«Ο ΤΡΟΠΟΣ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΑ ΜΙΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΜΚΑ ΠΟΛΙΤΩΝ»
«Ο προσωπικός γιατρός είναι κάτι ανάλογο με το γιατρό που είχε ονομαστεί οικογενειακός γιατρός στην προηγούμενη προσπάθεια για την οργάνωση του συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας», είπε ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Ρεθύμνου κ. Γιώργος Στεφανάκης, αναφέροντας συγχρόνως ότι «το αντικείμενο του προσωπικού γιατρού, είναι η σταθερή επαφή του με τους ασθενείς που παρακολουθούνται για ένα έκτακτο ή για ένα χρόνιο πρόβλημα, αλλά και γενικά με όλους τους πολίτες για την πρόληψη και την προαγωγή της υγείας των σε συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας όπως επισκέπτες, νοσηλευτές, κοινωνικούς λειτουργούς κα.
Το πρώτο μέλημα της προσπάθειας του «προσωπικού γιατρού» είναι η δημιουργία του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας, ο οποίος θα περιλαμβάνει το ιστορικό υγείας του κάθε πολίτη, ενώ θ’ ανανεώνεται με ότι νεότερο υπάρχει, είτε από πλευράς διαγνωστικών εξετάσεων, είτε από πλευράς νόσησης/νοσηλείας, θεραπείας και παρακολούθησης. Όλες αυτές οι πληροφορίες θα υπάρχουν στον ηλεκτρονικό φάκελο υγείας, ώστε να είναι προσβάσιμες σε κάθε γιατρό που επισκέπτεται ο ασθενής.
Με λίγα λόγια, όπως τόνισε ο κ. Στεφανάκης, μέσω του προσωπικού γιατρού «θα δημιουργηθεί ένας ηλεκτρονικός φάκελος υγείας για όλους τους πολίτες, ο οποίος θα περιλαμβάνει το ιατρικό ιστορικό και τις πληροφορίες για την πρόληψη, τη διάγνωση, την θεραπεία και την αποκατάσταση».
Στη συνέχεια ο κ. Στεφανάκης πρόσθεσε: «Οι προσωπικοί γιατροί ξεκίνησαν με τις δύο ειδικότητες των παθολόγων και των γενικών ιατρών αλλά αναγγέλθηκε ότι θα μπουν και άλλες ειδικότητες με βασική εκπαίδευση στην παθολογία. Έτσι στη λίστα προστίθενται: η αιματολογία, η γαστρεντερολογία, η ενδοκρινολογία - διαβητολογία, η καρδιολογία, η νευρολογία, η νεφρολογία, η ρευματολογία, η παθολογική ογκολογία, η πνευμονολογία – φυματολογία και η φυσική ιατρική και αποκατάσταση. Αυτό είναι σημαντικό για τους χρόνια πάσχοντες, γιατί θα αποφύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις, αφού οι ασθενείς θα μπορούν να επισκέπτονται τους γιατρούς που ήδη τους παρακολουθούν, χωρίς να διαταράσσεται αυτή η πολύ σημαντική σχέση εμπιστοσύνης γιατρού –ασθενούς».
Κίνητρα και αντικίνητρα
Ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Ρεθύμνου, αναφερόμενος στα κίνητρα και στα αντικίνητρα που έχουν δοθεί είπε: «Το υπουργείο έχει δώσει κάποια κίνητρα, όπως για παράδειγμα, στην περίπτωση παραπομπής για εξετάσεις έχει προτεραιότητα στα ραντεβού σε δημόσια δομή υγείας, ο ασθενής που έχει παραπεμπτικό από συμβεβλημένο γιατρό», ενώ αναφερόμενος στα αντικίνητρα σημείωσε την αυξημένη συμμετοχή που θα πληρώνει ο πολίτης στο φαρμακείο, αν ο ασθενής δεν είναι εγγεγραμμένος σε κάποιον προσωπικό γιατρό. «Δηλαδή αν ο ασθενής δεν είναι εγγεγραμμένος σε κάποιον προσωπικό γιατρό θα είχε επιβάρυνση 10% και από 1/1/23, 20%. Αυτό το τιμωρητικό - πρόστιμο, μετά από παρέμβαση και προσφυγές των Ιατρικών Συλλόγων και του Πανελληνίου Συλλόγου έχει αρθεί τουλάχιστον μέχρι 31/12 που άτυπα είναι η τελευταία ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος των γιατρών για να συμβληθούν ως προσωπικοί γιατροί και εγγραφής των πολίτων».
