Λίγες μόλις εβδομάδες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ως νέος Αντιπεριφερειάρχης Κρήτης στον τομέα της επιχειρηματικότητας, ο Περιφερειακός Σύμβουλος Ρεθύμνου κ. Μιχάλης Βάμβουκας «ανοίγει τα χαρτιά του», αναλύει τις σκέψεις του και «ξεδιπλώνει» τον σχεδιασμό και τους στόχους του, προκειμένου να ανταποκριθεί στις ευθύνες, τις οποίες επωμίστηκε.
Η αναπτυξιακή πορεία της επιχειρηματικότητας, η δυναμική που έχει αναπτυχθεί, τα προβλήματα που υπάρχουν και βεβαίως το μείζον ζήτημα της ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που στενάζουν και στο νησί μας, αποτελούν κορυφαία σημεία στην ατζέντα που έχει ανοίξει ο νέος Αντιπεριφερειάρχης.
Σε αυτά προστέθηκε και το ζήτημα του Μεταφορικού Ισοδύναμου που ήρθε να προκαλέσει νέα αναστάτωση στο τοπική επιχειρηματικότητα, καθώς οι μειώσεις του προϋπολογισμού για την Κρήτη, αναμένεται να αποτελέσει ακόμα ένα οικονομικό χτύπημα για τους δικαιούχους.
Όλα αυτά τα ζητήματα τέθηκαν στην συζήτηση μας με τον Αντιπεριφερειάρχη Κρήτης, παράλληλα με τα μεγάλα θέματα των υποδομών του Ρεθύμνου που καλείται να συμβάλει στην προώθηση τους από την θέση του πρώτου σε ψήφους Περιφερειακού Συμβούλου του Ρεθύμνου.
Περισσότερα στην συνέντευξη που ακολουθεί.
Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας σχετικά με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που σας δίνει η ευθύνη που αναλάβατε ως Αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας της Κρήτης;
Κύριε Κλάδο θα πρέπει να γνωρίζετε ότι από την πρώτη κιόλας ημέρα που μου ανατέθηκε το κρίσιμο «χαρτοφυλάκιο» της Επιχειρηματικότητας, εγώ και οι συνεργάτες μου «ξεσκονίζουμε» κυριολεκτικά την ισχύουσα νομοθεσία και όλα τα χρήσιμα «εργαλεία» που μας παρέχει η Πολιτεία, ώστε να καταρτίσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, με στόχο να είναι αποτελεσματικές και εύστοχες οι πρωτοβουλίες που θα αναλάβει η περιφέρεια Κρήτης το επόμενο διάστημα στον τομέα της Επιχειρηματικότητας.
Σε συνεργασία πάντα με τον περιφερειάρχη μας, κ. Σταύρο Αρναουτάκη επιχειρούμε να φέρουμε σε πέρας τον στρατηγικό μας σχεδιασμό που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη παρέμβαση προς όλους τους ανταγωνιστικούς και εξωστρεφείς τομείς της οικονομίας του νησιού. Δηλαδή, επιδιώκουμε την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των κρητικών επιχειρήσεων, μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού, της πράσινης μετάβασης στην βιοτεχνία και τη βιομηχανία, της εξοικονόμησης ενέργειας, της εφαρμογής καινοτομιών κ.α. Θέλουμε με απλά λόγια, να μετατρέψουμε την Κρήτη σε προορισμό καινοτόμου επιχειρηματικότητας και επιχειρηματικής αριστείας.
