ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Ο στρατηγικός τουριστικός σχεδιασμός του 2023 για τον Δήμο Ρεθύμνου

0

Σε 254.500 ευρώ προϋπολογίζεται το ποσό για την εφαρμογή του στρατηγικού σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης και προβολής του Δήμου Ρεθύμνου για το 2023, όπως αυτό ψηφίστηκε κατά την συνεδρίαση του προχθεσινού Δημοτικού Συμβουλίου.

Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει σειρά δράσεων προβολής, σχεδιασμού παρεμβάσεων, συμμετοχή σε εκθέσεις, συνέργειες και δράσεις για όλες τις δυνατές μορφές τουριστικής ανάπτυξης, με αναβάθμιση των υπαρχουσών υπηρεσιών και εξέλιξη κυρίως στο τεχνολογικό κομμάτι αλλά και στον τομέα των δημοσίων σχέσεων και επαφών για την προσέλκυση νέων τουριστικών αγορών.

Ο προβληματισμός που επικράτησε στην εποχή που ακολούθησε την πανδημία, έρχεται να μετατραπεί σε γόνιμη δράση, όπως, τόνισε κατά την εισαγωγική της ομιλία η Αντιδήμαρχος Τουρισμού κ. Πέπη Μπιρλιράκη, μιλώντας στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπου παρουσίασε την φιλοσοφία του master plan για το νέο έτος.

«Ως ένας σύγχρονος  τουριστικός προορισμός βρισκόμαστε και εμείς   μέσα σε μια πρωτόγνωρη συγκυρία, η οποία έχει διαμορφωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο, εξαιτίας της πανδημίας του Κορωναιού και του πολέμου στην Ουκρανία που έχουν επιφέρει μια κοινωνική και οικονομική κρίση σε όλα τα επίπεδα, μεταξύ αυτών και στον τουρισμό» είπε η κ. Μπριρλιράκη για να συνεχίσει ως εξής:  «Έχει δημιουργηθεί ένα αβέβαιο τουριστικό περιβάλλον που επηρεάζει παγκοσμίως ολόκληρη την τουριστική βιομηχανία, ενώ εμφανίζονται συνεχώς νέες προκλήσεις τις οποίες είμαστε υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία ώστε να επιτευχθεί μία βιώσιμη ανάπτυξη για την κοινωνία.

Η κρίση αυτή από την άλλη μεριά αποτελεί μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για ουσιαστικές και βιώσιμες αλλαγές στις πολιτικές τουρισμού, τόσο από την πλευρά των θεσμών όσο και από την πλευρά των επιχειρήσεων. Οφείλουμε να μελετήσουμε και να κοιτάξουμε γύρω μας για να δούμε ποια είναι η νέα επιχειρηματική πραγματικότητα, η νέα εποχή στη Φιλοξενία και τι κάνουν οι ανταγωνιστές μας.  Ο κλάδος της φιλοξενίας, όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός.

 Στοχεύοντας να είμαστε ευέλικτοι και καινοτόμοι επιδιώκουμε να εντοπίσουμε τι έχει αλλάξει και να δράσουμε βάσει καλά σχεδιασμένων ενεργειών και προτεραιοτήτων τις οποίες θέτει η Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης. Μπορούμε να επιτύχουμε και να ανεβάσουμε το τουριστικό προϊόν εκεί που του αξίζει συνεχίζοντας τις «επενδύσεις» που

έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια.  Για να διακριθούμε και να ανεβάσουμε τουριστικά το Ρέθυμνο συνεχίζουμε να καινοτομούμε, να διευρύνουμε τα όρια της δημιουργικότητας και να παρουσιάζουμε νέες, φρέσκιες ιδέες. Οι δράσεις του Τμήματος Τουρισμού πρέπει να είναι καλύτερα προετοιμασμένες για την ομαλή προσαρμογή μας στην επερχόμενη οικονομική ύφεση».

