεος (Βενιέρης) | 28 Μαρτίου 1916 – 22 Ιουλίου 1933 | Κατόπιν Μητροπολίτης Κρήτης |
Αθανάσιος (Αποστολάκης) | 16 Φεβρουαρίου 1936 – 8 Απριλίου 1968 | Πρώτος Μητροπολίτης Ρεθύμνης & Αυλοποτάμου. Παραιτήθηκε λόγω γήρατος.
|
Τίτος (Σιλιγαρδάκης) | 17 Μαΐου 1970 – 11 Σεπτεμβρίου 1987 † | |
Θεόδωρος (Τσεδάκης) | 6 Οκτωβρίου 1987 – 27 Φεβρουαρίου 1996 † | |
Άνθιμος (Συριανός) | 2 Νοεμβρίου 1996 – 15 Αυγούστου 2010 † | |
9 Σεπτεμβρίου 2010 – 11 Ιανουαρίου 2022 | Από Κνωσού, και κατόπιν Αρχιεπίσκοπος Κρήτης |