Εφόσον υπάρξει επιδότηση των δρομολογίων, το ΚΤΕΛ συζητά σοβαρά την διασύνδεση των γειτονιών του Ρεθύμνου με το κέντρο της πόλης, ώστε να οργανωθεί ένα σύστημα μαζικής μεταφοράς που θα περιορίσει την χρήση αυτοκινήτων και θα συμβάλει στην ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης.
Στην διαβεβαίωση αυτή προχώρησε ο Αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου Α.Ε. κ. Γιώργος Χατζηδάκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της εφημερίδας μας.
Ειδικότερα, η συζήτηση για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης περιστρέφεται συχνά και γύρω από το πως θα μπορούσαν να οργανωθούν καλύτερα και τα δρομολόγια των μέσων μαζικής μεταφοράς. Επί της ουσίας αστικά δρομολόγια γίνονται μόνο δια των κεντρικών οδών και λεωφόρων. Το ερώτημα που συχνά τίθεται, είναι, κατά πόσο θα μπορούσαν να οργανωθούν αστικά δρομολόγια από τις γειτονιές προς το κέντρο της πόλης και αντίστροφα. Για παράδειγμα διασύνδεση του Μασταμπά, της Άνω Καλλιθέας με το κέντρο, όπως και άλλων περιοχών των νότιων παρυφών της πόλης, των οποίων οι κάτοικοι αναγκαστικά παίρνουν το αυτοκίνητο τους αφού δεν υπάρχει συγκοινωνία.
Είναι εφικτό, απάντησε ο κ. Χατζηδάκης, λέγοντας τα εξής: «Για το κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλανίζει την πόλη μας, θέλω να σας ξεκαθαρίσω ότι το ΚΤΕΛ δεν έχει καμία αρμοδιότητα επίλυσης του. Αντιθέτως τα στελέχη του Γραφείου Κίνησης της Εταιρίας μας καθημερινά υπερβάλλουν εαυτόν, δρομολογώντας ακόμα και εφεδρικά λεωφορεία ώστε να καταφέρουμε να εξυπηρετήσουμε το επιβατικό κοινό στην ώρα του.
Ξέρετε, «θύματα» του κυκλοφοριακού προβλήματος -πέρα από τα οχήματα των ιδιωτών και άλλων εταιριών- «πέφτουν» και τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ. Κατά συνέπεια, όταν «μπλοκάρουν» κυκλοφοριακά βασικές οδικές αρτηρίες της πόλης, όπως για παράδειγμα το κέντρο και κάποια δρομολόγια κινδυνεύουν να εκτελεστούν με μεγάλη καθυστέρηση, τότε έχουμε την δυνατότητα να «σώσουμε» την κατάσταση στο μέτρο του δυνατού πάντα, στέλνοντας εφεδρικά λεωφορεία για να μεταφέρουμε τους επιβάτες που περιμένουν στις στάσεις.
Για το θέμα της διασύνδεσης διάφορων περιοχών της πόλης -όπως αυτές που αναφέρετε- με το κέντρο μέσω της αστικής συγκοινωνίας, το ΚΤΕΛ είναι έτοιμο να προχωρήσει σε ένα τέτοιου είδους εγχείρημα, αρκεί όμως να υπάρξει η αντίστοιχη χρηματοδότηση από τα αρμόδια θεσμικά όργανα προς την Εταιρία.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό σε όλους είναι ότι ο στόχος του ΚΤΕΛ δεν είναι αποκλειστικά και μόνο το κέρδος, αλλά αφού θα κληθούμε (υποθετικά μιλώντας διότι κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί έως τώρα) να υλοποιήσουμε ένα τέτοιο έργο, θα πρέπει τουλάχιστον να εξασφαλιστεί το κόστος που απαιτείται για την υλοποίησή του.
Άλλωστε γνωρίζετε καλά ότι το ΚΤΕΛ είναι μία μεγάλη Εταιρία με τεράστιες οικονομικές υποχρεώσεις και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ρισκάρει σε μη βιώσιμες γραμμές, που θα έχουν ως συνέπεια να την ζημιώσουν οικονομικά.
Η πράξη δυστυχώς στο πρόσφατο παρελθόν έδειξε ότι ο κάτοικος του Μασταμπά ή της Άνω Καλλιθέας για παράδειγμα, δεν έχει καταφέρει ακόμα ν’ αλλάξει την νοοτροπία του ώστε να αφήσει το αυτοκίνητό του και να μετακινηθεί με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Νομίζω ότι θα ήταν πιο ελκυστικό για τους πολίτες εάν ο δήμος Ρεθύμνου, λόγου χάρη ακολουθούσε το παράδειγμα του δήμου Ηρακλείου, όπου επιδοτεί το αστικό ΚΤΕΛ της περιοχής του για να μεταφέρονται οι πολίτες στο κέντρο με τα λεωφορεία.
