ΜΕ ΤΙΜΕΣ 2019 ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΝ ΤΙΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΟΙ ΞΕΝΟΔΟΧΟΙ
Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες, εξελίσσεται η φετινή τουριστική σεζόν παρά το γεγονός ότι υπάρχει συνεχιζόμενη αύξηση στον αριθμό των αφίξεων, από την οποία όμως ένα μεγάλο μέρος των επισκεπτών δεν κατευθύνεται προς τα παραδοσιακά ξενοδοχεία, καθώς έχει αναπτυχθεί πολύ η βραχυχρόνιαμίσθωση. Την ίδια ώρα πονοκέφαλο εξακολουθεί να προκαλεί στον ξενοδοχειακό κλάδο το πρόβλημα της εξεύρεσης εξειδικευμένου προσωπικού, με τον αριθμό των κενών θέσεωννα είναι υψηλός, πράγμα που στρέφει τους ξενοδόχους στην πρόσληψη μεταναστών που βρίσκονται νόμιμα στην Ελλάδα.
Ο πρόεδροςτου Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου κ. Μανώλης Τσακαλάκης, αναφερόμενος αρχικά, στο ξεκίνημα της φετινής τουριστικής περιόδου είπε χαρακτηριστικά: «Η σεζόν ξεκίνησε όπως αναμενόταν.Ο Απρίλιος, ναι μεν έφερε 182.000 αφίξεις στα αεροδρόμια, αλλά οι μισές από αυτές πήγαν στα σπίτια. Ο Μάιος έφερε γύρω στις 370.000 αφίξεις από τις οποίες και πάλι οι μισές πήγαν στα σπίτια». Μάλιστα, ο ίδιος, στη συνέχεια αφού σχολίασε ότι οι μήνες Απρίλιοςκαι Μάιος δεν μπορούν να συγκριθούν με τις αντίστοιχες περυσινές αφίξεις πρόσθεσε: «Υπό αυτή την έννοια είμαστε στα συν στον αριθμό των ατόμων,πράγμα που σημαίνει ότι είμαστε εντός του στόχου. Θα πιάσουμε δηλαδή το 80% της κίνησης του 2019, αν βέβαια δεν γίνει κάτι που θα διαταράξει την ομαλή ροή».
Ο κ. Τσακαλάκης αναφερόμενος στον Ιούνιο είπε: «Ο Ιούνιος ξεκίνησε διστακτικά αλλά μέρα με τη μέρα βελτιώνεται πάρα πολύ και κορυφώνεται απότομα το ενδιαφέρον και οι κρατήσεις. Θεωρώ λοιπόν ότι ο Ιούνιος θα είναι ένας μήνας που τα ξενοδοχεία σε γενικές γραμμές δεν θα μπουν μέσα, γιατί Απρίλιο και Μάιο όσοι είχαν ανοίξει μπήκαν όλοι μέσα».
Όπως υπογράμμισε ο ίδιος,«στο κλείσιμο της σεζόντο 80% των ξενοδοχείων, θα έχουν κόκκινα ταμεία, δεν θα βγάλουν χρήματα και θα μπουν και μέσα. Και αυτό γιατί δουλεύουμε με τις τιμές του 2019 και το κόστος μας έχει αυξηθεί πάρα πολύ.
Ωστόσο, στη συνέχεια μιλώντας για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο ανέφερε ότι περιμένουμε πολλή κίνηση. «Οι τιμές βέβαια δεν είναι αυτές που θέλουμε, γιατί όπως είπα δουλεύουμε με κλειδωμένες τιμές του 2019, ενώ το κόστος έχει αυξηθεί -από ξενοδοχείο σε ξενοδοχείο και ανάλογα με την πληρότητα- από 25 έως 35%. Και δεν ξέρουμε και πόσο ακόμα θα αυξηθεί. Δεν παραβλέπω βέβαια τις αυξήσεις που γίνονται σε ορισμένα είδη διατροφής. Όλα αυτά ειδικά για τα ξενοδοχεία που δουλεύουν ημιδιατροφή ή με φουλ διατροφή είναι all inclusive, είναι δυσβάστακτο το βάρος».
