Για αφόρητη κατάσταση κάνουν λόγο και στο Ρέθυμνο οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του γάμου και της βάφτισης, καθώς όπως τονίζουν οι περιορισμοί στους προσκεκλημένους καθιστούν τις επιχειρήσεις τους μη βιώσιμες. Οι επιχειρηματίες μιλούν την για τεραστία οικονομική ζημιά που έχουν υποστεί, λόγω των αυστηρών περιορισμών στη διοργάνωση κοινωνικών εκδηλώσεων αλλά και για την άνιση αντιμετώπιση τους σε σχέση με το χώρο της εστίασης.
Άκης Λαγουδάκης: «Ποιος θα κάνει γάμο ή βάπτιση στην Κρήτη με 100 άτομα;»
«Όλη η εστίαση έχει πρόβλημα, αλλά ο κλάδος ο δικός μας αντιμετωπίζει ακόμα μεγαλύτερο, διότι δεν λειτουργούμε όπως οι ταβέρνες», υποστήριξε ο κ. Άκης Λαγουδάκης, ιδιοκτήτης του κέντρου δεξιώσεων και εκδηλώσεων «Θυμέλη», τονίζοντας συγχρόνως, ότι για να γίνει μια εκδήλωση στους χώρους δεξιώσεων χρειάζεται πολύ μεγάλη προετοιμασία.
Ο κ. Λαγουδάκης, αναφέρθηκε επίσης στην αβεβαιότητα που υπάρχει, η οποία όπως είπε δημιουργεί ανασφάλεια στους πελάτες των επιχειρήσεων τους. «Ούτε κι εμείς μπορούμε να τους πούμε με ακρίβεια τι γίνεται ή τι θα γίνει στο μέλλον. Κάθε μέρα τα πράγματα αλλάζουν, τώρα, περιμένουμε να μπούμε με την εστίαση στους εξωτερικούς χώρους. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν είναι λογικό μία ταβέρνα να μπορεί να εξυπηρετήσει περισσότερα άτομα από τους χώρους δεξιώσεων. Μία ταβέρνα που έχει τον απαραίτητο χώρο, μπορεί να φιλοξενήσει εκατοντάδες άτομα, ενώ εμείς που είμαστε υγειονομικά για αυτήν ακριβώς τη δουλειά, για εκδηλώσεις και συνεστιάσεις, είμαστε κλειστοί και είναι ανοιχτοί όλοι οι υπόλοιποι. Μιλάμε για αθέμιτο ανταγωνισμό. Επίσης, ακυρώνουν τις εκδηλώσεις από τα υγειονομικά καταστήματα, τα οποία είναι για αυτές ακριβώς τις δουλειές και μεταφέρονται σε πλατείες σε χωριά, δημιουργώντας πραγματικά υγειονομικές βόμβες. Με αυτή την τακτική μας γυρίζουν 50 χρόνια πίσω».
Ο ιδιοκτήτης του «Θυμέλη», φανερά απογοητευμένος από την κατάσταση που επικρατεί αναφέρει: «Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι ο κλάδος ο δικός μας, έχει υποστεί τη μεγαλύτερη ζημιά. Είμαστε 16 μήνες κλειστοί».
Κάνοντας ο ίδιος αναφορά για τα 100 άτομα που επιτρέπονται στις κοινωνικές εκδηλώσεις αναρωτιέται: «Ποιος θα κάνει γάμο ή βάπτιση στην Κρήτη με 100 άτομα; Ωστόσο, όπως όλοι ξέρουν, ένας γάμος ή μια βάφτιση θέλει προγραμματισμό κι αν δεν μας επιτρέψουν ν’ ανοίξουμε τους χώρους της εστίασης άμεσα, θα χάσαμε όλο το καλοκαίρι. Είναι δύσκολο να κάνει κάποιος γάμο σε ένα μήνα. Είναι πολλά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και πολλά τα ερωτηματικά που μένουν αναπάντητα. Θα αλλάξει αυτό με τα 100 άτομα; Θα γίνονται οι γάμοι με μουσική ή χωρίς; Πείτε μου εσείς ποιος θα κάνει γάμο με 100 άτομα και χωρίς μουσική; Η άδειά μας λέει κέντρο διασκέδασης, δεν λέει κέντρο μνημοσύνων».
Ο κ. Λαγουδάκης αφού τόνισε ότι οι επιχειρηματίες του κλάδου σέβονται το υγειονομικό κομμάτι είπε: «Δηλώνουμε ότι έχουμε τον τρόπο και μπορούμε να υποστηρίξουμε τους χώρους μας υγειονομικά. Αυτό που ζητάμε είναι να μας πουν τι πρέπει να κάνουμε, να μας δώσουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα κι εμείς θα τα ακολουθήσουμε. Θα απλώσουμε τα τραπέζια και τα καθίσματα όσο χρειάζεται».
