Ο πρόεδρος Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Θοδωρής Νίνος, μιλάει για τις τελευταίες βροχοπτώσεις, που έδωσαν μια μικρή «ανάσα», για την πληρότητα των φραγμάτων και το έργο του διυλιστηρίου στο Ρέθυμνο. Ο ίδιος αναφέρθηκε στη συνέχεια τόσο στην πορεία όσο και στην προτεραιοποίηση των έργων του ΟΑΚ, ενώ τόνισε τη σπουδαιότητα του Φράγματος των Ποταμών στις παρούσες συνθήκες.
Για τις τελευταίες βροχοπτώσεις…
«Στο Ρέθυμνο το προηγούμενο διάστημα είχαμε κάποιες βροχές, οι οποίες ήταν όπως ακριβώς προβλέπεται σε ένα φυσιολογικό κύκλο του νερού. Δηλαδή, είχαμε ήπια φαινόμενα βροχής, τα οποία μπόρεσε η γη να τα αξιοποιήσει και οι υπόγειοι υδροφορείς να εμπλουτιστούν. Επίσης στις γεωτρήσεις παρατηρήσαμε αύξηση της στάθμης του διαθέσιμου υδάτινου πόρου και στη λίμνη του Κουρνά είχαμε μία άνοδο της στάθμης περίπου 1,5 μ. Από το ιστορικό χαμηλό του 2,46, έχουμε φτάσει στο 3,90. Τα πράγματα όμως, δεν είναι όπως τα προηγούμενα χρόνια. Η κατάσταση δεν είναι καλή, αλλά δείχνει να υπάρχει ανταπόκριση. Σε προηγούμενα χρόνια έχουμε δει και 5μ και 4,80 και 5,30. Το 3,90 είναι πολύ χαμηλό σε σχέση με αυτό που στατιστικά περιμένουμε αυτή την περίοδο. Στη λίμνη του Κουρνά υπήρξε αναπλήρωση και φαίνεται ότι είναι και ταχύτατος ο ρυθμός. Η Αργυρούπολη έχει ανέβει, δεν είναι στους στατιστικούς μέσους όρους που περιμένουμε για την περίοδο αυτή, αλλά έχει ανέβει.»
Για τη μεταβολή των φυσικών πόρων…
«Το νερό το οποίο δίναμε στη ΔΕΥΑΡ το 80% προερχόταν από τις πηγές της Αργυρούπολης και το υπόλοιπο 20% το δίναμε από το ταχυδιυλιστήριο στα Δράμια αντλώντας νερό από τη λίμνη του Κουρνά. Τα τελευταία δύο χρόνια έχει ραγδαία μεταβολή, με αποτέλεσμα τη χρονιά που έκλεισε να φτάσουμε σε πλήρη ανατροπή της εικόνας την οποία είχαμε. Δηλαδή, η Αργυρούπολη είναι σε πολύ χαμηλό ποσοστό. Είναι περίπου στο 36% της ποσότητας που παίρνει η ΔΕΥΑΡ, το 44% είναι από τα Δράμια και το 20% ήταν φέτος από το Φράγμα των Ποταμών μέσω των τριών ταχυδιυλιστηρίων που έχει εγκαταστήσει η ΔΕΥΑΡ. Αυτό, δείχνει τη μεταβολή των φυσικών πόρων και τη σπουδαιότητα του Φράγματος των Ποταμών, αλλά και την ανησυχία που σε όλους μας πρέπει να είναι προτεραιότητα για τον τρόπο που ανατρέπεται αυτός ο φυσιολογικός κύκλος του νερού.»
Για την πληρότητα στα φράγματα…
«Ανατολικότερα του Ρεθύμνου τα πράγματα είναι πολύ σοβαρότερα. Το φράγμα του Αποσελέμη είναι το κύριο υδροδοτικό σύστημα της Ανατολικής Κρήτης με ένα πολύ μεγάλο δίκτυο διανομής. Η χωρητικότητα του φράγματος εκεί είναι στο 10%. Εάν δε βρέξει τότε η εγκατάσταση σε 60 ημέρες δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί. Στα Χανιά τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα. Είμαστε πολύ μακριά ακόμα. Δεκέμβρης, Γενάρης, Φλεβάρης, Μάρτης είναι παραδοσιακά οι μήνες που δίνουν τα μεγάλα ύψη βροχών και τροφοδοτούν και τους υπόγειους υδροφορείς, αλλά και τις εγκαταστάσεις αποταμίευσης νερού που υπάρχουν στους ταμιευτήρες. Στο Ρέθυμνο στο Φράγμα των Ποταμών η κατάσταση είναι πολύ καλή, η πληρότητα είναι στο 88%. Είναι πολύ σημαντικό, το ότι βρισκόμαστε σε μία τέτοια επάρκεια.»