Ποια κατά την γνώση σας είναι τα θετικά στην επιχειρηματικότητα της Κρήτης, τα οποία θα επιθυμούσατε να ενισχύσετε;
Αναμφισβήτητα η ανταγωνιστικότητα και η βιωσιμότητα των κρητικών επιχειρήσεων που στηρίζονται στην ύπαιθρο του νησιού μας και στον τουρισμό και που ξεχωρίσουν τόσο στις επενδύσεις όσο και στις εξαγωγές, είναι μερικά μόνο από τα «συν» της κρητικής επιχειρηματικότητας. Θεωρώ όμως εξίσου σημαντική την δυνατότητα που μας δίνεται ώστε να εφαρμόσουν οι επιχειρήσεις μας νέες τεχνολογίες και να συνεργαστούν με τα ανώτατα ακαδημαϊκά ιδρύματα και τα ερευνητικά κέντρα της Κρήτης για την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών.
Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπεινα ενισχύσουμε την παρουσία μεγάλων τεχνολογικών εταιριών και στην Κρήτη, καθώς έχουμε δει ότι η παρουσία τους με κέντρα καινοτομίας σε άλλες περιφέρειες της Ελλάδας, όπως για παράδειγμα στην Ήπειρο και την Κεντρική Μακεδονία, έχει παίξει καταλυτικό ρόλο στην τοπική ανάπτυξη και εν τέλει στις καλοπληρωμένεςθέσεις εργασίας, που είναι και το ζητούμενο.
Σε ποιους επιχειρηματικούς τομείς, κρίνετε, ότι χρειάζεται περαιτέρω βοήθεια και ενίσχυση;
Για μία περιφέρεια όπως η Κρήτη που είναι ποικιλοτρόπως προικισμένη και εμμένω σ’ αυτό, νομίζω -για να το εκφράσω πολύ απλά- ότι θα πρέπει να φτιάξουμεένα περιφερειακό μηχανισμό όπου οποιαδήποτε επιχειρηματική ιδέα κατατίθεται, να μπορεί να ελέγχεται για την καινοτομικότητα της σε τοπικό επίπεδο και να μπορεί σε δεύτερο χρόνο να «μεγαλώσει» πολύ γρήγορα ώστε να παράγει αποτελέσματα μέσω της συμμετοχήςιδιωτικών κεφαλαίων.
Αυτό εκτιμώ ότι πρέπει μέσα στα επόμενα χρόνια να πάρει «σάρκα και οστά», διότι θα συμβάλλει καθοριστικά στην εξέλιξη των ντόπιων επιχειρήσεων, που πιστέψτε με δεν στερούνται σε τίποτα από άλλες επιχειρήσεις του εξωτερικού. Απλά θα πρέπει συντονισμένα όλοι μας -από την κεντρική Πολιτεία έως και την Τοπική Αυτοδιοίκηση- να σταθούμε δίπλα στον επιχειρηματία, να τον ακούσουμε με προσοχή και να του δώσουμε όλα τα χρήσιμα «εργαλεία» που απαιτούνται για να αναβαθμίσει το προϊόν του και να γίνει περισσότερο ανταγωνιστικός σε διεθνές επίπεδο.
Η κυβέρνηση μείωσε τον προϋπολογισμό του Μεταφορικού Ισοδύναμου για την Κρήτη. Ποια είναι η θέση σας και τι προτίθεστε να κάνετε σχετικά με αυτό το ζήτημα;
Για τις δυσάρεστες εξελίξεις στο θέμα του μεταφορικού ισοδύναμου, τολμώ να πω ότι πραγματικάεξεπλάγηνδυσάρεστα όταν διαπίστωσα την τρομακτική μείωση του προϋπολογισμούτου. Θεωρώ ότι αυτή η εξέλιξη αδικεί κατάφορα την Κρήτη και έχω την πεποίθηση ότι το μείζον αυτό ζήτημα δεν θα περάσει στα «ψιλά» στο επιτελείο της κυβέρνησης.
