Την Παρασκευή 30-6-2023 πραγματοποιήθηκε στο Επιμελητήριο Ρεθύμνης η καταγραφή του ανά χείρας απολογισμού καταγραφής των δεδομένων και των έργων στο Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνης κατά τα έτη 2014-2023 σε επίπεδο λιμενικών υποδομών με στόχο την ένταξη τους σε ένα ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό αλλά και στην ανάδειξη της σημασίας τους. Στο επίκεντρο αυτής της προσπάθειας βρίσκεται η ανάγκη να προχωρήσει με τον πληρέστερο δυνατό τρόπο η ταυτοποίηση των αναγκών με στόχο την τελική κατάθεση ενός σχεδιασμού που θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες προτάσεις για την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών του Ρεθύμνου.
Με την Πρόεδρο σε θέση ευθύνης του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνης κατά τα έτη 2014-2023 κ Κουτσαλεδάκη Ειρήνη ,συντονιστή του πάνελ το δημοσιογράφο κ Παντελή Σπυριδάκη , και βασικούς ομιλητές διακεκριμένους μελετητές, συνεργάτες του ΔΛΤΡ
-Τζανακάκη Παντελή λιμενολόγο συνεργάτη του Γραφείου Μελετών Μαριλένα
Φράγκου .
-Χατζηδάκη Αριστόδημο πολιτικό μηχανικό , πρώην πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου πολιτικών μηχανικών και συνεργάτης της Τρίτων Σύμβουλοι Μηχανικοί ΕΠΕ.
-Γιώργο Γιαμίν συνεργάτης μηχανικός με εξειδίκευση σε λιμενικές και περιβαλλοντικές μελέτες της «Αλβέρτος Γιαμίν και Συνεργάτες» ,της CNWAY.
-Βασιλόπουλο Διονύση αρχιτέκτονα της εταιρείας Βασιλοπουλος & Συνεργατες Ε.Ε."
-Γκόβα Αναστάσιο διευθύνων σύμβουλος της μελετητικής εταιρείας “Ελληνικά Υδατοδρόμια”.
Η πλήρη ανάπτυξη της ομιλίας της κ Ε.Κουτσαλεδάκη παρακάτω
«Κάθε ολοκλήρωση ενός κύκλου σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου. Για εμένα προσωπικά το έργο που όλα αυτά τα χρόνια αναπτύξαμε ως διοίκηση του διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου είναι μια παρακαταθήκη. Μια παρακαταθήκη που αποτυπώνεται σε έναν ώριμο σχεδιασμό προς υλοποίηση για το σύνολο των λιμενικών μας υποδομών. Μια παρακαταθήκη που υπερβαίνει αντιπαραθέσεις και λογικές του χθες και που θα είναι εκεί να δείχνει το δρόμο για το Ρέθυμνο του μέλλοντος ανεξάρτητα από την τρέχουσα δημοτική συγκυρία. Θέλω πρώτα και πάνω από όλα να ευχαριστήσω το προσωπικό του Λιμενικού Ταμείου για την πραγματικά άψογη συνεργασία.
Θέλω επίσης να ευχαριστήσω τα μέλη των Δημοτικών Συμβουλίων και τους Δημάρχους των Δήμων Ρεθύμνης κ. Γ. Μαρινάκη, Αγίου Βασιλείου κ. Γ. Ταταράκη και Μυλοποτάμου κ. Δ. Κόκκινο. Τους τοπικούς Βουλευτές κ Ι. Κεφαλογιάννη και Α. Ξανθό για τη στήριξη των αιτημάτων μας σε χρηματοδοτήσεις που αφορούσαν βελτιώσεις αναγκών λιμενικών υποδομών του τόπου μας. Ιδιαίτερα τον κ Ι. Κεφαλογιάννη όπου σε θέση ευθύνης Υφυπουργού Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών συνέβαλε στην επιτυχή ολοκλήρωση της άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου και στην εξασφάλιση της χρηματοδότησης για τη θωράκιση του προσήνεμου μόλου.
