ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΑΠΟΨΕΙΣ

Πως ο εμφύλιος πόλεμος του 1947-49 άφησε σχεδόν ανέγκιχτη την κοινωνία του Ρεθύμνου και της Κρήτης

0

Γράφει ο Γιώργος Ουρανός

ΓΙΑΤΡΕΥΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΛΗΓΕΣ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ ;

Για το παρόν άρθρο θα ήταν ορθότερο και σίγουρα θα απέπνεε περισσότερη αξιοπιστία αν ακολουθούνταν η ενδεδειγμένη έρευνα κοινωνικού πεδίου , συνδυασμένη με την ιστορική μελέτη των γεγονότων της περιόδου του εμφυλίου , που σημάδεψε και τραυμάτισε τον Ελληνικό λαό τόσο όσο και η Γερμανική κατοχή  του 1940.   Και το λέμε αυτό , εκτιμώντας για το πόσο χρόνο μας πήρε σαν Λαός  στο να γιατρευτούν οι πληγές μας από τη  καταστροφή του πολέμου , και από τη καταστροφή του εμφύλιου !      Οι πληγές του πολέμου , οικογενειακές , προσωπικές , θάνατοι προσφιλών προσώπων , βιωμένοι όμως σε ένα κλίμα ομοψυχίας , ισχυρής  ΄΄αδελφικής ΄΄στήριξης από τους εναπομείναντες  συγγενείς , φίλους , συγχωριανούς , καθώς και της ισχυρά  αιτιολογημένης   συμφοράς , με την έννοια ότι ο εχθρός-εγκληματίας  είναι ο  ξένος επιβουλέας , παλεύονται σιγά – σιγά και απαλύνονται  με το πέρασμα του χρόνου ώσπου και να περάσουν στην επόμενη γενιά.   Εκείνες όμως οι πληγές  , ως οι θάνατοι , οι ξεριζωμοί ,ακόμη και οι  ολοκληρωτικές καταστροφές οικογενειών , χωριών ,αλλά και  περιοχών , και για τις οποίες όχι μόνο δεν υπάρχει η καθολική ομοψυχία στην  αντιμετώπιση αλλά  απουσιάζει και  η συνειδησιακή αιτιολόγηση ότι τα   επαίσχυντα  δεινά   προέρχονται από τον ξένο εγκληματία επιβουλέα ,  είναι αγιάτρευτες  , αφού προέρχονται από ΄΄αδελφά  χέρια ΄΄ .   Είναι οι πληγές που δημιουργούνται βαθιά στον ψυχισμό των παθόντων που τις περισσότερες φορές συνοδεύονταν με αισθήματα μίσους , εκδίκησης , προδοσίας φιλικής οικογενειακής ή και εθνικής , μεταφέρονται από γενιά σε γενιά , και δεν ξεπερνιούνται εύκολα.

Πρέπει να περάσουν πολλές δεκαετίες για να αρχίσουν να απαλείφονται από το φάσμα της συλλογικής μνήμης.  Και ο κύριος λόγος είναι ότι οι εχθρότητες αυτές δεν καλύπτονται από την ανωνυμία των εγκληματιών Ναζί αλλά είναι επώνυμες και μάλιστα  προέρχονται από  πολύ κοντινό περιβάλλον  !  Ο ελληνικός εμφύλιος που τις διαστάσεις του έφτασε μόνο ο αντίστοιχος εμφύλιος της Ισπανίας , καθόρισε και προδιαγέγραψε το μέλλον του λαού μας  για τις  επόμενες 4 τουλάχιστον  δεκαετίες .

Ο ΣΥΓΚΡΗΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΡΗΤΕΣ 20 ΑΙΩΝΕΣ ΑΡΓΟΤΕΡΑ !

Το νησί μας όχι βέβαια από τυχαία κατάσταση αλλά λόγω της ιδιαίτερης ψυχοσύνθεσης του πληθυσμού μας , της πολιτικής ωριμότητάς του αλλά και του υψηλού βαθμού τοπικής Εθνικής ομοψυχίας δεν ενεπλάκει στις τρομακτικές συγκρούσεις του εμφυλίου .

Σίγουρα στον λαό του νησιού μας ,   διακρίνουμε ότι η δύναμη της σχέσης φιλικής ή συγγενικής είναι πολύ ισχυρή και διαπερνά τα όρια της εξατομίκευσης και του εγωϊσμού .

Είναι αυτό που , από τα πανάρχαια χρόνια της  ΄΄Εκατόμπολις ΄΄ όπως ονόμαζαν τα Ομηρικά χρόνια την Κρήτη  , χαρακτήριζαν ως ΄΄Συγκρητισμό ΄΄ δηλαδή την συναδέλφωση των κατοίκων της ακόμα και όταν είχαν διαφορές μεταξύ τους , για να αντιμετωπίζουν ένα ξένο εχθρό.                                                                                             Η συναδέλφωση αυτή εκτιμούμε ότι  έχει περάσει ως σχηματικά θα λέγαμε ΄΄εν είδη γονιδιώματος΄΄  στο  ΄΄ κοινωνικό  DNA ΄΄ των συμπολιτών μας .