Ταυτόχρονα, κατά την γνώμη μου, θα πρέπει η αρμόδια Αρχή να αποκτήσει και τον απόλυτο έλεγχο για το πως λειτουργούν οι χώροι στάθμευσης σε διάφορα σημεία κυρίως στο κέντρο της πόλης (δηλαδή να περιοριστεί το φαινόμενο της άναρχης στάθμευσης οχημάτων).
Πάντως, μόλις βρεθεί και στο Ρέθυμνο η «χρυσή τομή», να είστε σίγουρος ότι το ΚΤΕΛ θα ανταποκριθεί, άλλωστε η φύση της δουλειά μας είναι η ασφαλής μεταφορά του επιβατικού κοινού».
ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ
Ο κ. Χατζηδάκης γενικότερα θεωρεί πως το 2024 αποτελεί χρονιά μεγάλων προκλήσεων για τα μέσα μαζικής μεταφοράς και θέτει επί τάπητος το ζήτημα της χρηματοδότησης δρομολογίων, όχι μόνο για την οργάνωση καλύτερων δρομολογίων μέσα στην πόλη αλλά και γενικότερα για την διασύνδεση των οικισμών της επαρχίας μεταξύ τους αλλά και μεταξύ χωριών και πόλης.
Όπως διευκρίνισε ο Αντιπρόεδρος του τοπικού ΚΤΕΛ, ο εκσυγχρονισμός του μεταφορικού έργου αποτελεί ζητούμενο, στο οποίο πρέπει και το κράτος να συμβάλει καταλυτικά με χρηματοδοτήσεις.
Σχετικά δήλωσε, ότι «Ανέκαθεν ο σχεδιασμός που έκανε το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου για τον εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιών γραμμών ανά χρονικές περιόδους ήταν καλά μελετημένος και ρεαλιστικός και κάτι ανάλογο θα πράξουμε και τώρα μιας και το 2024, που σε λίγο ξεκινά, θα είναι χρονιά μεγάλων προκλήσεων. Σαφώς δική μας επιθυμία, εννοώ της παρούσας Διοίκησης του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου, είναι ο εκσυγχρονισμός του μεταφορικού του έργου, όμως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τα «εργαλεία» που απαιτούνται για την υλοποίησή του και τα οποία δυστυχώς από μόνοι μας, ως Εταιρία, δεν μπορούμε να τα «επιστρατεύσουμε» χωρίς την βοήθεια του κεντρικού κράτους.
Δηλαδή, αυτό που θέλω να επικοινωνήσω στους αναγνώστες σας είναι πως εάν το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου τύχει της κατάλληλης χρηματοδότησης από την Πολιτεία και το συντεταγμένο Κράτος, τότε και οι άνθρωποι της επαρχίας θα απολαύσουν τις ενισχυμένες υπηρεσίες μας και οι κάτοικοι των δύο μεγαλουπόλεων της δυτικής Κρήτης, εννοώ σε Χανιά και Ρέθυμνο.
Θα σας παραθέσω ένα απλό παράδειγμα. Το αρμόδιο υπουργείο, μόνο στην παρούσα χρονική στιγμή -από το 2010 που ξέσπασε η οικονομική κρίση- «άναψε πράσινο φως» στα ΚΤΕΛ αναμορφώνοντας τα κόμιστρα, μέσω της αύξησης της τιμής του εισιτηρίου. Αυτόματα λοιπόν μπορεί κανείς να αντιληφθεί ότι όλα αυτά τα χρόνια, παλεύαμε κυριολεκτικά μόνοι μας να κρατηθούμε ζωντανοί, χωρίς να απογοητεύσουμε ούτε τους Μετόχους, ούτε τους εργαζόμενους μας, αλλά ούτε και τους τελικούς αποδέκτες που είναι οι επιβάτες της Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, κόντρα στην οικονομική λαίλαπα που ταλάνιζε και εξακολουθεί να ταλανίζει την χώρα και τους πολίτες της.
Παρόλα αυτά όμως θεωρώ ότι το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου κατάφερε να υπερπηδήσει τα εμπόδια και να διατηρήσει σε πολύ υψηλό επίπεδο τις υπηρεσίες του χωρίς να αναγκαστεί να κάνει τρομακτικές περικοπές δρομολογίων σε γραμμές που δυστυχώς ζημίωναν οικονομικά την Εταιρία.
Αισιοδοξώ πάντως ότι η επόμενη ημέρα θα είναι καλύτερη, παρά το γεγονός ότι δυστυχώς δεν θα εκλείψουν τα εμπόδια».
ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ ΟΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΝΕΥΡΕΣΗΣ ΧΩΡΟΥ ΜΕΤΑΣΤΕΓΑΣΗΣ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ
Στο μεταξύ οι διαδικασίες για την μεταστέγαση του κεντρικού σταθμού λεωφορείων του ΚΤΕΛ στην πόλη του Ρεθύμνου, βρίσκονται σε εξέλιξη και το ερώτημα για του που σχεδιάζεται να οργανωθεί ο νέος σταθμός δεν έχει ακόμα οριστική απάντηση. Το ερώτημα αυτό τίθεται καθώς διαφαίνεται πως οι μελέτες για την κατασκευή του νέου αρχαιολογικού μουσείου Ρεθύμνου στον χώρο που σήμερα φιλοξενείται το ΚΤΕΛ, προχωρά με γοργούς ρυθμούς.
Ωστόσο, στο ερώτημα για του που θα γίνει η μετεγκατάσταση και πως θα είναι ο νέος χώρος λειτουργίας του ΚΤΕΛ είναι κάτι που βρίσκεται ακόμα υπό εξέταση, καθώς στο σχετικό ερώτημα ο Αντιπρόεδρος της εταιρείας κ. Γιώργος Χατζηδάκης απάντησε τα εξής:
«Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το ΚΤΕΛ Χανίων - Ρεθύμνου από την πρώτη στιγμή τάχθηκε υπέρ της δημιουργίας ενός σύγχρονου Αρχαιολογικού Μουσείου στο Ρέθυμνο, το οποίο θα στεγάσει σε υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις τον πολύτιμο θησαυρό του Νομού μας. Το νέο αρχαιολογικό μουσείο είναι ένα μεγαλόπνοο έργο για το Ρέθυμνο και ευχόμαστε να υλοποιηθεί άμεσα, μιας και τα οφέλη από την δημιουργία του θα είναι πολλά για τον τόπο μας.
Σε ότι αφορά στον σχεδιασμό του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου ως προς την μεταστέγασή του, η Εταιρία εδώ και χρόνια εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση, αναζητώντας την καλύτερη δυνατή λύση. Δηλαδή, ένα σημείο που θα πληροί τα κριτήρια που έχουμε θέσει ως Διοίκηση και τα οποία επικεντρώνονται στην άμεση και ασφαλή πρόσβαση του επιβατικού κοινού. Το ζητούμενο για εμάς είναι οι πελάτες μας να έχουν την δυνατότητα να προσεγγίζουν τις εγκαταστάσεις μας χωρίς να ταλαιπωρούνται και χωρίς να επιβαρύνονται με επιπλέον έξοδα, εκτός και αν υπάρξουν άλλες πρωτοβουλίες ούτως ώστε να ξεπεραστούν αυτά τα εμπόδια.
Νομίζω πάντως ότι στην παρούσα χρονική συγκυρία οι διαβουλεύσεις με την δημοτική αρχή ως προς την εξεύρεση του κατάλληλου χώρου για την μεταστέγαση του ΚΤΕΛ βρίσκονται σε πολύ καλό στάδιο. Μάλιστα με την ευκαιρία που μου δίνετε μέσω της εφημερίδας σας, θέλω να ευχαριστήσω και δημόσια τον Δήμαρχο Ρεθύμνου, κ. Γιώργο Μαρινάκη και τους συνεργάτες του, οι οποίοι πραγματικά διαβουλεύονται μαζί μας όλο αυτό το διάστημα στοχεύοντας στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Ξέρετε, το θέμα της μεταφοράς του ΚΤΕΛ δεν είναι υπόθεση μόνο της Εταιρίας, των Μετόχων και των εργαζομένων μας. Τολμώ να πω ότι είναι υπόθεση όλου του Ρεθύμνου μιας και η συντριπτική πλειοψηφία του επιβατικού κοινού είναι συμπολίτες μας (από κάθε γωνιά της πόλης και της ενδοχώρας), φοιτητές και φυσικά οι αλλοδαποί επισκέπτες που επιλέγουν την Κρήτη και το Ρέθυμνο για τουρισμό.
Σε ότι αφορά στο πού θα γίνει η μετεγκατάσταση, επιτρέψτε μου να μην σας απαντήσω τώρα, δεδομένου ότι το θέμα βρίσκεται ακόμα υπό διερεύνηση και κατ’ επέκταση τίποτα προς το παρόν δεν είναι ανακοινώσιμο. Το μόνο που μπορώ να σας πω είναι ότι στο «μικροσκόπιο» μας έχουν τεθεί συγκεκριμένες εκτάσεις της πόλης μας, τις οποίες οι Τεχνικοί και Οικονομικοί σύμβουλοι της Εταιρίας μας διερευνούν διεξοδικά.
Για το πως θα είναι ο νέος χώρος λειτουργίας μας, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι οι νέες μας εγκαταστάσεις -έτσι όπως σχεδιάζονται- θα είναι υπερσύγχρονες (με απόλυτο σεβασμό στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής που θα βρίσκονται) όπως άλλωστε αρμόζουν σε μία ευρωπαϊκή πόλη, όπως το Ρέθυμνο, αλλά και φυσικά όπως αρμόζουν στο ΚΤΕΛ».