ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Σε «δεύτερη μοίρα» ο τουρισμός της κρουαζιέρας για την Κρήτη

0
  • ΠΩΣ ΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ ΣΧΕΔΙΑΖΕΙ ΝΑ ΠΕΤΥΧΕΙ ΤΟΝ ΚΡΙΣΙΜΟ ΣΤΟΧΟ ΤΟΥ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ

 

Το Ρέθυμνο μπορεί και πρέπει να έχει μεγάλο μερίδιο στον τομέα της κρουαζιέρας. Ως ταξιδιωτικός προορισμός, είναι ικανός να κερδίσει και από αυτό το σημαντικό κομμάτι, καθώς η Κρήτη έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που μπορούν να την κάνουν επίκεντρο του τουρισμού της κρουαζιέρας στην Μεσόγειο Θάλασσα.

Το ζήτημα της κρουαζιέρας έρχεται και πάλι στο προσκήνιο καθώς η περίοδος των περιορισμών που επιβλήθηκαν κατά την διάρκεια της πανδημίας έπληξαν σοβαρά τον συγκεκριμένο τουρισμό. Οι κρουαζιέρες μειώθηκαν στο ελάχιστο δυνατό τα προηγούμενα δύο χρόνια και τώρα καταγράφεται μια προσπάθεια «ολικής επαναφοράς».

Την ίδια ώρα, όμως, δεν διαφαίνεται το ζήτημα αυτό να έχει την δυναμική που θα μπορούσε. Η Κρήτη υπολείπεται σοβαρά σε σχετικές υποδομές.

ΚΑΙ ΟΜΩΣ Η ΚΡΗΤΗ ΜΠΟΡΕΙ

Οι δυνατότητες της Κρήτης να αναπτυχθεί σε αυτό τον τομέα είναι τεράστιες, όπως υποστηρίζει η δημοσιογράφος τουριστικού ρεπορτάζ κ. Βίκυ Βαμιεδάκη, η οποία επισημαίνει πως δεν έχει δοθεί μέχρι σήμερα η δέουσα σημασία.

Μιλώντας στην εφημερίδα μας μετά από πρόσφατη έρευνα, την οποία δημοσίευσε, τόνισε, ότι «Η κρουαζιέρα είναι ο τομέας του τουρισμού που δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τώρα βλέπουμε παγκοσμίως μια ολική επαναφορά της δραστηριότητας της. Η χώρα μας αν και καθυστερημένα, καταφέρνει σήμερα να δέχεται σημαντικό αριθμό κρουαζιεροπλοίων και μάλιστα να κάνει “homeport”, δηλαδή λιμάνι εκκίνησης, το λιμάνι του Πειραιά. Η αύξηση των προσεγγίσεων κρουζιεροπλοίων στα ελληνικά λιμάνια, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία, είναι πράγματι πολύ μεγάλη φέτος και αναμένεται νέο ρεκόρ.»

Η ίδια τόνισε, ότι «Η Κρήτη αναμφισβήτητα έχει τεράστιες προοπτικές για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, γιατί διαθέτει όλα εκείνα που ζητά ο ταξιδιώτης της. Είναι ένας διάσημος προορισμός σε όλο τον κόσμο και τα λιμάνια της είναι μέσα ή πολύ κοντά στις πόλεις, ενώ οι κοντινές εκδρομές είναι πολλές και πλούσιες σε περιεχόμενο (πολιτισμός, μνημεία, φύση, κλπ). Θεωρώ, ότι είναι ένας τομέας που δεν έχει δοθεί η πρέπουσα σημασία όμως και αυτό αποδεικνύεται από τον αριθμό των κρουαζιεροπλοίων που φτάνουν στο νησί. Με εξαίρεση το Ηράκλειο που υποδέχεται πάνω από 200 δρομολόγια το χρόνο, τα Χανιά ξεπερνούν λίγο τα 100 και το Ρέθυμνο ελάχιστα. Φτάνει να σημειώσουμε ότι μόνο τον ερχόμενο Ιούνιο η Σαντορίνη θα φιλοξενήσει 120 κρουαζιερόπλοια.»

