ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΑΠΟΨΕΙΣ

Δεν μετατοπίζεται ο νέος ΒΟΑΚ σε Γεωργιούπολη, Δράμια, Πετρέ και Γεράνι

0

Απορρίφθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η προτεινόμενη από τους φορείς της Δυτικής Κρήτης διαφορετική χάραξη Νέου ΒΟΑΚ στο Τμήμα Γεωργιούπολη – Δράμια – Πετρές – Γεράνι.

Η σχετική απάντηση δόθηκε στις 31 Μαΐου προς τους συναρμόδιος φορείς του νησιού, οι οποίοι ζήτησαν μετατόπιση του νέου ΒΟΑΚ στις προαναφερθείσες περιοχές με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση της περιοχής, όπως υποστηρίζουν στο δικό τους αίτημα, το οποίο έχει ημερομηνία 25 Μαΐου και εστάλη κατόπιν ευρείας διαβούλευσης, όπως υποστηρίζουν. 

Ειδικότερα, ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων κ. Καλογερής Νικόλαος, η Αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου κ. Λιονή Μαρία, ο Δήμαρχος Αποκορώνου κ. Κουκιανάκης Χαράλαμπος, ο Δήμαρχος Ρεθύμνου κ. Μαρινάκης Γιώργος και ο Πρόεδρος ΤΕΕ – Τμ. Δυτικής Κρήτης κ. Σοφιανός Σπυρίδων ζήτησαν την μετατόπιση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Γεωργιούπολη – Δράμια – Πετρές – Γεράνι, καθώς υποστήριξαν, ότι αποτελεί εναλλακτική λύση που συνδράμει ουσιαστικά στην αειφόρα τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης, αφενός μεν αποδεσμεύοντας από τις επιπτώσεις του αυτοκινητοδρόμου σημαντικές εκτάσεις για ανάπτυξη, αφετέρου δε συμβάλλοντας στην αναβάθμιση της ποιότητας του περιβάλλοντος στη βόρεια ακτή του νησιού.

Υποστήριξαν επίσης, ότι με την προτεινόμενη αλλαγή μετατοπίζεται νοτιότερα η χάραξη και διέρχεται εγγύτερα στον οικισμό Επισκοπής απ΄ όπου μπορεί να διασχίσει τον Πετρέ ποταμό με πολύ λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις από ότι η προτεινόμενη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και στη συνέχεια με σήραγγα να καταλήγει στον οικισμό Γεράνι, όπως ακριβώς προτείνει η Μ.Π.Ε.

Η απάντηση ήταν αρνητική. Ήρθε έξι ημέρες μετά το αίτημα και αιτιολογείται, ότι η πρόταση μετατόπισης του άξονα προς Νότο δεν δύναται να υιοθετηθεί καθώς θα απομάκρυνε την χάραξη από την τουριστικά ανεπτυγμένη παραλιακή περιοχή θα μεγάλωνε την απόσταση μεταξύ του νέου άξονα και του υφιστάμενου ΒΟΑΚ ενώ υποστήριξε, ότι το εδαφικό ανάγλυφο προς Νότο είναι δυσμενέστερο, με αποτέλεσμα την απαίτηση επιπλέον τεχνικών έργων τα οποία θα είχαν ως συνέπεια τόσο την αύξηση του κόστους του έργου, όσο και των αναμενόμενων περιβαλλοντικών επιπτώσεων από αυτό.

ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ

Το αίτημα, το οποίο εστάλη στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών με κοινοποίηση στο γραφείο του Πρωθυπουργού έχει ως εξής:

«Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,

η παρούσα επιστολή, αφορά στην υπό περιβαλλοντική αδειοδότηση χάραξη του νέου ΒΟΑΚ και εστιάζει στο Τμήμα Γεωργιούπολη – Δράμια – Πετρές – Γεράνι του νέου ΒΟΑΚ,έχοντας ως στόχο να τονίσει ξανά την ανάγκη να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι εξαιρετικά σημαντικές ομόφωνες προτάσεις που έχουν ήδη επισήμως διατυπωθεί. Το περιεχόμενο των επισημάνσεων και των προτάσεων που ακολουθεί, αποτελεί κοινή θέση και συνυπογράφεται από τους Αντιπεριφερειάρχες Χανίων & Ρεθύμνου, από τους ΔημάρχουςΑποκορώνου& Ρεθύμνου και από τον Πρόεδρο του ΤΕΕ/Τμ. Δυτικής Κρήτης.