ΟΙ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Μεταξύ άλλων η κ. Μπιρλιράκη τόνισε, ότι «Οι πιο ενδιαφέρουσες ευκαιρίες βρίσκονται σε 2 τομείς: στις συνεργασίες / συνέργειες του Τμήματος Τουρισμού με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό και στην αξιοποίηση της τεχνολογίας για οικονομικές επενδύσεις σε έργα υποδομής αλλά και για επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό, με προγράμματα και συνεργασίες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με κύριο στόχο τη Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη του Ρεθύμνου» .

Η ίδια συνέχισε λέγοντας, ότι «Ένα βασικό στοιχείο του μετασχηματισμού που επιβάλλεται για τον κλάδο είναι σίγουρα το να μην κοιτάμε μόνο τις αφίξεις αλλά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες και ειδικότερα την ποιότητα με προσέγγιση προσανατολισμένη στην ποιοτική αναβάθμιση του προορισμού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ως αποτέλεσμα της καθιέρωσης αυτής της κουλτούρας προσανατολισμένης στην ποιότητα και την τουριστική επιμήκυνση είναι η στενή συνεργασία με κοινές δράσεις με όλους τους φορείς που απαρτίζουν την Επιτροπή Τουρισμού».

Περαιτέρω και αφού έκανε λόγω για την αδήριτη ανάγκη εύρυθμης συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων τμημάτων του δήμου όπως ο πολιτισμό, ο αθλητισμός, οι τεχνικές και οικονομικές υπηρεσίες, η Αντιδήμαρχος Τουρισμού δήλωσε, ότι «Για να ενισχύσουμε και να προβάλλουμε τον προορισμό Ρέθυμνο,  μπαίνουν στο παιχνίδι και οι τεχνολογικές λύσεις. Η λειτουργία της διαδικτυακής πλατφόρμας  www.rethymno.guide στο cloud, έχει ως αποτέλεσμα την ταχεία ανάπτυξη και εφαρμογή της τεχνολογίας σε όλες τις μορφές marketing - communication του προσφερόμενου Ρεθεμνιώτικου προϊόντος. Η δυναμική σίγουρα αναπτύσσεται γύρω από τον κλάδο της τεχνολογίας  φιλοξενίας, ειδικά μετά την κρίση της πανδημίας COVID που όλοι μας νιώσαμε πολύ έντονα, όπου η ύπαρξη της πλατφόρμας συνέβαλε στην ηλεκτρονική προβολή και προώθηση του προορισμού.

Οι διεθνείς διακρίσεις στους τομείς της Βιώσιμης Κινητικότητας και της Ασφάλειας, οι συνεχείς ευκαιρίες εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, αλλά και η εμφανής αλλαγή περιβαλλοντικής συμπεριφοράς κατοίκων και επισκεπτών αποδεικνύουν ότι βρισκόμαστε στη σωστή κατεύθυνση, ώστε το Ρέθυμνο να γίνει ένας σύγχρονος βιώσιμος ευρωπαϊκός προορισμός, ο οποίος μπορεί να φιλοξενήσει κάθε είδους διοργανώσεις παγκόσμιας κλίμακας, ενώ παράλληλα, σέβεται και τιμά τη φύση και τους ανθρώπους».

Οι άμεσοι στόχοι για το 2023 είναι οι εξής:

  • Αναβάθμιση της τεχνολογικής επικοινωνίας σε σχέση με την προβολή.
  • Συνέργειες με τους Δήμους της περιφερειακής ενότητας Ρεθύμνης
  • Παρουσία σε υπάρχουσες και νέες αγορές , μέσω των ταξιδιών προβολής με στόχευση τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού που φέρνουν επισκέπτες όλο το χρόνο.
  • Συνεργασία με αεροδρόμια, Υπουργεία και Περιφέρεια για το άνοιγμα πτήσεων και οργανωμένου Τουρισμού στην Κρήτη όλο το χρόνο.
  • Κατάθεση φακέλου για δημιουργία DMO με βάση το πλαίσιο που ανακοίνωσε ο υπουργός Τουρισμού προ ημερών.

