ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Γιώργος Δρυγιαννάκης: «Δούρειος Ίππος» ο εξωδικαστικός Μηχανισμός

0

 ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΠΟΥ ΦΤΑΝΟΥΝ ΣΤΟ ΣΦΥΡΙ

Συγκλονιστικές αποκαλύψεις και λεπτομέρειες που απογυμνώνουν κάθε σενάριο περί της ουσιαστικής συμβολής του νόμου που διέπει την λειτουργία του εξωδικαστικού μηχανισμού, φέρνει στο φως η εφημερίδα «Ρέθεμνος».

Το 2024 οι πλειστηριασμοί ακινήτων στο Ρέθυμνο διπλασιάστηκαν και φέτος αναμένεται να τριπλασιαστούν. Οι οφειλέτες και κάτοχοι των κόκκινων δανείων, που σχεδόν στο σύνολο τους αποτελούν θύματα των κυβερνητικών επιλογών από το 2009 και εντεύθεν, δηλαδή, των ετών της οικονομικής κρίσης και των μνημονιακών επιλογών, όχι μόνο δεν βοηθούνται από τον πολυδιαφημισμένο «εξωδικαστικό μηχανισμό», αλλά οδηγούνται στην απόλυτη καταστροφή.

Αυτό αποκαλύπτει ο δικηγόρος Γιώργος Δρυγιανάκης, ο οποίος τα τελευταία χρόνια ασχολείται επισταμένα με τις υποθέσεις αυτές και καταγράφει σε καθημερινή βάση την αγωνία που βιώνουν εκατοντάδες Ρεθεμνιώτες και αντίστοιχα εκατομμύρια πολίτες αυτής της χώρας. 

Τα Funds λειτουργούν ανεξέλεγκτα, πολλαπλασιάζουν τις οφειλές, δημιουργούν προϋποθέσεις ολοένα και πιο δυσμενείς για τους οφειλέτες και υφαρπάζουν με χρήση κάθε δόλιου μέσου τις περιουσίες των ανθρώπων, όπως αναλυτικά περιγράφει μέσα από την εμπειρία του ο διαπρεπής νομικός.

Η κυβέρνηση είναι αμέτοχη έως σήμερα, όπως άλλωστε και τα κόμματα της αντιπολίτευσης και έχουν δώσει κάθε περιθώριο στα πιστωτικά ιδρύματα να δρουν ως αρπακτικά.

Η ανάγκη άμεσης παρέμβασης με πολιτικές που θα δώσουν πραγματικές ευκαιρίες στους πολίτες αποτελεί υποχρέωση της κυβέρνησης που καλείται να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι σε αυτές τις αδιανόητες επιλογές που καταστρέφουν άδικα και αφήνουν στον δρόμο αμέτρητες χιλιάδες οικογενειών.

Η συνέντευξη που ακολουθεί ξεγυμνώνει κάθε υπόνοια για τον εξωδικαστικό μηχανισμό που αποτελεί «Δούρειο Ίππο» εναντίον της ίδιας της κοινωνίας. Μιας κοινωνίας που οφείλει να συνεχίσει να αντιστέκεται για όλα όσα άδικα συμβαίνουν, όπως ακριβώς έκανε και συνεχίζει να κάνει για την υπόθεση των Τεμπών.

Περισσότερα στην συνέντευξη που ακολουθεί.

Πληθαίνουν οι καταγγελίες από πολίτες, οι οποίοι λένε πως με το που έκαναν αίτηση στον εξωδικαστικό μηχανισμό βρέθηκαν στην δίνη των πλειστηριασμών. Ποια εικόνα έχετε για αυτό το ζήτημα;

Κύριε Κλάδο σας ευχαριστώ που με καλέσατε να μεταφέρω στους αναγνώστες της εφημερίδας σας την εμπειρία μου και την άποψη μου για αυτό το πολύ σοβαρό θέμα, το οποίο απασχολεί τους  δανειολήπτες στην Χώρα μας.