Όπως ο ίδιος εξήγησε στη συνέχεια: «Στο συμβεβλημένο γιατρό που εκτελεί χρέη προσωπικού γιατρού, ο ασθενής δεν θα πληρώνει για την επίσκεψη ή την συνταγογράφηση αφού ο γιατρός θα πληρώνεται από το φορέα παροχής υπηρεσιών υγείας με τον οποίο έχει συμβληθεί.
Ωστόσο, όπως υπογράμμισε ο κ. Στεφανάκης, ο ασθενής που θέλει να επισκεφθεί κάποιον γιατρό που δεν είναι συμβεβλημένος, μπορεί να παρακάμψει τον «προσωπικό γιατρό» και να επισκεφτεί το γιατρό που έχει επιλέξει, όπως γίνεται μέχρι σήμερα.
Οι ενστάσεις των γιατρών
Μία σοβαρή ένσταση από πλευράς των γιατρών είναι ότι δεν έχουν τον έλεγχο των εγγραφών με αποτέλεσμα όταν κάποιος γιατρός συνάψει σύμβαση και εμφανιστεί το όνομά του στο σύστημα, θα κατακλυστεί από τους πρώτους 2000, με κίνδυνο αναμεσά τους να μην είναι οι ασθενείς που ήδη παρακολουθεί. «Χάνεται η έννοια του προσωπικού γιατρού, όταν δεν μπορεί να σε δει ο γιατρός που σε ξέρει και σε παρακολουθεί και πρέπει να ξεκινήσεις από την αρχή με έναν καινούργιο γιατρό, επειδή δεν πρόλαβες να γραφτείς στη λίστα εκείνου που επιθυμείς. Αυτό το πρόβλημα υπάρχει στον τρόπο εγγραφής, ο οποίος δεν μας επιτρέπει να εγγράψουμε κατ’ αρχάς τους ασθενείς που ήδη παρακολουθούμε και κατόπιν να μπούνε νέοι αν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις» τόνισε ο ίδιος.
«Η δεύτερη ένσταση που έχουμε είναι ότι δεν έχουμε τον έλεγχο των ραντεβού και της διάρκειας της επίσκεψης. Η πρόταση του υπουργείου μιλάει για έως 35 ώρες την εβδομάδα, 7 ώρες τη μέρα επί 5 μέρες και ραντεβού ανά 15 λεπτά για 2000 εγγεγραμμένους. Με αυτά τα δεκαπεντάλεπτα ραντεβού, δεν υπάρχει δυνατότητα να κάνεις ιατρική και μάλιστα προσωπική. Με μία καλημέρα, μία συνταγογράφηση στο πόδι κι ένα αντίο, δεν γίνεται κανενός είδους ιατρική. Προσβάλουν και τον γιατρό και τον πολίτη. Αυτά τα δεκαπεντάλεπτα ραντεβού, δεν γνωρίζω σε ποια χώρα δουλεύουν, εδώ πάντως δεν πρόκειται να δουλέψουν. Το αποτέλεσμα θα είναι να συσσωρεύονται οι άνθρωποι έξω από τα ιατρεία και να υπάρχει εκνευρισμός και διαπληκτισμοί, διότι ο καθένας που κλείνει ένα ραντεβού θεωρεί ότι ο γιατρός θα τον δει στην ώρα του».
Στην συνέχεια, μίλησε για μία ακόμα ένσταση από πλευράς γιατρών: «Επίσης, μία από τις βασικές μας ενστάσεις, αφορά τη μεγάλη πλειοψηφία ασθενών με χρόνιο πρόβλημα που έχουν ανάγκη παραπάνω από μία ιατρική ειδικότητα. Οι ασθενείς αυτοί, θα πρέπει να συνεχίσουν να παρακολουθούνται, από τους γιατρούς που τους γνωρίζουν και έχουν επιλέξει οι ίδιοι, χωρίς να διαταραχτεί η παρακολούθηση τους και δεν κατανοούμε γιατί θα πρέπει να αναδιανεμηθούν τυχαία μεταξύ των συμβεβλημένων γιατρών ».