Σε κάθε περίπτωση όμως προτίθεμαι να συμμετέχω σε οποιαδήποτε πρωτοβουλία αναληφθεί από τα Επιμελητήρια της Κρήτης και μάλιστα το επόμενο διάστημα θαεπιδιώξουμε να συναντηθούμε με τους αρμόδιους υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, προκειμένου να συζητήσουμε εκ νέου το θέμα, να αντιληφθούμε και εμείς το σκεπτικό της απόφασής τους, αλλά κυρίως να παρουσιάσουμε τα επιχειρήματά μας σε μια προσπάθεια να αναθεωρηθεί - τροποποιηθεί αυτή η απόφαση.
Να έρθουμε στον τομέα της επιχειρηματικότητας του Ρεθύμνου. Έχετε ήδη κάνει επαφές ως αντιπεριφερειάρχης αλλά και ως επιχειρηματίας ο ίδιος θα έχετε γνώση. Ποια είναι τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η επιχειρηματικότητα στο Ρέθυμνο κατά την γνώμη σας και τι πρέπει να γίνει για να βοηθηθεί ο κλάδος;
Όπως προανέφερα δίνω ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα των υποδομών. Νομίζω λοιπόν ότι θα πρέπει να εστιάσουμε στις υποδομές για να μπορούμε να είμαστε περισσότερο ανταγωνιστικοί τα επόμενα χρόνια, που οι προκλήσεις θα είναι περισσότερες. Μιλώ δηλαδή, για έργα που αφορούν στους οδικούς άξονες, στο νέο αεροδρόμιο και στα λιμάνια, στις επενδύσεις που γίνονται στον τομέα της ενέργειας και στο περιβάλλον, καθώς επίσης και στον τομέα του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά και στην εφαρμογή της τεχνικής νοημοσύνης που πλέον έχει εισέλθει για τα καλά στην ζωή μας.
Ακόμα θα πρέπει να σχεδιάζουμε ένα νέο πλάνο κινήτρων για την ανάπτυξης της κρητικής υπαίθρου, ώστε να εξασφαλίσουμεπερισσότερες επενδύσεις για τον τουρισμό και φυσικά να έχουμε μια βιώσιμη γεωργία, μιας και στους δύο αυτούςτομείς βασίζεται κατά κύριο λόγο το εισόδημα των πολιτών της Κρήτης.
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στενάζουν οικονομικά. Ποια θέματα θεωρείται πως πρέπει να αναδειχθούν ώστε να μην διαλυθεί η τάξη των μικρομεσαίων εμπόρων, επαγγελματικών και επιχειρηματιών;
Είναι γεγονός κ. Κλάδο ότι η πρόσβαση στις «πηγές» χρηματοδότησης και οι επενδυτικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται είναι ένας βασικός πυλώνας που θέλουμε να αναπτύξουμε. Στο πλάνο μου, ως αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας, είναι να σχεδιάσουμε στο αμέσως χρονικό διάστημα μια πύλη ενημέρωσης και υποβοήθησης των κρητικών επιχειρήσεων, ώστε να καταφέρουν να αναβαθμιστούν και να εκσυγχρονιστούν. Στην παρούσα χρονική στιγμή ο σχεδιασμός αυτός είναι σε πρώιμο στάδιο, όμως εκτιμώ ότι πολύ σύντομα θα μπορούμε να πούμε περισσότερα για το νέο αυτό εγχείρημα.
Σε κάθε περίπτωση το σίγουρο είναι ότι θα πρέπει επιτέλους να ανοίξει η «στρόφιγγα» των τραπεζών, ώστε όλοι επιχειρηματίες να έχουν ίση πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα και όχι να συνεχίζεται εσαεί αυτό που διαπιστώνουμε σήμερα όπου οι περισσότεροι επιχειρηματίες δεν τολμούν καν να περάσουν ούτε έξω από τις τράπεζες…
Επιπλέον, το πρόβλημα της έλλειψης εργατικού δυναμικού, που δυστυχώς γιγαντώνεται στην Κρήτη, είναι ένα ακόμα βασικό ζήτημα το οποίο θα πρέπει να δούμε άμεσα πριν «τινάξει» κυριολεκτικά στον «αέρα» τις πάσης φύσεως επιχειρήσεις του νησιού.
