ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Νέα εποχή για την περιοχή Κιουλούμπαση

0

Νέα όψη δίνει στην περιοχή του Κιουλούμπαση η εκπονηθήσα μελέτη ανάπλασης βιοκλιματικού χαρακτήρα, στην οποία πέρα από τις αισθητικές παρεμβάσεις επιτυγχάνεται η αποκατάσταση της σχέσης του επισκέπτη - κατοίκου με τη θάλασσα, διασφαλίζεται το επαρκές πλάτος των πεζοδρομίων, ενώ παράλληλα η προβλεπόμενη επιφάνεια ανάπτυξης των καταστημάτων διατηρείται εν γένει.

Για τη μελέτη που έχει χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα «Φιλόδημος 2» και αλλάζει την αισθητική και τη λειτουργικότητα της περιοχής Κιουλούμπαση, η Πρόεδρος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου κ. Ειρήνη Κουτσαλεδάκη τόνισε: «Η εκπόνηση της μελέτης ξεκίνησε με τη θεώρηση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος και των προσβάσεων, ενώ παράλληλα έχει να κάνει και με μια ταλαιπωρημένη και ευαίσθητη περιοχή. Εκτός από την ανάπλαση, περιλαμβάνεται και κυκλοφοριακή μελέτη που ανακουφίζει την περιοχή, σε συνδυασμό με τη χωροθέτηση του εμπορικού τμήματος του λιμανιού Ρεθύμνης σε χώρο εκτός του αστικού ιστού της πόλης, σε άμεση γειτνίαση με την Εθνική Οδό».

Η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου υπογράμμισε στη συνέχεια ότι «στο μεγαλύτερο τμήμα της περιοχής μελέτης που γειτνιάζει με τη θάλασσα, τα βασικά ζητήματα προς επίλυση που λήφθηκαν υπόψη στην αρχιτεκτονική μελέτη είναι: Η έλλειψη οργάνωσης χρήσεων – κινήσεων, η άμεση οπτική σχέση του επισκέπτη με το θαλάσσιο στοιχείο, η απρόσκοπτη κίνηση των πεζών και η δυνατότητα κυκλοφορίας των ΑΜΕΑ, οι παρεμβάσεις που αφορούν ευπρεπισμό τόσο των κατασκευών όσο και των υλικών που θα χρησιμοποιηθούν σε δάπεδα οδού, πεζοδρομίων, σκιαδίων, φύτευση αλλά και μηχανημάτων μετρήσεις ταχύτητας ρύπων, ανεμολογικών  φαινομένων».

Η κ. Κουτσαλεδάκη αναφερόμενη στην ευρύτερη περιοχή του ενετικού λιμανιού είπε μεταξύ άλλων: «Για την ευρύτερη περιοχή του Ενετικού λιμένα, γίνεται μια αξιόλογη προσπάθεια αισθητικής και λειτουργικής ανάπλασης και αναβάθμισης με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των συμπολιτών μας. Η οικονομική και υγειονομική κρίση που βιώσαμε και βιώνουμε έχει καταστήσει σαφές σε όλους μας την κάλυψη αναγκών σε ηλεκτροφωτισμό και εκσυγχρονισμού με μεθόδους εξοικονόμησης ενέργειας και λογικής. Ζητούμενο μας είναι η συνεχής μέριμνα, για εξεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων προς υλοποίηση, μιας και συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής μας.»

ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΤΗΝ ΟΨΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

Ο περίπατος των πεζών από την πλευρά της θάλασσας

Ο περίπατος των πεζών μεταφέρεται προς την πλευρά της θάλασσας, με την επέκταση του κρηπιδώματος κατά τουλάχιστον 2μ. κατά μήκος της ακτογραμμής.

Ο δρόμος επιστρώνεται από κυβόλιθους φυσικών πετρωμάτων και διαχωρίζεται από το πεζοδρόμιο με συμπαγείς πασσάλους σκυροδέματος κυκλικής διατομής. Η απορροή των όμβριων γίνεται διαμέσου γραμμικής χυτοσιδηράς εσχάρας. Τα πεζοδρόμια επιστρώνονται με ορθογωνικές πλάκες χτυπητού μαρμάρου ποικίλλων μεγεθών.

Μεταφορά της εισόδου του χώρου στάθμευσης και κατασκευή πεζοδρομίου

Στο ιδιαίτερα στενό σημείο του δρόμου πριν την είσοδο στον χώρο στάθμευσης του λιμένα, προβλέπεται μερική μετατόπιση του υφιστάμενου τοιχίου (προς την πλευρά του χώρου στάθμευσης), προκειμένου να αυξηθεί το πλάτος του πεζοδρομίου. Η είσοδος του χώρου στάθμευσης μεταφέρεται εντός του εμπορικού λιμένα και δημιουργείται κυκλικός κόμβος στο σημείο.

Στο τμήμα απέναντι από την είσοδο του χώρου στάθμευσης και καθ όλο το μήκος της πλευράς της οδού, σήμερα δεν υπάρχει πεζοδρόμιο. Με τη μελέτη τώρα, προτείνεται η κατασκευή του για ασφαλή διέλευση πεζών.

Τα στέγαστρα, τα σκιάδια και ο ξύλινος διάδρομος των πεζών

Τα στέγαστρα διαμορφώνονται από ξύλινες ορθογωνικές διατομές ως πολλαπλάσια ενός σταθερού κανάβου (διπλά, τριπλά ή τετραπλά), ανάλογα με τα μήκη των υφιστάμενων κατασκευών και με διαφορετικό ύψος κάθε φορά με στόχο την αποφυγή μιας ενιαίας μονολιθικής κατασκευής.

