ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Στο μάτι του κυκλώνα τα Γυμνάσια Κράνας και Συβρίτου

0

ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ Δ.Δ.Ε.

Με το ερώτημα να πλανάται για το ποιοι πρέπει να είναι οι λόγοι που οδηγούν στο κλείσιμο ενός σχολείου, τι πραγματικά συμβαίνει και ποιο είναι το συμφέρον των μαθητών για την καλύτερη δυνατή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η υπόθεση των Γυμνασίων Κράνας στον Μυλοπόταμο και Συβρίτου στο Αμάρι, προκαλεί θύελλα αντιδράσεων.

Ο δημόσιος διάλογος τις τελευταίες δύο εβδομάδες έχει «ανάψει»! Το ζήτημα έχει φτάσει στην Βουλή και οι ανακοινώσεις κομμάτων, βουλευτών, εκπαιδευτικών και φορέων ακολουθούν η μία την άλλη.

Προφανώς κανένα δεν ευχαριστεί το να μπει λουκέτο σε ένα σχολείο. Την ίδια ώρα, όμως, τα ερωτηματικά πλεονάζουν για το αν η λειτουργία αυτών των δύο σχολείων είναι ουσιαστική, για το αν παράγεται έργο και κυρίως για το αν οι μαθητές μετέχουν όπως ενδείκνυται στην εκπαιδευτική διαδικασία και απολαμβάνουν των στόχων που τίθενται από το δημόσιο σύστημα παροχής παιδείας και εκπαίδευσης.

Η πρόταση για την συγχώνευση του Γυμνασίου Συβρίτου με το Γυμνάσιο Φουρφουρά στο Αμάρι και του Γυμνασίου Κράνας με το Γυμνάσιο Γαράζου στον Μυλοπόταμο, ήρθε από την αρμόδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου. Αυτή την περίοδο διενεργείται η σχετική διαβούλευση που μεταξύ άλλων απαιτεί σχετικές θέσεις από τα κατά τόπους δημοτικά συμβούλια.

Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της υπηρεσίας κ. Μανούσο Μαραγκάκη, αυτό έγινε λόγω του συνεχώς μειούμενου αριθμού μαθητών και στα δύο σχολεία. Ειδικά στην Κράνα, ενώ εγγράφονται αρκετοί μαθητές κάθε χρόνο από τα Δημοτικά Σχολεία Ζωνιανών και Λιβαδίων, οι γονείς τους απαιτούν και παίρνουν μετεγγραφές για άλλα σχολεία και δεν θέλουν τα παιδιά τους να πηγαίνουν εκεί. Έτσι κάθε χρόνο στην Α’ Γυμνασίου Κράνας παρακολουθούν ένας μαθητικός πληθυσμός που δεν ξεπερνά τα δέκα παιδιά και συνολικά το σχολείο ενώ θα μπορούσε να έχει 100 και ίσως περισσότερους μαθητές, λειτουργεί με περίπου 30 κάθε χρόνο και στις τρεις τάξεις.

Αυτό είναι ένα ζήτημα, το οποίο δεν μπορεί να διαψευστεί. Και το ερώτημα τίθεται προς την ίδια την τοπική κοινωνία αν όντως θέλει σχολείο, γιατί το θέλει και πως θα στηρίξει την λειτουργία του.

Την ίδια ώρα τίθενται σαφή ερωτηματικά για την χρονίως προβληματική διαδικασία τοποθέτησης εκπαιδευτικών σε όλα τα ορεινά σχολεία της Π.Ε. Ρεθύμνου και κυρίως του Αμαρίου και της περιοχής Κουλούκωνα Μυλοποτάμου καθώς εδώ και δεκαετίες το ελληνικό κράτος δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του απέναντι στους μαθητές και στους γονείς τους.

Παρακάτω η παρατίθεται το αιτιολογικό της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου για την πρόταση της να συγχωνευθούν τα δύο σχολεία, η οποία καταλήγει με την ρήση: «η συγχώνευση των ως άνω σχολικών μονάδων θα αποβεί προς όφελος τόσο των μαθητών όσο και της εκπαιδευτικής κοινότητας, καθώς και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου των δύο αυτών περιοχών.

