Θα το έχετε νιώσει στην τσέπη σας, προτού γίνει ρεπορτάζ και το διαβάσετε στα site ή το δείτε στα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων. Την ίδια ώρα που ακούτε στις διαφημίσεις τους ότι «μειώνουν» συνεχώς τις τιμές τους, εμείς αντιλαμβανόμαστε με τον πλέον οδυνηρό τρόπο, όταν φτάνουμε στο ταμείο, ότι για τα ίδια πράγματα ή λιγότερα, πληρώνουμε περισσότερα χρήματα. Πώς γίνεται αυτό;
Οι άνθρωποι των σούπερ μάρκετ ως άνθρωποι του εμπορίου έκατσαν κάτω και σκέφτηκαν προσεκτικά, πώς μπορούν να μας… κλέβουν κι εμείς ως καταναλωτές όχι μόνο να μην το αντιλαμβανόμαστε, αλλά να είμαστε και… ευχαριστημένοι!
Για σκέψου, έφαγαν τα παντελόνια τους στα πανεπιστήμια για να μάθουν πώς να μας εξαπατούν, ακριβώς την ώρα που ψαχνόμαστε να κρατηθούμε από κάπου, καθώς βαλλόμαστε από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό και εξανεμίζεται το εισόδημα μας.
Κομψά, θα το δείτε αυτό ως μια ακόμα στρεβλή εμπορική πρακτική που αδειάζει δια της πλαγίας την τσέπη των καταναλωτών, όταν είναι ανάγκη να επισκεφτούν ένα σούπερ μάρκετ, για να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Σύμφωνα με μια έρευνα που είδε πρόσφατα το φως της δημοσιότητας, επιβεβαιώνεται ότι τα ευαγή αυτά ιδρύματα εφαρμόζουν το Shrinkflation, δηλαή επιλέγουν να αυξήσουν τις τιμές στα ράφια, ενώ ταυτόχρονα οι συσκευασίες πολλών επώνυμων προϊόντων, συρρικνώνονται.
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας εκτιμά ότι αυτή μείωση στην ποσότητα των συσκευασιών, δεν είναι καθόλου μικρή. Αφορά κάπου 238 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης. Το αποτέλεσμα είναι να προκληθεί σύγχυση στους πολίτες.
Διότι αφορά τις τιμές σε βασικά προϊόντα, όπως ζυμαρικά, σάλτσες, απορρυπαντικά, σοκολατοειδή και βρεφικές πάνες, τα οποία έχουν ήδη «τσιμπήσει» επάνω ένα 30%, τα κρέατα και τα πουλερικά ένα 25% και τα καθαριστικά του σπιτιού ένα 19%.
Και όλο αυτό αρχίσαμε να το βλέπουμε σε μεγάλη κλίμακα, από την ώρα που εντελώς υποκριτικά, σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο του κ. Άδωνη Γεωργιάδη, διαφήμιζαν ότι κάνουν «Το καλάθι του νοικοκυριού» σε εβδομαδιαία βάση, δήθεν για να συγκρατήσουν τις τιμές.
Δεν έχει νόημα να σας δώσουμε, όπως το κάνουν τα ρεπορτάζ, συγκεκριμένα στοιχεία ανά κατηγορίες, αλλά μια αναφορά στα συσκευασμένα λαχανικά την τελευταία εβδομάδα του 2022, όταν αυτά πωλούνταν 2.12 ευρώ και την επόμενη εβδομάδα έναντι 3,33 ευρώ ίσως είναι αναγκαία. Διότι πρόκειται για μια αύξηση της τάξης του 57,07%. Το ίδιο ακριβώς βλέπουμε και στη συσκευασία κιλού για το αλεύρι, όπως και για άλλα τυποποιημένα προϊόντα.
Από την άλλη, η απάτη ολοκληρώνεται καθώς η γενική αρχή είναι, να μειώνουν την ποσότητα στις συσκευασίες και να αυξάνουν την τιμή του προϊόντος. Και δε λείπουν και περιπτώσεις, άλλα να λέει πάνω στη συσκευασία και άλλα να είναι στο περιεχόμενο.
Τα ίδια θα δούμε στη μαργαρίνη, στο ψωμί αλλά και σε πολλά άλλα προϊόντα. Το απίθανο είναι ότι οι βιομηχανίες μας κοροϊδεύουν μπροστά στα μάτια μας. Διατείνονται, δηλαδή, ότι οδηγήθηκαν σ’ αυτή τη λύση για να αποφευχθούν περαιτέρω ανατιμήσεις! Και το χειρότερο, δεν είναι μόνο ότι αυτό το κάνουν οι επώνυμες μάρκες. Και οι ιδιωτικές των σούπερ μάρκετ, το ίδιο κάνουν με αποτέλεσμα η αγορά να λειτουργεί ανεξέλεγκτα. Ο καθένας κάνει ότι θέλει! Και φυσικά εκείνος που πληρώνει, είναι ο απροστάτευτο καταναλωτής.
Η αλήθεια είναι ότι αυτή τη φορά, αν και παλιό το κόλπο (θυμηθείτε τις πάστες στα ζαχαροπλαστεία…) οι πολίτες δεν κάθισαν με σταυρωμένα τα χέρια. Το αντίθετο. Καθημερινά προχωρούν σε μαζικές καταγγελίες, επώνυμα. Κι αυτό ίσως του φοβίσει κάπως και σταματήσουν να λειτουργούν ασύδοτα.
Και τι να κάνει το αρμόδιο υπουργείο, ίσως αναρωτηθείτε. Αγνοεί όλη αυτή την αλήθεια και επιμένει να ελπίζει ότι το «Καλάθι του νοικοκυριού» θα λύσει το πρόβλημα, Μακριά και έξω από τη ζωή, αρνούνται να δουν την πραγματικότητα επιχειρώντας σόου με χαμογελαστούς υπουργούς, μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες που βρίσκονται εκεί, εντελώς συμπτωματικά.