ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Αναζητώντας την χαμένη αίγλη των εκπτώσεων…

0

ΣΧΟΛΙΑΖΕΙ Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΨΑΡΟΥΔΑΚΗΣ

Με καλές προσφορές από τους καταστηματάρχες του Ρεθύμνου ξεκίνησαν την περασμένη Δευτέρα οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως τα τέλη του Φεβρουαρίου.

Η περίοδος αυτή διαχρονικά θεωρούνταν μια ιδιαίτερα καλή ευκαιρία για τους καταναλωτές αλλά και για τους εμπόρους, αφού οι μεν έψαχναν και εύρισκαν ευκαιρίες για φθηνότερες αγορές ενώ οι δε, προφανώς αποκόμιζαν μια καλή τονωτική οικονομική «ένεση» στον ενδιάμεσο, «νεκρό» χρόνο από τις γιορτές έως την τουριστική περίοδο.

Ωστόσο, μετά την οικονομική κρίση του ’10 με τις ενδιάμεσες εκπτώσεις, την εισαγωγή της Brack Friday, που στην Ελλάδα διαρκεί περισσότερο από μία ημέρα και γενικότερα με τις συνεχείς προσφορές, το ερώτημα για την ανάγκη ύπαρξης θεσμοθετημένων περιόδων εκπτώσεων, τίθεται προς συζήτηση.

Συζητώντας με τον Αντιπρόεδρο του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου κ. Μανώλη Ψαρουδάκη, ο οποίος επί σειρά ετών στο παρελθόν ήταν Πρόεδρος του τοπικού εμπορικού συλλόγου, θέσαμε το ζήτημα της χρησιμότητας των εκπτώσεων, καθώς επί της ουσίας, ολόκληρο το χρόνο, τα καταστήματα κάνουν σημαντικές προσφορές για τους καταναλωτές.

Μιλώντας για το θέμα αυτό, ο κ. Ψαρουδάκης, τόνισε, την αναγκαιότητα των εκπτώσεων για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες του εμπορίου και επεξηγώντας, ανέφερε ότι «προφανώς λόγω των κρίσεων που κλήθηκε και καλείται να αντιμετωπίσει η αγορά μετά το 2010, αλλά και λόγω των ρυθμίσεων των «ενδιάμεσων εκπτώσεων», που έγινε κυρίως με πίεση των αγορών πολύ μεγάλων πόλεων αλλά και της Brack Friday, ο θεσμός των εκπτώσεων μοιάζει να έχει εκφυλιστεί. οι ενδιάμεσες εκπτώσεις μπήκαν στην ζωή μας με τον νόμο 4177/2013 για να καταργηθούν με μεγάλη καθυστέρηση τον Νοέμβριο του 2022. Ο θεσμός των τακτικών εκπτώσεων, όμως, αποτελεί ένα ορόσημο για την αγορά, τις εμπορικές επιχειρήσεις και τους καταναλωτές. Παραδοσιακά η περίοδος των θερινών και των χειμερινών εκπτώσεων συμβολίζει την αλλαγή της σαιζόν και δίδουν την δυνατότητα στα εμπορικά καταστήματα για ανανέωση του εμπορεύματος και στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε αγαθά ελαστικής ζήτησης, λόγω των χαμηλότερων τιμών. αυτά κυρίως αφορούν καταστήματα ρούχων, παπουτσιών και δώρων».

Ο ίδιος συνέχισε, λέγοντας, ότι «Ο κύκλος εργασιών των μικρών κυρίως επιχειρήσεων είναι υψηλότερος κατά τους "εκπτωτικούς  μήνες". Υπ’ αυτήν την έννοια είναι αναγκαία η ύπαρξη τους και για τα καταστήματα και για τους καταναλωτές. Επιπρόσθετα θέλω να τονίσω, ότι επαναμετατοπίζουν τους καταναλωτές στο "φυσικό κατάστημα", το οποίο δέχτηκε εξαιρετικά ισχυρή πίεση κατά τη διάρκεια της  πανδημίας

Συμπέρασμα: χρειαζόμαστε τον θεσμό των εκπτώσεων αλλά  τόσο αλλαγές και επικαιροποίηση του θεσμού, λαμβάνοντας υπόψη τις καιρικές συνθήκες και την Κλιματική αλλαγή. Για παράδειγμα, δεν είναι τέλος καλοκαιρινής περιόδου ο Αύγουστος»!

Ολοκληρώνοντας, ο κ. Ψαρουδάκης ανέφερε, ότι μπαίνει το ζήτημα του ηλεκτρονικού εμπορίου, των εκπτωτικών χωριών και άλλων αντίστοιχων περιπτώσεων, για τις οποίες θα πρέπει να παρέμβει νομοθετικά το υπουργείο ανάπτυξης και επισήμανε, ότι «πιστεύω, πως η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων σταδιακά θα προσφέρει στο θεσμό των τακτικών εκπτώσεων την παλιά τους αίγλη».

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

Όπως σημειώνει η Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας, κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα, μειωμένη τιμή των προϊόντων.

Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη χαμηλότερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για τριάντα ημέρες πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα ημερών.

Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας, μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερο από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και, στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του ποσοστού («από …% έως …%»). Σε κάθε άλλη περίπτωση, θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

Τα καταστήματα stock ή outlet υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες την παλαιά τιμή πώλησης διαγραμμένη και τη νέα, μειωμένη τιμή πώλησης με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και με έντονη γραφή τη νέα, μειωμένη τιμή διάθεσης.

Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται εις βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ. Αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