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΡΑΝΑΣ

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, το μαθητικό δυναμικό Γυμνασίου της Κράνας βαίνει μειούμενο, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών που αποφοιτούν από τα Δημοτικά Σχολεία Ζωνιανών και Λιβαδίων ζητούν μετεγγραφή σε άλλα σχολεία  ενδεικτικά αναφέρεται ότι κατά τα σχολικά έτη:

  • 2020-2021: ενεγράφησαν  στην Α΄ Γυμνασίου 24 μαθητές εκ των  οποίων οι 15 πήραν μετεγγραφή
  • 2021 - 2022: ενεγράφησαν στην Α΄ Γυμνασίου 26 μαθητές εκ των  οποίων οι 19 πήραν μετεγγραφή
  • 2022 - 2023: ενεγράφησαν στην Α΄ Γυμνασίου 26 μαθητές εκ των οποίων οι 20  πήραν μετεγγραφή
  • 2023 - 2024: ενεγράφησαν στην Α΄ Γυμνασίου 23 μαθητές εκ των  οποίων οι 13 πήραν μετεγγραφή

Το φαινόμενο αυτό είναι διαχρονικό καθώς και τα σχολικά έτη:

  • 2009-2010: ενεγράφησαν στην Α΄ Γυμνασίου 28 μαθητές εκ των   οποίων οι 20 πήραν μετεγγραφή
  • 2010-2011: ενεγράφησαν στην Α΄ Γυμνασίου 30 μαθητές εκ των  οποίων οι 21 πήραν μετεγγραφή
  • 2011-2012: ενεγράφησαν στην Α΄ Γυμνασίου 32 μαθητές εκ των  οποίων οι 22 πήραν μετεγγραφή

Στην ίδια αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι, «Από τα παραπάνω στοιχεία, καθίσταται σαφές ότι η πλειοψηφία των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών και μαθητριών που προέρχονται από τα ως άνω δημοτικά σχολεία δεν επιθυμούν να φοιτήσουν τα παιδιά τους στο Γυμνάσιο της περιοχής τους και επιλέγουν να μετεγγραφούν είτε στο Γυμνάσιο Περάματος, ή στο Γυμνάσιο Γαράζου  ή στο Γυμνάσιο Ανωγείων (το οποίο μάλιστα ανήκει σε άλλο Δήμο) και όχι στο Γυμνάσιο της Κράνας. Σήμερα το Γυμνάσιο Κράνας έχει 7 μαθητές στην Α΄ τάξη, 10 στη Β΄ και 7 στην Γ΄. Σύνολο:24».

Επιπλέον τονίζεται, ότι «Όπως φαίνεται από τα παραπάνω στοιχεία, οι μαθητές που χωροταξικά θα έπρεπε να φοιτούν στο Γυμνάσιο της Κράνας, όπως αναφέραμε και παραπάνω, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, επιλέγουν να μετεγγράφονται σε άλλες σχολικές μονάδες.Στο σημείο αυτό, πρέπει να υπογραμμιστεί ότι σε ημερίδα που διοργάνωσε στις 13/12/2022 η Δ.Δ.Ε. Ρεθύμνου με θέμα:«Συνεργασίες, υποστήριξη και προοπτικές στις σχολικές μονάδες της ΔΔΕ Ρεθύμνου», παρουσία του  Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης κ. Εμμανουήλ Καρτσωνάκη, του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου κ.Λάμπρου  Καρβούνη, Πρόεδρων των Δημοτικών Επιτροπών Παιδείας του Νομού Ρεθύμνου όπως και της  προϊσταμένης της Νομικής Υπηρεσίας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης κ. Καλλιόπης Θεοδοσάκη, ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Δρ. Μανούσος Μαραγκάκης ανέλυσε λεπτομερώς το ζήτημα των μετεγγραφών στην περίπτωση της Κράνας υπογραμμίζοντας ότι «τα δημοτικά έχουν τη δύναμη να υποστηρίξουν την Κράνα, αλλά δεν μένουν στην Κράνα, δεν υπάρχει ενδιαφέρον να παραμείνουν εκεί καθώς οι γονείς τους τα μετακινούν σε άλλα σχολεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μαθητές του δημοτικού σχολείου Ζωνιανών συνεχίζουν στο γυμνάσιο Ανωγείων.»

Αναφορικά με την συγχώνευση του Γυμνασίου Κράνας με το Γυμνάσιο Γαράζου, επισημαίνεται στην ίδια αιτιολογική έκθεση, ότι «Σχετικά με τις μετακινήσεις των μαθητών, επισημαίνουμε ότι ο χρόνος μετακίνησης από την Κράνα στο Γαράζο δεν ξεπερνά τα 15 λεπτά, ενώ η  μεταφορά των μαθητών θα πραγματοποιείται από το ΚΤΕΛ σε δρομολόγιο που ήδη εκτελείται για τους μαθητές του ΕΠΑ.Λ. Γαράζου.

