«Ζητώ τη στήριξη των πολιτών για μια προσπάθεια που φιλοδοξεί να φέρει κοντά ανθρώπους με κοινό το ενδιαφέρον και την αγάπη για τον τόπο τους» λέει ο Γιάννης Κεφαλογιάννης λίγες ημέρες πριν την εκλογική αναμέτρηση της 21ης Μαΐου και δίνει το στίγμα του κόμματος τονίζοντας: «επιδιώκουμε μια καθαρή διαφορά ώστε να μην αμφισβητείται την επόμενη μέρα ποιος θα σχηματίσει κυβέρνηση και ποιος θα είναι Πρωθυπουργός».
Ο Γιάννης Κεφαλογιάννης γεννήθηκε το 1982 στο Ρέθυμνο. Σπούδασε νομικά στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης, στον τομέα της Πολιτικής και των Διεθνών Σχέσεων. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του με επιμόρφωση στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του Harvard, αποκτώντας ειδίκευση στην τεχνική της διαπραγμάτευσης για δικηγόρους.
Εκλέγεται Βουλευτής Ρεθύμνου με τη Νέα Δημοκρατία από το 2012. Έχει διατελέσει Γραμματέας της Βουλής των Ελλήνων (2012 -2019), Τομεάρχης Άμυνας και Εξωτερικών (2015 -2019) και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της ΝΔ (2016-2019). Από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι τον Αύγουστο του 2021, υπηρέτησε ως Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών στην Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Υποψήφιος βουλευτής και στις επικείμενες εκλογές, απαντά στα κρίσιμα ζητήματα που αποτελούν μέρος του ευρύτερου διαλόγου που διενεργείται στο πλαίσιο της προεκλογικής εκστρατείας.
Η συνέντευξη που ακολουθεί έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Φτάνουμε στο τέλος της προεκλογικής περιόδου με την Νέα Δημοκρατία να εμμένει σε μια αυτοδύναμη κυβέρνηση, αμφισβητώντας τις κυβερνήσεις συνεργασίας. Γιατί θέτετε αυτό το ζήτημα με τόση έμφαση;
Θεωρώ πως το μήνυμα της Νέας Δημοκρατίας, όπως το εξέφρασε πρόσφατα και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες. Το βράδυ της 21ης Μαΐου επιδιώκουμε μια καθαρή διαφορά ώστε να μην αμφισβητείται την επόμενη μέρα ποιος θα σχηματίσει κυβέρνηση και ποιος θα είναι Πρωθυπουργός. Οτιδήποτε άλλο θα ήταν ένας παράγοντας αστάθειας για τη χώρα. Σενάρια για ψήφο ανοχής σε κυβερνήσεις που δεν έχουν κοινοβουλευτική πλειοψηφία, σχηματισμού μιας κυβέρνησης των ηττημένων, αλλά και ενός Πρωθυπουργού που δεν θα είναι ο αρχηγός του πρώτου κόμματος, δεν είναι απλά απορριπτέα από εμάς, είναι και επικίνδυνα και για την ίδια τη χώρα. Εμείς συζητάμε για την Ελλάδα του 2023, για την Ελλάδα του 2030. Το ερώτημα λοιπόν είναι ποιος θα κληθεί να διαχειριστεί την επόμενη μέρα. Ποιον εμπιστεύονται οι πολίτες. Αυτό είναι ουσιαστικά το δίλλημα στο οποίο καλούμαστε να απαντήσουμε με την επιλογή μας. Αν θα συνεχίσουμε την αποδεδειγμένα αναπτυξιακή πορεία των τελευταίων ετών της δικής μας διακυβέρνησης. Με μετρήσιμα αποτελέσματα, καλύτερες δουλειές, μείωση της ανεργίας, μείωση των φόρων, ψηφιοποιήση του κράτους και θωράκιση της Πατρίδας κα ή θα ξαναγυρίσουμε σε πολιτικές υπερφορολόγησης της μεσαίας τάξης, των ανοικτών συνόρων και τις παρεμβάσεις με ένα νόμο και ένα άρθρο. Σε αυτό το ερώτημα η Νέα Δημοκρατία πρέπει να είναι αυτοδύναμη και την επόμενη τετραετία για μια ισχυρή, περήφανη και αυτοδύναμη Ελλάδα.
