ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΚΑΙ ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
Για το κυκλοφοριακό πρόβλημα του Ρέθυμνου το οποίο μέχρι στιγμής αποτελεί έναν «άλυτο γρίφο», παρά τις κατά καιρούς προσπάθειες που έχουν γίνει, μίλησε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Στέλιος Ξεζωνάκης, αναφέροντας το σχεδιασμό του Δήμου Ρεθύμνης προκειμένου να βελτιωθεί η υπάρχουσα κατάσταση η οποία επιδεινώνεται κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου. Ο κ. Ξεζωνάκης μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στους βασικούς άξονες και στις άμεσες προτεραιότητες.
Συνέντευξη: Σταύρος Ρακιντζής
Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του σχεδιασμού για το κυκλοφοριακό;
«Το κυκλοφοριακό είναι ένα ζήτημα καθημερινό το οποίο απαιτεί καθημερινή ενασχόληση και είναι ένα δυναμικό ζήτημα. Δεν μπορείς ποτέ να πεις ότι το αντιμετωπίζεις, προσπαθείς με διάφορα μέτρα που παίρνεις να βελτιώσεις την κατάσταση. Αυτό το ζήτημα, του κυκλοφοριακού χρειάζεται πάρα πολύ δουλειά από πολλούς ανθρώπους για λίγα και μικρά αποτελέσματα. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν παρεμβαίνουμε. Το κυκλοφοριακό ζήτημα στηρίζεται σε τρεις πυλώνες. Ο ένας είναι ο δήμος, ο οποίος ασκεί την κυκλοφοριακή πολιτική και κάνει το σχεδιασμό, το άλλο αφορά την αστυνόμευση των μέτρων που θα πάρει ο δήμος, που αυτή τη στιγμή η αστυνόμευση εκτελείται αποκλειστικά από την τροχαία Ρεθύμνου, λόγω έλλειψης της Δημοτικής Αστυνομίας και ο τρίτος πυλώνας είναι οι επαγγελματίες οδηγοί και οι πολίτες, οι οποίοι οφείλουν να σέβονται τα μέτρα τα οποία παίρνουμε. Οι τρεις πυλώνες αυτοί πρέπει να ενεργοποιηθούν και ο καθένας να αναλάβει τις ευθύνες του, αν θέλουμε να έχουμε αποτέλεσμα. Από πλευράς του δήμου έχουμε κάνει ένα σχεδιασμό που θεωρούμε ότι εφόσον αυτά τα μέτρα τα οποία θα πάρουμε γίνουν σεβαστά, είτε μέσα από την αστυνόμευση, είτε από τους πολίτες μέσω της αλλαγής νοοτροπίας θα έχουμε κάποια αποτελέσματα για να γίνει όλων μας η ζωή λίγο ευκολότερη.»
Αυτοί οι άξονες ποιοι είναι;
«Το πρώτο μέτρο θα είναι μία νέα γραμμή αστικής συγκοινωνίας με ηλεκτρικά λεωφορεία που παραλάβαμε στο τέλος του έτους και συγκεκριμένα δύο ηλεκτρικά λεωφορεία, για τα οποία έχουμε σχεδιάσει μία νέα αστική γραμμή, από τη Δυτική πλευρά της πόλης δηλαδή από τον Κουμπέ μέχρι τη μαρίνα. Θέλουμε να βάλουμε κάποια ηλεκτρικά λεωφορεία να κάνουν αυτή τη διαδρομή, από το ύψος του οικοπέδου Φραγάκη, όπου εκεί θα διαμορφώσουμε ένα μέρος του οικοπέδου σε πάρκινγκ, ώστε να μπορεί κάποιος να σταθμεύσει το αυτοκίνητό του εκεί και να πάρει το αστικό λεωφορείο του δήμου για να κατέβει στο κέντρο μέχρι τη μαρίνα με κάποιες στάσεις που θα δούμε πώς θα γίνουν. Θέλουμε αυτό που σχεδιάζουμε εδώ και χρόνια και πρέπει να υλοποιήσουμε κάποια στιγμή, ο κόσμος να σταθμεύει το αυτοκίνητό του στα όρια της πόλης και να παίρνει μία αστική συγκοινωνία, η οποία όμως θα πρέπει να την προγραμματίσουμε έτσι ώστε να είναι σχετικά σε σταθερή ώρα και χωρίς μεγάλα χρονικά διαστήματα.»
Στο παρελθόν έχουμε δρομολογήσει και minibus και το ηλεκτρικό λεωφορείο.