Για το έργο του διυλιστηρίου…
«Με το έργο του διυλιστηρίου τρέχουν οι συμβατικοί χρόνοι. Ήδη έχουν κατατεθεί τα πρώτα παραδοτέα από τους αναδόχους. Έχουμε βάλει ένα πολύ σφιχτό χρονοδιάγραμμα το οποίο δέχθηκαν οι ανάδοχοι, την 24μηνη παράδοση του έργου, εξάμηνη πιλοτική λειτουργία και 12μηνη λειτουργία με ευθύνη των ανάδοχων και μετά παραδίδεται η εγκατάσταση στη διαχείριση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης. Θεωρητικά μέσα σε δύο έτη θα έχουμε τη δυνατότητα αξιοποίησης του νερού. Το Ρέθυμνο θεωρώ και ο βόρειος Μυλοπόταμος την επόμενη τριετία θα φύγουν από αυτή την αγωνία. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να εφησυχάσουμε, διότι ακόμα και για το Φράγμα των Ποταμών -με την τριπλή λειτουργία- τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί με τη ροή που τροφοδοτείται. Τα χρόνια που το παρακολουθούμε υπάρχει από τη λεκάνη απορροής του Φράγματος των Ποταμών μία ικανοποιητική ποσότητα νερού που μας δίνει τη βεβαιότητα ότι το νερό θα επαρκεί. Ωστόσο, προγραμματίζουμε και κάποιες επεμβάσεις, ώστε να αυξήσουμε τη δυνατότητα ταμίευσης μεγαλύτερων ποσοτήτων νερού. Δηλαδή, υπολογίζουμε ότι με τις επεμβάσεις που θα κάνουμε με την κατασκευή του υβριδικού, προς την πλευρά που έχουμε απώλειες λόγω πετρώματος, θα εισέρχονται τουλάχιστον 10 εκατομμύρια κυβικά νερό θα παραμένει στον ταμιευτήρα του Φράγματος.»
Για την προτεραιοποίηση των έργων…
«Στον αντίποδα αυτού του σχεδιασμού που είναι πάρα πολύ κρίσιμο να γίνει σωστά είναι η αύξηση της ανθεκτικότητας των υποδομών προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν στα θέματα ραγδαιότητας των φαινομένων, άρα και πλημμυρικών φαινομένων. Οι υποδομές είναι πολύ παλιές και τα δεδομένα που έχουν σχεδιαστεί έχουν τροποποιηθεί σε τέτοιο βαθμό που είμαστε βέβαιοι ότι σε ένα ραγδαίο φαινόμενο δεν μπορούν να αποκριθούν ούτε τα αποχετευτικά δίκτυα. Πρέπει να επενδύσουμε στις υποδομές, πρέπει να επαναφέρουμε τη φύση στα επίπεδα που ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Και τα ρέματα έχουν τεράστια προβλήματα και οι οριοθετήσεις πρέπει να γίνουν και τα έργα διευθέτησης πρέπει να γίνουν. Προφανώς κοστίζουν χρήματα για αυτό δεν μπορούν να γίνουν όλα μαζί. Πρέπει όμως να υπάρχει μία προτεραιοποίηση των έργων ανάλογα με τον κίνδυνο με τον οποίο μας καλύπτουν και μας θωρακίζουν. Από τις πρώτες προτεραιότητες του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης για τη χρονιά που μόλις ξεκίνησε είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας επιλογής ενός ενιαίου τρόπου διαχείρισης όλων αυτών των θεμάτων, είτε αυτό αφορά επάρκεια του πόρου είτε διαχείριση ως προς το επίπεδο της ποιότητας και της ρύπανσης, ακόμα και την αντιπλημμυρική προστασία. Αυτά τα τρία είναι αλληλένδετα, αυτό αναδεικνύει την ανάγκη της ενιαίας διαχείρισης με την κατάσταση που βρίσκεται μπροστά μας και εξελίσσεται. Είναι το πρώτο και βασικότερο βήμα, προκειμένου να υπάρχει ένας συντονισμός μεταξύ συναρμόδιων φορέων όλων των επιπέδων. Υπάρχει ο εθνικός σχεδιασμός, θα πρέπει αυτός ο εθνικός σχεδιασμός να βρει ένα φορέα ο οποίος θα επιταχύνει τη διαδικασία υλοποίησης του, να υπάρξει μία συντονισμένη συνεργασία μεταξύ περιφέρειας, δήμων, ΤΟΕΒ και όλων των άλλων διαχειριστών του νερού, προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Πρέπει να τρέξουμε με μεγαλύτερους και ταχύτερους ρυθμούς για να προλάβουμε καταστάσεις. Τα τελευταία τρία χρόνια έχουμε την ίδια στιγμή ξηρασία, αλλά και πλημμυρικά φαινόμενα.»