Ακρίβεια, κόκκινα δάνεια, οικονομική ασφυξία για τα νοικοκυριά. Απέναντι σε αυτή την κατάσταση τι έχουν να περιμένουν οι πολίτες από την Νέα Δημοκρατία, η οποία ήδη κυβερνά τέσσερα χρόνια;
Υπάρχουν δύο βασικές προκλήσεις, βάσει των οποίων, μπορούμε να αξιολογήσουμε μια κυβέρνηση. Αν εφάρμοσε και σε τι ποσοστό, όσα είχε υποσχεθεί προεκλογικά. Πως αντιμετώπισε τις έκτακτες καταστάσεις τις οποίες κλήθηκε να αντιμετωπίσει. Ως Κυβέρνηση αντιμετωπίσαμε μια σύνθετη σειρά αλλεπάλληλων, σφοδρών, εξωγενών κρίσεων σε κοινωνικό, οικονομικό και γεωπολιτικό επίπεδο. Μέσα σε αυτή την εξαιρετικά ταραχώδη περίοδο, η ελληνική οικονομία επιδεικνύει αντοχές και προβάλλει αντιστάσεις, αναπτύσσοντας, παράλληλα, μια ισχυρή δυναμική. Εκπέμπει ασφάλεια, σταθερότητα και αυτοπεποίθηση.
Κρατήστε 4 δεδομένα:
1) Η Περιφέρεια Κρήτης έλαβε 755 εκατ. επιστρεπτέα προκαταβολή, 726 εκατ. για το Ταμείο Επιχειρηματικότητας & Ταμείο Εγγυοδοσίας, 194 εκατ. αποζημιώσεις ειδικού σκοπού λόγω αναστολών συμβάσεων εργασίας, 13,1 εκατ. από το πρόγραμμα Συν-εργασία, 30 εκατ. για την ενίσχυση της ίδρυσης και λειτουργίας 200 νέων τουριστικών ΜΜΕ (ΠΕΠ Κρήτης) και 22 εκατ. στήριξη μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. 2) Μειώσαμε παραπάνω από 50 φόρους και 35% τον ΕΝΦΙΑ από 30% που είχαμε δεσμευτεί. Μόνο στο Ρέθυμνο ο ΕΝΦΙΑ μειώθηκε κατά 7,5 εκατομμύρια ευρώ, δοθήκαν ενισχύσεις πρωτογενή τομέα ύψους 227,73 εκατ. € σε 10.738 δικαιούχους.3) Παραλάβαμε το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων με καλύτερη μέχρι το 2019 εκτέλεση τα 6 δισεκατομμύρια και για τρία χρόνια υπερβαίνει τα 10 δισεκατομμύρια. Η χωρά μας ήταν στη 19η θέση στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ και σήμερα παραμένουμε σταθερά στις πρώτες θέσεις εδώ και ενάμιση χρόνο. 4) Το ΑΕΠ αυξάνεται εντυπωσιακά και η ανεργία συρρικνώνεται και είμαστε στους πέντε χαμηλότερους σε πληθωρισμό σε όλη την Ευρώπη.
Με βάση τα παραπάνω αν κάτι έχουν να περιμένουν οι πολίτες από αυτή τη κυβέρνηση είναι τη συνέχιση της αναπτυξιακής πορείας της χώρας με καλύτερες δουλειές για όλους χωρίς δημοσιονομικούς εκτροχιασμούς και συσσώρευση χρέους και κυρίως χωρίς δημοσιονομικά ανεφάρμοστα καθρεφτάκια για ιθαγενείς που μας οδηγούν «με φόρα» πίσω στα Capital control και στην αποσταθεροποίηση.
Η υπόθεση των δασικών χαρτών έχει προκύψει μέσα σε μια περίοδο τεράστιας οικονομικής δυσπραγίας. Τι θα γίνει με όσο κόσμο δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες για να κάνει ενστάσεις; Θα χάσει τις περιουσίες του;
Καμία περιουσία δεν πρόκειται να χαθεί. Με πρόσφατη εγκύκλιο της Κυβέρνησης της, στην Κρήτη το Δημόσιο δεν θεμελιώνει πλέον δικαιώματα κυριότητας παρά μόνο βάσει τίτλου. Αυτό ουσιαστικά δίνει λύση στο ιδιοκτησιακό ζήτημα. Για να διεκδικήσει μια έκταση το δημόσιο στην Κρήτη θα πρέπει να διαθέτει τίτλους.
