ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Πράσινη φιλοσοφία και οικολογική συνείδηση για το λιμάνι του Ρεθύμνου

0

Με την ευκαιρία της παγκόσμιας μέρας περιβάλλοντος που εορτάζεται το Σάββατο 5 Ιουνίου, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου κ. Ρένα Κουτσαλεδάκη, μιλάει για τις προσπάθειες που γίνονται από το Δ.Σ. του Λ.Τ. προκειμένου το λιμάνι του Ρεθύμνου να χαρακτηριστεί «πράσινο». Σύμφωνα με την ίδια «το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μας τα επόμενα χρόνια θα είναι πολύ σημαντικός παράγοντας στην επιλογή των ταξιδιωτών, για τον προορισμό Ρέθυμνο».

Σύμφωνα με την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου έχει ξεκινήσει η διαδικασία προκειμένου να χαρακτηριστεί το λιμάνι του Ρεθύμνου, ως «πράσινο», ενώ προχωρούν μια σειρά από μελέτες και έργα που έχουν άμεση σχέση με τον οικολογικό χαρακτήρα που θα αποκτήσει το ρεθεμνιώτικο λιμάνι στο μέλλον.

Η ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον ξεκινάει από τα παιδιά ανέφερε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, τονίζοντας ότι αυτός είναι και ο τρόπος προκειμένου να γίνει συνήθεια και στους ενήλικες. Η ίδια πρόσθεσε: «Καθώς ο δήμος μας, είναι ήδη συνειδητοποιημένος και συμμετέχει σε μεγάλα προγράμματα, το λιμάνι μας που βρίσκεται στα «σπλάχνα» της παλιάς πόλης, δεν θα μπορούσε να μην συμπλέει με το όραμα του δήμου και με την ευαισθησία του πάνω σε αυτό το κομμάτι.

Το «πράσινο λιμάνι» και η συνείδηση, του τίποτα να μην πηγαίνει χαμένο είναι θέματα που μας έχουν αγγίξει στη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου και μεριμνούμε οποιαδήποτε μελέτη και στρατηγικός σχεδιασμός γίνεται, να έχει βάσεις σε αυτή τη λογική. Μέριμνά μας είναι να ανοίξουμε και να ωριμάσουμε μελέτες που έχουν να κάνουν με την προστασία του περιβάλλοντος».

Η ενεργειακή αναβάθμιση του κτηρίου «Δελφίνι» και ο φωτισμός

Η κ. Κουτσαλεδάκη, αναφερόμενη, τόσο στην ενεργειακή αναβάθμιση του κτηρίου Δελφίνι, όσο και στην αντικατάσταση των φωτιστικών με νέα που εξοικονομούν ενέργεια υπογραμμίζει μεταξύ άλλων: «Έχουμε προχωρήσει μελέτη ενεργειακής αναβάθμισης του κτηρίου «Δελφίνι», που ήδη έχει περάσει από εγκρίσεις για να μπορέσει να έχει ένα σχετικό βαθμό ωρίμανσης. Επίσης έχουμε ήδη αιτηθεί από το υπουργείο Ναυτιλίας κονδύλι 100.000 ευρώ και έχουμε αλλάξει 33 φωτιστικά με τους ιστούς τους στο λιμάνι. Έχουμε εξελίξει μελέτη που έχει να κάνει με τα φώτα του ξύλινου διαδρόμου, αυτά που βανδαλίστηκαν, προκειμένου να τοποθετηθούν φωτιστικά led που εξοικονομούν ενέργεια, την οποία ήδη έχουμε στείλει στην αρχαιολογική υπηρεσία. Ακόμα, έχουμε σε τελικό στάδιο ώριμη μελέτη φωτισμού του ενετικού λιμένα, που εξοικονομεί ενέργεια και μέσω δεσμίδων φωτός και προβολέων φωτίζει και αναδεικνύει το φάρο και τα τείχη».

Μελέτη αφαλάτωσης για τις ανάγκες του λιμένα

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη μελέτη αφαλάτωσης αλλά και στους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων: «Η μελέτη της αφαλάτωσης ετοιμάζεται τώρα, προκειμένου όταν ανοίξουν άξονες να μπορεί ώριμη πλέον, να σταλεί προς χρηματοδότηση. Με αυτή τη μελέτη θα μπορέσουμε να καθαρίζουμε και να φιλτράρουμε το αλμυρό νερό, το οποίο θα χρησιμοποιείται για τις ανάγκες του λιμένα. Τα μηχανήματα αφαλάτωσης θα τοποθετηθούν εντός της μαρίνας σε χώρο που δεν ενοχλούν».

Και πρόσθεσε: «Στη μαρίνα ήδη υπάρχουν πέντε σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έχουμε δώσει την έγκριση στην τεχνική υπηρεσία ώστε να τοποθετηθούν τα στέγαστρα για να φορτίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα οι συμπολίτες μας».