Σύμφωνα με τις τεχνικές προτάσεις και των δύο τμημάτων του ΤΕΕ/ΤΑΚ & ΤΕΕ/ΤΔΚ  με αρ.πρ. 1291/30.08.21 & 80/30.08.2021 οι οποίες υιοθετήθηκαν κατά την συζήτηση της ΜΠΕ του ΒΟΑΚ στο τμήμα Ηράκλειο – Χανιά, στο Περιφερειακό Συμβούλιο της 7ης-12ου-2021 (αρ. απ. 125/2021) και οι οποίες διαβιβάστηκαν στο ΥΠΕΝ με το με αρ. πρ. 35431/09.02.2022 έγγραφο της Περιφέρειας Κρήτης,  στο οδικό τμήμα του ΒΟΑΚ Βρύσες  - Όρια νομών Χανίων – Ρεθύμνου – Ατσιπόπουλο (3Ν) (Χ.Θ. 33+718 - Χ.Θ. 55+589) επανερχόμαστε να σας υπενθυμίσουμε και να προτείνουμε και πάλι τα παρακάτω, τα οποία θεωρούμε εξαιρετικά σημαντικά :

  1. Μετατόπιση της χάραξης ~600 μ. νότια των Δραμίων (στο ύψος της υδατοδεξαμενής) η οποία δημιουργεί μία νέα χάραξη νοτιότερα σε μήκος 10 χλμ., (Χ.Θ. 42+000 – 52+000). Η προτεινόμενη παραλλαγή είναι συμβατή με την 113/24-11-2016 θετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος & Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης και υιοθετεί πλήρως την προσέγγιση της λύσης που ακολουθεί η ΜΠΕ, ήτοι «…Η προτεινόμενη εναλλακτική λύση συνδράμει ουσιαστικά στην αειφόρα τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης, αφενός μεν αποδεσμεύοντας από τις επιπτώσεις του αυτοκινητοδρόμου σημαντικές εκτάσεις για ανάπτυξη, αφετέρου δε συμβάλλοντας στην αναβάθμιση της ποιότητας του περιβάλλοντος στη βόρεια ακτή του νησιού».

Με την προτεινόμενη αλλαγή μετατοπίζεται νοτιότερα η χάραξη και διέρχεται εγγύτερα στον οικισμό Επισκοπής απ΄ όπου μπορεί να διασχίσει τον Πετρέ ποταμό με πολύ λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις από ότι η προτεινόμενη ΜΠΕ και στη συνέχεια με σήραγγα να καταλήγει στον οικισμό Γεράνι, όπως ακριβώς προτείνει η ΜΠΕ.

Για τη διέλευσή τους τόσο από τον αυχένα Δραμίων όσο και από αυτόν της Επισκοπής, θα απαιτηθούν δύο σήραγγες για αποκατάσταση των προβλεπόμενων cut&cover.

  1. Η εγκεκριμένη μελέτη οδικής ασφάλειας του υφιστάμενου ΒΟΑΚ (Γεωργιούπολη – Πετρές) προβλέπει τη δημιουργία τρισκελούς Ι/Κ στην περιοχή Πύργος Επισκοπής. Κρίνεται απαραίτητη η μετατόπιση της χωροθέτησης του νέου κόμβου Επισκοπής (χλμ. θέση 44+520) ανατολικότερα ώστε να προσαρμόζεται στον υφιστάμενο δρόμο ΒΟΑΚ – Επισκοπή περί της χλμ. θέσης 45 + 000 μέχρι 45 +500.

 

Η προτεινόμενη λύση έχει σαφώς μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα από ότι η λύση της ΜΠΕ ενώ θα είναι πιο λειτουργική χωρίς να έχει υψηλότερο κόστος. Δεν παρεμβαίνει στο φαράγγι του Πετρέ που είναι σημαντικός οικότοπος αλλά και φυσικό μνημείο, δεν δημιουργεί ορύγματα επάνω από τον Πετρέ και δεν υποβαθμίζει τους αναπτυσσόμενους οικισμούς αλλά και τις σημαντικές εκμεταλλεύσεις του πρωτογενή τομέα όπως γίνεται με την προτεινόμενη στη μελέτη λύση.

Παράλληλα είναι αποδεκτή κοινωνικά και δεν προκαλεί οργανωμένες αντιδράσεις κατά του σημαντικού αυτού έργου το οποίο ο τόπος μας έχει απόλυτη ανάγκη.