Είναι σημαντικό να αναλογιστούμε πως ξεκίνησε τη διαχείριση αυτού του προβλήματος. Ουσιαστικά το πρόβλημα ξεκίνησε και γιγαντώθηκε από τη διακυβέρνησή του ΣΥΡΙΖΑ και την τραγική προχειρότητα με την οποία νομοθέτησαν. Σε ότι αφορά λοιπόν το Ρέθυμνο, αποτυπώθηκε μια κατάσταση δραματική με πλήρη έλλειψη σωστής αποτύπωσης και αξιολόγησης και συνεκτίμησης διοικητικών υφισταμένων πράξεων, παρόλο που ήταν συμβατική υποχρέωση των μελετητών που οι ίδιοι όρισαν, με διαδικασίες που εκείνοι επέλεξαν. Και όταν οι ίδιοι κλήθηκαν να θεραπεύσουν τα προβλήματα που οι ίδιοι δημιούργησαν, υπενθυμίζω, ότι η βιαστική και χωρίς δικλείδες νομοθέτηση τους κατέπεσε στο ΣτΕ.
Όπως αντιλαμβάνεστε, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε κυριολεκτικά χάος στο ζήτημα των δασικών χαρτών. Άμεσα λοιπόν, προχωρήσαμε στην έκδοση μιας σειράς αποφάσεων τροποποίησης ρυθμίσεων προκειμένου να μειωθούν οι αντιρρήσεις. Ακολούθησε η ψήφιση του περιβαλλοντικού νόμου 4685/2020, ενσωματώνοντας δεκάδες διοικητικές πράξεις στις εξαιρέσεις, ενώ η προσπάθεια συνεχίστηκε με σειρά διοικητικών και νομοθετικών πρωτοβουλιών, για τα πρόδηλα σφάλματα, τη φρυγανώδη βλάστηση και τους ασπάλαθους, την αναγνώρισης ιδιοκτησίας, την ομαλή καταβολή των ενισχύσεων και την αποσύνδεση τους από το υπό συζήτηση πλαίσιο, την ένταξη του όπως του χαρτογραφικού υπόβαθρου του ΟΠΕΚΕΠΕ αποτύπωσης και καταγραφής των αγροτικών γαιών, την εξαίρεση των δασωμένων αγρών και πολλά άλλα. Ως αποτέλεσμα, οδηγούμαστε σε θεματικούς χάρτες που αποτυπώνουν την πραγματική κατάσταση των δασικών εκτάσεων.
Σε ότι αφορά τώρα την διαδικασία εξέτασης των πρόδηλων σφαλμάτων και τη συνολική επιτάχυνση της διαδικασίας εξέτασης των αντιρρήσεων, είναι αλήθεια ότι χρειάζεται ακόμα να γίνουν βελτιώσεις. Είναι όμως κοινά αποδεκτό ότι το τελευταίο διάστημα έγιναν συστηματικά και ουσιαστικά βήματα. Ωστόσο, όπως ακριβώς έπραξα σταθερά από το 2016, δεσμεύομαι να συνεχίσω την προσπάθεια, αναγνωρίζοντας απόλυτα τη σημασία που έχει η κατοχή και η αξιοποίηση των γαιών στον πυρήνα της κρητικής μας κοινωνίας.
Ποιο θεωρείται ως πιο σοβαρό ζήτημα για το Ρέθυμνο και ποιες είναι κατά την γνώμη σας οι προτεραιότητες που πρέπει να μπουν για την επόμενη περίοδο;
«Αδιαμφισβήτητα, οι υποδομές είναι το εργαλείο εξέλιξης κάθε τόπου. Εκεί είναι που πραγματικά υστερούμε. Αυτός είναι και ο λόγος που οφείλουμε να απομονώσουμε τις διαφορές μας και να δημιουργήσουμε ένα ενιαίο μέτωπο διεκδίκησης ρεαλιστικών λύσεων για τα μεγάλα προβλήματα του νησιού.
