- Την Κυριακή στην πόλη μας με την παράσταση «Έκτορος Κάθαρσις»
Έτοιμος για όλα και ικανός για όλα, είναι ο Μαθιός του τηλεοπτικού «Σασμού» που καθηλώνει φέτος το τηλεοπτικό κοινό μέσα από τον «Alpha». Έτσι υποστηρίζει ο Δημήτρης Λάλος, που υποδύεται τον πλέον συζητημένο ήρωα της σειράς. Τον άγριο Κρητικό που γίνεται φονιάς για ένα έρωτα χωρίς ελπίδα, που μια ζωή βαδίζει στην κόψη του ξυραφιού, αλλά έχει όλη την αγάπη ενός κοινού που παραληρεί στο βλέμμα του και μόνο!
Ο καταξιωμένος ηθοποιός, θα βρίσκεται στο Ρέθυμνο αύριο Κυριακή, όπου στο θέατρο του «Σινέ Παντελής» παρουσιάζει στις οκτώμισι το βράδυ την παράσταση που συνέθεσε μέσα από ραψωδίες της Ιλιάδας και σκηνοθέτησε ο ίδιος με θέμα «Έκτορος Κάθαρσις».
Με την ευκαιρία της παράστασης αυτής, η συζήτηση από τα Ομηρικά έπη έως τον Σασμό του Σπύρου Πετρουλάκη, έχει μια άλλη διάσταση και οι εντάσεις των διαφορετικών ηρώων βρίσκουν γόνιμο έδαφος μέσα από στην ψυχή και το σώμα του ίδιου χαρισματικού και ταλαντούχου ηθοποιού.
Περισσότερα στην συζήτηση που ακολουθεί.
Έρχεστε στο Ρέθυμνο με την παράσταση «Έκτορος Κάθαρσις». Πείτε μας λίγα λόγια για το έργο και τα μηνύματα που θέλει να δώσει.
Πρόκειται για ένα προσωπικό πόνημα, με το οποίο ασχολούμαι τα τελευταία εννιά χρόνια. Στην ουσία έχω πάρει 66 εδάφια μέσα από την Ιλιάδα και παρακολουθούμε την πορεία του Έκτορα μέσα στο έπος. Αυτή είναι μια προσπάθεια δική μου να επαναφέρω την προφορική του μορφή τον Ομηρικό λόγο. Διότι, γνωρίζουμε, πως ήταν ένα κείμενο που δεν διαβαζόταν αλλά απαγγελλόταν στην αρχή του και ως προφορική παράδοση έφτασε έως την καταγραφή του. Θα πρέπει να φανταστούμε, ότι όλοι οι μεγάλοι μας τραγωδοί, αυτά τα έπη άκουγαν, με αυτά μεγάλωσαν, τον Όμηρο προσπαθούν να φτάσουν μέσα από τα δικά τους έργα. Ο Αισχύλος λέει, πως τα έργα μου είναι τα ψίχουλα από τα Ομηρικά δείπνα. Ό,τι περίσσεψαν, δηλαδή. Εγώ λοιπόν στην ουσία δεν κάνω τον Έκτορα, αλλά είμαι ο ραψωδός, που περνάω μέσα από το κείμενο, από το οποίο προσπαθώ να αναδείξω τον ήρωα αυτό, ο οποίος για μας ήταν πάντα κάπως παρεξηγημένος. Ήταν ο μη Έλληνας, ο βάρβαρος και μάλιστα για μια εποχή που η λέξη «Έλληνας» δεν υπήρχε καν. Ήταν όλοι Αχαιοί, Αργίοι, Τρώες, που όλοι τους μιλούσαν ελληνικά. Ήταν όλοι ένα. Η Ιλιάδα είναι το πρώτο αντιπολεμικό έπος της ιστορίας και μέσα σε αυτό θεωρώ πως έχουμε τον «πρώτο σασμό» της ιστορίας, όταν ο Πρίαμος ζητά από τον Αχιλλέα το σώμα του Έκτορα, κάνει «σασμό» μαζί του και παίρνει την σορό του γιού του.
