ΑΓΩΝΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Ένα μεγάλο ερωτηματικό για τα οικονομικά δεδομένα που θα επικρατήσουν τις αμέσως επόμενες ημέρες, «πλανάται» σαν εφιάλτης ενόψει των εορτών τόσο για την τοπική αγορά, όσο και για τους καταναλωτές.
Μετά την διετία των καραντινών και των μέτρων και ενώ η αγορά είναι πανέτοιμη να λειτουργήσει όπως πριν την πανδημία, η αμφισβητούμενη οικονομική δυνατότητα των νοικοκυριών προκαλεί σοβαρά ερωτηματικά για την καταναλωτική κίνηση των ημερών.
Τα Χριστούγεννα, παραδοσιακά ήταν η καλύτερη περίοδος για την εμπορική αγορά και όχι μόνο. Ωστόσο, φέτος τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Η ακρίβεια και οι συσσωρευμένες υποχρεώσεις ενός εκάστου, πιθανόν, να μην αφήσουν περιθώρια για το «παραδοσιακό πέρασμα» των καταναλωτών από την αγορά.
Οι δύσκολες συνθήκες της περασμένης δεκαετίας, επιδεινώθηκαν μέσα στην πανδημία και υπάρχει έντονη ανησυχία, τυχόν κορύφωσης φέτος, λόγω της ανεξέλεγκτης ακρίβειας που καθηλώνει οικονομικά τους πολίτες.
Ο φόβος της μείωσης των τζίρων στην αγορά, πλανάται σαν εφιάλτης και ο Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου κ. Μανώλης Ψαρουδάκης, δήλωσε στο «Ρέθεμνος», ότι «Οι εμπορικές επιχειρήσεις, στο αμέσως επόμενο διάστημα, θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τρείς προκλήσεις: τη μείωση της κατανάλωσης, την ένταση του ψηφιακού μετασχηματισμού και το αυξημένο λειτουργικό κόστος».
Αναφορικά με το κόστος, ο κ. Ψαρουδάκης, συμπλήρωσε, ότι «παρότι οι επιχειρήσεις του εμπορίου δεν είναι οι πλέον δαπανηρές αναφορικά με την ενέργεια, καταγράφουν αυξήσεις του λειτουργικού τους κόστους υψηλότερες από 20%. Το στοιχείο το οποίο αναδεικνύει την πίεση της ενεργειακής κρίσης ακόμα και στις μη ενεργοβόρες επιχειρήσεις. Σε σχέση με την ψηφιοποίηση, αυτή παραμένει μάλλον περιορισμένη. Οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις δεν συμμετείχαν στην Cyber Monday, καθώς μονάχα μια στις πέντε διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop).
Τέλος μια σημαντική πρόκληση που αναμένεται να εκφραστεί και στην εορταστική περίοδο είναι αυτή της μείωσης της κατανάλωσης. Ο πληθωρισμός υποχωρεί (8.5% για τον Νοέμβριο) αλλά οι τιμές στα είδη διατροφής, στην στέγαση και στις μεταφορές είναι εξαιρετικά υψηλές συμπιέζοντας το διαθέσιμο εισόδημα. Η συρρίκνωση αυτή εκτιμάται να μεταφραστεί σε μείωση της κατανάλωσης στα είδη ένδυσης υπόδησης, στα είδη του οικιακού εξοπλισμού, ακόμα και… στα παιχνίδια»!