Οι καταγγελίες αυτές είναι απόλυτα βάσιμες, διότι οι τράπεζες και οι εταιρείες διαχείρισης τραπεζικών απαιτήσεων, στην ουσία χρησιμοποιούν το μηχανισμό εξωδικαστικής ρύθμισης του Ν. 4738/2020 για να λαμβάνουν μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας αυστηρά προσωπικές οικονομικές πληροφορίες για κάθε αιτούντα δανειολήπτη και στην συνέχεια με μια καταχρηστική συμπεριφορά να καθυστερούν την σύναψη της τελικής σύμβασης αναδιάρθρωσης και παράλληλα να προωθούν την διενέργεια πλειστηριασμών σε βάρος των ακινήτων των δανειοληπτών, που έχουν υποβάλλει αίτηση στην πλατφόρμα. Ο τρόπος να καθυστερούν οι εταιρείες αυτές την υπογραφή της σύμβασης ρύθμισης με τους δανειολήπτες είναι να ζητούν συνεχώς συμπληρώσεις και διορθώσεις των πληροφοριακών στοιχείων, που έχουν καταχωρηθεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, αναγκάζοντας τους αιτούντες δανειολήπτες να ταλαιπωρούνται απίστευτα σε μια ατελέσφορη διαδικασία, χωρίς αποτέλεσμα. Εδώ θα πρέπει να σημειώσω ότι η ηλεκτρονική αυτή πλατφόρμα σκόπιμα έχει δημιουργηθεί περίπλοκη, ώστε οι δανειολήπτες να μην μπορούν να ολοκληρώνουν την αίτηση τους.  Επίσης πρέπει να σημειώσω ότι η συμμετοχή των εταιρειών και των τραπεζών στην διαδικασία αυτή είναι υποχρεωτική μόνο στους δανειολήπτες που έχουν χαρακτηριστεί ευάλωτοι, δηλαδή εκείνους που το ατομικό ετήσιο εισόδημα τους δεν ξεπερνά τις 7.000 ευρώ, ή ο αιτών δανειολήπτης είναι άτομο με μόνιμη αναπηρία σε ποσοστό άνω του 67%. Οι πιστώτριες, όταν έχουν εξασφαλίσεις σε ακίνητα των δανειοληπτών, ακόμα και αν αυτοί είναι χαρακτηρισμένοι ως ευάλωτοι, δεν συμφωνούν στην σύναψη ρύθμισης των απαιτήσεων τους, με στόχο την πλειστηρίαση των ακινήτων τους. Όταν μάλιστα τα δεσμευμένα ακίνητα τα έχουν χαρακτηρίσει ως αξιόλογα στην εμπορική τους αξία, δεν προχωρούν σε σύναψη ρύθμισης με τους δανειολήπτες, και προχωρούν την διενέργεια πλειστηριασμών των ακινήτων τους και μάλιστα διενεργούν πλειστηριασμούς, χωρίς συμμετοχή για 