Επιπροσθέτως, επισημαίνεται ότιόσον αφορά στη μαθητική διαρροή,η συγχώνευση των δύο σχολείων με σχολείο υποδοχής αυτό του Γαράζου, θα συμβάλλει τα μέγιστα στην έτι περαιτέρω κοινωνικοποίηση των μαθητών ενώ, θα αποφευχθούν σε υψηλό βαθμό οι διαρροές μαθητών προς σχολεία άλλων Δήμων και κατ’ επέκταση, η εγκατάλειψη του σχολείου από μαθητές του Γυμνασίου. Είναι δεδομένο ότι η κατανομή των παιδιών σε μικρά επαρχιακά σχολεία σε έναν ορεινό Δήμο, όπως αυτός του Μυλοποτάμου, όπου η επικοινωνία μεταξύ των κατοίκων των διαφόρων οικισμών είναι εξαιρετικά δύσκολη λόγω του γεωγραφικού ανάγλυφου, οδηγεί τα παιδιά σε απομόνωση, καθώς το σχολείο αποτελεί για αυτά το μόνο μέσο κοινωνικοποίησης και προσωπικής επαφής.

Αναφορικά με τις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών κατά το τρέχον σχολικό έτος, επισημαίνεται ότι οι οργανικές θέσεις των δύο Γυμνασίων, με βάση τα τμήματα, είναι αντίστοιχα  τρεις (3) στην Γενική Παιδεία και  δυο (2) στην Ειδική Αγωγή. Από τις πέντε οργανικές θέσεις του Γυμνασίου Κράνας υπηρετείται μόνο η μία, στο Γυμνάσιο δε, του Γαράζου δεν υπηρετείται καμία από τις πέντε οργανικές θέσεις. Στο Γυμνάσιο Κράνας καθήκοντα αναπληρώτριας Δ/ντριας ασκεί σήμερα προσωρινά η μοναδική εκπαιδευτικός με οργανική θέση στο Τμήμα ένταξης (Άρθρο 6, παρ. γ του νόμου 3699/2008) στο κατώτατο όριο του αριθμού μαθητών για τη λειτουργία του εν λόγω τμήματος.

        Τέλος,η εν λόγω συγχώνευση θα εξυπηρετήσει την έτι περαιτέρωποιοτική βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης διευκολύνοντας την αρτιότερη στελέχωση με όλες τις ειδικότητες των καθηγητών με πλήρες ωράριο σε ένα όμορο συγκρότημα Γυμνασίου - ΕΠΑ.Λ. Θα περιορίσει, έτσι, σε πολύ μεγάλο βαθμό τις συνεχείς ανάγκες της μετακίνησης του εκπαιδευτικού προσωπικού για τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου των 23 ωρών  που αντιμετωπίζει το Γυμνάσιο Γαράζου και θα στηριχτεί,  ένα σχολείο του Δήμου Μυλοποτάμου».

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΥΒΡΙΤΟΥ  ΚΑΙ ΤΟΥ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΦΟΥΡΦΟΥΡΑ

Στην ίδια αιτιολογική έκθεση αναφορικά με τοΓυμνάσιο Συβρίτου και το Γυμνάσιο Φουρφουράυποστηρίζεται, ότι το μαθητικό δυναμικό και των δύο σχολείωνβαίνει μειούμενο. Ενδεικτικά παρατίθενται τα σχετικά στοιχεία που αποτυπώνουν την μείωση του μαθητικού πληθυσμού ως εξής:

2020 - 2021: Γυμνάσιο Συβρίτου    : 32

         Γυμνάσιο Φουρφουρά  : 26

  • 2021 - 2022: Γυμνάσιο Συβρίτου    : 25

         Γυμνάσιο Φουρφουρά  : 24

  • 2022 - 2023: Γυμνάσιο Συβρίτου    : 29

         Γυμνάσιο Φουρφουρά  : 25

  • 2023 - 2024: Γυμνάσιο Συβρίτου    : 27

         Γυμνάσιο Φουρφουρά  : 23

Στην ίδια αιτιολογική έκθεση και αφού γίνεται πρόβλεψη για περαιτέρω μείωση ως το 2030, σημειώνεται η άποψη που εκφράστηκε σε ημερίδα της Δ.Δ.Ε. Ρεθύμνου με θέμα: «Συνεργασίες, υποστήριξη και προοπτικές στις σχολικές μονάδες της ΔΔΕ Ρεθύμνου», όπου ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου δρ. Μανούσος Μαραγκάκης ανέφερε τα εξής: «Το πρόβλημα νομίζω είναι δημογραφικό κυρίως στη Σύβριτο, η οποία δεν έχει μεταγραφές, σε αντίθεση με το Γυμνάσιο Κράνας.Στο Γυμνάσιο Συβρίτου τα παιδιά που φοιτούν στο Δημοτικό, συνεχίζουν και στο Γυμνάσιο. Αν είναι απόφοιτοι του Δημοτικού π.χ. εννέα παιδιά, τα ίδια παιδιά θα πάνε και στη 1η γυμνασίου. Απλά είναι μικρός ο αριθμός [….] Αυτήν τη στιγμή λειτουργούν σε επίπεδο δευτεροβάθμιας στο Αμάρι δύο Γυμνάσια και ένα Λύκειο. Δεν βλέπω ότι θα μπορέσουν να κρατηθούν στο μέλλον. Για παράδειγμα, στους Αποστόλους, τα παιδιά της 1ης δημοτικού και της 3ης δημοτικού είναι γύρω στα 8-10, δεν περνούν τη δεκάδα. Αυτό σημαίνει ότι έχουν σταθεροποιηθεί εκεί στα 7 παιδιά κατά μέσο όρο. Μετά από έξι χρόνια τα παιδιά του Δημοτικού θα είναι γύρω στα 7-8 για το Γυμνάσιο. Η Κράνα και η Σύβριτος μελλοντικά λόγω του δημογραφικού θα κλείσουν, κυρίως η Σύβριτος.»

Επιπλέον στην έκθεση τονίζονται τα εξής: «Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι το Γυμνάσιο Φουρφουρά, δεδομένης και της συστέγασής του με το ΓΕ.Λ., στεγάζεται σε ένα μεγάλο κτιριακό συγκρότημα, με μεγάλες αίθουσες και πλήρως εξοπλισμένο από το Δήμο Αμαρίου. Σχετικά με τις μετακινήσεις των μαθητών, επισημαίνουμε ότι ο χρόνος μετακίνησης από τη Σύβριτο στο Φουρφουρά  δεν ξεπερνά τα 15 λεπτά και εξυπηρετείται από το λεωφορείο που ήδη μεταφέρει τους μαθητές του Λυκείου.

Αναφερόμενοι στη μαθητική διαρροή, θα θέλαμε να επισημάνουμεότι ένας μεγάλος αριθμός μαθητών/τριών που αποφοιτούν από το Γυμνάσιο Συβρίτου δε συνεχίζουν στο ΓΕ.Λ. Φουρφουρά, ενώ το σύνολο των αποφοιτήσαντων μαθητών/τριών του Γυμνασίου Φουρφουρά συνεχίζει τις σπουδές του στο συστεγαζόμενο ΓΕ.Λ.Φουρφουρά. Συγκεκριμένα, τη φετινή σχολική χρονιά, στην Α΄ Λυκείου του ΓΕ.Λ. Φουρφουρά φοιτούν 12 μαθητές εκ των οποίων οι 7 αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο Φουρφουρά (το σύνολο των μαθητών που αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο Φουρφουρά), ενώ από τη Σύβριτο 5 μαθητές (σε σύνολο 10 αποφοιτησάντων).

Κατά το τρέχον σχολικό έτος οι οργανικές θέσεις των δύο Γυμνασίων, με βάση τα τμήματα, είναι από τρεις (3) στην Γενική Παιδεία και από δυο (2) στην Ειδική Αγωγή αντίστοιχα. Από τις πέντε οργανικές θέσεις του Γυμνασίου Φουρφουρά υπηρετείται μόνο η μία, η ίδια ακριβώς εικόνα ισχύει και για το Γυμνάσιο Συβρίτου.Όπως στο Γυμνάσιο Κράνας έτσι και στο Γυμνάσιο Συβρίτου, καθήκοντα αναπληρωτή Δ/ντή ασκεί σήμερα προσωρινά ο μοναδικός εκπαιδευτικός με οργανική θέση στο Τμήμα ένταξης (Άρθρο 6, παρ. γ του νόμου 3699/2008)στο κατώτατο όριο του αριθμού μαθητών για τη λειτουργία του εν λόγω τμήματος. Για τα ανωτέρω σχολεία δεν αιτήθηκε κανένας μόνιμος εκπαιδευτικός να τοποθετηθεί με οργανική θέση, όπως και κανένας από τον πίνακα των διευθυντών, προκειμένου να υπηρετήσει με θητεία δ/ντή.

Επίσης,η εν λόγω συγχώνευση θα εξυπηρετήσει την έτι περαιτέρω ποιοτική βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης διευκολύνοντας τη σωστή στελέχωση με όλες τις ειδικότητες των καθηγητών με πλήρες ωράριο σε ένα συγκρότημα Γυμνασίου- Γενικού Λυκείου».

ΣΚΛΗΡΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΕΛΜΕΡ

Το ζήτημα που έχει προκύψει με τα δύο σχολεία κλήθηκε να σχολιάσει στην εφημερίδα «Ρέθεμνος» ο Πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ Ρεθύμνου κ. Χρήστος Σουρουλής.  Ερωτηθείς, γιατί θεωρούν οι εκπαιδευτικοί σκόπιμο από την πλευρά τους να συνεχίσουν να λειτουργούν αυτά τα δύο σχολεία, απάντησε, ότι «Η αλήθεια είναι ότι πολλοί συμπολίτες μας μπορεί ευλόγως να αναρωτιούνται γιατί να μένουν ανοιχτά δύο σχολεία με μικρό μαθητικό πληθυσμό και αργοπορημένη στελέχωση. Καταρχάς επιτρέψτε μου να πω ότι η αργοπορημένη στελέχωση συνιστά ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης και παρατηρείται κάθε χρονιά με αποκορύφωμα τη φετινή. Εάν δεχτούμε ως λογική επιλογή η Πολιτεία να κλείσει κάθε σχολείο που στελεχώνει αργά, αυτό θα έμοιαζε με τον πατροκτόνο που ζητάει επιείκεια από το δικαστήριο επειδή έμεινε ορφανός. Και προφανώς η αργοπορημένη στελέχωση συνδέεται με τον μικρό αριθμό μαθητών αφού οι γονείς προσπαθούν να εγγράψουν τα παιδιά τους σε στελεχωμένα σχολεία. Αν θέλουμε ανοιχτά σχολεία, είναι γιατί έτσι τους δίνουμε μια ευκαιρία να βελτιωθούν και να επιτελέσουν τον ρόλο για τον οποίο προορίζονται».

Σχετικά με το ζήτημα του συνεχώς μειούμενου μαθητικού πληθυσμού και την άποψη της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ότι τα σχολεία αυτά δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των παιδιών και είναι καλύτερα να πάνε όλα αυτά τα παιδιά σε μεγαλύτερα σχολεία, ο κ. Σουρουλής υποστήριξε, ότι «Όπως ήδη εξηγήσαμε, δεν ευθύνονται τα σχολεία για τα προβλήματά τους. Βέβαια, ένας αριθμός 30 παιδιών δεν είναι απαραίτητα μικρό μέγεθος για μια ορεινή ή ημιορεινή περιοχή. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι όλα θέμα μεγεθών. Διαφορετικά, θα έπρεπε π.χ. να κλείσουμε όλα τα κέντρα υγείας στα νησιά με λίγο πληθυσμό. (Βαθμιαία ασφαλώς εκεί οδηγούμαστε). Το Αμάρι και ο Μυλοπόταμος χρειάζονται τη Σύβριτο και την Κράνα. Εξάλλου πρόκειται για Γυμνάσια που διαθέτουν μεγάλους εξωτερικούς χώρους και έχουν πολλές δυνατότητες, αν διατεθούν τα κατάλληλα κονδύλια. Τα σχολεία με τα οποία προτείνεται να συγχωνευτούν, άλλωστε, δεν είναι και πολύ μεγαλύτερα. (Το Γυμνάσιο Φουρφουρά μάλιστα έχει λιγότερους μαθητές). Και ναι, παλιότερα τα εν λόγω γυμνάσια είχαν περισσότερα παιδιά. Η μείωση του μαθητικού δυναμικού έρχεται όμως και ως αποτέλεσμα των πολιτικών ερήμωσης της υπαίθρου, η οποία θα ενταθεί αν τα σχολεία κλείσουν. Είναι ένας φαύλος κύκλος που πρέπει να σπάσουμε».

Ακολούθως θέσαμε στον πρόεδρο της ΕΛΜΕΡ το ερώτημα για το πώς θα έπρεπε κατά την γνώμη του να οργανωθεί η εκπαίδευση σε ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές όπως η Κράνα και η Σύβριτος, και γενικότερα για το που χωλαίνει η όλη υπόθεση και απάντησε, ότι «Το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι. Όσο η Πολιτεία δεν κάνει τους απαραίτητους διορισμούς, θα αντιμετωπίζουμε κάθε χρόνο τα ίδια προβλήματα. Κι όσο καλές ιδέες και αν έχουμε για την Εκπαίδευση, Εκπαίδευση χωρίς εκπαιδευτικούς δεν γίνεται. Θα βοηθούσε πολύ επίσης αν υπήρχαν οικονομικά καταλύματα για τους καθηγητές (με μέριμνα των Δήμων ενδεχομένως;), ώστε να υπάρχει κίνητρο να δηλώσει κατά προτεραιότητα κάποιος αναπληρωτής στην αίτηση τοποθέτησής του το σχολείο μιας απομακρυσμένης περιοχής».