Για την πορεία των έργων…
«Θέλω να πιστεύω ότι εντός του έτους θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία του έργου δικτύου προς τον Μυλοπόταμο, που έχουμε προϋπολογίσει 12 εκατομμύρια και αντιμετωπίζει τα προβλήματα του Μυλοποτάμου μέχρι και το ύψος του Περάματος.
Ο αγωγός που πρέπει να κατασκευάσουμε στα Πευκάκια και τη δεξαμενή 1.500 κυβ. προκειμένου η ΔΕΥΑΡ να παίρνει το νερό και με φυσική ροή να το διοχετεύει σε όλο το δίκτυο του Ρεθύμνου. Ολοκληρώσαμε το δίκτυο της επέκτασης στο ανατολικό Ρέθυμνο, ήδη έχουμε δώσει νερό στη μεγαλύτερη έκταση και αυτό θα βοηθήσει πολύ την επόμενη καλοκαιρινή σαιζόν.
Παρακολουθούμε πολύ στενά και τις εξελίξεις στο ΒΟΑΚ ως προς την προαίρεση για το αεροδρόμιο Χανίων Σούδα Χανιά, το οποίο δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα, αλλά και τα έργα Οδικής Ασφάλειας τα οποία ήδη εκτελούνται σε διάφορα σημεία του ΒΟΑΚ. Ευελπιστούμε πραγματικά η υπογραφή της σύμβασης με τον παραχωρησιούχο τον Απρίλιο, προκειμένου να τεθούν θέματα, διότι και το Ρέθυμνο έχει θέματα με το τμήμα του υφιστάμενου ΒΟΑΚ που δεν αναβαθμίζεται. Καθώς θεωρείται ότι είναι διπλές, δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, το τμήμα δηλαδή της παράκαμψης της πόλης του Ρεθύμνου με τις επεμβάσεις που έχουν ζητηθεί από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης για τους κόμβους εισόδου της πόλης. Είναι μία συζήτηση που έχει πάει πίσω. Θεωρώ ότι δεν έχει γίνει αυτό από αμέλεια αλλά περιμένουμε την υπογραφή αυτής της παραχώρησης προκειμένου, με τον παραχωρησιούχο να γίνουν οι απαραίτητες συνεννοήσεις για τις απαραίτητες επεμβάσεις.
Για τον περιφερειακό δρόμο της πόλης, είχαμε τη θετική εξέλιξη και την ανάληψη της αρμοδιότητας πλέον από τον ΟΑΚ που ελπίζω ότι φέτος θα ολοκληρώσουμε τις διαδικασίες για τη μελέτη.
Το έργο στην Επισκοπή έχει ακόμα 18 μήνες, ο ανάδοχος μετατοπίζει το δρόμο νοτιότερα ώστε να συνεχίσει το έργο στο βόρειο τμήμα του κόμβου της Επισκοπής. Τα υπόλοιπα τμήματα προχωράνε, οι πεζογέφυρες έχουν ολοκληρωθεί, έχουν ξεκινήσει την κατασκευή των μεταλλικών γεφυρών προκειμένου να ενώσει τα δύο τμήματα από μπετόν που ουσιαστικά είναι τα κλιμακοστάσια ανόδου για τις πεζογέφυρες. Τα υπόγεια τμήματα έχουν ολοκληρωθεί στο 90%. Έχει μεγάλο συμβατικό χρόνο το συγκεκριμένο έργο, γιατί έχει παράλληλα την κυκλοφορία του υφιστάμενου ΒΟΑΚ και καθιστά πάρα πολύ δύσκολες κάποιες εργασίες. Θεωρούμε ότι έχουν υπάρξει σοβαρές καθυστερήσεις και από τον ανάδοχο, ο οποίος επικαλείται προβλήματα στη ροή των πληρωμών και τις δυσκολίες του έργου ότι γίνεται η κυκλοφορία σε πολύ επικίνδυνα σημεία, που χρειάζεται να γίνονται και εργασίες. Άρα θέλει πάρα πολλές ειδικές σημάνσεις καθυστερήσεις στη μετατόπιση των προσωρινών οδεύσεων. Όμως δε θα πρέπει να μπούμε σε τρίτη περίοδο, περάσαμε πέρυσι μία καλοκαιρινή σεζόν θα είναι και φέτος.»