3 φορές και μετά στον τέταρτο πλειστηριασμό συμμετέχουν οι ίδιες όταν η τιμή πρώτης προσφοράς έχει μειωθεί σε ποσοστό 20%  και αποκτούν τα ακίνητα των δανειοληπτών, χωρίς να πληρώνουν την τα χρήματα αυτά, αφού τα συμψηφίζουν με την απαίτηση τους και πληρώνουν μόνο τα έξοδα του πλειστηριασμού. Συμπερασματικά η ρύθμιση μέσω  της πλατφόρμας αυτής μπορεί να είναι επωφελής, μόνο για τους δανειολήπτες, που δεν διαθέτουν μεγάλης εμπορικής αξίας ακίνητα, τα οποία μάλιστα δεν έχουν προσημειωθεί ή κατασχεθεί από τις πιστώτριες.  Για να σταματήσει αυτή η άκρως επιβλαβής διαδικασία για τα συμφέροντα των δανειοληπτών, θα πρέπει να τροποποιηθεί με νομοθετική ρύθμιση η διαδικασία αυτή και να γίνει υποχρεωτική η συμμετοχή των πιστωτών, για το σύνολο των δανειοληπτών που υποβάλλουν αίτηση, καθώς και να τεθούν υποχρεώσεις αποδοχής των πιστωτών, στην αποδοχή της ρύθμισης, όταν η πρόταση της ρύθμισης από την πλευρά του δανειολήπτη είναι βιώσιμη, με βάση την αξιολόγηση της οικονομικής του δυνατότητας. Επίσης θα πρέπει να θεσπιστεί και ένας έλεγχος των πιστωτών, ως προς το ύψος των απαιτήσεων τους, που αναρτούν στην πλατφόρμα αυτή, γιατί έχουμε παρατηρήσει ότι αναρτούν ανεξέλεγκτα, όποιο ποσό θέλουν αυθαίρετα χωρίς κανένα έλεγχο και χωρίς να αφαιρούν, τα ποσά που έχουν πληρώσει οι δανειολήπτες. Το φαινόμενο που παρατηρείται είναι ότι ακόμα και στην περίπτωση που ο δανειολήπτης αποδεικνύει ότι έχει την οικονομική δυνατότητα να εξυπηρετήσει την ρύθμιση που προτείνει, οι πιστώτριες δεν αποδέχονται να κάνουν ρύθμιση, με αποτέλεσμα να απορρίπτεται η αίτηση του και να χάνει τα ακίνητα του, μέσω των πλειστηριασμών από τους πιστωτές του. Επομένως κ. Κλάδο όπως εφαρμόζεται στην πράξη ο εξωδικαστικός μηχανισμός αυτός αποτελεί άλλο ένα ¨  ΔΟΥΡΕΙΟ ΙΠΠΟ¨ σε βάρος των δανειοληπτών για να χάνουν τα σπίτια τους και τα ακίνητα τους, αναγνωρίζοντας μάλιστα με την υποβολή της αίτησης τους, το ύψος των απαιτήσεων εναντίον τους από τους πιστωτές τους.    