Είμαι διαχρονικός υπέρμαχος της προσέγγισης των ελάχιστων δηλώσεων και της υψηλής αποτελεσματικότητας για κάθε ζήτημα. Αυτό ακριβώς ισχύει για όσα υλοποιήσαμε μέχρι σήμερα, αλλά και για το πρόγραμμα μας για το Ρέθυμνο του 2030. Επιχειρώντας έναν απολογισμό, σήμερα λοιπόν, ο ΒΟΑΚ δεν είναι αντικείμενο αντιπαράθεσης για την τρέχουσα προεκλογική περίοδο, αλλά ένα έργο προς υλοποίηση. Αντίστοιχα, σε ότι αφορά την αναβάθμιση των υγειονομικών υποδομών του Ρεθύμνου, προχωρήσαμε παρεμβάσεις συνολικού ύψους 17 εκ. ευρώ, εξασφαλίζοντας την ενεργειακή αναβάθμιση, την κατασκευή νέας πτέρυγας και την αναβάθμιση του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών στο Νοσοκομείο Ρεθύμνου. Παράλληλα, δρομολογήσαμε τον εκσυγχρονισμό και του συνόλου των Κέντρων Υγείας στο νομό. Σε ότι αφορά τώρα την εκπαίδευση, εξασφαλίσαμε τη δημιουργία ενός νέου Συνεδριακού Κέντρου στην Πανεπιστημιούπολη του Γάλλου, μετουσιώσαμε σε πράξη τη δημιουργία Σχολής Ξεναγών και υπογράφτηκε η προγραμματική σύμβαση για την επαναλειτουργία της Σχολής Ασωμάτων. Σε συνεργασία με τους Δήμους και την Περιφέρεια Κρήτης, προχωρήσαμε σε παρεμβάσεις στη σχολική στέγη που αγγίζουν τα 27 εκ. ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή ολοκληρώνουμε τη συστηματικότερη προσπάθεια στελέχωσης των σχολείων της τελευταίας δεκαπενταετίας με συνολικά 494 νέους μόνιμους εκπαιδευτικούς.
Παράλληλα, υλοποιήσαμε σημαντικά βήματα που μετέτρεψαν το όραμα για το Νέο Μουσείο Ρεθύμνου σε ένα υλοποιήσιμο προς ολοκλήρωση στόχο. Προχωρήσαμε στην έγκριση της χρηματοδότησης 8,5 εκ. ευρώ για το έργο του Νέου Αστυνομικού Μεγάρου Ρεθύμνου. Ενώ, εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση 5 εκ. ευρώ για την ανακατασκευή και του Δικαστικού μας Μεγάρου. Μέσα σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια, οι χρηματοδοτήσεις για λιμενικά έργα υπερβαίνουν τα 24 εκ. ευρώ, με κορωνίδα την εξασφάλιση 17,5 εκ. ευρώ για την αποκατάσταση και τη θωράκιση του προσήνεμου μόλου του Λιμένα Ρεθύμνου. Στην ίδια κατεύθυνση, η συνολική χρηματοδότηση προς τους δήμους της Περιφερειακής μας Ενότητας ξεπερνούν τα 200 εκ. ευρώ. Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, την επόμενη μέρα, οφείλουμε να δημιουργήσουμε διευρυμένες συνέργειες με στόχο την αναπτυξιακή αντεπίθεση του Ρεθύμνου και της Κρήτης. Σε μια στιγμή που η Πατρίδα μας δοκιμάζεται και ο πολιτικός κόσμος καλείται να απαντήσει σε κρίσιμα διλήμματα για το μέλλον του τόπου, το Ρέθυμνο είναι επιβεβλημένο να μη χάσει ευκαιρίες και αναπτυξιακές δυνατότητες.
Γιατί θα πρέπει να ψηφίσει ο κόσμος Νέα Δημοκρατία στις 21 Μαΐου; Ποιο είναι το μήνυμα σας προς τους Ρεθεμνιώτες;
Ζητώ τη στήριξη των πολιτών για μια προσπάθεια που φιλοδοξεί να φέρει κοντά ανθρώπους με κοινό το ενδιαφέρον και την αγάπη για τον τόπο τους. Να ενώσει όσους συμφωνούν ότι οι συνεργασίες πρέπει να ξεκινούν από τους πολίτες για τους πολίτες. Και όσους πιστεύουν ότι οι λύσεις θα έλθουν κυρίως από εμάς για εμάς. Σε αυτή την συλλογική προσπάθεια ο πήχης μπαίνει ψηλά. Επιθυμώ κάθε Ρεθυμνιώτης να γίνει μέτοχος σε αυτήν, γνωρίζοντας ότι υπηρετεί τόσο το ευρύτερο καλό όσο και τη δική του ατομική ευημερία. Θέλουμε το Ρέθυμνο να εξελιχθεί σε μια από τις πιο δυναμικά αναπτυσσόμενες περιοχές της Ελλάδας. Έναν τόπο που δίνει πραγματικές ευκαιρίες στους ανθρώπους του.