Στις δυσκολίες που αντιμετώπισε η υπηρεσία καθαριότητας κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν, αλλά και στο νέο προγραμματισμό και τους στόχους που έχουν τεθεί, αναφέρθηκε ο αντιδήμαρχος καθαριότητας του δήμου Ρεθύμνου κ. Δημήτρης Λελεδάκης, τονίζοντας την αναγκαιότητα της επέκτασης της ανακύκλωσης, αλλά και τη σπουδαιότητα της συνεργασίας της υπηρεσίας με τους πολίτες.
Το σημαντικότερο που μπορεί να πετύχει η υπηρεσία καθαριότητας τόνισε ο κ. Λελεδάκης είναι η συνεργασία και η συνεννόηση με τους δημότες. «Αν καταφέρουμε και περάσουμε το όραμά μας για μια καθαρή και περιποιημένη πόλη στους δημότες μας, θα έχουμε πετύχει να ολοκληρώσουμε την εργασία μας κατά το ήμισυ. Η συνεργασία με τους δημότες μας και η αλληλοκατανόηση των ζητημάτων που προκύπτουν, όπως για παράδειγμα τα ογκώδη αντικείμενα, τα οικοδομικά υλικά ή και τα κλαδιά που πολύ συχνά βρίσκουμε δίπλα στους κάδους ή πεταμένα σε απομακρυσμένα σημεία, αποτελούν προβλήματα που με απλή συνεννόηση μπορούν να λυθούν», υπογράμμισε ο αντιδήμαρχος.
Κάλεσε μάλιστα και τους δημότες του Ρεθύμνου, που ακόμα δεν έχει μπει στην καθημερινότητά τους η κουλτούρα της ανακύκλωσης, να βοηθήσουν κι εκείνοι το περιβάλλον με τη μέθοδο της ανακύκλωσης, υπογραμμίζοντας ότι σύντομα θα ξεκινήσει νέα καμπάνια ενημέρωσης, για τον καφέ κάδο που έρχεται στο Ρέθυμνο και αφορά τα απορρίμματα της κουζίνας.
Έλλειψη υπαλλήλων και απορριμματοφόρων
Εν τω μεταξύ ο αντιδήμαρχος καθαριότητας του δήμου Ρεθύμνου κ. Δημήτρης Λελεδάκης, μιλώντας στον 9,80 fm και το Σταύρο Ρακιντζή, αναφέρθηκε στη μεγάλη πίεση που δέχτηκε η υπηρεσία καθαριότητας την καλοκαιρινή σεζόν, τόσο λόγω του αυξημένου όγκου των απορριμμάτων, εξαιτίας της πολύ καλής τουριστικής σεζόν, αλλά κυρίως γιατί οι έκτακτοι υπάλληλοι δεν ήρθαν στις αρχές του Απριλίου που αναμένονταν, αλλά τον Αύγουστο.
Μάλιστα, όπως τόνισε ο ίδιος, τα πράγματα έγιναν δυσκολότερα και λόγω των πολλών κρουσμάτων του κορωνοϊού που εμφανίστηκαν στην υπηρεσία της καθαριότητας. «Περάσαμε μία δύσκολη σεζόν, είχαμε και μικρότερο αριθμό υπαλλήλων κι ενώ περιμέναμε τους έκτακτους να’ ρθουν από τις αρχές του Απριλίου τελικώς ήρθαν τον Αύγουστο. Πράγμα που όπως καταλαβαίνετε μας δυσκόλεψε, καθώς όχι μόνο δεν είχαμε τον απαραίτητο αριθμό των εργαζομένων που χρειάζονταν για να βγει σωστά η δουλειά, αλλά λόγω του κορωνοϊού είχαμε απώλειες και από τους ήδη υπάρχοντες, αφού κάποιες φορές φτάσαμε να λείπουν έως και 10 εργαζόμενοι. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ευχαριστήσω τους υπαλλήλους που «έβαλαν πλάτη» προκειμένου να τα καταφέρουμε. Σήμερα, η πίεση έχει χαλαρώσει λίγο, αλλά έχουμε πολλή δουλειά ακόμα, γιατί το Ρέθυμνο έχει ακόμα κόσμο».