Γιατί, λοιπόν επιλέξατε τον Έκτορα από όλους τους ήρωες της Ιλιάδας;
Όπως σας είπα πριν γιατί είναι ένας παρεξηγημένος ήρωας αλλά και γιατί αν και ο βασικός ήρωας της Ιλιάδας θεωρείται ο Αχιλλέας, ουσιαστικά λείπει από τις περισσότερες ραψωδίες του έπους, διότι ήταν παρεξηγημένος με τον Αγαμέμνονα και δεν πολεμούσε. Δεν συμμετείχε. Ήταν απών. Έτσι ο Όμηρος παρακολουθεί τον Έκτορα και μέσα από τον Έκτορα εξελίσσεται όλη η Ιλιάδα. Αυτός ήταν ο ήρωας. Έτσι νομίζω γίνεται και μια αποκατάσταση του ήρωα για το σύγχρονο κοινό.
Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να ενσαρκώσει κάποιος ένα Ομηρικό ήρωα και γιατί επιλέξατε τον Έκτορα; Τι έχει να μας πει σήμερα ο θρυλικός υπερασπιστής της Τροίας;
Αυτά τα κείμενα δεν είναι επίκαιρα. Αυτά τα κείμενα είναι διαχρονικά. Εμείς οι Έλληνες δεν είχαμε ποτέ ένα Θεόπνευστο κείμενο όπως είναι το κοράνι ή η βίβλος. Εμείς είχαμε τα Ομηρικά έπη. Τα Ομηρικά έπη είναι η εγκυκλοπαίδεια της φυλής των Ιώνων. Επομένως, αυτή η εγκυκλοπαίδεια, αυτό το «ίντερνετ» της εποχής εκείνης, η ανθρωπότητα, που ήταν ακόμα «παιδί» γαλουχήθηκε και μεγάλωσε μέσα από αυτά τα κείμενα. Δεν έχουν, λοιπόν, να κάνουν με την επικαιρότητα αλλά με την διαχρονικότητα του πολιτισμού μας. Αυτά τα κείμενα διδάσκουν ήθος, διδάσκουν πρακτικές, ήταν, είναι και θα είναι το «σχολικό μας βιβλίο» και δεν είναι τυχαίο που έχουν εμπνέουν τόσους αιώνες. Πρέπει επίσης να τονίσω, πως εμείς οι Έλληνες δεν πρέπει να αφήνουμε τους αμερικάνους με τις ταινίες τους να μας διδάσκουν εμάς τα Ομηρικά έπη και τον δικό μας πολιτισμό. Πολλοί στην εποχή μας γνωρίζουν τον Όμηρο μέσα από διάφορες ταινίες που κυκλοφορούν με αυτή την θεματική και λησμονούν ή αγνοούν την πραγματικότητα των Ομηρικών επών.
Ως «Μαθιός» έχετε καθηλώσει το τηλεοπτικό κοινό. Πως προσεγγίζετε τον συγκεκριμένο ήρωα και ποια κοινά θα μπορούσε να έχει ο Δημήτρης Λάλος με τον Μαθιό Σταματάκη;
Η προσέγγιση έχει να κάνει με την συλλογική συνείδηση, του πως μπορούμε να φανταστούμε ένα άνθρωπο που ζει σε ένα μέρος όπως είναι η Κρήτη με τις πολλές και έντονες αντιθέσεις. Το τοπίο της Κρήτης είναι σαν τον ψυχικό κόσμο του Μαθιού. Ένα άγριο τοπίο και ταυτόχρονα ηλιόλουστο, που έχει βουνά, έχει θάλασσα, έχει τόσες διαφοροποιήσεις σε ένα επίπεδο εικαστικό, θα έλεγα. Τον προσεγγίζω, όπως κάνω με όλους τους χαρακτήρες, αυτά τα είκοσι χρόνια που υποδύομαι ρόλους. Θεωρώ, ότι όλοι μέσα μας έχουμε τα πάντα και ένας ηθοποιός καλείται να ανακαλύψει τι κρύβει μέσα του και να προσπαθήσει να τα αναπτύξει ανάλογα με το τι έχει να δώσει μέσα από τον κάθε ρόλο.
Που αποδίδετε την συμπάθεια που έχει το κοινό σε ένα ήρωα όπως είναι ο Μαθιός, ο οποίος μπορεί μεν να υπέστη μια βαθειά ερωτική πληγή, όμως δεν παύει να είναι φονιάς και μάλιστα κρύβοντας καλά την ανόσια πράξη του;
Για αυτό το θέμα, νομίζω, πως πρέπει να απευθυνθείτε προς το κοινό. Αποτελεί ερώτημα που πρέπει να τεθεί σε δημοψήφισμα!