Συνεχίζοντας, η κ. Βαμιεδάκη, τόνισε, ότι «Η κρουαζιέρα είναι γνωστό, ότι είναι ένας σύνθετος κλάδος, που απαιτεί μακροπρόθεσμο σχέδιο και προγραμματισμό. Απαιτεί σοβαρές υποδομές σε λιμάνια και συστήματα. Και σίγουρα απαιτεί συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, καθώς υπάρχουν πολλές και διαφορετικές αρμοδιότητες. Το μοντέλο της κρουαζιέρας εξελίσσεται και έχει τεράστιες απαιτήσεις. Ο κάθε προορισμός ανάλογα με τις δυνατότητες του, θα μπορούσε να στοχεύσει σε κρουαζιέρες που μπορεί πράγματι να εξυπηρετήσει με τον καλύτερο τρόπο. Υπάρχουν κρουαζιερόπλοια των 50 - 300 ατόμων, υπερπολυτελή, που ο κάθε επιβάτης έχει πληρώσει δεκάδες χιλιάδες ευρώ και άλλα των 3-4.000 ατόμων. Εύκολα καταλαβαίνει κανείς τα έσοδα που μπορεί να προκύπτουν τόσο για το κράτος, αλλά και για τη μεγάλη εφοδιαστική αλυσίδα που θα εξυπηρετήσει αυτούς τους τουρίστες.»

Ολοκληρώνοντας, η γνώστης των θεμάτων αυτών κ. Βίκυ Βαμιεδάκη, επισήμανε την ανάγκη ολιστικής προσέγγισης του θέματος του τουρισμού της κρουαζιέρας, τονίζοντας τα εξής: «Η Κρήτη οφείλει να εξετάσει τις λιμενικές της υποδομές, αλλά και τις προσφερόμενες υπηρεσίες προς τους τουρίστες κρουαζιέρας και να καταρτίσει στρατηγικό πλάνο για την ανάπτυξη της. Το ένα λιμάνι εξαρτάται από το άλλο, δεν μπορεί ένα λιμάνι μόνο του «να φέρει την άνοιξη». Προφανώς και οι Οργανισμοί Λιμένων και τα Λιμενικά Ταμεία δεν μπορούν από μόνα τους να κάνουν αυτή τη δουλειά. Απαιτούνται συνέργειες, συνεργασίες, σχέδιο και φυσικά σοβαρές επενδύσεις σε υποδομές.

Οι εταιρείες κρουαζιέρων αυτή τη στιγμή πωλούν τα δρομολόγια τους για το 2024 και έχουν ήδη προγραμματίσει το 2025. Δεν ακολουθούν το παραδοσιακό μοντέλο του τουρισμού, που κάθε χειμώνα ξεκινούν οι  κρατήσεις για το επόμενο καλοκαίρι.

Αυτό που μου κάνει εντύπωση στην Κρήτη όλα αυτά τα χρόνια, είναι το γιατί υπάρχει αυτό το κενό στον τομέα της κρουαζιέρας, εφόσον και λογικά «όλοι την θέλουν». Οι 800 και πλέον προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων το 2022 στη Μύκονο δεν προβληματίζουν κανέναν;»

ΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ ΕΧΕΙ ΠΛΑΝΟ. ΕΧΕΙ ΘΕΛΗΣΗ;

Ο τουρισμός της κρουαζιέρας αποτελεί ειδικό στόχο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου. Σύμφωνα με την Πρόεδρο του Δ.Σ. κ. Ρένα Κουτσαλεδάκη, υπάρχει πλάνο, το οποίο θεωρεί αξιόπιστο. Η ίδια, πιστεύει ωστόσο, ότι απαιτείται σύμπνοια πράξεων όλων των συναρμόδιων φορέων ως προς το κομμάτι της προβολής και της ανάδειξης των δυνατοτήτων του Ρεθύμνου να έχουν κερδοφόρα συμμετοχή μέσα σε αυτόν τον τεράστιο τομέα αναψυχής και διακοπών.

Μιλώντας στην εφημερίδα «Ρέθεμνος» η κ. Κουτσαλεδάκη, τόνισε, ότι «Το Ρέθυμνο αποτελεί ένα αναγνωρισμένο τουριστικό τόπο και ο τομέας του θαλάσσιου τουρισμού αποτελεί ένα δυναμικό και εξαιρετικά εξελισσόμενο πεδίο. Η συνεργασία του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου με τους επίσημους φορείς προώθησης τουρισμού στο Ρέθυμνο είναι επιβεβλημένη.»