Η ομοψυχία  που διαπιστώνουμε καθ΄ όλη τη διάρκεια της Εθνικής Αντίστασης κατά  των Ναζί  , αλλά και   μετά την απελευθέρωση ,  θεωρούμε ότι σφυρηλατήθηκε στο νησί μας από τις εποχές των Κρητικών αγώνων κατά των Τούρκων , που κράτησαν  τουλάχιστον 130 χρόνια , από την πρώτη επανάσταση του Δασκαλογιάννη το 1770 έως και την τελευταία επανάσταση του Θερίσου κατά της αυταρχικής Διοίκησης του Αρμοστή Πρίγκηπα Γεωργίου  το 1905 .                                                                                                                                                     Η ομοψυχία αυτή  βεβαιώνεται από τις ιστορικές πηγές , αλλά διαπιστώνεται και από το υψηλό επίπεδο συνεννόησης και συμφωνίας μεταξύ των Κρητών Επαναστατών   ,  που τους επέτρεπε να ορίζουν ως χώρο πραγματοποίησης της Γενικής Συνέλευσης των  Κρητών κάθε φορά  και σε άλλη περιοχή , όπως  στους Αρμένους  Αποκορώνου , στο Μελιδόνι Ρεθύμνου  , στις Αρχάνες Ηρακλείου , στο Φρέ Αποκορώνου , στα Μπουτσουνάρια Κυδωνίας , στη Κράπη Χανίων , και αλλού .

Η ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΛΑΟΥ

Θεωρούμε βέβαια πως και άλλος ένας σημαντικός παράγοντας που αποτελεί συνέχεια της  προηγούμενης εκδοχής   επέδρασε σε αυτή τη στάση του Κρητικού λαού.    Ήταν η υψηλή πολιτική του ωριμότητα , που κυρίως οφείλεται στην Φιλελευθεροποίηση των πολιτικών και κοινωνικών πεποιθήσεων του , που προέρχονταν από την επιρροή του Ελευθέριου Βενιζέλου και των συνεργατών του στα πολιτικο-κοινωνικά ήθη του νησιού μας.  Η στέρεη αυτή εδραίωση των φιλελεύθερων ιδεών , πάντα υπήρξε ο καταλυτικός παράγοντας στα πολιτικά δρώμενα της Κρήτης , αποτρέποντας την επικράτηση ακραίων θέσεων . Σε αυτό το πολιτικό κλίμα αναπτύχθηκαν και οι αγώνες του Αντικατοχικού Μετώπου Αντίστασης , αλλά και αργότερα στην περίοδο μετά την απελευθέρωση .  Σίγουρα διενέξεις και συγκρούσεις συνέβησαν στην περίοδο μετά την απελευθέρωση ανάμεσα σε αντίθετες πολιτικές δυνάμεις που όμως δεν κατάφερναν να εδραιωθούν και να μαζικοποιηθούν στο λαϊκό κίνημα.

 ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ .  ΟΜΑΛΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ !

Αυτή την ομοψυχία εξαργύρωσε η ιστορία , για  λογαριασμό του  Κρητικού λαού  , στα χρόνια μετά την απελευθέρωση το 1945 , και έτσι  αποφεύχθηκαν τα δράματα του Εμφύλιου σπαραγμού που συνέβησαν στην Ηπειρωτική Ελλάδα ,και καθόρισαν την τύχη του Ελληνικού λαού για  τα επόμενα  40-50 τουλάχιστον χρόνια  .

Η ομοψυχία αυτή ίσως  να είναι και ο σημαντικός λόγος , το υψηλό  δηλαδή επίπεδο συνεννόησης και λειτουργίας της Δημοκρατίας ,που οι θεσμοί πρωτογενούς δράσης όπως  το συνεταιριστικό κίνημα αλλά και  της τοπικής αυτοδιοίκησης  είχε ισχυρή παρουσία και δημιουργικότητα στη Κρήτη του ΄80 και  ΄90 .

Ο εμφύλιος , στο Ρέθυμνο  και στη Κρήτη , δεν εμφανίστηκε σχεδόν καθόλου , καθ΄ότι οι ένοπλες αντάρτικες ομάδες που πολεμούσαν τους κατακτητές ομογενοποιήθηκαν με κοινή ηγεσία και σχεδιασμό αμέσως μετά την απελευθέρωση τον Οκτώβριο του  1944 .

Έτσι η μετάβαση στην ομαλότητα και τη Δημοκρατία στον τόπο μας που  έγινε με το πνεύμα  Εθνικής ομοψυχίας που κυριάρχησε αμέσως μετά την απελευθέρωση ,  ξεκίνησε  αρχές του ΄45  , και όχι αρχές του ΄50 ΄όπως για την υπόλοιπη χώρα , και χωρίς τις μεγάλες πληγές που προξένησε ο Εμφύλιος σπαραγμός .

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