Μέσα σε αυτή τη δύσκολη ομολογουμένως σεζόν, υπήρξε και η έλλειψη σε απορριμματοφόρα με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να κάνουν διπλές βάρδιες: «Είχαμε σχεδιάσει να παραλάβουμε τέσσερα νέα απορριμματοφόρα», υπογράμμισε ο αντιδήμαρχος «τα οποία περιμέναμε από τον Απρίλιο, όμως η εταιρεία λόγω του πολέμου και της κρίσης δεν κατάφερε να μας τα προμηθεύσει ακόμα, ενώ μας έστειλε και νέο έγγραφο, προκειμένου να πάρει παράταση για ακόμα 90 μέρες. Πρόκειται για τέσσερα σύγχρονα απορριμματοφόρα, από τα οποία τα τρία προορίζονται για τα σύμμεικτα απορρίμματα και το τέταρτο θα μπει στην ανακύκλωση. Θέλουμε να βοηθήσουμε την ανακύκλωση και να κάνουμε επέκταση, ώστε να μην υπάρχει χωριό ή οικισμός που να μην έχει μπλε κάδο». Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για το πόσο αυξήθηκε ο όγκος των απορριμμάτων από τις προηγούμενες χρονιές ο κ. Λελεδάκης ανέφερε: «Από πέρυσι ο όγκος αυξήθηκε περισσότερο από 25%, ενώ από το 2019 είχαμε αύξηση που φτάνει από 5 - 10%».
«Υπάρχει πρόβλημα με τα μεγάλα αντικείμενα»
«Είχαμε πρόβλημα με το ζήτημα των μεγάλων αντικειμένων αλλά και περιπτώσεις που δεν συμπεριφερόταν σωστά ο δημότης, με αποτέλεσμα να έχουμε μία άσχημη εικόνα. Αυτό πρέπει να δούμε με ποιο τρόπο θα το εξαλείψουμε, γιατί όσο προσωπικό και να έχουμε, αν κάποιος πετάει αντικείμενα έξω από τους κάδους, ή πηγαίνει ανατολικά στους παράλληλους δρόμους και πετάει ότι μπορεί να φανταστεί ο καθένας, το αποτέλεσμα είναι, ότι τη μια μέρα καθαρίζουμε και την επομένη είναι πάλι στην ίδια κατάσταση. Δεν γίνεται η δημοτική αρχή να κάνει τόσο μεγάλη προσπάθεια, οι υπάλληλοι της καθαριότητας να «βάζουν πλάτη» και κάποιοι, ευτυχώς λίγοι, να συμπεριφέρονται με αυτόν τον τρόπο», είπε ο κ. Λελεδάκης και πρόσθεσε: «Πρέπει να γίνει γνωστό, ότι δουλεύουμε με κανόνες. Όταν κάποιος έχει μεγάλα αντικείμενα, αν τηλεφωνήσει και μας ενημερώσει, η υπηρεσία θα έρθει έξω από την πόρτα σου να τα παραλάβει. Δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς. Και άνθρωπο βάλαμε να επιβλέπει και έχουμε βάλει και μερικά πρόστιμα, γιατί δυστυχώς ορισμένοι δεν καταλαβαίνουν με άλλο τρόπο».