«Είχε γίνει μία απόπειρα και δεν είχε αποτελέσματα, αυτό είναι ένα στοιχείο το οποίο θα πρέπει να αξιολογήσουμε και το αξιολογούμε. Νομίζω ότι βασικό πράγμα είναι η διαδρομή να είναι ελκυστική, δηλαδή να κυκλοφορεί κόσμος και το δεύτερο πολύ βασικό είναι να είναι ανά μικρά χρονικά διαστήματα, δηλαδή ανά 15 λεπτά και όχι παραπάνω, γιατί ο πολίτης θα πρέπει να ξέρει ότι αν πάει στη στάση τότε θα περάσει το λεωφορείο. Αυτό τώρα προσπαθούμε να το προγραμματίσουμε. Θα πρέπει και ο κόσμος να αποφασίσει κάποια στιγμή και το αυτοκίνητό του να σταθμεύσει και σε λεωφορείο να μπει. Γιατί δεν υπάρχει αυτή η κουλτούρα είναι αλήθεια στην πόλη μας, να μπαίνουμε σε λεωφορείο. Εμείς θα κάνουμε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να δρομολογήσουμε αυτή τη γραμμή άμεσα, όσο πιο γρήγορα γίνεται και θα προσπαθήσουμε να έχει επιτυχία.»
Θα το λειτουργήσει ο δήμος σε συνεργασία με το ΚΤΕΛ;
Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμα πώς θα λειτουργήσει.
Θα είναι δωρεάν;
«Νομίζω ότι θα είναι δωρεάν σε πρώτη φάση και ίσως και μόνιμα. Δεν είναι το θέμα ο δήμος να βγάλει κάποιο οικονομικό όφελος από αυτή τη διαδικασία. Φυσικά τα λεωφορεία τα έχουμε, αλλά χρειαζόμαστε και οδηγούς τους οποίους θα πρέπει να μισθώσουμε. Άρα το έξοδο αφορά τη μίσθωση των οδηγών των λεωφορείων. Δηλαδή θα πρέπει να δούμε το θέμα του ωραρίου.»
Πότε θα το δούμε να εφαρμόζεται;
«Η προσπάθειά μας είναι να γίνει όσο πιο γρήγορα γίνεται. Το γρηγορότερο δυνατόν και με το ξεκίνημα της τουριστικής σαιζόν τόσο καλύτερο. Το δεύτερο μέτρο το οποίο είναι μακροπρόθεσμο αλλά είναι πολύ σημαντικό, είναι ότι αποφασίσαμε να κάνουμε μία καινούργια κυκλοφοριακή μελέτη για το σύνολο της πόλης. Η τελευταία κυκλοφοριακή μελέτη που είχε γίνει για την πόλη ήταν από το 1998. Η πόλη έχει αλλάξει από τότε, έχουν αλλάξει τα κυκλοφοριακά δεδομένα, έχει αλλάξει ο αριθμός των αυτοκινήτων, έχουν γίνει πάρα πολλές αναπλάσεις και η πόλη έχει αλλάξει όψη. Χρειαζόμαστε μία καινούργια μελέτη η οποία θα καταγράψει όλα αυτά τα στοιχεία και θα μας δώσει λύσεις συνολικές.
Αυτό είναι ένα μέτρο μακροπρόθεσμο, διότι θα πρέπει να αναθέσουμε τη μελέτη και για να γίνει θα χρειαστεί τουλάχιστον μία διετία ίσως και παραπάνω. Αυτό όμως θα πρέπει να το κάνουμε για να έχουμε ένα εργαλείο στα χέρια μας και να μη δρούμε αποσπασματικά. Εμείς θέλουμε τώρα μία καινούργια μελέτη, είναι ένα μέτρο το οποίο δεν θα το δούμε άμεσα, αλλά είναι ένα εργαλείο το οποίο θέλουμε να το έχουμε στα χέρια μας.»