ΓΙΑ ΤΑ ΔΥΣΠΡΟΣΙΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΓΚΑΙΡΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Το ζήτημα της έγκαιρης τοποθέτησης εκπαιδευτικών απασχόλησε την συζήτηση μας τον πρόεδρο της ΕΛΜΕΡ, στον οποίο θέσαμε το ζήτημα του χαρακτηρισμού των απομακρυσμένων και δυσπρόσιτων σχολείων όπως τα εν λόγω και κυρίως που θα μπορούσε αυτό να βοηθήσει αν γινόταν ένας τέτοιος χαρακτηρισμός για σχολεία όπως του Αμαρίου και του ορεινού Μυλοποτάμου.

Σχετικά ο κ. Χρήστος Σουρουλής απάντησε, ότι «Το 2018, επί υπουργίας Γαβρόγλου, είχαμε δώσει έναν μεγάλο αγώνα ενάντια στην αναμοριοδότηση - υπομοριοδότηση των σχολικών μονάδων του νομού. Τότε ήταν που το Γυμνάσιο Κράνας έχασε τον τίτλο του "δυσπρόσιτου", όπου "δυσπρόσιτο" σημαίνει διπλά μόρια για τους αναπληρωτές, άρα ελκυστικό σχολείο στο να το δηλώσει κανείς για τοποθέτηση. Γενικά μιλώντας, η μοριοδότηση των σχολικών μονάδων δεν πρέπει να λαμβάνει υπόψη μόνο το οδικό δίκτυο και τη χιλιομετρική απόσταση αλλά και άλλους παράγοντες, όπως το μέγεθος ενός σχολείου, τις ιδιαιτερότητες μιας περιοχής κλπ. Κυρίως όμως αυτό που πρέπει η Πολιτεία να κάνει - και βλέπετε ότι αναπόδραστα πάλι εκεί καταλήγουμε - είναι επαρκείς διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών και, όπου χρειάζεται, έγκαιρες τοποθετήσεις αναπληρωτών, ώστε να στελεχώνονται αμέσως όλα τα σχολεία και να αποκτούν και έναν σταθερό "κορμό" εκπαιδευτικών. Όσον αφορά τα κίνητρα που οδήγησαν στην υπομοριοδότηση των σχολείων μας, έχουν γίνει πολλές εικασίες, που κινούνται από το φάσμα κεντρικών πολιτικών επιλογών έως άνωθεν παρεμβάσεις ή απλά αθέλητη υποβάθμιση των χαρακτηριστικών της περιοχής μας από την τότε ηγεσία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης. Διαλέγετε και παίρνετε».

Τέλος ο κ. Σουρουλής, κλήθηκε να σχολιάσει  την σοβαρή κατάσταση που έχει και φέτος δημιουργηθεί με την έλλειψη εκπαιδευτικών σε πολλά σχολεία και ειδικά στην επαρχία, θέμα, για το οποίο δήλωσε, ότι «Όπως αναφέρθηκε νωρίτερα, μιλάμε για μία από τις χειρότερες χρονιές όσον αφορά την κάλυψη των κενών. Δυστυχώς η Παιδεία ποτέ δεν ήταν προτεραιότητα για το ελληνικό κράτος. Οι προσλήψεις αναπληρωτών εξαρτώνται από τους διαθέσιμους πόρους του ΕΣΠΑ - η δαπάνη του δημόσιου προϋπολογισμού αντιστοιχεί σε ένα ελάχιστο ποσοστό. Είναι τραγικό, αν το σκεφτείτε, ότι δηλαδή η επάνδρωση και κατά συνέπεια η λειτουργία των σχολείων είναι υπόθεση κάποιων ευρωπαϊκών κονδυλίων και όχι "δικών μας". Και αυτά τα κονδύλια αντιστοιχούν σε προγράμματα με ημερομηνία λήξης. Είναι για παράδειγμα πολύ πιθανό να δούμε δραστικές περικοπές στις προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή σε 3-4 χρόνια. Επομένως αυτό που απαιτείται, όχι από την ΕΛΜΕ Ρεθύμνου, την ΟΛΜΕ ή τη ΔΟΕ αλλά από την ίδια την πραγματικότητα είναι επαρκείς δαπάνες ώστε όλα τα σχολεία σε όλη την Ελλάδα να ξεκινάνε με τους εκπαιδευτικούς στις θέσεις τους».

ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ

Στο μεταξύ ερωτήσεις στη Βουλή για αυτό το θέμα κατέθεσαν ο Βουλευτής Επικρατείας και Τομεάρχης Εθνικής Άμυνας ΣΥΡΙΖΑ -Π.Σ. Ευάγγελος Αποστολάκης και ο Βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ κ. Μανώλης Συντυχάκης.