Την Ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με Υπουργό κ Ι. Πλακιωτάκη, Γραμματέα Β. Κυριαζόπουλο και Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικότητας κ Μ. Κουτουλάκη καθώς και τον πρώην Υπουργό κ Π. Κουρουπλή. Τον Αρχηγό Λιμενικού Σώματος –Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναύαρχος Γ. Αλεξανδράκη. Επίσης τους υπεύθυνους κατά καιρούς του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού τον έ.α. Ναύαρχο Ε. Αποστολάκη, τον έ.α. Ναύαρχο Ε. Πετράκη και τον Γραμματέα Πολιτισμού και Αθλητισμού κ Γ. Διδασκάλου.
Τον Περιφερειάρχη Κρήτης κ Σ. Αρναουτάκη , την Αντιπεριφερειάρχη κ Μ. Λιονή, το πρώην Λιμενάρχη Ρεθύμνης Φραγκίσκο Δασκαλάκη, τον νυν Λιμενάρχη Ρεθύμνης Πλωτάρχη Λ.Σ. Κ. Καστρινάκη, τον Υπολιμενάρχη Λ.Σ Κ. Παττακό, και τον Γραμματέα του Δήμου Ρεθύμνης κ Μ. Ρουσσιά. -
Τα τρία διαδοχικά Διοικητικά Συμβούλια του ΔΛΤΡ με τα οποία κάναμε την υπέρβαση και αφήσαμε πίσω διαχωρισμούς του χθες και συνεργαστήκαμε όλοι μαζί. Τέλος ωφελώ να ευχαριστήσω όλους τους πολίτες που τα εννέα χρόνια με αγάπη και καλοπροαίρετη κριτική μας βοήθησαν στο δύσκολο έργο που αναλάβαμε.
Κατά την διάρκεια της θητείας μας λήφθηκαν αποφάσεις και πραγματοποιήθηκαν δράσεις με βασικό γνώμονα αφενός την υλοποίηση αποφάσεων προγενεστέρων διοικήσεων οι οποίες αποτελούσαν πάγια αιτήματα των πολιτών του Ρεθύμνου και αφετέρου αναπτύχθηκε η δημιουργία και η υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού που αφορά απ’ άκρη σ’ άκρη τη χερσαία ζώνη λιμένος την ασφάλεια λιμενικών υποδομών τριών Δήμων ,τη διασύνδεση λιμανιών ως προς το θαλάσσιο τουρισμό, την αλιεία. Με απλά λόγια χτίσαμε ως διοίκηση πάνω στη βάση που παραλάβαμε, αναπτύξαμε από το μηδέν νέα στοχοθεσία και ένα για πρώτη φορά πλήρες όραμα για την ανάπτυξη των λιμενικών μας υποδομών.
Σταθερός στόχος και δίαυλος για όλα τα παραπάνω υπήρξε η διαρκής προσπάθεια διεκδίκησης χρηματοδοτήσεων και εκτέλεσης έργων που από κοινού με την εξυπηρέτηση χρηστών των υπηρεσιών μας, την ορθή λειτουργία, συντήρηση και εκσυγχρονισμό του λιμανιού και τη θεσμική επαφή με τους φορείς της πόλης συνθέτουν το αυξημένης ευθύνης και όγκου εργασίας αυτοδιοικητικό χαρτοφυλάκιο που κληθήκαμε να διαχειριστούμε. Χωρίς επάρκεια προσωπικού και πόρων, χωρίς ένα σαφώς οριοθετημένο πλαίσιο συνεργασίας με το υπόλοιπο δημοτικό σύστημα, καταφέραμε να μετατρέψουμε μια οραματική σκέψη σε ένα χειροπιαστό σχέδιο που το 2014 ήταν ένα μακρινό όνειρο και όπως ακούσατε και από τους ομιλητές μας σήμερα είναι ένας οριοθετημένος προς υλοποίηση σχεδιασμός με πολλαπλά μέτωπα και εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις.