Η ίδια επεξηγώντας, τόνισε τα εξής: «Πρέπει να πετύχουμε όπως το Ρέθυμνο γίνει ένας ποιοτικός προορισμός για την κρουαζιέρα. Αυτό, αφορά ωστόσο, όχι μόνο τις υποδομές αλλά και την ανάδειξη του σε όλα τα επίπεδα, που σημαίνει, ότι θα πρέπει ο επισκέπτης μας να έχει να επιλέξει από πολλές και διαφορετικές διαδρομές σε μνημεία και αξιοθέατα, σε γαστρονομικούς προορισμούς και σε προορισμούς εναλλακτικών μορφών τουρισμού.  Πρέπει να δίδονται ευκαιρίες στους επισκέπτες της κρουαζιέρας να αξιοποιήσουν τον χρόνο τους. Στο πνεύμα αυτό πριν δύο χρόνια είχαμε απευθυνθεί ως Λιμενικό Ταμείο στο Επιμελητήριο Ρεθύμνου με ένα έγγραφο, με το οποίο ζητούσαμε από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για να στείλουμε υλικό σε όλους τους πράκτορες κρουαζιέρας που συμμετείχαν σε μεγάλες τουριστικές εκθέσεις όπως στο Μαϊάμι. Στόχος μας ήταν να τονιστεί η διαφορετικότητα του προορισμού του Ρεθύμνου. Δυστυχώς, στο έγγραφο αυτό δεν είχαμε ποτέ απάντηση. Πρώτη προτεραιότητα λοιπόν είναι να δώσουμε όλοι μαζί το παρόν και να εκδηλώσουμε το ενδιαφέρον μας πως το Ρέθυμνο μπορεί να δέχεται κρουαζιέρα και μπορεί ως προορισμός να ικανοποιήσει τους ταξιδιώτες. Το Λιμενικό Ταμείο δεν μπορεί να είναι μόνο του σε αυτή την προσπάθεια. Δεν μπορεί να είναι ο ένας κούκος που επιζητεί την άνοιξη. Χρειάζονται όλες μαζί οι τουριστικές δυνάμεις να το πράξουν αυτό γιατί είναι ζήτημα τουριστικής προβολής του νομού μας. Για αυτό πρέπει να κάτσουμε σε ένα τραπέζι, να καθορίσουμε γραμμές ενίσχυσης της τουριστικής προβολής σε αυτό τον τομέα και βεβαίως το λιμενικό ταμείο να συνεχίσει το πρόγραμμα βελτίωσης των λιμενικών υποδομών του για αυτό το σκοπό και να οργανωθεί κατάλληλα ως χώρος υποδοχής της κρουαζιέρας.»

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ

Στο πλαίσιο των δράσεων προβολής του Ρεθύμνου για την προώθηση του τουρισμού της κρουαζιέρας, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο προτείνει τα εξής:

  • Υποβολή εκ μέρους των τουριστικών πρακτόρων, εκδρομών στο Νομό Ρεθύμνης που να ενισχύουν την παροχή υπηρεσιών των κρουαζιεροπλοίων και να τον καθιστούν ελκυστικότερο προορισμό. Η χάραξη των εκδρομών αυτών πρέπει να γίνει από αυτούς κατόπιν επικοινωνίας με τις εταιρείες κρουαζιέρας που ενδέχεται να ειδικεύονται σε θεματικούς πλόες και έχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές.
  • Απασχόληση εξειδικευμένων συνεργατών τουρισμού που θα ασχολούνται  με την προώθηση του θαλάσσιου τουρισμού (yachting και κρουαζιέρα) και θα βρίσκονται  σε διαρκή επαφή με τους επίσημους φορείς προώθησης τουρισμού του Ρεθύμνου.
  • Εγγραφή του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης σε  φορείς διασύνδεσης προορισμών όπως η CLIA.
  • Χρηματοδότηση του ΔΛΤΡ για την εγγραφή του στη MED CRUISE και την απασχόληση του συνεργάτη εξειδικευμένης τεχνικής υποστήριξης του λιμένα Ρεθύμνου προς εταιρείες διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων, εφόσον η παρουσία των κρουαζεροπλοίων στο Ρέθυμνο εξυπηρετεί την τοπική αγορά και όχι το λιμάνι.
  • Χρηματοδότηση διαφημιστικού υλικού (έντυπα, banners) και ηλεκτρονικών εφαρμογών προβολής του λιμανιού Ρεθύμνου.

Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό για τις υποδομές, η κ. Κουτσαλεδάκη μας παρουσίασε ένα πλάνο δράσεων το οποίο περιλαμβάνει σειρά από έργα.

Ειδικότερα, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνης έχει εκ του νόμου τη χρήση και εκμετάλλευση των λιμένων αρμοδιότητάς του με σκοπό την εξυπηρέτηση της εμπορικής, επιβατικής, ναυτιλιακής τουριστικής και αλιευτικής κίνησης.

Στο πλαίσιο αυτό έχει προβεί σε σειρά ενεργειών για την ανάπτυξη των υποδομών του λιμανιού ώστε να υποδέχονται κρουαζερόπλοια και σκάφη αναψυχής. Πέραν τούτου έχει προβεί στις εξής ενέργειες:

  • Έχει λάβει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ για την εκπόνηση οριστικών μελετών κατασκευής έργων: «Μελέτη έργων εγκατάστασης πρόσδεσης κρουαζιεροπλοίου λιμένος Ρεθύμνου» προϋπολογισμού 542.629,26 € που περιλαμβάνει τις εξής επιμέρους μελέτες:
  1. Τοπογραφική – βυθομετρική αποτύπωση.
  2. Μελέτες λιμενικών έργων.
  3. Ειδικές αρχιτεκτονικές διαμορφώσεις χερσαίων χώρων.
  4. Υδραυλικά έργα χερσαίων χώρων.
  5. Η/Μ εγκαταστάσεις χερσαίων χώρων
  6. Κτιριακές μελέτες
  7. Αρχιτεκτονικά
  8. Στατικά
  9. Η/Μ εγκαταστάσεις

Η πολύ σημαντική αυτή μελέτη έχει εκπονηθεί και υποβληθεί προς  έγκριση.

  • Έχει χρηματοδοτήσει μελέτη με τίτλο «Έρευνα για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο Ρέθυμνο», στην οποία αναλύονται οι δυναμικές τουριστικής ανάπτυξης του  λιμανιού Ρεθύμνου και δίδονται κατευθύνσεις για τους συγκεκριμένους τομείς στους οποίους πρέπει να αναπτυχθεί.
  • Έχει αναθέσει στο παρελθόν  σε σύμβουλο την παροχή υπηρεσιών εξειδικευμένης τεχνικής υποστήριξης του λιμένα Ρεθύμνου προς εταιρείες διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων, τα τελευταία δύο έτη.
  • Συμμετείχε προ κορωναϊού  ανελλιπώς σε διεθνείς εκθέσεις που συμμετέχουν εταιρείες κρουαζιέρας δια της Προέδρου του και του συμβούλου υποστήριξης του λιμανιού Ρεθύμνου, με αποτέλεσμα το λιμάνι Ρεθύμνου για πρώτη φορά να έχει εισαχθεί σε επίσημο δρομολόγιο εταιρειών κρουαζιέρας (LA PONANT, SILVER SEA, VARIETY CRUISES) και να αποτελεί σημείο των προκαθορισμένων προορισμών.
  • Έχει λάβει άδεια ίδρυσης  Υδατοδρομίου Ρεθύμνου και βρίσκεται στον έλεγχο της διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση λειτουργίας και εκμετάλλευσης. Η λειτουργία Υδατοδρομίου στην πόλη μας αποτελεί σημαντικό σημείο ενδιαφέροντος για τις εταιρείες κρουαζιέρας, εφόσον οι επιβάτες αυτής θα μπορούν εντός του χρόνου παραμονής τους στο Ρέθυμνο να έχουν τουριστικό πανόραμα της Κρήτης με μία πτήση και ταυτόχρονα να επισκεφθούν την πόλη και το Νομό. Ταυτόχρονα θα ενισχυθεί το τουριστικό προϊόν για το σύνολο των τουριστών της περιοχής μας με ποικίλους τρόπους (ως μέσο μεταφοράς και ως μέσο sightseeing)  . Σε ό,τι αφορά το υδατοδρόμιο, απαιτείται η χρηματοδότηση κατασκευής των σχετικών εγκαταστάσεων.
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