Μεταξύ άλλων ο κ. Αποστολάκης, τονίζει ότι «Η λειτουργία αυτών των σχολείων αποτελεί σοβαρό παράγοντα ζωντάνιας της υπαίθρου καθώς και ανασταλτικό παράγονται ερημοποίησης των απομακρυσμένων κοινοτήτων. Ουκ ολίγες φορές το φαινόμενο της ερημοποίησης της υπαίθρου έχει παρατηρηθεί σε περιοχές πού κλείνουν τα σχολεία και ως εκ τούτου οι γονείς αναγκάζονται να μετακομίσουν πιο κοντά στα αστικά κέντρα προκειμένου τα παιδιά τους να έχουν ίσες ευκαιρίες στη μάθηση. Η συγχώνευση αυτών των σχολείων θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα τόσο στα παιδιά που καθημερινά θα ταλαιπωρούνται υπέρμετρα για να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση όσο και στους γονείς που πέραν όλων των άλλων υποχρεώσεων της καθημερινότητας είναι πιθανό να επιφορτιστούν και με το έργο της μεταφοράς των παιδιών τους στα καινούργια σχολεία και θα χρειαστεί να διανύουν καθημερινά αποστάσεις πολλών χιλιομέτρων σε ένα κακό οδικό δίκτυο γεμάτο στροφές».

Από την πλευρά του ο κ. Συντυχάκης, ζητά να μην κλείσουν τα δύο σχολεία και τονίζει μεταξύ άλλων, ότι «Είναι ολοφάνερο πως η ενδεχόμενη συγχώνευση θα προσθέσει επιπλέον προβλήματα σε γονείς- μαθητές και εκπαιδευτικούς, πολύ περισσότερο που τα σχολεία Κράνας και Συβρίτου καλύπτουν τις ανάγκες μιας ορεινής περιοχής, στους πρόποδες του Ψηλορείτη, για τη φοίτηση των παιδιών εκεί.  Το ενδεχόμενο κλείσιμο των δύο σχολείων θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη μαθητική διαρροή, καθώς αρκετοί μαθητές δεν θα φοιτήσουν καθόλου στο Γυμνάσιο ή θα το εγκαταλείψουν νωρίς ή θα φοιτούν με αρκετές απουσίες, με δεδομένη τη συνδρομή που προσφέρουν σε εργασίες της οικογενείας τους, αλλά και λόγω των δυσκολιών στη μετακίνηση. Αυτό θα οδηγήσει και στη μείωση των εγγραφών στα αντίστοιχα Λύκεια Γαράζου και  Φουρφουρά. Επιπλέον, η συγχώνευση θα οδηγήσει σε κατάργηση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών, και ανεργία για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς».

Ο ΔΗΜΟΣ ΑΜΑΡΙΟΥ

Κατά την έκτακτη συνεδρίαση την Τρίτη 31 Οκτωβρίου το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αμαρίου με ομόφωνη απόφαση του γνωμοδότησε αρνητικά στη συγχώνευση του Γυμνασίου Συβρίτου με το Γυμνάσιο Φουρφουρά καθώς ουσιαστικά δεν πρόκειται για συγχώνευση αλλά κατάργηση – κλείσιμο του Γυμνασίου Συβρίτου από τη σχολική περίοδο 2024-2025.

Σύμφωνα με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τα επιχειρήματα που αναφέρει η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου προς το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κρίνονται απολύτως αβάσιμα και σε περίπτωση υιοθέτησης της πρότασης αυτής θα δημιουργηθούν έντονα προβλήματα στη μαθητική κοινότητα του Αμαρίου.

Επιπλέον επισημάνθηκαν τα εξής:

• Τα τελευταία χρόνια, δεν υπάρχουν σοβαρές αλλαγές στον αριθμό των μαθητών  αντιθέτως ο αριθμός παραμένει σταθερός.

• Οι συνθήκες διδασκαλίας και οι εγκαταστάσεις του Γυμνασίου Συβρίτου έχουν αναβαθμιστεί, με τη δημιουργία αίθουσας Πληροφορικής, εργαστηρίου Φυσικής, γηπέδου ποδοσφαίρου 5X5, υπό κατασκευή γηπέδου βόλεϊ - τένις κ.α.

• Σε περίπτωση κατάργησης του Γυμνασίου Συβρίτου θα δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα στη μεταφορά των μαθητών λόγω των μεγάλων αποστάσεων και χωροθέτησης των χωριών.

• Επίσης, εγκυμονεί ο κίνδυνος μεγαλύτερης μαθητικής διαρροής και αποθάρρυνσης των μαθητών για να φοιτήσουν σε ένα πιο μακρινό σχολείο και να μη ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση.