Τέλος, αν και προστίθενται δύο (2) σήραγγες σε Δράμια και Επισκοπή, το συνολικό μήκος των σηράγγων δεν θα αυξηθεί σε σχέση με τη μελέτη, δεδομένου ότι το συνολικό μήκος των δύο μεγάλων σηράγγων που προβλέπονται, αναμένεται να μειωθεί αντίστοιχα.

Στο παρόν έγγραφο συμπεριλαμβάνεται σχέδιο στο οποίο απεικονίζεται η πρότασή μας.

Κύριοι Υπουργοί,

Οι παραπάνω προτάσεις της Περιφέρειας,των Δήμων και των δύο τμημάτων του ΤΕΕ στην Κρήτη, στόχο έχουν να ενισχύσουν τον κοινό μας στόχο για την υλοποίηση ενός λειτουργικότερου έργου, προς όφελος των κατοίκων αλλά και της ανάπτυξης της Κρήτης. Στα πλαίσια αυτά θεωρούμε ότι θα ήταν σκόπιμο να  εξαντληθούν όλα τα δυνατά περιθώρια αποδοχής των προτάσεων αυτών.»

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Η απάντηση, την οποία υπογράφει ο Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών κ. Ιωάννης Καρνέσης, έχει ως ακολούθως:

«Κατόπιν του παραπάνω σχετικού που αφορά στην υπό περιβαλλοντική αδειοδότηση χάραξη του νέου ΒΟΑΚ και ειδικά στο τμήμα Γεωργιούπολη-Δράμια-Πετρές-Γεράνι, σας γνωρίζουμε τα παρακάτω:

1. Αναφορικά με την μετατόπιση της χάραξης νότια των Δραμίων, κατά περίπου 600,00μ (Χ.Θ.42+00 έως Χ.Θ. 52+000). Το προτεινόμενο έργο διέρχεται εκτός του οικισμού των Δραμίων σε απόσταση 70m και η πρόταση μετατόπισης του άξονα προς Νότο δεν δύναται να υιοθετηθεί καθώς:

• Θα απομάκρυνε την χάραξη από την τουριστικά ανεπτυγμένη παραλιακή περιοχή που αναπτύσσεται προς Βορά με αποτέλεσμα μειωμένα επίπεδα εξυπηρέτησης της περιοχής αυτής.

• Θα μεγάλωνε την απόσταση μεταξύ του νέου άξονα και του υφιστάμενου ΒΟΑΚ με αποτέλεσμα την αύξηση του μήκους των απαιτούμενων κάθετων οδικών συνδέσεων μεταξύ των προαναφερόμενων οδικών αξόνων.

• Το εδαφικό ανάγλυφο προς Νότο είναι δυσμενέστερο, με αποτέλεσμα την απαίτηση επιπλέον τεχνικών έργων τα οποία θα είχαν ως συνέπεια τόσο την αύξηση του κόστους του έργου, όσο και των αναμενόμενων περιβαλλοντικών επιπτώσεων από αυτό. Διανομή μέσω 'ΙΡΙΔΑ' με UID: 629619c52b1cceec6f65256b στις 31/05/22 18:02

2 H με αριθ. 113/2016 Απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος & Χωρ/ξιας Περιφέρειας Κρήτης (ΑΔΑ: 7ΙΨΘ7ΛΚ-ΡΕΙ), στην οποία αναφέρεστε, Γνωμοδοτεί θετικά για τους περιβαλλοντικούς όρους της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου: «Μελέτη αναβάθμισης του Β.Ο.Α.Κ. στο τμήμα Βρύσες – Ατσιπόπουλο της ΠΕ Χανίων και ΠΕ Ρεθύμνου με φορέα υλοποίησης τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ. ΑΕ)», με την προϋπόθεση να τροποποιηθεί η χάραξη στο τμήμα Δράμια – Ατσιπόπουλο, όπως προτείνεται από τους Δήμους Αποκόρωνα και Ρεθύμνου. Κρίνεται ότι η συγκεκριμένη χάραξη πρέπει να μετατοπιστεί νοτιότερα (σύμφωνα με την πρόταση των Δ. Αποκόρωνα και Ρεθύμνου), ώστε να μην θιγεί η τουριστική ζώνη που θεσπίζει το ΣΧΟΟΑΠ Λαππαίων Ρεθύμνου και ο χαρακτήρας του οικισμού των Δραμίων Αποκορώνου. Επίσης θα πρέπει να διερευνηθεί η πρόταση αλλαγής χάραξης του δρόμου μετά την χθ 13.500 και μετατόπισή του προς νότο, τουλάχιστον μέχρι το Γεράνι Παλλάς χθ 18.500. (Πιθανά με κατασκευή σήραγγας), σύμφωνα και με όσα αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσας απόφασης.

