ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανάχωμα στις ανατιμήσεις στήνουν και οι επιχειρήσεις

0

Στις συμπληγάδες μεταξύ σοβαρών ανατιμήσεων και της αδύναμης κατανάλωσης βρίσκονται οι μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, προσπαθώντας να βρουν μια νέα ισορροπία ενάμιση χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας.

Η εξίσωση δεν είναι απλή καθώς η τιμολόγηση προϊόντων ναι μεν πρέπει να λάβει υπόψη το αυξημένο κόστος και το εύλογο κέρδος της επιχείρησης, αλλά από την άλλη, η μέση κατανάλωση δείχνει να έχει συγκρατηθεί (δεν είναι τυχαία η σταθερότητα των καταθέσεων στα ελληνικά αλλά και ευρωπαϊκά πιστωτικά ιδρύματα), γεγονός που εξίσου απασχολεί το εμπόριο.

Με απλά λόγια, δεν θα προσφέρει κέρδος μια απότομη ανατίμηση καθώς ο καταναλωτής θα περιοριστεί ή θα στραφεί στον διπλανό ανταγωνιστή ακόμη και για μια διαφορά τιμής της τάξης των 5 cents, αναφέρουν πανευρωπαϊκές μελέτες.

Σ’ αυτό το περιβάλλον, οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις επιχειρούν να βρουν τη χρυσή τομή. Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις εξαιτίας του μεγέθους και της διαπραγματευτικής τους ισχύος, δείχνουν να έχουν δημιουργήσει κάποια αναχώματα.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου Φουρλή, κατά την πρόσφατη ενημέρωση των αναλυτών για τα μεγέθη του α’ εξαμήνου της χρονιάς, η IKEA International – δηλαδή ο μόνος και βασικός προμηθευτής της ομώνυμης αλυσίδας που αναπτύσσει ο ελληνικός όμιλος σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Κύπρο- έχει δεσμευτεί πως δεν θα υπάρξουν αυξήσεις τιμών το επόμενο δωδεκάμηνο.

Η ΙΚΕΑ, προφανώς αναλαμβάνει να γράψει επιπλέον κόστος για ένα εύλογο διάστημα, πιέζοντας ταυτόχρονα για αποκατάσταση της εφοδιαστικής αλυσίδας (αναζητώντας νέα εργοστάσια παραγωγής με καλύτερο κοστολόγιο, πιέζοντας για αποτελεσματικότερη παράδοση αλλά και διεκδικώντας καλύτερους ναύλου). Προς το παρόν και χωρίς να μπορεί να προβλεφθεί κάποια νέα αναταραχή (οικονομική ή υγειονομική), η ΙΚΕΑ δηλώνει ικανή να διατηρήσει τις τιμές σταθερές.

Αντιστοίχως, δεσμεύονται μεγάλες πολυεθνικές αθλητικών ειδών (Nike, Adidas, κ.α.) οι οποίες αποτελούν τους μεγάλους προμηθευτές της ελληνικής αγοράς. Οι λόγοι παραμένουν ίδιοι. Να μείνουν «εμπορεύσιμοι».

Από την άλλη δεν αρκεί η δέσμευση του προμηθευτή ώστε να διατηρηθεί σταθερό το κόστος λειτουργίας μιας αλυσίδας. Κάθε εισαγωγική επιχείρηση στην Ελλάδα, αντιμετωπίζει τις δυσθεώρητες ανατιμήσεις στα ναύλα που καλείται να πληρώσει για τα εμπορεύματα που παραγγέλνει.

Με οξύτητα έχει θέσει το ζήτημα η αλυσίδα Jumbo, επιλέγοντας μάλιστα να μειώσει τον όγκο παραγγελιών της προκειμένου να αποφύγει να τιμολογήσει υψηλότερα τα προϊόντα της. Όπως έχει ήδη αναφέρει η διοίκηση της Jumbo, η προμήθεια και εμπορία προϊόντων σε διπλάσια τιμή, θα «χτυπήσει» την ιδιοσυστασία της αλυσίδας, που βασίζεται στην προσφορά φθηνών προϊόντων για τους πολλούς.

Σε κάθε περίπτωση, όπως και τα νοικοκυριά, οι επιχειρήσεις έρχονται αντιμέτωπες με μεγάλες επιβαρύνσεις όσον αφορά σειρά παραγόντων κόστους, όπως για παράδειγμα η ενέργεια (ηλεκτρισμός, καύσιμα), που προσπαθούν να συγκρατήσουν χωρίς κανείς να μπορεί να προσδιορίσει σήμερα το όριο των αντοχών τους. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δε βρίσκονται σταθερά, λόγω μεγέθους και ευελιξίας, σε δυσμενέστερη θέση.

Ανάμεσα στους μεγάλους της αγοράς υπάρχουν οι αισιόδοξοι και οι σκεπτικιστές, ωστόσο κανείς δεν υποτιμά τον κίνδυνο του πληθωρισμού και τι μπορεί αυτός να επιφέρει τελικά στην οικονομία, το εισόδημα και την καθημερινότητα.

Οι περισσότεροι θεωρούν ότι όλα θα ομαλοποιηθούν σύντομα και οι πληθωριστικές πιέσεις θα υποχωρήσουν, οδηγώντας σε μια νηνεμία τη σχέση προσφοράς και ζήτησης. Υπάρχουν όμως και οικονομολόγοι που προειδοποιούν για τον κίνδυνο στασιμοπληθωρισμού, δηλαδή τον συνδυασμό πολύ χαμηλής ή στάσιμης ανάπτυξης έως υφεσιακών πιέσεων στην οικονομία, σε συνδυασμό με την ανοδική τροχιά στις τιμές. Ένα τέτοιο σενάριο για μια οικονομία, όπως η ελληνική, που δεν έχει ανακάμψει από τις διαδοχικές κρίσεις, μοιάζει με εφιάλτης και για τα νοικοκυριά και για τις επιχειρήσεις.

news247.gr

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