Ο Αντώνης Σαμαράκης έλεγε ότι όσο υπάρχει ανησυχία υπάρχει ελπίδα. Σας καλούμε λοιπόν να ανοίξουμε μαζί πανιά σε ένα ταξίδι γνώσης για τις λιμενικές μας υποδομές. Σε ένα ταξίδι που μας συντροφεύει η ελπίδα και η ανάγκη για πρόσφορα για το αύριο του Ρεθύμνου. Με το βλέμμα στο μέλλον δε θα μπορούσαμε να μην είμαστε περήφανοι για τη Διάκριση Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου ανάμεσα στα 16 ελληνικά λιμάνια που είναι σε ρότα ενεργειακής αναβάθμισης την ίδια στιγμή που ανοίγει το δρόμος πρόσβασης σε προγράμματα συγχρηματοδότησης μέσω του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
Οι δύσκολες συγκυρίες, οι διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις αλλά και δυσλειτουργικές διαδικασίες, δεν έχουν σταθεί εμπόδιο στην συνέχιση της πορείας του ιστορικού νομικού προσώπου που λέγεται Λιμενικό Ταμείο και το οποίο το 2014, συμπλήρωσε 100 χρόνια ύπαρξης.
Κατά την περίοδο 2014-2023 το σύνολο των κονδυλίων που ήρθαν στο Ρέθυμνο για βελτίωση λιμενικών υποδομών, ασφάλεια λιμένα και πόλης και δημιουργία νέων υποδομών ήταν 29.909.475 ευρώ με το μεγαλύτερο μέρος τους να κατευθύνεται στα 85.250 τετραγωνικά μέτρα της χερσαίας ζώνης (0,08525KM2). Και όλα αυτά με μόλις 9 εργαζόμενους τους οποίους για άλλη μια φορά οφείλω να ευχαριστήσω και με μια τρέχουσα απαιτητική καθημερινότητα ως προς την ασφάλεια ,την παροχή υπηρεσιών ελλιμενισμού, στάθμευσης και καθαριότητας χερσαίων ζωνών .»
Ο εν λόγω σχεδιασμός και η ανάπτυξη των έργων και χρηματοδοτήσεων όπως παρουσιάστηκαν αναπτύσσονται παρακάτω
- Αποκατάσταση και ενίσχυση της θωράκισης προσήνεμου μόλου λιμένα Ρεθύμνου , προϋπολογισμού 17.000.000 ευρώ. Ένα από τα 33 έργα που επιλέχτηκαν πανελλαδικά από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
-Αλιευτικό Σκαλέτας. Επιτεύχθηκε η χρηματοδότηση της κατασκευής του έργου «Αλιευτικό Καταφύγιο Σκαλέτα» προϋπολογισμού 5,9 εκ. ευρώ από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας του Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με εξέλιξη στην κατασκευή του.
- Ολοκλήρωση διαδικασιών νομιμοποίησης λιμενίσκων περιμετρικά του λιμένα Ρεθύμνης και επικύρωση μελετών χερσαίων ζωνών στους λιμενίσκους Μπαλίου ,Πανόρμου ,Σισσών.
- Χρηματοδότηση μελέτης του στρατηγικού σχεδιασμού λιμένα και χερσαίων ζωνών Ρεθύμνης από το ΠΔΕ 2017 και εκπόνηση μελέτης του .
-Οριστικές μελέτες «Μελέτη έργων εγκατάστασης πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιου λιμένος Ρεθύμνου» προϋπολογισμού 542.629,26 € μέσω του Φιλόδημου ΙΙ.
- Μελέτη αποκατάστασης αιγυπτιακού φάρου ενετικού λιμένα Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 140.616,57 €. μέσω του Φιλόδημου ΙΙ.