Η ώρα της οργάνωσης για την επόμενη σεζόν
Όσον αφορά στην προσπάθεια οργάνωσης για τη νέα σεζόν ο αντιδήμαρχος σημείωσε: «Τώρα που ήρθαν οι συμβασιούχοι, οι εργαζόμενοι θα πάρουν και τις άδειες τους και τα ρεπό που τους χρωστάμε. Όμως για τη νέα σεζόν που θα έρθει, οι οκταμηνίτες συμβασιούχοι δεν μπορούν να έρθουν τον Αύγουστο, πρέπει να’ ρθουν τέλος Μαρτίου με αρχές Απριλίου. Είναι ένα θέμα που το συζητάμε και με τον ΑΣΕΠ και με την περιφέρεια και με το υπουργείο, καθώς είναι πρόβλημα ετών». Και πρόσθεσε: «Οι συμβασιούχοι για να μπορέσουν να βοηθήσουν, πρέπει να έρθουν στο σωστό χρόνο γι’ αυτό άλλωστε λέγονται εποχιακοί και έκτακτοι. Οι συμβασιούχοι που έχουμε πάρει τώρα είναι 25. Συγχρόνως θα δούμε και πώς θα προγραμματιστούμε, γιατί υπάρχουν και άνθρωποι που αποχωρούν από την υπηρεσία επειδή παίρνουν σύνταξη. Από την άλλη έχουμε και τον εργολάβο που τελειώνει η σύμβαση του Μάιο - Ιούνιο του 23 και δουλεύουμε πάνω και σε αυτό, ώστε να δούμε τι πρέπει να αφαιρέσουμε από τον ιδιώτη και τι να προσθέσουμε ώστε να βγαίνει καλύτερα η δουλειά».
Για το πως θα αντιμετωπιστεί το κόστος στην καθαριότητα μετά το τέλος ταφής και τη λειτουργία του νέου εργοστασίου, ο αντιδήμαρχος είπε: «Αυτό είναι σοβαρό ζήτημα το οποίο κουβεντιάζουμε και με το δήμαρχο και με τον αντιδήμαρχο οικονομικών, προκειμένου να δούμε πως θα ανταπεξέλθουμε. Προσπαθούμε όσο μπορούμε να μαζέψουμε τα έξοδα. Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να μην μαζεύουμε δύο φορές την ημέρα τα σκουπίδια από το κέντρο της πόλης και να τα μαζεύουμε μία, όμως η εικόνα θα είναι άθλια, αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να ρίξουμε την ποιότητα για να κάνουμε οικονομία. Στόχος της υπηρεσίας μας είναι να αυξηθεί η ανακύκλωση, γιατί όσο αυξάνεται η ανακύκλωση μειώνονται τα σύμμεικτα απορρίμματα που σημαίνει ότι μειώνονται τα απορρίμματα που πηγαίνουν στο ΧΥΤΑ. Άρα, μπλε κάδος συν τον καφέ που θα μπει στην ζωή μας το επόμενο διάστημα και συγκεκριμένα το πρώτο τρίμηνο του 23. Αν αυξηθεί η ανακύκλωση και μειωθούν τα σύμμεικτα απορρίμματα θα δίνουμε λιγότερα χρήματα στον ΧΥΤΥ αύριο».
Κλείνοντας ό ίδιος ανέφερε: «Θα μοιράσουμε καφέ μικρούς κάδους και στους κατοίκους αλλά και μεγάλους κάδους τους επαγγελματίες για τα απορρίμματα της κουζίνας. Φυσικά θα γίνουν δράσεις και στα σχολεία αλλά και καμπάνια μέσα από ραδιόφωνα και εφημερίδες ώστε ο κόσμος να ενημερωθεί τι είναι αυτό που βάζουμε στον καφέ κάδο και ποια είναι η χρησιμότητά του». Και τόνισε: «Τα απορρίμματα του καφέ κάδου θα πηγαίνουν στο ΧΥΤΥ στο Αμάρι με τα δύο απορριμματοφόρα που θα έρθουν και θα είναι αποκλειστικά για τον καφέ κάδο. Το ένα από αυτά μάλιστα θα είναι και πλυντήριο. Δηλαδή, καθώς θ’ αδειάζει τον καφέ κάδο και ταυτόχρονα θα τον πλένει».
Τέλος, ανέφερε: «Περιμένουμε και τα καλαθάκια των δρόμων τα οποία θα τοποθετηθούν και στην πόλη και στους οικισμούς, ενώ προγραμματίζουμε τη νέα σεζόν να είμαστε έτοιμοι για αντικατάσταση των φθαρμένων και σπασμένων κάδων».