Ποια είναι τα "παραθυράκια" του νόμου που δίνουν τα περιθώρια στις τράπεζες και κυρίως τα funds να λειτουργούν με αυτό τον ανεξέλεγκτο τρόπο;

Ο λόγος της ανεξέλεγκτης αυτής κατάστασης είναι ότι στην πλατφόρμα αυτή δεν έχουν θεσπιστεί οι μηχανισμοί ελέγχου των πιστωτών, που σας ανέφερα στην πρώτη ερώτηση σας, δηλαδή η μη υποχρεωτικότητα της συμμετοχής στην πλατφόρμα εξωδικαστικής ρύθμισης των πιστωτών, η ανεξέλεγκτη ανάρτηση από τους πιστωτές του των απαιτήσεων τους και η μη υποχρέωση των πιστωτών της αποδοχής της ρύθμισης στις περιπτώσεις, που η πρόταση από τον δανειολήπτη είναι βιώσιμη.  

Τι πρέπει, λοιπόν, να προσέχουν οι ευάλωτοι οικονομικά πολίτες που νιώθουν να βάλλονται πανταχόθεν;

Δυστυχώς ούτε και οι χαρακτηρισμένοι ως ευάλωτοι οφειλέτες δεν έχουν καμία ουσιαστική προστασία  από την πλατφόρμα εξωδικαστικής ρύθμισης χρεών. Η μόνη προστασία στους ευάλωτους είναι μια ειδική μεταχείριση τους, μετά τον πλειστηριασμό της κατοικίας τους, μέσω μεταγενέστερης μίσθωσης της, από τον νέο ιδιοκτήτη, που θα προκύψει από τον πλειστηριασμό της, με χρονική διάρκεια 12 ετών και με το δικαίωμα, μετά την 12ετία να το πάρουν πίσω. Φυσικά και αυτή η ειδική υποτιθέμενη ευνοϊκή μεταχείριση τους είναι μια πολύπλοκη διαδικασία με πολλές αοριστίες και ανοιχτά θέματα, ώστε να μην μπορούν οι ευάλωτοι δανειολήπτες να την ολοκληρώσουν ποτέ. Επίσης στην εξωδικαστική ρύθμιση που εφαρμόζεται, για τους ευάλωτους οφειλέτες προβλέπεται διαγραφή χρεών (κούρεμα) χρεών, το οποίο όμως στην πράξη δεν το αποδέχονται οι πιστώτριες τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης τραπεζικών απαιτήσεων, όταν ο ευάλωτος οφειλέτης έχει ακίνητα, των οποίων η αξία καλύπτει τις απαιτήσεις τους. Θεωρώ ότι ο μοναδικός τρόπος να καταφέρουν οι ευάλωτοι οφειλέτες μια ευνοϊκή ρύθμιση είναι να  θεσπιστεί υποχρέωση στους πιστωτές διαγραφής όλων των προσαυξήσεων ( τόκους, ανατοκισμούς τόκους και άλλες προσαυξήσεις) στις οφειλές τους και υποχρεωτική εξαίρεση της κατοικίας τους από την πλειστηρίαση της από τους πιστωτές τους.  Στην παρούσα φάση, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί στην πράξη η διαδικασία της εξωδικαστικής ρύθμισης, οι ευάλωτοι δανειολήπτες θα πρέπει να κάνουν σκληρή διαπραγμάτευση με τους πιστωτές τους, με την υποβολή γραπτών προτάσεων, ρύθμισης και αποπληρωμής των χρεών τους, έτσι ώστε να αποδεικνύουν ότι κατέβαλαν προσπάθεια να ρυθμίσουν, αλλά προσέκρουσαν στην αδιαλλαξία των πιστωτών. 

Τί εικόνα έχουμε για πλειστηριασμούς στο Ρέθυμνο; Για τι αριθμούς ακινήτων μιλάμε κατ' έτος;