Όσον αφορά στις ακυρώσεις είπε μεταξύ άλλων: «Ακυρώσαμε το Μάιο που ήταν ένας από τους καλούς μας μήνες και κάποιες δουλειές μεταφέρθηκαν για τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο, ενώ κάποιες άλλες το 22. Ωστόσο υπάρχουν και οι εκκρεμότητες από γάμους από το 20, οι οποίοι πήγαν το 21 και ύστερα πήγαν το 22. Υπάρχουν και πολλοί που ακύρωσαν και δεν έχουν ανανεώσει τις ημερομηνίες. Στη φάση που βρισκόμαστε δεν ξέρουμε αν θα έχουμε δουλειά κι αν θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε. Θέλουμε μία υπεύθυνη απάντηση άμεσα. Δεν μπορούμε να δεχόμαστε κάθε μέρα 100 τηλεφωνήματα από τα ζευγάρια και να μην ξέρουμε τι να απαντήσουμε στους ανθρώπους».
Κλείνοντας, υπογράμμισε: «Αν εμείς είμαστε το υγειονομικό πρόβλημα, ας μας κλείσουν για ένα χρόνο και ας μας αποζημιώσουν και όχι να βγάζουν τους εργαζόμενους μας από την αναστολή την ώρα που τα μαγαζιά μας είναι κλειστά».
Μακρυδάκης Νίκος: «Όλος ο κόσμος έχει πληγεί από την πανδημία αλλά η δική μας η κατάσταση είναι αφόρητη»
«Πως θα μπορούσαμε να κάνουμε μια εκδήλωση με 100 άτομα όταν έχουμε 30 άτομα προσωπικό. Δεν μπορεί να γίνει αυτό, όχι μόνο γιατί είναι αδύνατον για τα δεδομένα της Κρήτης, αλλά και γιατί δεν μπορεί να ισχύσει σε μας λειτουργικά, δεν βγαίνει», σχολίασε ο κ. Νίκος Μακρυδάκης, ένας από ιδιοκτήτες των κέντρων «Πέλαγος» και «La Pelegrina».
Ο κ. Μακρυδάκης αναφέρθηκε επίσης στην άνιση αντιμετώπιση τους, σε σχέση με τα καταστήματα της εστίασης: «Δεν μπορώ να καταλάβω πώς γίνεται όταν υπάρχει μία ταβέρνα η οποία έχει μία αυλή, να μπορεί να βάλει 200 ανθρώπους κι εμείς που έχουμε 1,5 στρέμμα μαγαζί και 2 στρέμματα απ’ έξω να μας επιτρέπεται να βάλουμε μόνο 100 άτομα. Φυσικά δεν μας φταίνε οι ταβέρνες και δεν τις κατηγορούμε, ωστόσο αυτό είναι αθέμιτος ανταγωνισμός. Ακόμα και στις καφετέριες οι άνθρωποι κάθονται πλάι-πλάι. Εμείς κάνουμε συνεστιάσεις, είμαστε κομμάτι της εστίασης, αλλά δεν μας αντιμετωπίζουν το ίδιο».
Αναφερόμενος ο ίδιος στην οικονομική ζημιά που έχουν υποστεί είπε: «Από πέρυσι το Φεβρουάριο δεν ξαναδουλέψαμε. Είμαστε κλειστά όλους αυτούς τους μήνες και αυτό όπως καταλαβαίνετε σημαίνει για μας μεγάλη οικονομική ζημιά. Τα καταστήματα που διατηρούμε, έχουν ακόμα και όταν είναι κλειστά πάγια έξοδα 4 με 5 χιλιάδες ευρώ το μήνα. Πώς θα καταφέρουμε να ανταπεξέλθουμε; Δεν αντέχουμε άλλο. Όλος ο κόσμος έχει πληγεί από την πανδημία αλλά η δική μας η κατάσταση είναι αφόρητη».
Και πρόσθεσε: «Αυτό που περιμένουμε από τον περιφερειάρχη είναι να κάνει μία παρέμβαση στην κυβέρνηση ώστε τα 100 άτομα να γίνουν ο λιγότερο 500. Εμείς έχουμε το χώρο να βάλουμε και περισσότερους από 500 και πιο αραιά και με μεγαλύτερες αποστάσεις από τις ταβέρνες και από τις καφετέριες. Αν το μίνιμουμ δεν είναι 500 άτομα δεν μπορούμε να ξεκινήσουμε τη δουλειά μας. Αυτές οι αποφάσεις όμως δεν μπορούν να καθυστερήσουν, διότι η προετοιμασία για κάθε εκδήλωση θέλει το λιγότερο ένα μήνα.