Χωροθέτηση νέου εμπορικού λιμένα κοντά στην πόλη

Σημαντική είναι και η μελέτη που αφορά στην εξεύρεση χώρου για τη χωροθέτηση του νέου εμπορικού λιμένα. Για το θέμα αυτό η πρόδερος του Λιμενικού Ταμείου ανέφερε: «Με χρηματοδότηση από το Φιλόδημο και μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας έχει αναδειχθεί ανάδοχος, μελετήτρια εταιρεία, που θα διερευνήσει τη χωροθέτηση εμπορικού λιμένα κοντά στην πόλη του Ρεθύμνου. Η μελέτη αφορά στο περιβάλλον, καθώς η δραστηριότητα του εμπορικού λιμανιού στο σημείο που βρίσκεται, επιβαρύνει τόσο κυκλοφοριακά τον περιφερειακό δρόμο όσο και περιβαλλοντικά την ατμόσφαιρα από τη συχνή δραστηριότητα. Η μέριμνα και ο σχεδιασμός μας είναι να εξευρεθεί η κατάλληλη θέση, προκειμένου με ασφάλεια να μεταφερθεί το εμπορικό λιμάνι και ν’ αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο με εγκαταστάσεις αποθήκες και όλα όσα χρειάζεται για τις δραστηριότητες της εμπορικής κίνησης».

Η προσάμμωση

«Το λιμάνι του Ρεθύμνου από παλιά όπως και πολλά λιμάνια της Ελλάδας, έχει την ιδιομορφία να μαζεύει άμμο. Να προσαμμώνει δηλαδή, λόγω των θαλάσσιων ρευμάτων που υπάρχουν στη γύρω περιοχή. Φροντίζουμε, ώστε να αφαιρείται η άμμος η οποία είναι σε πολύ μεγάλες ποσότητες. Μάλιστα ήδη έχουμε ετοιμάσει ένα δελτίο ύψους 1,7 ώστε να προχωρήσει το έργο στο λιμάνι. Θεωρούμε ότι θα βρεθεί άξονας χρηματοδότησης από το υπουργείο Ναυτιλίας, αφού μιλάμε για ένα πολύ σημαντικό θέμα που αφορά το λιμάνι και την ευελιξία των πλοίων».

Η ίδια πρόσθεσε: «Όπως είναι γνωστό, η άμμος που συγκεντρώνεται, είτε μέσω της αντλίας που έχουμε προμηθευτεί, είτε μέσω αμμοληπτικού έργου, βγαίνει έξω στεγνώνετε και στη συνέχεια εκποιείται από την Κτηματική Υπηρεσία. Μεριμνούμε ώστε να γίνει μία σωστή περιβαλλοντική μελέτη με αναθεωρημένη όλη τη σκέψη, προκειμένου η άμμος που αφαιρείται από τον πυθμένα του λιμανιού να επιστρέφει στις ακτές από πού μετακινήθηκε και να μην εκποιείται, όπως γίνεται τώρα βάσει της υφιστάμενης νομοθεσίας. Για το έργο αυτό, είμαστε στο στάδιο των μελετών και της προσπάθειας προκειμένου να μπορέσει νομοθετικά να το αγγίξει η κυβέρνηση, ώστε το θέμα να λυθεί με πιο οικολογικό τρόπο».

Βιοκλιματική ανάπλαση στον Γκιούλμπαση

Για την βιοκλιματική ανάπλαση στην περιοχή του Γκιούλμπαση είπε: «Η βιοκλιματική ανάπλαση στον Γκιούλμπαση που αφορά το κομμάτι από το παλιό Λιμεναρχείο μέχρι την ανηφόρα προς τη Φορτέτζα, έχει προχωρήσει και θα ανατεθεί σε μελετητή. Στο κομμάτι αυτό οι δρόμοι δεν θα είναι με άσφαλτο, ενώ θα μπουν και υλικά που αντανακλούν την ηλιακή ενέργεια. Επίσης, θα χρησιμοποιηθούν υλικά που απομονώνουν το θόρυβο, θα μπουν αισθητήρες ταχύτητας που θα καταγραφούν οποιαδήποτε υπέρβαση ταχύτητας, θα γίνει φύτευση και θα διαμορφωθούν πεζοδρόμια με παγκάκια και φωτιστικά που θα εξοικονομούν ενέργεια. Πάντα βέβαια σεβόμενοι την άμεση γειτνίαση με τη κάστρο».

Η αξιοποίηση του αμμώδους τμήματος στην παλιά πλαζ

Προγραμματίζεται επίσης και η αξιοποίηση του αμμώδους τμήματος, στο κομμάτι που ήταν η παλιά πλαζ. «Το κομμάτι αυτό σύμφωνα με τις μελέτες και τα εργαστήρια δεν είναι πολύ καθαρό. Σε καμία περίπτωση δεν είναι μολυσματικό, αλλά υπάρχει βεβαρυμμένο ιστορικό στην άμμο. Σε συνεργασία που είχαμε με το Πολυτεχνείο Κρήτης για το πώς θα μπορούσε αυτό το κομμάτι να εξυγιανθεί μας δόθηκαν λύσεις φύτευσης συγκεκριμένων ενδημικών φυτών που τραβούν το παθογόνο κομμάτια από το υπέδαφος και προσφέρουν συγχρόνως μία όμορφη εικόνα. Χρειάζεται να γίνει μία μελέτη προκειμένου να αξιοποιηθεί αυτό το αμμώδες τμήμα, να απομονωθεί ο θόρυβος των καταστημάτων και η φωτορύπανση» είπε η κ. Κουτσαλεδάκη και υπογράμμισε:  «Έχουμε ήδη προχωρήσει ένα κομμάτι όσον αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας και οι μελέτες που έχουμε κάνει είναι προς κατεύθυνση της αναβάθμισης της ποιότητας ζωής. Συνεχίζουμε με κινήσεις που αφορούν νομοθετικά την άμμο, αναβαθμίζουμε ενεργειακά τα κτήρια μας και προχωρούμε σε φυτεύσεις και ανακύκλωση σκουπιδιών. Στόχο μας, το πράσινο περιβαλλοντικό αποτύπωμα». 

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