Ως στοιχείο επιστέγασης επιλέχθηκε, σε πρώτο επίπεδο η τοποθέτηση ξύλινων διατομών μικρού πάχους και σε δεύτερο και ανώτερο επίπεδο σύστημα  ανοιγοκλειόμενων περσίδων, με στόχο τον πλήρη έλεγχο και προστασία από τον ήλιο, ανάλογα με τα καιρικά φαινόμενα.

Η παραθαλάσσια πορεία των πεζών επιστρώνεται με ξύλινες σανίδες υψηλής αντοχής και επεκτείνεται με τη μορφή πλατωμάτων στην αρχή και το τέλος του περιπάτου. Παράλληλα με στόχο τον σαφή διαχωρισμό της, διαμορφώνεται σε ελαφρά χαμηλότερη στάθμη σε σχέση με το δάπεδο ανάπτυξης των τραπεζοκαθισμάτων και οριοθετείται με την κατασκευή καθιστικού πάγκου με ξύλινη επικάλυψη.

Φυτεύσεις δέντρων, καθιστικά και φωτισμός

Στο μέσον της σύνθεσης, όπου δεν υφίστανται σήμερα σκιάδια, διαμορφώνεται πλάτωμα υπαίθριου καθιστικού που σηματοδοτείται με την τοποθέτηση ενός μεγάλου δέντρου.

Ο ανοιχτός διαμήκης χώρος στο πέρας της ξύλινης διαδρομής, διαμορφώνεται ως χώρος περιπάτου και καθιστικών που σκιάζονται από αρμυρίκια. Τα καθιστικά προτείνεται να κατασκευαστούν από χτυπητό εμφανές οπλισμένο σκυρόδεμα με διαμόρφωση καθισμάτων και πλάτης από ξύλο.

Παράλληλα στην κίνηση πεζών - οχημάτων προτείνεται σε όλο το μήκος της σύνθεσης, η φύτευση στοιχείων υψηλής φύτευσης, ενώ το σύνολο της έκτασης εξοπλίζεται με τον απαραίτητο αστικό εξοπλισμό κάδων με χαρακτηριστικά και μορφή τέτοια όπου δεν προσβάλει την άμεση γειτνίαση με το Φρούριο Φορτέτζας και  Ενετικού λιμένα. Στη συγκεκριμένη πρόταση, επιτυγχάνεται η αποκατάσταση της σχέσης του επισκέπτη - κατοίκου με τη θάλασσα, διασφαλίζεται επαρκές πλάτος πεζοδρομίου εκατέρωθεν του δρόμου, ενώ παράλληλα η προβλεπόμενη επιφάνεια ανάπτυξης των καταστημάτων διατηρείται.

Τέλος, σε συνεργασία με την ομάδα  μελέτης επιδιώχθηκε η σηματοδότηση και ανάδειξη του έργου μέσω της κατάλληλης επιλογής φωτιστικών στοιχείων και της τοποθέτησης κρυφού φωτισμού τόσο στο γραμμικό καθιστικό της νέας ξύλινης πορείας, όσο και στα καθιστικά που τοποθετούνται στο πέρας του περιπάτου. Επίσης τα φωτιστικά που έχουν μελετηθεί προτρέπουν στην εξοικονόμηση ενέργειας και είναι led με σχήμα και μορφή τέτοια που δεν προσβάλει την ιστορικότητα της περιοχής.

Η επιλογή των φυτών

Η μελέτη, χρησιμοποιώντας τα υπάρχοντα στοιχεία του περιβάλλοντος της περιοχής του έργου, καθορίζει με λεπτομέρεια τις εργασίες της φυτοτεχνικής επέμβασης, ώστε να ικανοποιούνται οι οικολογικές, λειτουργικές και αισθητικές ανάγκες του έργου. Ο σκοπός των επεμβάσεων και των φυτεύσεων είναι: Η βέλτιστη δυνατή ένταξη του έργου στο τοπίο και η περιβαλλοντική αναβάθμιση του έργου, η βελτίωση των συνθηκών ανάπτυξης της βλάστησης με την παροχή ύδατος στα φυτά, η ασφαλής διακίνηση των χρηστών του έργου, το ευχάριστο πέρασμά τους από την περιοχή αυτή, η αισθητική απόλαυση του τοπίου της ευρύτερης περιοχής .Η επιλογή των προτεινόμενων φυτών βασίστηκε στις παρακάτω απαιτήσεις:

• Να είναι είδη προσαρμοσμένα στις τοπικές βιοκλιματικές συνθήκες και ανθεκτικά στις ειδικές συνθήκες του έργου (ανέμους, παράκτιο περιβάλλον).

• Να είναι είδη με μικρές απαιτήσεις σε νερό και θρεπτικά συστατικά.

• Να είναι είδη που αναπτύσσονται σε φυτώρια, για να μπορεί να εξασφαλιστεί η προμήθειά τους στις ποσότητες και τα μεγέθη που απαιτούνται.

• Να είναι φυτά που δεν προσβάλλονται εύκολα από εχθρούς και ασθένειες.

• Να μην δημιουργούν προβλήματα στα φυτά της τοπικής βλάστησης.

Τα φυτά που επιλέχθηκαν θα φυτευτούν σε 39 μεμονωμένες θέσεις φύτευσης με τα παραπάνω χαρακτηριστικά, διαστάσεων 1,20x 1,20 m. Σε κάθε θέση θα τοποθετηθεί σχάρα παρόμοια των «απορροής όμβριων υδάτων», για την προστασία του εδάφους για την αποφυγή συμπίεσης από περιπατητές.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