- Μελέτη βιοκλιματικής ανάπλασης περιοχής Κιουλούμπαση προϋπολογισμού 276.681,60 μέσω Φιλόδημου ΙΙ
- Μελέτη χωροθέτησης λιμενικών υποδομών διακίνησης οχληρών φορτίων Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 70.343,15 ευρώ μέσω Φιλόδημου ΙΙ
- Ανάδειξη και αξιοποίηση του κτιρίου Τελωνείου στο ενετικό λιμάνι Ρεθύμνου καθώς και του περιβάλλοντος χώρου αυτού, προϋπολογισμού 696.669,39 € μέσω Φιλόδημου ΙΙ.
-Έγκριση της άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου Ρεθύμνου
--ΕΝΕΤΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙ
Εφαρμογή της μελέτης «Εκπόνηση σχεδίου γενικής διάταξης λειτουργιών Ενετικού λιμανιού», με ανάδειξη του μνημείου και
- Απομάκρυνση από το Ενετικό λιμάνι των σκαφών μεγάλου μεγέθους.
- Απομάκρυνση του περιπτέρου.
- Μείωση μεγέθους, μετατόπιση και αντικατάσταση του σκιαδίου εξυπηρέτησης των Επαγγελματιών Αλιέων.
- Αποξήλωση κάθε πέργκολας και εφαρμογή ενιαίας σκίασης αναπτυσσόμενων τραπεζοκαθισμάτων με ομπρέλες.
- Μετατόπιση του διαδρόμου διέλευσης πεζών στην εξωτερική πλευρά του κρηπιδώματος με κυμαινόμενο πλάτος 2,40 έως 4,00 μέτρα και ανάλογη ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων από την οικοδομική γραμμή έως το όριο του διαδρόμου αυτού.
- Ο ελλιμενισμός στη μαρίνα όλων των σκαφών που δεν προβλέπονταν βάσει της εγκεκριμένης μελέτης από το ΚΑΣ
- Η παραχώρηση του κτισίματος παλιάς αποβάθρας προς εξυπηρέτηση του τμήματος Τουρισμού του Δήμου που αφορά τη διάχυση της πληροφορίας αξιοθέατων και πολιτιστικών δρώμενων ευρύτερα στο Νομό.
-Χρηματοδότηση του έργου «Αποκατάσταση των υφάλων λιμενικών έργων το Ενετικού λιμένος Ρεθύμνου» από το ΠΕΠ Κρήτη 2014-2020 της Περιφέρειας Κρήτης, προϋπολογισμού 337.000,00 ευρώ και αποκατάσταση αυτού.
-Έγκριση μελέτης φωτισμού ενετικού λιμένα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για αισθητική αναβάθμιση της περιοχής με απαιτήσεις εξοικονόμησης ενέργειας.
-ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΖΗΜΙΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ ΤΟΥ 2015. Χρηματοδότηση από το Υπουργείο Ναυτιλίας και την Περιφέρεια Κρήτης συνολικού Προϋπολογισμού 600.000,00 ευρώ για επισκευές των ζημιών στον πόδα του προσήνεμου μόλου καθώς και με ΠΔΕ 2018.Επισης αποκατάσταση δαπέδου στον πόδα του προσήνεμου μόλου λιμένα Ρεθύμνης (χώρος parking) από το ΠΔΕ 2018 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ προϋπολογισμού έργου 100000e.
-ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΒΑΘΩΝ
Έργο αποκατάστασης λειτουργικών βαθών συνολικού κόστους 300.000,00 ευρώ καθώς και εξασφάλιση τεχνικού εξοπλισμού άντλησης άμμου κόστους 116.312,00 ευρώ που διαθέτει το Λιμενικό Ταμείο, προμήθεια που χρηματοδοτήθηκε από το ΠΔΕ 2017.Η μέριμνα συνολικής αποκατάστασης των λειτουργικών βαθών στη λιμενολεκάνη Ρεθύμνου χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ Υπουργείου Ναυτιλίας προϋπολογισμού 1,7 εκατομμυρίων ευρώ, που θα επαναφέρει η λιμενολεκάνη στα βυθίσματα -9 μέτρων για την απρόσκοπτη διέλευση κάθε πλοίου.Αποτελεί υποέργο της χρηματοδότησης της θωράκισης του λιμένα
-ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟΥ ΜΕΤΑΣΤΕΓΑΣΗ
Χρηματοδοτήθηκε από το ΠΔΕ 2016 του ΥΝΑ με 100.000 ευρώ το έργο «Διαμόρφωσης στο κτήριο «Δελφίνι» για την στέγαση του Λιμεναρχείου Ρεθύμνου» και πραγματοποιήθηκε η μεταστέγαση του που χρόνια εκκρεμούσε σε άθλιες συνθήκες εργασίας της υπηρεσίας .
-ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟ και ανάδειξη Ενετικών Τειχών.
-ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΙΣΤΩΝ ΦΩΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΦΩΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ ΛΙΜΕΝΑ ΡΕΘΥΜΝΟΥ .Έργο προϋπολογισμού 105.157,00 ευρώ μέσω ΠΔΕ Υπουργείου Ναυτιλίας.
Παράλληλα το 2023 με κονδύλι από ιδίους πόρους του ΔΛΤΡ ξεκινά η συμπληρωματική αντικατάσταση επιπλέων φωτιστικών σωμάτων και ιστών φωτισμού προϋπολογισμού 24. 000 ευρώ.
-Ο ΠΡΩΤΟΣ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΠΑΡΑΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΚΗΠΟΣ
Δημιουργία του και συντήρηση με δαπάνες του Λιμενικού Ταμείου με τη συμβολή του εθελοντή συμπολίτη μας Μιχάλη Κουμνά
- ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ MASTER PLAN ΑΓΙΑΣ ΓΑΛΗΝΗΣ
- ΟΡΙΣΜΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
- ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΛΩΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΤΩΝ
Μελέτη εκτέλεσης του έργου «Εργασίες συντήρησης συστήματος πλωτών αγκυροβολίων» προϋπολογισμού 74.370,00 ευρώ ιδίων πόρων .Μέσω ΠΔΕ 2020 χρηματοδοτήθηκε η προμήθεια και τοποθέτηση ενός πλωτού προβλήτα προς αντικατάσταση παλαιού. Για την αντικατάσταση τεσσάρων προβλητών , που επίσης επετεύχθη ως υποέργο του έργου ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΘΩΡΑΚΙΣΗΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ προϋπολογισμού 580.000 ευρώ αναμένονται εξελίξεις .
- ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΥΠΟΔΟΜΩν
- Χωροταξικός σχεδιασμός και ανάπτυξης του λιμένα Αγίας Γαλήνης, προϋπολογισμού 294.429,79 €
-Λιμένας Πανόρμου :Οριστικές μελέτες βελτίωσης υποδομών προϋπολογισμού 176.677,98 €.
- Λιμένας Μπαλί: Οριστικές μελέτες βελτίωσης υποδομών προϋπολογισμού 148.526,57 €.
- Λιμένας Σισσών: Οριστικές μελέτες βελτίωσης υποδομών προϋπολογισμού 24.430,15 €.
Το σύνολο των χρηματοδοτήσεων για βελτίωση ,μελέτες λιμενικών υποδομών κατά τα έτη 2014-2023 φτάνει τα 29.909.475ευρω.Το 2023 είχαμε τη διάκριση του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου ανάμεσα στα 16 ελληνικά λιμάνια σε ρότα ενεργειακής αναβάθμισης .Ανοίγει έτσι ο δρόμος πρόσβασης σε προγράμματα συγχρηματοδότησης μέσω του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
Έντυπο υλικό καταγραφής του δημόσιου απολογισμού δόθηκε στο τέλος της εκδήλωσης .