Η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου καταλήγει ότι δε πρέπει να κλείσει καμία σχολική μονάδα, αντίθετα οι υπάρχουσες μονάδες πρέπει να γίνουν πιο ελκυστικές, πλήρως στελεχωμένες από εκπαιδευτικούς και από την πλευρά του ο Δήμος θα εξαντλεί στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του τη λειτουργική διευκόλυνση της μαθητικής και εκπαιδευτικής κοινότητας του Αμαρίου.

Η ΕΛΜΕΡ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΜΥΛΟΠΟΤΑΜΟΥ

Στο μεταξύ η ΕΛΜΕΡ ζήτησε με ανακοίνωση της να πάρουν θέση οι δύο βουλευτές του Ρεθύμνου αλλά και ο Δήμος Μυλοποτάμου.

Την Πέμπτη έγινε συνάντηση κλιμακίου του ΠΑΣΟΚ με επικεφαλής τον Βουλευτή Ρεθύμνου κ. Μανώλη Χνάρη και τον Δ/ντη Δευτεροβάμιας Εκπαίδευσης κ. Μανούσο Μαραγκάκη, στον οποίο και δήλωσαν την αντίθεση τους με την συγχώνευση των σχολείων ενώ ο κ. Χνάρης δήλωσε περαιτέρω, ότι «Είμαστε εδώ για να ανοίγουμε σχολεία και όχι για να τα κλείνουμε»

Έως την ώρα έκδοσης της εφημερίδας μας (Παρασκευή μεσημέρι) δεν υπήρχε μια κάποια σχετική δήλωση από τον Γιάννη Κεφαλογιάννη και καμία αντίδραση δεν είχε γίνει γνωστή από τον Δήμο Μυλοποτάμου.

ΤΟ ΚΚΕ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ ΠΩΣ ΔΕΝ ΘΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ

Στο μεταξύ το ΚΚΕ Ρεθύμνου ανακοίνωσε το βράδυ της Πέμπτης πως σύμφωνα με τις δικές του πληροφορίες τα δύο σχολεία δεν θα συγχωνευθούν τελικά, αποδίδοντας αυτή την εξέλιξη στην λαϊκή πίεση. Επίσης ανακοίνωσε πως η προγραμματισμένη για χθες συζήτηση στην Βουλή για την ερώτηση του Μανώλη Συντυχάκη ακυρώθηκε λόγω αυτής της εξέλιξης που υποστηρίζει πως υπάρχει. Μεταξύ άλλων η σχετική ανακοίνωση ανέφερε: «Οι έντονες αντιδράσεις από σωματεία εκπαιδευτικών, συλλόγους γονέων και πολλούς άλλους φορείς του Ρεθύμνου στρίμωξαν την κυβέρνηση και εμπόδισαν αυτόν τον απαράδεκτο σχεδιασμό, που ήταν σε βάρος του δικαιώματος  η μόρφωση να παρέχεται ισότιμα σε όλα τα παιδιά.

Στην ίδια κατεύθυνση, της αποτροπής του κλεισίματος των σχολείων Κράνας και Συβρίτου, λειτούργησε και η κοινοβουλευτική παρέμβαση της ΚΟ του ΚΚΕ, με την κατάθεση Επίκαιρης Ερώτησης του βουλευτή του ΚΚΕ, Μανώλη Συντυχάκη.

Μάλιστα, με βάση τις εξελίξεις και την αναδίπλωση της ΔΔΕ Ρεθύμνου, δε θα συζητηθεί η Επίκαιρη Ερώτηση, που η συζήτησή της στη Βουλή είχε προγραμματιστεί για την Παρασκευή 10 Νοέμβρη.

Ωστόσο,  δε χρειάζεται κανείς εφησυχασμός, αφού η  προοπτική συγχώνευσης των 2 σχολείων παραμένει ανοιχτή για το επόμενο σχολικό έτος. Την ίδια ώρα, τα κενά παραμένουν και στα σχολεία Κράνας και  Συβρίτου και στα σχολεία Γαράζου και  Φουρφουρά, συνολικά στον Ν. Ρεθύμνου, στα σχολεία όλης της Κρήτης,  όπως και πανελλαδικά».

Χρειάζεται, λοιπόν,  να συνεχιστεί ο κοινός αγώνας εκπαιδευτικών, γονιών, μαθητών για να αποτραπούν οι συγχωνεύσεις στον Μυλοπόταμο, στα σχολεία που  καλύπτουν τις ανάγκες μιας ορεινής περιοχής, στους πρόποδες του Ψηλορείτη, για τη φοίτηση των παιδιών εκεί.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