Ο Μαθιός είναι μπαμπάς του Νικηφόρου ή όχι;
Ποιος ξέρει; Προς το παρόν δεν το γνωρίζω!
Τι έχουμε να περιμένουμε από το Μαθιό προσεχώς, καθώς φαίνεται πάντα έτοιμος για όλα;
Είναι ένας χαρακτήρας έτοιμος για όλα και πραγματικά νομίζω πως πρέπει να περιμένουμε τα πάντα από αυτόν. Αλλά και αυτό δεν γνωρίζω πως θα εξελιχθεί!
Πως σχολιάζετε το γεγονός, ότι ένας ηθοποιός όπως εσείς, ο οποίος έχει βραβευθεί με το βραβείο «Χορν», τελικά γίνεται γνωστός στο ευρύ κοινό μέσα από την τηλεόραση και μάλιστα μετά από πολλά χρόνια κατάθεσης στο θέατρο;
Το βρίσκω απολύτως φυσιολογικό. Το θέατρο είναι περιορισμένο σε τόπο, σε χρόνο και σε χώρο. Μια παράσταση μπορεί να παιχτεί σε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, για συγκεκριμένο κοινό και για μια συγκεκριμένη περίοδο. Αυτό είναι δεδομένο για το θέατρο και αυτό είναι και η μαγεία του. Δηλαδή, ότι κάποιος μπορεί να βρεθεί μέσα σε ένα γεγονός μοναδικό. Έτσι πιστεύω και όλοι όσοι έρθουν να δουν την παράσταση μου, αυτό θα ζήσουν. Θα είναι μια μοναδική εμπειρία εκείνη την ημέρα. Επομένως μου είναι απολύτως φυσιολογικό ο κόσμος να μην γνωρίζει τόσο ένα ηθοποιό από το θέατρο όπως τον γνωρίζει μέσα από την τηλεόραση, η οποία απευθύνεται σε μεγάλο κοινό εντός στης χώρας και εκτός. Εγώ παίρνω μηνύματα από την Αμερική, από τον Καναδά και θα ταξιδέψω με την παράσταση μου μέχρι την Νέα Υόρκη. Είναι, λοιπόν, φυσιολογικό να σε μαθαίνει ο πολύς ο κόσμος μέσα από την τηλεόραση. Δεν με ενοχλεί καθόλου. Ίσα – ίσα το χαίρομαι. Χαίρομαι που έχω κάνει μια πορεία μου στο θέατρο, χαίρομαι τώρα και για την πορεία μου στην τηλεόραση.
Περιμένατε πως θα είχε ο «Σασμός» αυτή την απήχηση;
Νομίζω κανείς δεν το περίμενε αυτό. Βέβαια πάντα όταν κάνεις κάτι, θέλεις να πιστεύεις, πως είναι ό,τι καλύτερο έχει κάνει και θα έχει επιτυχία. Όμως αυτή την επιτυχία που κάνει ο «Σασμός», νομίζω κανένας μας δεν το είχε προβλέψει.
Συμφωνείτε που θα πάει δεύτερη σεζόν ή ενδεχομένως κινδυνεύσει σε θεαματικότητα;
Ναι συμφωνώ. Δεν πιστεύω πως κινδυνεύει σε κάτι. Ίσα – ίσα έχει πολλά να δώσει ακόμα, έχει πολλά να δείξει, πολλές ιστορίες να εξελίξει και πολλούς νέους χαρακτήρες αλλά και παλιούς για να κρατήσουν ψηλά τον μύθο και το σενάριο που λέγεται «Σασμός»!
Γνωρίζουμε πως διδάσκετε υποκριτική σε νέα παιδιά. Ποια είναι η συμβουλή σας προς τους νέους που θέλουν να γίνουν ηθοποιοί;
Κουράγιο! Μόνο αυτό!
Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον;
Υπάρχουν πολλά σχέδια ακόμα αλλά το πιο σημαντικό είναι η παράσταση «Έκτορος Κάθαρσις» που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα και μετά θα φτάσουμε έως την Νέα Υόρκη.