Και σχολίασε: «Θα μπορούσαμε με έναν άλλο, πιο ομαλό τρόπο να μεταβούμε σε ένα σύστημα εγγραφής χωρίς όμως να διαταραχθεί η σημαντική σχέση γιατρών ασθενών, διαφορετικά δεν μπορούμε να μιλήσουμε για προσωπική ιατρική».
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στο γεγονός ότι οι γιατροί δεν έχουν πρόσβαση στις λίστες που συμπληρώνουν οι ασθενείς: «Δυστυχώς εμείς, δεν μπορούμε να επέμβουμε σε αυτές τις λίστες και πλέον μιλάμε για αντιστοίχιση γιατρού με ΑΜΚΑ. Αυτό είχε συμβεί και το 2018 στην προηγούμενη προσπάθεια για οικογενειακό γιατρό και απέτυχε, αφ’ ενός γιατί οι γιατροί του δημοσίου συστήματος (Κέντρα Υγείας, ΤΟΜΥ) ήταν πολύ λίγοι συγκριτικά με τις ανάγκες, οι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ αποδεκατισμένοι λόγω της χρόνιας ασυνέπειας του οργανισμού και κυρίως γιατί δεν θα μπορούσε κανείς να «κινηθεί» μέσα στο πρωτοβάθμιο η δευτεροβάθμιο σύστημα, αν δεν είχε την έγκριση του οικογενειακού γιατρού. Η διαφοροποίηση τώρα είναι, ότι θα μπορεί να κινηθεί ο ασθενής με χρόνιο πρόβλημα, σε γιατρούς με ειδικότητα, συμβεβλημένους, χωρίς να πρέπει να περάσουν όλοι πρώτα από έναν και μοναδικό προσωπικό/οικογενειακό γιατρό.
Πρόταση για συλλογική σύμβαση
Κάνοντας λόγο για την πρόταση των γιατρών σημείωσε: «Η πρότασή μας, είναι να γίνει συλλογική σύμβαση να συμπεριληφθούν όλοι οι γιατροί ή τουλάχιστον όσοι επιθυμούν και να υπάρχει ελεύθερη επιλογή του γιατρού από τον ασθενή. Να φύγει όμως κι αυτό το κλειστό νούμερο από τους γιατρούς, που τους αναγκάζει να δέχονται μέχρι ένα ορισμένο αριθμό ασθενών. Όσον αφορά στην αμοιβή του γιατρού, ένα κρατικό τιμολόγιο με αμοιβή ανά επίσκεψη και πράξη είναι μία πολύ ρεαλιστική προσέγγιση του ζητήματος, διότι στο τέλος του μήνα θα υπάρχει μια κατάσταση των επισκέψεων και των ιατρικών πράξεων που έχουν εκτελεστεί, η οποία θα κατατίθεται ηλεκτρονικά. Άλλωστε όλα παρακολουθούνται σήμερα, μέσα από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και δεν υπάρχει τίποτα που να μην μπορεί να το δει και να το ελέγξει η πολιτεία σε πραγματικό χρόνο. Αυτή η πρόταση των Ιατρικών Συλλόγων για συλλογική σύμβαση με όλους τους γιατρούς θα έλυνε αμέσως το πρόβλημα, αφού κάθε πολίτης θα μπορούσε να επιλέγει ελεύθερα μεταξύ όλων των διαθέσιμων γιατρών. 0 γιατρός με βάση τη συλλογική σύμβαση θα μπορούσε να πληρώνεται από τον ασφαλιστικό φορέα δηλαδή τον ΕΟΠΥΥ ανάλογα με τις υπηρεσίες του και όχι από τον ασθενή ή με πάγια αντιμισθία (κατά κεφαλή).