Όσον αφορά στην οικονομική στήριξη ο κ. Μακρυδάκης είπε: Είχαμε μόνο τις επιστρεπτέες και παρά το ότι ήμασταν άμεσα πληττόμενοι, καμία από τις επιχειρήσεις τις δικές μας δεν μπήκε στο πρόγραμμα της περιφέρειας. Πρέπει να μας βοηθήσουν να πάρουμε μία ανάσα γιατί στο τέλος θα κλείσουμε. Δεν αντέχουμε άλλο, έχει περάσει πάνω από ενάμισι χρόνος που δεν έχουν δουλέψει».
Κλείνοντας πρόσθεσε: Αν δεν ανοίξουμε άμεσα ώστε να δουλέψουμε Ιούνιο όσο προλάβουμε, Ιούλιο και 15 μέρες τον Αύγουστο γιατί υπάρχει και η σαρακοστή θα έχουμε πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα. Έρχονται οι άνθρωποι ρωτάνε προσπαθώντας να προγραμματιστούν και στο τέλος εκνευρίζονται, γιατί δεν έχουμε απαντήσεις να τους δώσουμε. Αυτό πρέπει να λήξει».
Παυλάκης Γιώργος: «Η τελευταία φορά που δουλέψαμε φυσιολογικά ήταν το καλοκαίρι του 2019»
Καταστροφικό, χαρακτήρισε αυτό που συμβαίνει στις επιχειρήσεις του κλάδου τους, ο κ. Γιώργος Παυλάκης ένας από τους ιδιοκτήτες των κέντρων δεξιώσεων και διασκέδασης «Μέγαρο», «Φάρος» και «Κτήμα Παυλάκη», τονίζοντας συγχρόνως ότι υπό αυτές τις συνθήκες δεν υπάρχει λόγος οι επιχειρήσεις να ξεκινήσουν να δουλεύουν.
«Είχαμε πάρα πολλές ακυρώσεις και πολλές μεταφορές γάμων για το 22, είπε ο κ. Παυλάκης και πρόσθεσε: «Υπάρχουν και κάποιοι λίγοι που κρατούν τις ημερομηνίες που έχουν κλείσει για την περίπτωση που ξεπεραστεί ο σκόπελος των 100 ατόμων και μπορέσουμε να φιλοξενήσουμε περισσότερους».
Για αθέμιτο ανταγωνισμό και άνιση μεταχείριση μίλησε και ο κ. Γιώργος Παυλάκης «Θα ήμασταν ευχαριστημένοι αν υπήρχε ίση μεταχείριση στην εστίαση. Πως μπορεί μια ταβέρνα να φιλοξενεί στο χώρο της εκατοντάδες άτομα κι εμείς που διαθέτουμε στρέμματα να μην μπορούμε να φιλοξενήσουμε πάνω από 100; Αυτό είναι και θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού».
Πέραν του ότι είναι αδύνατον για τους Κρητικούς να κάνουν γάμους και βαφτίσεις με μόλις 100 άτομα είναι και βέβαιο ότι ούτε κι εμείς θα μπορέσουμε να δουλέψουμε με φυσιολογικές τιμές, σχολίασε ο ίδιος, αναφέροντας συγχρόνως, ότι προσπαθούν μέσω του συλλόγου τους να αναδείξουν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν. «Ωστόσο, φαίνεται ότι είμαστε λίγοι και η φωνή μας δεν φτάνει ψηλά» είπε χαρακτηριστικά.
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα με την οικονομική στήριξη της κυβέρνησης ο κ. Παυλάκης ανέφερε μεταξύ άλλων: «Η οικονομική στήριξη από την κυβέρνηση ήταν μικρή. Ελάχιστα δόθηκαν και φυσικά αυτά τα λίγα δεν μπόρεσαν να καλύψουν τα σημαντικά έξοδα που έχουν τα καταστήματά μας ακόμα κι όταν είναι κλειστά».
«Η τελευταία φορά που δουλέψαμε φυσιολογικά ήταν το καλοκαίρι του 2019» είπε, τονίζοντας για μια ακόμα φορά την άνιση μεταχείριση και την σημαντική οικονομική ζημιά των επιχειρήσεων που διατηρούν.
Διαμαρτυρία επιχειρηματιών μαζικής εστίασης στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης
Μετά την παράσταση διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε έξω από την Περιφέρεια Κρήτης, Σωματεία και Συνδικάτα από όλη την Κρήτη συγκεντρώθηκαν την Πέμπτη έξω από το κτίριο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης στο Ηράκλειο, διαμαρτυρόμενοι για τα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση αναφορικά με τη λειτουργία των κέντρων εστίασης. Η κινητοποίηση έγινε με τη στήριξη του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Επισιτισμού – Τουρισμού Ν. Ηρακλείου, του Σωματείου Μαγείρων, βοηθών και προσωπικού κουζίνας Ν. Ηρακλείου, της Ε.Α.Σ.Η. και της Ο.Ε.Β.Ε.Ν.Η.