Ως Περιφερειακός Σύμβουλος της Π.Ε. Ρεθύμνου, ποια θέματα του νομού θεωρείτε πως πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητα για την πενταετία που ξεκίνησε;
Θα έλεγα ότι τα θέματα πρώτης προτεραιότητας για το Ρέθυμνο, είναι πολλά και δεν αφορούν μόνο στον τομέα των υποδομών, στον οποίο δίνω ιδιαίτερη βαρύτητα. Όμως, αυτά που ξεχωρίζω ιεραρχώντας τα είναι τα οδικά έργα, με κυρίαρχο αυτό της κατασκευής του νέου σύγχρονου και ασφαλέστατου πλέον αυτοκινητόδρομου της Κρήτης (ΒΟΑΚ), που πραγματικά έχει ανάγκη το νησί μας.
Επίσης, θα πρέπει να δούμε -και εν τέλει να υπάρξει θετική εξέλιξη- και για τον δρόμο που συνδέει το Ρέθυμνο με την Σούδα και το αεροδρόμιο Χανίων, που είναι εξαιρετικά σημαντικό έργο για το Νομό μας, καθώς θα βελτιώσει κατά πολύ την εικόνα που έχει σήμερα το Ρέθυμνο και φυσικά θα ανακουφίσει και θα διευκολύνει τους πολίτες του.
Βεβαία για το θέμα αυτό, επειδή το παρακολουθώ στενά, γνωρίζω καλά ότι και ο περιφερειάρχης μας, κ. Σταύρος Αρναουτάκης, αλλά και η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, κα Μαρία Λιονή έχουν ασχοληθεί επισταμένως στο παρελθόν και εκτιμώ ότι και στην παρούσα χρονική συγκυρία, θα παραμείνει ψηλά στην ατζέντα τους.
Επιπλέον, ιδιαίτερη βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί και στα επιμέρους έργα του επαρχιακού οδικού δικτύου του Νομού μας, με έμφαση στον Αμαριώτικο δρόμο -όπου πρόσφατα ο περιφερειάρχης υπέγραψε την σύμβαση για το τμήμα Ρέθυμνο- Φράγμα Ποταμών, προϋπολογισμού 11.800.000 ευρώ- καθώς και στην βελτίωση του οδικού δικτύου του Μυλοποτάμου.
Έχοντας μια πλούσια εμπειρία στην αυτοδιοίκηση, τι θα προτείνατε να αλλάξει ως προς τον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα σήμερα;
Κύριε Κλάδο από την μακρά εμπειρία σας στην δημοσιογραφία, γνωρίζετε πολύ καλά, όπως όλοι μας άλλωστε, ότι η γραφειοκρατία ανέκαθεν αποτελούσε το υπ’ αριθμόν 1 πρόβλημα για όλους τους πολίτες, επιχειρηματίες και μη. Κατά συνέπεια οι αλλαγές που θα πρότεινα, αν και δεν είναι στις αρμοδιότητες μου, είναι η περαιτέρω απλοποίηση όλων διαδικασιών που απαιτούνται για την συναλλαγή του πολίτη με τις υπηρεσίες του Δημοσίου.
Βέβαια δεν πρέπει να παραβλέπουμε τα βήματα προόδου που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια από την κυβέρνηση στον τομέα αυτό. Όμως, θεωρώ ότι ακόμα υπάρχει πολύς δρόμος μπροστά μας, ώστε να περιοριστεί, αν όχι να εξαλειφθεί η ταλαιπωρία των πολιτών.
Φυσικά υπάρχουν και πολλές αλλαγές που αυτή την ώρα περνούν από το μυαλό μου ως προτάσεις, αλλά νομίζω πως δεν θα ήταν σωστό -τουλάχιστον στην παρούσα φάση- να εξωτερικεύσω τις σκέψεις μου..