Αυτό το σύστημα αμοιβής «κατά κεφαλήν» δεν έχει ακόμα δοκιμαστεί και θα μπορούσε ενδεχομένως να λειτουργήσει στο μέλλον στην Ελλάδα. Ίσως, δεν είναι ώριμη η κοινωνία, αλλά ούτε οι γιατροί μπορούν να προσαρμοστούν από τη μία μέρα στην άλλη σε τέτοιου είδους συστήματα. Ωστόσο, όπου είχε εφαρμοστεί, χρειάστηκε πολύς χρόνος και πολλές διορθώσεις για να μπορέσει να λειτουργήσει, ενώ χρειάστηκαν πολλές αλλαγές και μετακινήσεις ασθενών μεταξύ γιατρών, μέχρι να σταθεροποιηθεί η κατάσταση. Αλλά ούτως η άλλως απαιτείται χρόνος, συναίνεση και συνεργασία για να οργανώσεις ένα καλό σύστημα υγείας».
Γέμισαν οι λίστες των γιατρών των Κέντρων Υγείας
«Πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι πρώτοι γιατροί στους οποίους οι πολίτες μπορούσαν να εγγραφούν , ήταν οι γιατροί των Κέντρων Υγείας, των ΤΟΜΥ και των λοιπών δημόσιων μονάδων Π.Φ.Υ, οι ήδη συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ ιδιώτες γιατροί καθώς και γιατροί με ειδικότητα παθολογίας η γενικής ιατρικής. Αυτό σε συνδυασμό με τις προθεσμίες και τις «ποινές» είχε σαν αποτέλεσμα να έχουν γεμίσει οι λίστες αυτών των γιατρών και γι’ αυτό ακούμε το παράδοξο κάποιος πολίτης να έχει εγγραφεί σε ένα γιατρό πολύ μακριά από τον τόπο διαμονής του.
Οι άνθρωποι που βρίσκονται στην περιφέρεια, δηλαδή ο μισός νόμος που έχει πρόσβαση στα Κέντρα Υγείας, έχουν εγγραφεί στους γενικούς γιατρούς των Κέντρων Υγείας, δεν έχουν όμως εγγραφεί οι κάτοικοι της πόλης, και των περαστικών περιοχών, διότι στην πόλη είναι ελάχιστοι οι παθολόγοι και οι γενικοί ιατροί στο δημόσιο σύστημα και προς το παρόν υπάρχει επιφυλακτικότητα από τους ιδιώτες που θα πρέπει να μετατρέψουνε τα ιατρεία τους σε «περιφερειακά ιατρεία ΕΟΠΥΥ» με ότι αυτό συνεπάγεται».
Αναφερόμενος στο Κέντρο Υγείας πόλης Ρεθύμνου, είπε ότι δουλεύει μία παθολόγος που έχει συνταξιοδοτηθεί αλλά εργάζεται λόγω των έκτακτων καταστάσεων, ενώ στη λίστα των συμβεβλημένων εμφανίζεται ένας γιατρός που είναι αποσπασμένος από το Κέντρο Υγείας Σπηλίου. «Υπάρχουν επίσης οι τρεις παθολόγοι του ΤΟΜΥ για την πόλη και μετά υποχρεωτικά οι πολίτες απευθύνονται στους Γενικούς γιατρούς των Κέντρων Υγείας και των Περιφερειακών Ιατρείων. Είναι εμφανές το έλλειμμα στην λειτουργία του ΚΥ πόλης και είναι απόλυτη προτεραιότητά, τουλάχιστον κατά την άποψη του Ιατρικού Συλλόγου, η στελέχωση και η 16ωρη καθημερινή λειτουργία του».
«Δεν ισχύουν οι προθεσμίες που έχουν ανακοινωθεί»
«Μέχρι το τέλος του χρόνου μπορούν προς το παρόν να μπαίνουν γιατροί στο σύστημα καθώς η διαδικασία είναι σε εξέλιξη και ως τότε, δεν θα υπάρξει κανένα πρόστιμο για τους πολίτες που δεν έχουν εγγραφεί ιδιαίτερα σε περιοχές χωρίς γιατρούς συμβεβλημένους. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό απ’ όλους ότι δεν θα συμβεί κάτι ανεπανόρθωτο αν δεν εγγραφούν μέχρι τέλος του μήνα αφού όλες αυτές οι προθεσμίες δεν ισχύουν πια. Πρώτα, ήταν μέχρι τέλος Αυγούστου, μετά πήγε μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου, μετά μέχρι τέλος Οκτωβρίου, και τώρα πήγε στις 31/12 και υποθέτω ότι θα πάει και παρακάτω».
