«ΜΙΣΑ ΤΑΜΕΙΑ» ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΣΙΝΗ ΧΡΟΝΙΑ
Έντονος προβληματισμός διακατέχει τους ανθρώπους της τοπικής αγοράς καθώς ο πλέον «γόνιμος» από εισπρακτικής άποψης μήνας που διανύουμε, δεν αποδεικνύεται προσοδοφόρος, στον βαθμό που θα διαμόρφωνε συνθήκες ασφάλειας για τους μετέπειτα μήνες.
Και μπορεί το Ρέθυμνο «να βουλιάζει» από κόσμο και φέτος τον δεκαπενταύγουστο, όμως, τα οικονομικά δεδομένα στην αγορά δεν έχουν την παραμικρή σχέση με ό,τι γνωρίζαμε τα προηγούμενα χρόνια. Η ακρίβεια έχει κυριολεκτικά «γονατίσει» τους καταναλωτές και αυτό αποτυπώνεται και στα ταμεία των εμπόρων, της εστίασης και όλων των ειδών των καταστημάτων που κάθε χρόνο περιμένουν την τουριστική περίοδο για να εξασφαλίσουν βιωσιμότητα και τον χειμώνα.
Το συνεχώς αυξανόμενο κόστος της καθημερινότητας των πολιτών περιορίζει τις καταναλωτικές τους επιθυμίες στα άκρως απαραίτητα, εννοείται δε, χωρίς την απόλυτη κάλυψη των αναγκών που κάθε οικογένεια ή κάθε καταναλωτής χρειάζεται. Και αυτό δεν αφορά μόνο τους ντόπιους ή τους εγχώριους επισκέπτες. Αφορά και τους τουρίστες που έχουν έρθει από άλλα μέρη της Ευρώπης και του κόσμου καθώς βρίσκονται μπροστά σε μια ανεξέλεγκτη κατάσταση ακρίβειας και αισχροκέρδειας.
ΧΑΜΗΛΟΣ ΤΖΙΡΟΣ
«Ναι έχει πληρότητα το Ρέθυμνο. Έχει έρθει πολύς κόσμος. Αλλά αυτό δεν αποτυπώνεται στα ταμεία μας». Αυτή είναι μια πρώτη διαπίστωση που καταθέτει η Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου κ. Αθηνά Τσικιντίκου, η οποία έχοντας εικόνα από την καθημερινή κίνηση στην τοπική αγορά δεν κρύβει τον προβληματισμό που απορρέει από την πραγματικότητα που βιώνει ο κόσμος των εμπόρων αλλά και ευρύτερα όλοι εκείνοι που περιμένουν τους καλοκαιρινούς μήνες για να επιβιώσουν οικονομικά.
Η ίδια σημειώνει, ότι «Η ακρίβεια έχει επηρεάσει την όλη κατάσταση. Είμαστε αντιμέτωποι με την καθημερινότητα των πολιτών, οι οποίοι πρώτα θα πάνε για τα απολύτως απαραίτητα στο souper market για να καλύψει ό,τι και όπως μπορεί και μετά θα κατέβει στην αγορά για να καλύψει μια άλλη ανάγκη, αν βεβαίως έχει την δυνατότητα να το κάνει. Και αυτό αφορά και τους κατοίκους του Ρεθύμνου αλλά και τους επισκέπτες μας αυτή την περίοδο».
Δίδοντας τις πρώτες διαπιστώσεις από την φετινή τουριστική περίοδο και μάλιστα στην τρέχουσα φάση της κορύφωσης της, η κ. Τσικιντίκου, δήλωσε στην εφημερίδα «Ρέθεμνος» τα εξής: «Είμαστε ικανοποιημένοι από τον πολύ κόσμο που έρχεται καθημερινά στην αγορά. Είναι πολλοί, μπαίνουν στα μαγαζιά μας αλλά ψωνίζουν δύσκολα. Δεν είναι αυτό που ξέραμε. Ο φετινός τζίρος είναι πολύ χαμηλά σε σχέση με το 2022. Δεν έχουμε ακόμα την δυνατότητα να δώσουμε ποσοστά αλλά σε τίποτα η φετινή περίοδος δεν θυμίζει τις προηγούμενες. Υπάρχει πρόβλημα. Διότι αν αυτή την δουλειά που έχουμε φέτος τον Αύγουστο, την είχαμε κάθε μήνα, όλο το χρόνο, τότε δεν θα μιλούσαμε για πρόβλημα. Όμως τώρα μιλάμε μόνο για την τουριστική περίοδο, οπότε με αυτή την εικόνα, υπάρχει ζήτημα».
Μια άλλη γνωστή επαγγελματίας του Ρεθύμνου, η οποία δεν ήθελε να γραφτεί το όνομα της, είπε στην εφημερίδα μας: «Περιμέναμε κάθε χρόνο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο να δουλέψουμε για να καλύψουμε τις ανάγκες πολλών μηνών. Ακόμη και στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, αυτοί οι μήνες ήταν καλοί από εισπρακτικής άποψης. Η φετινή κατάσταση είναι πρωτοφανής για το Ρέθυμνο. Δεν θα έχουμε άσχημο χειμώνα, έρχεται φτώχεια μεγάλη…»!