Μπορεί για παράδειγμα ο μελετητής να πει και πάλι να γίνει διπλής κατεύθυνσης η Λεωφόρος Κουντουριώτη;
«Αυτό θα μας το πει η μελέτη με βάση τα κυκλοφοριακά δεδομένα και τα προβλήματα που καταγράφει. Εκτός από την αστική συγκοινωνία που θα είναι άμεση και μέσα στη χρονιά, θέλουμε να κάνουμε και παρεμβάσεις σε συγκεκριμένα σημεία της πόλης μετά από την εκπόνηση κάποιων μελετών, οι οποίες θα γίνουν σύντομα, σε διάφορους κόμβους της πόλης, που παρατηρούμε προβλήματα, όπως για παράδειγμα στη διασταύρωση του περιφερειακού δρόμου με την οδό Σταμαθιουδάκη, που είναι ένα δύσκολο σημείο. Θέλουμε αυτό τον κόμβο να τον δουλέψουμε, να δούμε τι καλύτερο μπορούμε να κάνουμε. Υπάρχει ο κόμβος στα Μισίρια, στην παλιά εθνική οδό με την οδό Αυστραλών Πολεμιστών, θέλουμε να κάνουμε συγκεκριμένες παρεμβάσεις. Επίσης ένας ανισόπεδος κόμβος στην περιοχή Μασταμπά, με το που μπαίνουμε στην πόλη, ώστε να υπάρξει μία ομαλή και ασφαλής σύνδεση προς την περιοχή του Τιμίου Σταυρού και στα σχολεία που υπάρχουν. Γίνεται μία μελέτη και ο δήμος το έχει προβλέψει με ένα αρκετά μεγάλο ποσό. Δηλαδή θέλουμε σε συγκεκριμένα σημεία που έχουμε διαπιστώσει ότι υπάρχουν προβλήματα να μελετήσουμε και να κάνουμε παρεμβάσεις οι οποίες θα δώσουν μία ανακούφιση. Επίσης θα γίνουν παρεμβάσεις, όπου διαπιστώνουμε προβλήματα, όπως στην περιοχή του πάρκινγκ των Τεσσάρων Μαρτύρων που έχουμε θέμα με την είσοδο στο πάρκινγκ. Σε τέτοια προβλήματα θα επέμβουμε ελπίζοντας να ανακουφίσουμε τοπικά τον κυκλοφοριακό φόρτο.»
Στα Μισίρια μπορεί να δούμε και φανάρια πάλι;
«Τα φανάρια δεν χρειάζεται να τα δαιμονοποιούμε. Είναι κάποιο μέσο το οποίο ρυθμίζει την κυκλοφορία. Όταν θα συζητήσουμε κάθε περιοχή ξεχωριστά, αν θεωρήσουμε ότι θα χρειαστούν φανάρια θα το σχεδιάσουμε. Άρα, αστική συγκοινωνία, νέα κυκλοφοριακή μελέτη, παρεμβάσεις σε κόμβους άμεσα, αυτή τη χρονιά. Άλλο θέμα που θέλουμε να το ξαναδούμε από την αρχή, γιατί έχουμε πάρα προβλήματα εκεί και θα πρέπει να το κάνουμε μέσα στον Απρίλιο, είναι το θέμα της κίνησης των τουριστικών λεωφορείων της παραλιακής, είναι ένα τεράστιο πρόβλημα. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τους κανόνες τους βάζει ο δήμος και πρέπει όλοι να τους ακολουθούμε. Ήδη μέχρι τέλος του μήνα έχω κανονίσει ένα ραντεβού, θα καλέσω και το σύλλογο ξενοδόχων και το σύλλογο των τουριστικών λεωφορείων για να συζητήσουμε κάποιες προτάσεις που έχουμε εμείς ως δήμος για να δούμε πώς θα διαχειριστούμε την κίνηση των λεωφορείων από την οδό Αυστραλών Πολεμιστών μέχρι και τη μαρίνα. Δημιουργούν εκνευρισμό και είναι επικίνδυνο για τους ανθρώπους που αποβιβάζονται να έρχονται από πίσω εκνευρισμένοι οδηγοί και να κορνάρουν. Τα βλέπουμε όλοι. Είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα. Από πέρυσι το προσπάθησα πολύ το θέμα, έχουμε όμως αντιδράσεις από τους οδηγούς των τουριστικών λεωφορείων και αντιδράσεις αδικαιολόγητες. Ισχυρίζονται ότι δεν μπορούν να κάνουν τις αριστερές στροφές από την παραλιακή Λεωφόρο και να μπαίνουν προς τα ξενοδοχεία. Ορισμένες φορές μπορεί να έχουν δίκιο γιατί υπάρχουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα τα οποία εμποδίζουν την εύκολη πρόσβαση. Πολλές φορές όμως προτιμούν και αυτοί την ευκολία τους, είναι πολύ εύκολο να τραβάς το χειρόφρενο εκεί που είσαι και