Κλείνοντας ο κ. Στεφανάκης επανέλαβε: «Εμείς έχουμε ζητήσει να είναι μία ανοιχτή διαδικασία, ώστε ο οικογενειακός γιατρός να είναι πραγματικά αυτός που θα αναζητήσει ο πολίτης και όχι μία «μηχανική» αντιστοίχιση γιατρών με ΑΜΚΑ πολιτών. Αυτό δεν πρόκειται να δουλέψει ποτέ. Ας μην επαναλαμβάνουμε τα ίδια λάθη, άλλωστε έχουμε το παράδειγμα του 2018 που δεν δούλεψε.
Τέλος ο ίδιος σχολίασε: «Το θέμα είναι ότι οι Ιατρικοί Σύλλογοι δεν εισακούγονται όσο θα έπρεπε, σχεδιάζονται και προτείνονται μοντέλα που δουλεύουν καλύτερα κάπου αλλού, χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν οι ελληνικές ιδιαιτερότητες. Το ζήτημα είναι ότι αυτές τις αναποτελεσματικές απόπειρες, η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας και οι κακές πολιτικές, έχουν στείλει 20.000 γιατρούς στο εξωτερικό. Έχει φύγει πολύτιμο ιατρικό δυναμικό, με ειδικότητες που είναι περιζήτητες σε χώρες που δεν έχουν γιατρούς με εξειδίκευση και η χώρα μας που έχει το 60% των γιατρών με εξειδίκευση τους κάνει εξαγωγή. Το μεγάλο στοίχημα για την πολιτεία είναι να καλύψει με επάρκεια τις ανάγκες περίθαλψης του πληθυσμού, να κρατήσει το ιατρικό δυναμικό σε κάθε επίπεδο περίθαλψης ικανοποιημένο και αξιόμαχο και να καταστήσει ελκυστική την επιστροφή στην πατρίδα του ξενιτεμένου επιστημονικού δυναμικού».
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΔΡΕΑ ΞΑΝΘΟ
«Το κυβερνητικό «μπάχαλο με τον προσωπικό
γιατρό και η ακύρωση της μεταρρύθμισης στην ΠΦΥ»
«Πριν λίγες μέρες στη ΔΕΘ η κυβέρνηση σχεδόν πανηγύρισε για το «μπάχαλο» με το νέο θεσμό του προσωπικού γιατρού, που από τα πρώτα του βήματα έδειξε ότι δεν ήρθε να βελτιώσει αλλά να ακυρώσει πλήρως μια μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ (ΤΟΜΥ, οικογενειακός γιατρός, ομάδα υγείας) που ήταν σε εξέλιξη και είχε αξιολογηθεί θετικά από τους πάντες (ΠΟΥ, ΕΕ, ομάδα εξωτερικών αξιολογητών, υγειονομικό προσωπικό, εξυπηρετούμενοι πολίτες). Η εικόνα από όλη τη χώρα είναι αποκαρδιωτική για τους σχεδιασμούς του Υπουργείου Υγείας. Σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού κ. Πλεύρη περίπου 3200 γιατροί έχουν ανταποκριθεί (2200 γιατροί των ΚΥ-ΤΟΜΥ και 1000 ελευθεροεπαγγελματίες γιατροί), ενώ 3,1 εκατομμύρια Έλληνες έχουν μέχρι στιγμής εγγραφεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Προσωπικού Γιατρού. Η διαδικασία φαίνεται να έχει «βαλτώσει», καθώς δεν υπάρχουν οι απαιτούμενοι γιατροί για να καλύψουν τις ανάγκες, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα. Σε πολλές περιοχές της περιφέρειας οι μόνοι διαθέσιμοι γιατροί είναι οι γιατροί των Κέντρων Υγείας, των ΤΟΜΥ και των ΠΙ. Αυτό σημαίνει ότι κάτοικοι των πόλεων