Η εν λόγω απόφαση απεστάλη στην αρμόδια Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) η οποία στη συνέχεια εξέδωσε απόφαση διακοπής της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου (αριθ. πρωτ. οικ. 3333/23-1-2017) στην οποία ελήφθη υπόψη το αναφερόμενο με αριθ. πρωτ. 1346/93557/5.12.2016 έγγραφο της Δνσης Χωρ/ξιας, Περιβ/ντος & Κλ. Αλλαγής του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων καθώς:

• Εκφράστηκαν πολλαπλές ενστάσεις και αντιρρήσεις για το τμήμα στην ευρύτερη περιοχή της Γεωργιούπολης (Δράμια – Ατσιπόπουλο) και διαπιστώθηκε ότι ο σχεδιασμός της Λύσης 1 για το τμήμα στην περιοχή της Γεωργιούπολης δεν φέρει την ελάχιστη τοπική κοινωνική αποδοχή και συναίνεση .

• Η αρμόδια Υπηρεσία του Υπ. Αγροτ. Ανάπτυξης & Τροφίμων γνωμοδότησε αρνητικά επί του περιεχομένου της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) ΠΕ ως προς την επιλογή της προτεινόμενης Λύσης 1 για το τμήμα στην περιοχή της Γεωργιούπολης επειδή:

α) η προτεινόμενη χάραξη διέρχεται και καταστρέφει χαρακτηρισμένη Γεωργική Γη Υψηλής Παραγωγικότητας, η οποία πρέπει να προστατεύεται και να διαφυλάσσεται ως μη ανανεώσιμος φυσικός πόρος

β) δεν τεκμηριώνεται επαρκώς ως προς την αιτιολόγηση επιλογής λόγω παράθεσης ασαφειών στη ΜΠΕ

γ) διακυβεύεται η συνεκτικότητα και ακεραιότητα των εμπλεκόμενων εκτάσεων Υψηλής Παραγωγικότητας λόγω της διχοτόμησης του συνδετικού ιστού τους, τον κατακερματισμό τους και μείωση σε σημαντικό βαθμό της έκτασης τους.

ε) η κατάληψη Γεωργικής Γης Υψηλής Παραγωγικότητας θα επιφέρει βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόσθεσμα την απομείωση πολλαπλάσιων εκτάσεων υψηλής παραγωγικότητας, με Διανομή μέσω 'ΙΡΙΔΑ' με UID: 629619c52b1cceec6f65256b στις 31/05/22 18:02

3 μεγάλο κόστος για τον πρωτογενή τομέα (εξάντληση φυσικών πόρων, μείωση θέσεων εργασίας στον αγροτικό χώρο).

2. Αναφορικά με την μετατόπιση χωροθέτησης του νέου κόμβου Επισκοπής (Χ.Θ. 44+520) Προϋπόθεση της προς ανατολάς χωροθέτησης του νέου κόμβου Επισκοπής είναι η υιοθέτηση της χάραξης νότια των Δραμίων, καθώς ο κόμβος της Επισκοπής εμπεριέχεται σε αυτό το τμήμα, το οποίο για τους λόγους που προαναφέρθηκαν δεν προκρίθηκε.

Από τα παραπάνω τεκμαίρεται η αιτιολόγηση της μη προώθησης της παλαιότερης χάραξης (2016) από Χ.Θ. 42+000 έως Χ.Θ. 52+00, η οποία σε κάθε περίπτωση ελήφθη υπόψη κατά τον σχεδιασμό της προτεινόμενης/ εξεταζόμενης λύσης.

Σημειώνεται ότι βασική αρχή σχεδιασμού του οδικού έργου είναι η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδικής υποδομής, αξιοποιώντας τη ζώνη απαλλοτρίωσης και την όδευση της υπάρχουσας εθνικής οδού, με μόνες εξαιρέσεις τις περιοχές με δυσχερές μορφολογικό ανάγλυφο που η χάραξη έχει ανεπαρκή γεωμετρικά χαρακτηριστικά, στις οποίες κρίθηκε σκόπιμη η νέας όδευση ώστε ο ΒΟΑΚ να έχει χαρακτηριστικά και προδιαγραφές Αυτοκινητόδρομου (διακριτές λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, μεγάλες ακτίνες καμπυλότητας κ.λπ.).»

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