να σταματάς. Μέχρι τέλος του μήνα θα συγκληθεί μία σύσκεψη στην οποία θα συμμετέχει κι ο δήμος και η τροχαία και ο σύλλογος ξενοδόχων, αφού τα λεωφορεία εξυπηρετούν τα ξενοδοχεία. Όλοι θα αναλάβουν τις ευθύνες τους, δηλαδή και οι ξενοδόχοι θα πρέπει να πιέσουν προς μία κατεύθυνση και η τροχαία επιτέλους να παρέμβει σε αυτή τη Λεωφόρο στην παραλιακή γιατί δε γίνεται κάτι τέτοιο και εμείς έχουμε κάποιες προτάσεις να κάνουμε, που ελπίζω ότι θα συμφωνήσουμε όλοι. Εφόσον συμφωνήσουμε, όλοι θα αναλάβουν την υποχρέωση να τις εφαρμόσουν. Είναι πολύ σημαντικό που θα το δούμε άμεσα, από τον Απρίλιο και μετά και θα πρέπει μέχρι τότε να έχουμε καταλήξει σε μία συμφωνία για το πώς θα το χειριστούμε το θέμα. Τώρα έχουμε θέματα που αφορούν τη στάθμευση των αυτοκινήτων μέσα στην πόλη και γενικότερα στο κέντρο της πόλης. Έχουμε το θέμα της ελεγχόμενης στάθμευσης. Να γνωρίζουν οι δημότες ότι το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης είναι ένα από τα πιο σύγχρονα και τα πιο μεγάλα που υπάρχουν σε πόλεις της χώρας. Το γεγονός όμως ότι δεν έχουμε Δημοτική Αστυνομία να το ελέγχει και οι πολίτες έχουν σχεδόν ξεχάσει ότι υπάρχει, διότι θεωρώ ότι πολλοί πολίτες παρκάρουν και δεν πληρώνουν επειδή θεωρούν ότι δεν υπάρχει. Το σύστημα όμως υπάρχει. Λειτουργεί ένα σύστημα στο οποίο μπορεί να μπει κανείς και να δει πόσες θέσεις κατειλημμένες είναι, περίπου 500 θέσεις της ελεγχόμενης στάθμευσης, πόσες θέσεις είναι κατειλημμένες και πόσες είναι πληρωμένες. Από τις θέσεις που είναι κατειλημμένες, όσες φορές έχω μπει στο σύστημα για να δω τι γίνεται, δεν είναι πληρωμένες πάνω από το 10 με 15%. Δε λειτουργεί καλά το σύστημα. Πέρυσι τα έσοδα της ελεγχόμενης στάθμευσης ήταν περίπου 100.000 ευρώ, εκ των οποίων οι 50.000 ευρώ ήταν από πληρωμές εισιτηρίων, διότι κάποιοι πληρώνουν και οι υπόλοιπες 50.000 ευρώ ήταν από πρόστιμα. Το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης είναι ένα σύστημα το οποίο άμα το σεβαστούμε και λειτουργήσει αποδεσμεύει πάρα πολλές θέσεις στάθμευσης μέσα στην πόλη, ωστόσο, θέλει δημοτική αστυνομία. Ελπίζουμε ότι μέσα στη χρονιά θα έχουμε Δημοτική Αστυνομία, θα πάρουμε 10 δημοτικούς αστυνομικούς.»
Υπάρχει και το πρόβλημα με τη στάθμευση στη Λεωφόρο Κουντουριώτη.
«Η στάθμευση επί της λεωφόρου Κουντουριώτη απαγορεύεται και κατά καιρούς, γίνονται προσπάθειες και μπαίνουν κλήσεις. Εδώ δύο πράγματα μπορούν να γίνουν. Το ένα πράγμα είναι ότι πρέπει να έχεις τρεις αστυνομικούς κατά μήκος της Κουντουριώτη, 24 ώρες το 24ωρο και να γράφουν, το δεύτερο είναι ο κόσμος να καταλάβει ότι όταν εγώ παρκάρω μία φορά στη Λεωφόρο και κάνω τη δουλειά μου δημιουργώ πρόβλημα σε σας και την άλλη φορά θα παρκάρετε εσείς και θα δημιουργήσετε πρόβλημα σε μένα. Πρέπει η αστυνόμευση να ενταθεί. Το αφήνουμε λίγο το πράγμα ως έχει, μέχρι να πάρουμε τη δημοτική αστυνομία.»
Η ελληνική αστυνομία δεν μπορεί να κάνει εντατικούς ελέγχους;
«Εμείς έχουμε απευθυνθεί εννοείται στην τροχαία και έχουμε ζητήσει τη συνδρομή της. Αλλά η Αστυνομική Διεύθυνση και η τροχαία έχει και αυτή τους περιορισμούς της, έχει αστυνομικούς που έχουν να κάνουν και άλλες δουλειές, το καταλαβαίνω. Προσπαθούμε και συνεχώς ζητάμε βοήθεια, αλλά θα μπορώ να απολογηθώ στον κόσμο για ορισμένα πράγματα όταν θα έχουμε Δημοτική Αστυνομία.»