Επιπλέον, ο στρατηγικός σχεδιασμός που παρουσιάστηκε περιλαμβάνει σειρά δράσεων για την ανάκαμψη στην μετά πανδημία εποχή με αξιοποίηση των ευνοϊκών συνθηκών που καταγράφονται για τον τουρισμό παγκοσμίως και διαφάνηκε από τις αφίξεις και της διανυκτερεύσεις του 2022 και στο Ρέθυμνο.

Όπως τόνισε η κ. Μπιρλιράκη, «Η κατανόηση των πλεονεκτημάτων που προσφέρει ο προορισμός Ρέθυμνο και η απαίτηση για διατήρηση της βιωσιμότητας και αειφορίας του προορισμού, αναδεικνύονται σε προτεραιότητες που συνδέονται με την ανάπτυξη των αντίστοιχων μορφών εναλλακτικού τουρισμού (ποδηλατικού, φυσιολατρικού, γαστρονομικού) που βρίσκονται στην στόχευση του Δήμου Ρεθύμνης, και της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης & Προβολής του δήμου  κατά τα τελευταία χρόνια. Ο στόχος αυτός βρίσκεται σε συνέργια με τον οραματικό στόχο της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου και του 12μηνου τουρισμού».

ΔΡΑΣΕΙΣ

 Για το Τουριστικό Μάρκετινγκ - Υποστήριξη της διαχείρισης των επικοινωνιακών δράσεων του Γραφείου Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνης, τονίστηκε, ότι το Τμήμα Τουρισμού επεξεργάζεται δράσεις και ενέργειες, μέρος των οποίων θα πραγματοποιηθούν με την υποστήριξη εξωτερικών συνεργατών και θα συμβάλλουν στη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες και θα δημιουργήσουν εμπειρίες στον επισκέπτη στο πλαίσιο της τάσης του βιωματικού τουρισμού. Επίσης, οι σχεδιαζόμενες δράσεις και εμπειρίες θα συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, στόχο που έχει θέσει η Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης & Προβολής του Δήμου μας στο πλαίσιο και της βιώσιμης ανάπτυξης.

Περιλαμβάνονται δράσεις πληροφόρησης επισκεπτών (λειτουργία info-points), δράσεις προώθησης και προβολής έντυπης και ηλεκτρονικής με αντίστοιχες παραγωγές θεματικών διαφημιστικών δραστηριοτήτων, συνεργασίες με φορείς του τουρισμού και τοπικούς φορείς κυρίως σε ό,τι αφορά την ανάδειξη τοπικών διαδρομών και τουριστικών επιλογών για ολόκληρο το χρόνο, συνέργειες με άλλους δήμους, ειδικές στοχεύσεις για το περιβάλλον και την οικολογία καθώς επίσης την εστίαση, το εμπόριο και κάθε παραγωγική δυναμική που διακρίνει το Ρέθυμνο. 

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Στον τομέα των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, περιλαμβάνεται ο αθλητικός, ο θαλάσσιος, η καταγραφή και σηματοδότηση μονοπατιών και φαραγγιών με αντίστοιχες δράσεις καθαρισμών και αξιοποίησης, συντήρηση των υποδομών ποδηλασίας στην ύπαιθρο, η προβολή και προώθηση των εναλλακτικών μορφών Τουρισμού με ηλεκτρονικό υλικό. Ενδεικτικά θεματικά πεδία για τα οποία υπάρχει μεγάλη ζήτηση από διάφορες αγορές του εξωτερικού και στα οποία το Ρέθυμνο προσφέρει ή θα μπορούσε να προσφέρει ελκυστικές εναλλακτικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, είναι τα εξής:

- Bike Friendly Destination - αξιοποίηση της πιστοποίησης

- Σημαντικός πόλος έλξης ψηφιακών νομάδων (digital nomads)