ΑΔΙΑΝΟΗΤΗ ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΣΤΑ SOUPER MARKET
Οι τιμές στα souper market έχουν ξεφύγει από κάθε άποψη. Τα σύκα τιμώνται σχεδόν έξι ευρώ το κιλό! Οι μπάμιες το ίδιο και τα φασολάκια έως 5 ευρώ επίσης! Δεν γίνεται λόγος για επώνυμα προϊόντα, των οποίων οι τιμές έχουν φτάσει στα ύψη και γενικότερα το «καλάθι του νοικοκυριού» δεν γεμίζει ακόμα και με τις προσφορές!
Μάλιστα, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας η κατάσταση αυτή όχι μόνο δεν αντιμετωπίζεται και δεν λαμβάνεται η παραμικρή πρωτοβουλία πολιτικής παρέμβασης στα τραστ της αισχροκέρδειας και της απολύτως ψευδεπίγραφης και κατευθυνόμενης επίθεσης κατά της τσέπης των καταναλωτών, αλλά επίκειται νέο κύμα ανατιμήσεων! Λογικό αφού στο όνομα της «ελεύθερης αγοράς» η ακρίβεια σε όλα τα επίπεδα της καθημερινότητας έχει προκαλέσει την χειρότερη οικονομική ένδεια στα ελληνικά νοικοκυριά σε σχέση με κάθε άλλη κρίση της μεταπολεμικής Ελλάδας.
Οι πολίτες βιώνουν την χειρότερη περίοδο των τελευταίων δεκαετιών και το κακό είναι πως δεν διαφαίνεται να υπάρχει «πάτος σε αυτό το βαρέλι»!
Και το χειρότερο είναι πως όλη αυτή η κατάσταση γίνεται προσπάθεια να δικαιολογηθεί με αστειότητες τύπου «φταίει η κλιματική αλλαγή» ή ο «πόλεμος στην Ουκρανία». Και ενδεχομένως ο πόλεμος στην Ουκρανία να έχει σχέση με τα σιτηρά και τα προϊόντα του σίτου, αλλά αλήθεια η ακρίβεια στα βλίτα, στο κρέας ή στο γάλα, που εμείς στην Κρήτη τα έχουμε άφθονα, που οφείλεται; Μέσω Ουκρανίας τα λαμβάνουμε; Το κυβερνητικό επιτελείο, οφείλει επιτέλους να αναλάβει τις ευθύνες του απέναντι σε αυτή την κατάσταση και να μην κρύβεται πίσω από το δάκτυλο της κλιματικής αλλαγής και του πολέμου. Η πάταξη της αισχροκέρδειας και η ακρίβεια απορρέουν αποκλειστικά από πολιτικές ευθύνες και λανθασμένες επιλογές.
Ο ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ ΧΤΥΠΑ ΚΟΚΚΙΝΟ
Ανέβασε ταχύτητα και πάλι ο πληθωρισμός τον Ιούλιο με το ράλι ανατιμήσεων στα τρόφιμα να συνεχίζεται και να δείχνει να μην έχει τέλος. Μετά την υποχώρηση κάτω από το φράγμα του 2% τον Ιούνιο (1,8%), ο ετήσιος δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε στο 2,5% τον περασμένο μήνα καθώς οι τιμές των τροφίμων πραγματοποίησαν νέο άλμα 12,3%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι τιμές των φρούτων κατέγραψαν αύξηση 19,4% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2022, τα λαχανικά είναι αυξημένα κατά 15,5% σε σύγκριση με πέρυσι, τα γαλακτοκομικά – αβγά αυξήθηκαν 14,4% και τα κρέατα 10,9%. Διψήφιες αυξήσεις καταγράφονται σε μεταλλικό νερό, αναψυκτικά και χυμούς φρούτων, σε ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά και παγωτά όπως επίσης και στα έλαια και λίπη.
Ανοδική πορεία σημείωσαν τα φάρμακα (18,7%) και η μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (+11,6%) ενώ αντιθέτως μεγάλη πτώση 11,8% σημειώνει ο τομέας της στέγασης, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο και πετρέλαιο θέρμανσης σε αντίθεση με τα ενοίκια που έχουν πάρει την ανηφόρα.
Τα νοικοκυριά βρίσκονται αντιμέτωπα με νέες ανατιμήσεις σε τρόφιμα και βασικά αγαθά, οι οποίες σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων συνθέτουν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ ακρίβειας.
Ειδικότερα η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 2,5% τον Ιούλιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2022, προήλθε κυρίως από αυξήσεις στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών κατά:
- 12,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αβγά, έλαια και λίπη, φρούτα, λαχανικά, ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά, παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ – κακάο – τσάι, μεταλλικό νερό, αναψυκτικά, χυμούς φρούτων.
- 3,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 5,2% στην ομάδα Ενδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 6,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά – επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 7,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές – οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 3,5% στην ομάδα Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής, άνθη, κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους – θέατρα, πακέτο διακοπών.
- 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 6,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια – ζαχαροπλαστεία καφενεία-κυλικεία.
- 3,6% στην ομάδα Αλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.