Η λύση με τα κολωνάκια ή να μπει κάποιο διαχωριστικό;
«Αυτό επειδή θεωρητικά είναι μία λύση, μπορεί να έχει μερικά καλά, αλλά έχει και μερικά πράγματα προβληματικά, γιατί έχουμε μία Λεωφόρο στο Ρέθυμνο που χρησιμοποιείται, όπως για παράδειγμα για την παρέλαση. Κατά μήκος του πεζοδρομίου, το έχουμε δει στα Χανιά. Υπάρχει όμως μία διαφορά. Το πλάτος της οδού της λεωφόρου Κουντουριώτη είναι δύο αυτοκίνητα να περνούν με ασφάλεια. Αν βάλουμε τα κολωνάκια στις άκρες των δρόμων λειτουργούν, αλλά θέλουν πιο φαρδείς δρόμους. Διότι αν μπουν κολωνάκια στην άκρη του δρόμου πιθανό να χάσουμε και την άλλη λωρίδα κάποια στιγμή. Τα κολωνάκια μπαίνουν ανάλογα και το πλάτος της οδού.»
Το άλλο θέμα είναι των φορτοεκφορτώσεων.
«Εμείς έχουμε προχωρήσει σε χωροθέτηση καινούριων θέσεων στάθμευσης φορτοεκφόρτωσης και κοντά στη Λεωφόρο και στην πόλη και έχουμε αρκετές θέσεις φορτοεκφόρτωσης. Υπάρχει δέσμευση από την αστυνομική διεύθυνση, από την τροχαία ότι τις θέσεις φορτοεκφόρτωσης θα τις αστυνομεύει, όπως αστυνομεύει και τις θέσεις για τα ΑΜΕΑ, αυστηρά. Για να μην παρκάρει και αυτός που κάνει φορτοεκφόρτωση στη μέση του δρόμου πρέπει η θέση για αυτή τη δουλειά είναι να είναι κενή και δεν είναι οι περισσότερες κενές. Πρέπει πρώτα να τις αδειάσουμε και μετά να υποχρεώσουμε όλους τους επαγγελματίες οδηγούς που κάνουν αυτή τη δουλειά να πηγαίνουν εκεί.»
Για το δακτύλιο στην Παλιά Πόλη σχεδιάζετε αλλαγές;
«Έχουμε προχωρήσει σε μία επικαιροποίηση των δικαιολογητικών των συμπολιτών που έχουν άδεια να μπαίνουν στο δακτύλιο. Έχουμε δώσει τρεις φορές παράταση. Δεν ξέρω αν θα δώσουμε άλλη. Έχουμε καταλήξει σε μία καινούργια λίστα οχημάτων που θα μπαίνουν στο δακτύλιο. Η λίστα που ισχύει αυτή τη στιγμή περιλαμβάνει περίπου 400 άδειες διέλευσης στο δακτύλιο. Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο νούμερο. Έχουμε κάνει μία σοβαρή δουλειά, φαίνεται ότι έχουμε πάει σε ένα αρκετά μικρότερο νούμερο, έγινε ένας ενδελεχής έλεγχος των δικαιολογητικών και πολλοί συμπολίτες που είχαν την κάρτα δεν είχαν το δικαίωμα να μπαίνουν. Υπάρχει μεγάλο θέμα για τη φορτοεκφόρτωση, διότι σύμφωνα με την κανονιστική η φορτοεκφόρτωση επιτρέπεται στις ώρες που είναι ανοιχτός ο δακτύλιος. Ατύπως όμως κάποια στιγμή είχε δοθεί μία παράταση δίωρη που έχει πια απλώσει σχεδόν όλη τη μέρα. Άρα λοιπόν αυτό το οποίο πρέπει να κάνουμε είναι όχι να τροποποιήσουμε την κανονιστική αλλά να την εφαρμόσουμε. Λειτουργούν οι κάμερες και μάλιστα σε συνεννόηση με την τροχαία θα μπουν τρεις επιπλέον κάμερες άμεσα, τις έχουμε ήδη παραλάβει, θα έχουμε δηλαδή έξι κάμερες και θα ελεγχθούν και σημεία της παλιάς πόλης τα οποία δεν ελέγχονταν. Αυτό θα γίνει άμεσα, μέσα στον Ιανουάριο. Επίσης υπάρχει σκέψη εφόσον οι κάμερες δε μας βοηθήσουν, υπάρχει η σκέψη με τα βυθιζόμενα κολωνάκια ώστε να κλείνουν οι είσοδοι της πόλης.»