H έκδοση και η παρουσίασή της, στις 12/5 στο Επιμελητήριο, αποτέλεσαν απαραίτητη, χρήσιμη, όσο και ευχάριστων, αισιόδοξων, ελπιδοφόρων διαστάσεων ενέργεια. Έκδοση πολύχρωμη, πολυσέλιδη για το θέμα της, 100 σελίδων, επιμελημένη προσεκτικά και με αγάπη, διαφωτιστική και κατατοπιστική, με ταξινομημένο άριστα το υλικό της, τις απαραίτητες φωτό και σχεδιαγράμματα, πίνακες και γραφήματα. Εύχρηστο το σχήμα – μέγεθος, χρωματισμοί και δόμηση μαρτυρούν, καταθέτουν αδιάψευστα την όλη μέριμνα του συγγραφέα, επιπλέον για το τεχνικό μέρος. Καταπληκτική η εν συνόλω επιτυχία για έκδοση με θέμα εξειδικευμένο και δυσκολότατο.
Η επιτυχία καταφανέστατα οφείλεται σ’ αυτήν την ιδέα του Γιάννη, προσπάθεια, σχεδιασμό και υλοποίηση. Ένα πακέτο στοιχείων και δεδομένων, αρχείου, από το 2012 που ξεκίνησε την κοινοβουλευτική του πορεία όπως ο ίδιος γράφει, απλώθηκε και επί μέρους κατατάχθηκε και αποτυπώθηκε με τρόπον ώστε να προσεγγίζεται και από τον μη ειδικό, τον μη γνώστη της τεράστιας υπόθεσης ΒΟΑΚ, πολύχρονη, πολύπλοκη και πολλών παραμέτρων. «Έχοντας γυρίσει κυριολεκτικά όλη την Ελλάδα και ένα μεγάλο μέρος της Ευρώπης, τόνιζα σε όλους τους τόνους ότι έχουμε το χειρότερο οδικό δίκτυο» μας μεταφέρει ο αρμόδιος τότε υφυπουργός. Να επισημανθεί ότι ανά τομέα και κατά περίπτωση ξεδιπλώνονται επιπροσθέτως και κατ’ επέκταση οι σχέσεις ΒΟΑΚ – Ρεθύμνου, ειδικότερα πώς, πότε, πού και πόσο το έργο συμβάλει ευθέως και σημαντικότατα στην αύξηση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων του Νομού και της πόλης μας.
Στην εκδήλωση παρουσίασης είχαμε την ευκαιρία μιας καλύτερης και ευρύτερης, πλέον διεισδυτικής προσέγγισης. Διόλου τυχαία παρευρέθηκε ένα πλήθος ουδόλως περιορισμένα κομματικό, ενώ ήταν σαφέστατες οι τοποθετήσεις, διευκρινίσεις, επεξηγήσεις, παρατηρήσεις και αναλύσεις, του Δημάρχου Γ. Μαρινάκη, του Αντιπ/χη Κρήτης Ν. Ξυλούρη, Ρεθύμνου Μ. Λιονή, προέδρου ΟΑΚ Θ. Νίνου, του προέδρου του Επιμ. Ρεθ. Γ. Γιακουμάκη.Επεξηγηματικήη παρουσίαση του Δ/ντη του ΟΑΚ Γ. Αγαπάκη καθώς ήδη συμμετείχε ποικιλοτρόπως.
Το βιβλίο – όπως και η εκδήλωση – ορθά δεν στάθηκε καταχρηστικά στα λάθη, παραλείψεις, διαψεύσεις στον ρου του χρόνου, δίχως ωστόσο να τα παρακάμπτει και διαγράφει αφού και παραπλανητικά ψεύδη ανάμεικτα με βαρύγδουπα παραμύθια και εξαγγελίες «έντυσαν» τον ΒΟΑΚ επί χρόνια, επί σειρά κυβερνήσεων και αρμοδίων, και καθυστερήσεις μακρότατες σημειώθηκαν επανειλημμένα μέχρις ότου αποκτηθεί ο «ολιστικός και οριοθετημένος βηματισμός για την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου οδικού έργου που έγινε ποτέ στο νησί μας» όπως επισημαίνει ο συγγραφέας.
Από τους πολλούς – αναπόφευκτα – αριθμούς που κατακλύζουν, να ξεχωρίσουμε τους χρόνους διάσχισης π.χ Ρέθυμνο - Σούδα (κάτω του ημιώρου), του μήκους του ΒΟΑΚ σε πλήρη ανάπτυξη (άνω των 300χλμ από Κίσσαμο ως Σητεία) όπως και την εγγύηση χρηματοδότησης που παρέχεται μέσω της ανάμειξης – συμμετοχής της Ευρ. Εν. Παρατίθενται ενδεικτικά χρόνος έγκρισης ανά χλμ, οι φορείς διαβούλευσης κι’ έγκρισης μελετών, οι σήραγγες με τη σχεδιογράφησή τους, οι κατευθύνσεις τους ανά κλάδο, χαράξεις και κόμβοι, συμβάσεις, η περίπλοκη, πολυσύνθετη και πολυπλόκαμη μορφή των εμπλεκομένων μερών του οδικού συστήματος και ιδίως της ασφάλειάς του, δημοπρατήσεις, χρηματοδοτικά μοντέλα, εκπονηθείσες μελέτες, ακόμη της Κοινοβουλευτικής διαδρομής που διήνυσε. Παράδειγμα οι Ερωτήσεις Β. Κεγκέρογλου και Μαν. Βολουδάκη του 2020.
Χαρακτηριστικές οι Ερωτήσεις στη Βουλή του ίδιου του Γιάννη από το 2013 όπως και το προσωπικό έργο ως αρμόδιος υφυπουργός κατά την κρισιμότερη καμπή του αυτοκινητόδρομου.
Εκ του ασφαλούς καθοδηγούν η κατάταξη των κεφαλαίων – θεμάτων στα περιεχόμενα και η κατά σελίδα στα Γραφήματα – Πίνακες – Σχεδιαγράμματα ενώ η έκδοση δεν πωλείται, υποθέτω εύκολα καθείς προμηθεύεται έστω και αν τυχόν δυσχερώς παρακολουθήσει ορισμένα της σημεία. Με το έργο σε εξέλιξη τα δεδομένα δεν είναι παντού και πάντα πλήρη ούτε οριστικά για τις προδιαγραφές, ταχύτητες, αποστάσεις χιλιομετρικά, πτυχές της ασφάλειας, τις διακλαδώσεις των ωφελειών – ειδικά για το Ρέθυμνο – που παρουσιάζονται σε πλήθος τομέων. Οι συνεισφορές σε οικονομικό, κοινωνικό, ασφάλειας και πολιτιστικό επίπεδο όπως μάλιστα και σε ομάδες παράλληλων κατηγοριών που οπωσδήποτε θα προκύψουν από τη λειτουργία και την πλήρη ανάπτυξη του ΒΟΑΚ, ακόμα αγνοούνται λεπτομερώς. Διαφαίνεται να υπάρξουν απειροπληθείς και διαχρονικές.
Η έκδοση συγκροτεί ένα σίγουρο, φερέγγυο, ασφαλές βήμα, οδηγό και σηματοδότη προς την πραγματοποίηση, την ολοκλήρωση του έργου που ανεξίτηλα θα σημαδέψει την Κρήτη, το άμεσο παρόν και το μέλλον της.