Από τα στοιχεία που κατάφερα να συλλέξω το έτος 2023 έγιναν στο Νομό Ρεθύμνου περίπου 70 πλειστηριασμοί. Το έτος 2024 υπερδιπλασιάστηκαν  και έφτασαν περίπου τους 150 και το πρώτο τρίμηνο του έτους 2025 έχουν διενεργηθεί μέχρι στιγμής περίπου 50 πλειστηριασμοί.  Από όλους αυτούς ένα μικρό ποσοστό τέθηκαν σε αναστολή λόγω κάποιας δικαστικής απόφασης, ένα  μεγαλύτερο ποσοστό, που προέρχονταν από πρώτο πρόγραμμα πλειστηριασμού ματαιώθηκαν, λόγω έλλειψης πλειοδοτών, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό ολοκληρώθηκαν μετά από τρία  άγονα προγράμματα πλειστηριασμών, λόγω έλλειψης πλειοδοτών, οι οποίοι πλειστηριασμοί ολοκληρώθηκαν με συμμετοχή ως πλειοδοτών, των ίδιων των επισπευδουσών εταιρειών  διαχείρισης τραπεζικών απαιτήσεων ή κάποιων θυγατρικών τους εταιρειών, που διαχειρίζονται ακίνητα, σε τιμές μάλιστα πολύ χαμηλότερες των πραγματικών αξιών των ακινήτων. Αυτό όπως καταλαβαίνουμε ζημιώνει πολλαπλά τους δανειολήπτες γιατί ενώ από την μια πλευρά χάνουν τα ακίνητα τους, τα οποία τους παίρνουν οι εταιρείες αυτές σε πολύ χαμηλές τιμές και από την άλλη συνεχίζουν να χρωστούν το υπόλοιπο της οφειλής τους, στις εταιρείες αυτές, οι οποίες προχωρούν μελλοντικά σε πλειστηριασμό και στην υπόλοιπη ακίνητη τους περιουσία.  Επίσης η πρόβλεψη για την φετινή χρονιά είναι ότι θα αυξηθούν πολύ περισσότερο οι πλειστηριασμοί σε σχέση με το περασμένο έτος, δυστυχώς και αυτή τη δυσμενής εξέλιξη σε βάρος των δανειοληπτών, οφείλεται στον ανύπαρκτο ουσιαστικό κρατικό έλεγχο των εταιρειών διαχείρισης τραπεζικών απαιτήσεων, στην αναβολή της υποχρέωσης τους να πληρώνουν φόρους, στην μη θέσπιση της υποχρέωσης των εταιρειών που έχουν έδρα σε ξένες χώρες να αποκτήσουν Ελληνικό Φορολογικό μητρώο και στην συνεχιζόμενη από το Ελληνικό Κράτος παραβίαση του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συγκεκριμένα με την συνεχιζόμενη παραβίαση της ΟΔΗΓΙΑΣ 2013/36 ΕΕ, της ΟΔΗΓΙΑΣ 2021/2167/ΕΕ, της ΟΔΗΓΙΑΣ 2015/849/ΕΕ και  του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΕΕ 575/2013, με την πιο σοβαρή παραβίαση να αποτελεί το γεγονός, ότι το Ελληνικό Κράτος με τον Ν. 5072/2023 έχει χαρακτηρίσει τις εταιρείες αυτές, που είναι διαχειριστές τραπεζικών απαιτήσεων, ως χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, χωρίς αυτές να έχουν κανένα χαρακτηριστικό χρηματοπιστωτικού οργανισμού, αφού η μόνη δραστηριότητα τους συνίσταται στην είσπραξη χρηματικών ποσών από τους δανειολήπτες για λογαριασμό των εντολέων τους τραπεζών, που είναι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί. Εδώ θα πρέπει να σημειώσω την τεράστια παραπληροφόρηση του Κράτους προς τους Έλληνες πολίτες που συνίσταται στο ότι ο ανωτέρω Νόμος ψηφίστηκε για να εναρμονίσει δήθεν την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία στην Ελληνική έννομη τάξη, των ρυθμίσεων των κόκκινων δανείων και το έπραξε ερμηνεύοντας αυθαίρετα και παραβιάζοντας της νομοθεσία της Ε.Ε.

Κλείνοντας την παρούσα τοποθέτηση μου, .θέλω να επισημάνω ότι οι δυνατότητες ρύθμισης, εξυγίανσης των κόκκινων δανείων στην Χώρα μας, αποτελεί ένα ευχολόγιο από την Ελληνική Πολιτεία, για να κρατά την κοινή γνώμη και τους δανειολήπτες σε εφησυχασμό, μέχρι που θα έρθει αργά ή γρήγορα η μέρα που θα χάσουν τις περιουσίες τους. Η πρόταση μου για να σταματήσει αυτή η απάνθρωπη και αντικοινωνική κατάσταση, που θεωρώ ότι αφορά στο σύνολο της κοινωνίας μας και όχι μόνο στους δανειολήπτες στη Χώρα μας, είναι να υπάρξει μια εντονότερη μαζική δράση όλων των φορέων προστασίας καταναλωτών και δανειοληπτών και εν τέλει της κοινής γνώμης της Χώρας μας, ώστε να πιεστεί το Κράτος, να προβεί άμεσα στις άκρως απαραίτητες μεταρρυθμίσεις που έχω αναφέρει ανωτέρω, ώστε η εξυγίανση των κόκκινων δανείων στην Ελλάδα να μην συντελείται μόνο με πλειστηριασμούς των κατοικιών των δανειοληπτών, αλλά με την υγιή λειτουργία των ανωτέρω μηχανισμών ρύθμισης, όπου δεν θα δρουν ανεξέλεγκτα οι πιστωτές τους.Rethemnos news monogram

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΡΕΘΥΜΝΟ

Γιώργος Δρυγιαννάκης: «Δούρειος Ίππος» ο εξωδικαστικός Μηχανισμός

0
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