αναγκάζονται (υπό την απειλή των μεγάλων οικονομικών επιβαρύνσεων στα φάρμακα και στις εξετάσεις) να δηλώσουν προσωπικούς γιατρούς που υπηρετούν σε δομές ΠΦΥ της επαρχίας ή σε απομακρυσμένες περιοχές της Αττικής, με τους οποίους δεν πρόκειται να συναντηθούν ποτέ. Προσωπικός γιατρός χωρίς προσωπική επαφή με τον ασθενή! Εκεί οδηγεί το αδιέξοδο ενός μοντέλου που βασίστηκε στην εμπλοκή των ιδιωτών γιατρών και όχι στη στήριξη και ανάπτυξη των δημόσιων δομών ΠΦΥ, όπως είχε δρομολογήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Η κυβέρνηση λογάριαζε «χωρίς τον ξενοδόχο», προβλέποντας στη συνδρομή των φιλικών προς αυτήν Ιατρικών Συλλόγων. Αντί γι’ αυτήν, ο ΠΙΣ έχει καταθέσει ήδη 3 προσφυγές στο ΣτΕ εναντίον του θεσμού του προσωπικού γιατρού. Επιβεβαιώνοντας ότι οι αλλαγές στην ΠΦΥ και η στροφή στην πρόληψη-προαγωγή υγείας-κοινοτική φροντίδα πρέπει να έχουν ως βάση το ΕΣΥ, τις δομές και τους επαγγελματίες υγείας (όχι μόνο τους γιατρούς) της δημόσιας περίθαλψης.
Μετά από 3 χρόνια απραξίας στην ΠΦΥ και εγκατάλειψης των Κέντρων Υγείας και των ΤΟΜΥ, το σχέδιο της κυβέρνησης εξελίσσεται σε «ναυάγιο». Προηγήθηκε η -αποτυχημένη λόγω δεσμεύσεων της χώρας έναντι ευρωπαϊκής χρηματοδότησης- προσπάθεια να κλείσουν οι 127 νέες δημόσιες δομές (ΤΟΜΥ), έμειναν στο «αέρα» οι περίπου 1,8 εκ. εγγεγραμμένοι πολίτες το 2019 σε 3000 περίπου οικογενειακούς γιατρούς και παιδιάτρους (ΤΟΜΥ-ΚΥ-συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ) και υιοθετήθηκε μια τελείως ιατροκεντρική αντίληψη που δεν έχει καμιά σχέση με τη φιλοσοφία της ολοκληρωμένης, διεπαγγελματικής και τομεοποιημένης φροντίδας στην κοινότητα, όπως είναι η ουσία της ΠΦΥ σύμφωνα με τον ΠΟΥ. Το σύστημα του κ. Πλεύρη όχι μόνο δεν συνοδεύεται από καμιά ενίσχυση του ΕΣΥ στην ΠΦΥ με γιατρούς και υγειονομικό προσωπικό, αλλά δεν προβλέπει ούτε καν οικογενειακό παιδίατρο. Προβλέπει όμως «ποινές» σε όσους πολίτες καθυστερήσουν να εγγραφούν και περιορίζει το ρόλο του προσωπικού γιατρού στη συνταγογράφηση φαρμάκων και εξετάσεων. Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια αντι-μεταρρύθμιση που θα οδηγήσει σε νέες ακάλυπτες ανάγκες, σε ανισότητες και χαμηλής ποιότητας φροντίδα. Επειδή, με βάση τα διδάγματα της πανδημίας, χρειάζεται η ενδυνάμωση και ριζική αναδιοργάνωση του ΕΣΥ και ειδικά της ΠΦΥ, με στόχο την καθολική, ισότιμη και αποτελεσματική κάλυψη των σύγχρονων αναγκών υγείας.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός: Θα ανασχεδιαστεί ο προβληματικός θεσμός του προσωπικού γιατρού, με προτεραιότητα στις προσλήψεις υγειονομικών στις δημόσιες δομές, στην ανάπτυξη νέων ΤΟΜΥ σε όλη τη χώρα και στην ένταξη τους στο ΕΣΥ;»