- Eco-friendly destination

- Προορισμός με προσβασιμότητα

- Προορισμός για Wellness, digital detox – διακοπές ευεξίας

- Προορισμός γαμήλιου τουρισμού

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Όπως είπε η κ. Μπιρλιράκη, «είναι γεγονός ότι ο παγκόσμιος και εγχώριος ανταγωνισμός στον κλάδο του τουρισμού είναι μεγάλος και, χρόνο με τον χρόνο, εκτείνεται σε πολλά θεματικά πεδία, μια και το ζητούμενο είναι πλέον, όχι μόνο ο ελεύθερος χρόνος, αλλά και ο χρόνος που επενδύουμε στην επαγγελματική εξειδίκευση, στη μάθηση και στην εμπειρία μέσω ταξιδιών. Νέες ανερχόμενες τουριστικά αγορές, όπως η νοτιοανατολική Ασία, η Νότια Αμερική και η Αυστραλία, αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τουριστικών υπηρεσιών σε όλο τον πλανήτη. Στόχος του Δήμου Ρεθύμνης είναι να συμμετέχει μέσω του ΕΟΤ ή της Περιφέρειας, αλλά και μεμονωμένα, σε όσο το δυνατόν περισσότερες τουριστικές εκθέσεις, σε μια προσπάθεια δυναμικής εξωστρέφειας και αναγνωρισιμότητας προς τις στοχευμένες αγορές».

Πιο συγκεκριμένα, προγραμματίζεται η συμμετοχή μας σε εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σύμφωνα με τον έως τώρα καταγεγραμμένο κατάλογο εκθέσεων του ΕΟΤ, της Περιφέρειας Κρήτης και μεμονωμένων πρωτοβουλιών:

  • Senior Fair 2023 MalmöMässan - Stockholmsmässan
  • TourNatur Dusseldorf
  • Greek Tourism Workshop, Γαλλία
  • Greek Luxury Tourism Workshop, Καζακστάν
  • Greek Alternative Tourism Workshop, Σουηδία
  • Greek Luxury Tourism Workshop, Ιορδανία
  • Greek Tourism Workshop, Βέλγιο
  • Greek Luxury Tourism Workshop, Η.Π.Α.
  • Greek Tourism Workshop, Πολωνία
  • Εκθέσεις και εκδηλώσεις Wedding Travel & Honeymoon
  • IFTM,Top Resa Paris
  • 12
  • IMTM, Ισραήλ, Γενικός Τουρισμός
  • ΙΤΒ, Β2Β, Βερολίνο
  • NEC, Μπέρμιγχαμ, Γαμήλιος Τουρισμός
  • ITTF, Βαρσοβία, Γενικός Τουρισμός
  • Eurobike, Frankfurt
  • Athens Bike Festival
  • Συμμετοχή στην Sea Trade USA
  • Συμμετοχή στο Τορόντο - Καναδά
  • Rethymno Travel Roadshow USA
  • Arabian Travel Market, Ντουμπάι, Γενικού Τουρισμού
  • B2B Roadshow in the NordicCapitals
  • Alternative Tourism Promotion (cycling, Trakking, Gastronomy) Ολλανδία
  • Εκθέσεις και Workshops που αφορούν στον Ποδηλατικό Τουρισμό
  • Cretan Road Shows “Choose Crete” (ενδεικτικά: Αγγλία, Σουηδία, Δανία, Ολλανδία,
  • Γαλλία, Βέλγιο, Γερμανία, Αυστρία, Πολωνία, Κύπρος)

Σχετικά με τον σχεδιαζόμενο προγραμματισμό παρουσίας του Ρεθύμνου στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, η Αντιδήμαρχος τουρισμού τόνισε, ότι «Η παρουσία σε επιλεγμένες από τις παραπάνω εκθέσεις θα είναι εστιασμένη σε B2B συναντήσεις και workshops, προκειμένου να είναι επωφελής με πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για το Δήμο Ρεθύμνης. Με τη συμμετοχή μας έχουμε τη δυνατότητα διοργάνωσης συναντήσεων, σύναψης συνεργασιών και ευρύτερης προβολής του προορισμού Ρέθυμνο σε ήδη γνωστές αγορές αλλά και πρώτης επαφής/γνωριμίας με νέες αγορές που μας ενδιαφέρουν».

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