ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΤΟ 2023
Φιλόδοξος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ καθώς σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα του έργου, η Κρήτη – εκτός απροόπτου- θα έχει ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο στα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας. Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης με αποκλειστική συνέντευξη του στην εφημερίδα «Ρέθεμνος» αναλύει όλο το χρονοδιάγραμμα μελέτης και κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ, επισημαίνοντας, πως θα κοστίσει περίπου 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Υφυπουργό τα διόδια θα αποτελέσουν μια πραγματικότητα για το νησί μας, όταν ο ΒΟΑΚ δοθεί σε κυκλοφορία αλλά δεν είναι ακόμα εφικτό να γνωρίζουμε που ακριβώς αυτά θα λειτουργήσουν.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης δεν αποτελεί μόνο ένα αναπτυξιακό όραμα για την τοπική κοινωνία. Πρόκειται για αδήριτη ανάγκη προκειμένου να διαμορφοθούν συνθήκες ασφαλούς οδικού περιβάλλοντος για το νησί και τους οδηγούς που κάνουν χρήση ΒΟΑΚ, κατά μήκος του οποίου χιλιάδες είναι οι νεκροί και οι τραυματίες τις τελευταίες δεκαετίες.
Στην συνέντευξη που ακολουθεί δίδονται λεπτομερώς όλα τα στοιχεία για την προετοιμασία και την υλοποίηση του μεγάλου έργου, το οποίο αποτελεί κυρίαρχη προτεραιότητα για το νησί εδώ και αρκετά χρόνια. Ο Βουλευτής Ρεθύμνου και Υφυπουργός στο αρμόδιο για τον ΒΟΑΚ υπουργείο υποδομών και μεταφορών, εμφανίζεται σίγουρος για το αποτέλεσμα και μεταξύ άλλων δηλώνει: «Ο ΒΟΑΚ, μετά από πολλά χρόνια παλινωδιών, είναι πράγματι αυτή τη φορά σε τροχιά υλοποίησης και η Κρήτη θα αποκτήσει έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, που θα αναβαθμίσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας και θα αποτελέσει θεμελιώδη υποδομή ανάπτυξης για το νησί.»
Σε ποια φάση βρίσκονται οι προετοιμασίες για τον ΒΟAΚ και τι εννοούμε όταν λέμε προετοιμασίες;
Σε τεχνικό επίπεδο, βρισκόμαστε στη φάση της ολοκλήρωσης των μελετών γεωμετρικού σχεδιασμού που περιγράφουν ουσιαστικά τη χάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου. Αυτές οι μελέτες οδοποιίας, υδραυλικές και τεχνικών έργων, λαμβάνουν υπόψη την προστασία των αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και σπηλαίων, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία. Είναι, δηλαδή, μια απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να καταρτιστεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και το έργο να πάρει περιβαλλοντική αδειοδότηση. Εκπονούνται ήδη οι Προμελέτες Οδοποιίας με πλήρη απεικόνιση του παράπλευρου δικτύου, ενώ παράλληλα τα παραπάνω στοιχεία τίθενται υπόψη των Τεχνικών Συμβούλων για την εκπόνηση των υδραυλικών προμελετών και των προμελετών τεχνικών έργων.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, η υποβολή της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙ.Π.Α.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ.) προβλέπεται να γίνει έως τις 31/01/2021.
Ταυτόχρονα έχουν ανατεθεί σε Τεχνικούς Συμβούλους η εκπόνηση προμελέτης οδικών και υδραυλικών έργων στα κατασκευασμένα με διαχωρισμένη επιφάνεια κυκλοφορίας τμήματα του ΒΟΑΚ. και η μελέτη κτηματογράφησης της ζώνης διέλευσης του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά-Νεάπολη.
Το τμήμα Χανιά-Κίσσαμος θα περιληφθεί στη Σύμβαση Παραχώρησης με ενεργοποίηση του προβλεπόμενου στην Προκήρυξη δικαιώματος προαίρεσης και για τη μελετητική του ωρίμανση έχουν ξεκινήσει ήδη οι διαδικασίες για την εκπόνηση της προωθημένης αναγνωριστικής μελέτης οδοποιίας και στη συνέχεια προμελέτης οδοποιίας, όπως επίσης και των συναφών γεωλογικών και τοπογραφικών μελετών.