«Παραδοσιακά, ο κύκλος εργασιών που πραγματοποιείται την περίοδο των Χριστουγέννων είναι ο υψηλότερος των επιχειρήσεων σε ετήσια βάση» είπε στο «Ρέθεμνος» ο κ. Ψαρουδάκης, ο οποίος τόνισε τα εξής: «Λόγω των Χριστουγέννων, το τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους είναι το καλύτερο από την άποψη των εσόδων. Αναμφίβολα, η πανδημία του COVID-19 επηρέασε τον εορταστικό τζίρο των εμπορικών καταστημάτων. Η εικόνα του Δεκεμβρίου είναι χαρακτηριστική για της μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις, αυτές που τηρούν διπλογραφικά βιβλία. Σύμφωνα με τα δεδομένα της ΕΛ.ΣΤΑΤ., ο τζίρος των μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων (χωρίς τους κλάδους οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων) για το Δεκέμβριο του 2021 ανήλθε στο 1.08 δισ. ευρώ όντας 64% υψηλότερος από τον αντίστοιχο τζίρο του μηνός Δεκεμβρίου του 2020. Αντίστοιχα, η μεταπανδημική μεγέθυνση καταγράφεται και στο σύνολο του κλάδου του λιανικού εμπορίου. Για παράδειγμα τα έσοδα των εμπορικών επιχειρήσεων το τελευταίο τρίμηνο του 2021 (χωρίς τους κλάδους οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων) ανήλθαν στα 6 δισ. ευρώ όντας 26% αυξημένα σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020 (4.8 δισ. ευρώ). Ουσιαστικά, η ευθραυστότητα της ενεργειακής κρίσης θέτει τον πήχη στο ψυχολογικό όριο των 6 δισ. ευρώ για το τελευταίο τρίμηνο του 2022. Η δυναμική της φετινής εορταστικής περιόδου θα είναι κρίσιμη προς την κατεύθυνση του στόχου αυτού».
Ο ίδιος συμπλήρωσε, ότι «η μεικτή εικόνα της αγοράς που περιγράφηκε παραπάνω φαίνεται πως θα είναι παρατεταμένη επηρεάζοντας έναν μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων που αναμένουν τον αυξημένο εορταστικό τζίρο. Βέβαια η μείωση της κατανάλωσης ασφαλώς και δεν θα είναι οριζόντια αλλά θα επηρεάσει τα νοικοκυριά σταθερών εισοδημάτων. Έτσι αναμένεται από τη μια πλευρά να συζητάμε για το «καλάθι του νοικοκυριού» και το «καλάθι παιχνιδιών» και από την άλλη να διαβάζουμε δημοσιεύματα για υψηλή πληρότητα στους χειμερινούς προορισμούς κατά την εορταστική περίοδο.
Προφανώς η ενίσχυση της κατανάλωσης αποτελεί μια κρίσιμη παράμετρο για την ουσιαστική υποστήριξη τόσο των νοικοκυριών όσο και των επιχειρήσεων και για να ενισχυθεί η δυναμική της εορταστικής περιόδου, Εμπορικού Σύλλογοι και Αυτοδιοίκηση πρωτοστατούν σε όλες τις πόλεις, σε όλες τις αγορές της πατρίδας μας, για να δημιουργηθεί η εορταστική διάθεση που θα αναθερμάνει την καταναλωτική διάθεση και θα συμβάλει σε ένα γιορτινό κλίμα για μεγάλους και μικρούς - κάτι που, ούτως ή άλλως το έχουμε ανάγκη».
Η ΑΚΡΙΒΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΓΟΝΑΤΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΕΜΠΟΡΟΥΣ
«Είμαστε καλύτερα από πέρσι, σε σχέση με τις συνθήκες που είχαμε μέσα στην πανδημία» είπε στο Ρέθεμνος η Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου κ. Αθηνά Τσικιντίκου, η οποία τόνισε, ότι «Έχουμε ωραίες βιτρίνες, έχουμε ωραία εμπορεύματα και ελπίζουμε σε αυτή την περίοδο να έχουμε για καλή κίνηση που θα φανεί στα ταμία μας».
Η ίδια, ωστόσο, δεν παραβλέπει τις κρατούσες συνθήκες που δεν είναι ευνοϊκές για τους καταναλωτές, οι οποίοι έρχονται αντιμέτωποι με το αυξημένο κόστος της καθημερινότητας τους ενώ τόνισε το σοβαρό λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων, που προκαλεί… τρόμο!
«Οι εκκαθαριστικοί του ρεύματος είναι υπέρογκοι σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια», θα πει η κ. Τσικιντίκου για να τονίσει, ότι «Μας έρχονται λογαριασμοί που ξεπερνούν το 35% αύξησης σε σχέση με πέρσι! Αυτό και η ακρίβεια της καθημερινότητας, είναι που μας ανησυχούν! Ευελπιστούμε στο δώρο και στις επιδοτήσεις που θα εισπράξουν οι καταναλωτές αυτές τις ημέρες, για να κινηθεί η αγορά».