Όσον αφορά στο θέμα του προσωπικού, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου τόνισε: Το θέμα της έλλειψης προσωπικού δεν είναι Κρητικό, ούτε Ελληνικό, ούτε καν Ευρωπαϊκό. Είναι παγκόσμιο, υπάρχει έλλειψη εργατικών χεριών. Ο κόσμος δεν θέλει να δουλέψει για πολλούς και διάφορους λόγους και είμαστε αναγκασμένοι να ακροβατούμε συνεχώς. Δεν θέλουμε να κάνουμε εκπτώσεις στο σέρβις μας προς τους πελάτες, γιατί μαζί με την ομορφιά της χώρας μας και την καλή φιλοξενία και την ασφάλεια, είναι το ισχυρό μας χαρτί». Κλείνοντας, ο ίδιος τόνισε: «Είμαστε αναγκασμένοι να προσλαμβάνουμε ανθρώπους από τρίτες χώρες. Τουλάχιστον αυτούς που έχουν χαρτιά και είναι νόμιμοι μετανάστες. Έχουμε κάνει ενέργειες και έχουμε πιέσει προς την κυβερνητική κατεύθυνση ώστε να πειστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να δώσει το πράσινο φως, ώστε να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτούς τους ανθρώπους, τους οποίους τους έχουμε εδώ, τους ταΐζουμε, τους ποτίζουμε, τους κοιμίζουμε, τους πληρώνουμε, αλλά δεν μπορούμε να τους εντάξουμε στην εργασιακή αλυσίδα.Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να ενταχθούν στο σύστημα και να βοηθήσουν και στην ανάπτυξη της χώρας».
«Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΣΕΖΟΝ ΔΕΝ ΠΛΗΣΙΑΣΕ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΟΥ 2019»
Ο κ.Δημήτρης Ηλιάκης,ξενοδόχος που δραστηριοποιείται στο νότιο Ρέθυμνο, αναφερόμενος στο ξεκίνημα της τουριστικής σεζόν το χαρακτήρισε περισσότερο περιορισμένο από το αναμενόμενο, τονίζοντας ότι «η αρχή της σεζόν δεν πλησίασε τα επίπεδα του 2019».
Μιλώντας για το ζήτημα της έλλειψης προσωπικού υπογράμμισε ότι δεν αφορά μόνο την Κρήτη. «Πρόκειται για ένα γενικό πρόβλημα το οποίο δυστυχώς όχι μόνο δεν αντιμετωπίζεται αλλά η ύπαρξη του υποβαθμίζει την ποιότητα των ξενοδοχείων μας και την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών» είπε. Και πρόσθεσε: «Αναγκάζονται οι ξενοδόχοι και προσλαμβάνουν ανθρώπους που δεν είναι εκπαιδευμένοι, δεν είναι επαγγελματίες. Βεβαίως υπάρχει ένα ικανοποιητικό ποσοστό από τους επαγγελματίες που έμειναν στις εργασίες τους, ωστόσο είναι έντονη η έλλειψη ειδικά σε πόστα όπως καμαριέρες, καθαριότητα, σέρβις».
Σε ερώτημα που αφορούσε στο τί απέγιναν οι ξενοδοχοϋπάλληλοι που μέχρι πριν από δύο χρόνια εργάζονταν στα ξενοδοχεία είπε μεταξύ άλλων: «Πολλοί από αυτούς οι οποίοι δεν ήταν επαγγελματίες αλλά ασχολούνταν περιστασιακά με τον τουρισμό, τα δύο χρόνια της πανδημίας βρήκαν κάποιες άλλες ασχολίες. Κάποιοι έφυγαν στο εξωτερικό και κάποιοι έκαναν δικές σου δουλειές, με αποτέλεσματώρα να υπάρχει αυτό το κενό. Όπως φαίνεται τους ικανοποιεί τωρινή εργασία τους και εγκατέλειψαν τον κλάδο των ξενοδοχείων».
Ο κ. Ηλιάκης υπογράμμισε ότι αυτό θα πρέπει να το αντιμετωπίσει το κράτος οργανωμένα και να υπάρξει κάποια εκπαίδευση σε όσους θέλουν να εργαστούν και δεν είναι Έλληνες.
Για την τουριστική κίνηση μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, ο ίδιος ανέφερε με νόημα: «Κάποιοι συνάδελφοι μπορεί να έχουν βεβαιωμένες κρατήσεις, αλλά πολλοί άλλοι έχουν βεβαιωμένες ελπίδες».
Ενώ, κλείνοντας ανέφερε:«Από ότι πληροφορούμαστε τα αεροδρόμια έχουν αυξημένες ναυλώσεις και αυτό είναι παρήγορο. Είναι καλό βέβαια ότι θα έρθει κόσμος, αλλά από την άλλη πάμε για μόνο τρεισήμισι μήνες εργασίας.Αναφέρομαι βέβαια στους αποδοτικούς μήνες εργασίας», είπε.