Ποιες φάσεις μελετών και υλοποίησης περιλαμβάνει ο σχεδιασμός που γίνεται;
Οι φάσεις υλοποίησης του έργου με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχουν εκτιμήσει οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προβλέπουν τα εξής στάδια:
- περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου (φθινόπωρο 2021)
- υποβολή δεσμευτικών προσφορών κατόπιν της σχετικής πρόσκλησης προς τους οικονομικούς φορείς(άνοιξη 2022)
- αξιολόγηση - ανάδειξη προσωρινού αναδόχου (φθινόπωρο 2022)
-υπογραφή σύμβασης (πρώτο τρίμηνο του 2023)
- επίτευξη ημερομηνίας έναρξης των συμβάσεων (καλοκαίρι 2023).
Υπάρχει μια πρώτη εκτίμηση του προϋπολογισμού που θα απαιτηθεί μέχρι να δοθεί σε χρήση ο νέος ΒΟΑΚ;
Με βάση την αναπροσαρμογή του χρηματοοικονομικού μοντέλου το τίμημα Μελετών-Κατασκευών ανέρχεται σε περίπου 1, 5 δισ. ευρω (με πλήρη πρόβλεψη για την κατασκευαστική αναβάθμιση Παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου) και την ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης εκ μέρους του Δημοσίου για την ένταξη στη Σύμβαση Παραχώρησης του τμήματος Χανιά-Κίσσαμος.
Θα καλυφθεί το σύνολο του ποσού από το Ταμείο Ανάκαμψης ή θα διερευνηθούν και άλλοι πρόσθετοι πόροι από άλλα αναπτυξιακά προγράμματα;
Έχει προταθεί να καλυφθεί η χρηματοδοτική συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου, η οποία ανέρχεται σε 800 εκατομμύρια ευρώ, από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επιπλέον, το έργο θα χρηματοδοτηθεί από τα ίδια κεφάλαια του παραχωρησιούχου, όπως προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης, καθώς και ένα σκέλος θα προέλθει από δανειοδότηση που θα πάρει ο ιδιώτης. Βασική πηγή χρηματοδότησης θα είναι και τα διόδια.
Με τα διόδια τι θα γίνει τελικά; Γνωρίζουμε μήπως και που θα λειτουργούν σταθμοί διοδίων;
Οι σταθμοί των διοδίων αποτελούν ένα από τα κριτήρια του χρηματοοικονομικού μοντέλου και σε αυτό το πλαίσιο, σαφώς υπάρχει ένα γενικό πλάνο και έχουν γίνει ορισμένες παραδοχές σχετικά με τον αριθμό και τη θέση τους.
Όμως, δεν βρισκόμαστε ακόμη στη φάση που μπορεί να προσδιορισθεί με απόλυτη ακρίβεια ο αριθμός των σταθμών, όπως και η χωροθέτηση των σταθμών διοδίων.
Η καινοτομία θα είναι ότι θα έχουμε ένα κλειστό σύστημα διοδίων που σημαίνει ότι ο χρήστης θα πληρώνει όση διαδρομή διανύει και θα υπάρχουν πλευρικοί σταθμοί κατά την είσοδο και την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο. Άρα στον ΒΟΑΚ θα λειτουργήσει ένα πιο αναλογικό και δίκαιο σύστημα διοδίων.
Αυτό που απασχολεί τον κόσμο είναι πότε θα δοθεί ο νέος ΒΟΑΚ στην κυκλοφορία. Τι λένε οι εκτιμήσεις από πλευράς κυβέρνησης;
Με βάση το χρονοδιάγραμμα, το πρώτο εξάμηνο του 2022 προσδοκούμε να έχουμε φτάσει στο στάδιο υποβολής των προσφορών και απαιτείται άλλος ένας χρόνος, περίπου, προκειμένου να προκύψει ο ανάδοχος και να γίνει η προβλεπόμενη έναρξη της σύμβασης. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, η κατασκευή του έργου μπορεί να ξεκινήσει το 2023.
Η επιλογή του μοντέλου της σύμβασης παραχώρησης θα επιτρέψει μια ταχεία περάτωση, σε σχέση με τον χρόνο που απαιτείται κατά κανόνα στην υλοποίηση των δημόσιων έργων, με βάση την εμπειρία. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό ότι θα υπάρχει δυνατότητα κάθε λειτουργικό τμήμα που κατασκευάζεται να παραδίδεται στην κυκλοφορία, όπως συνέβη και σε άλλες περιπτώσεις έργων που έγιναν με συμβάσεις παραχώρησης, με πρόσφατο παράδειγμα τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Πατρών. Ο ΒΟΑΚ, λοιπόν, μετά από πολλά χρόνια παλινωδιών, είναι πράγματι αυτή τη φορά σε τροχιά υλοποίησης και η Κρήτη θα αποκτήσει έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, που θα αναβαθμίσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας και θα αποτελέσει θεμελιώδη υποδομή ανάπτυξης για το νησί.