ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Η στασιμότητα απειλεί και την αγορά του Ρεθύμνου

0

 ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΝΟΨΕΙ ΠΑΣΧΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ

Σε κλίμα έντονου προβληματισμού κινείται ο εμπορικός κόσμος του Ρεθύμνου. Οι προσδοκίες για «οικονομική ανάσα» από την κίνηση των ημερών πριν το Πάσχα «προσκρούουν» στην γενικευμένη αγωνία που προκαλούν οι δυσμενείς συγκυρίες που βιώνουν τα νοικοκυριά μέσα από την ακατάπαυστη άνοδο των τιμών σε όλους τους τομείς και ειδικά στα αγαθά πρώτης ανάγκης.

Η ακρίβεια, η στασιμότητα και η απραξία στην πραγματική οικονομία, η παντελής ανυπαρξία μέτρων στήριξης των μικρομεσαίων και οικονομικά αδύναμων πολιτών και η ανεξέλεγκτη αισχροκέρδεια, μειώνουν τις προσδοκίες των εμπόρων καθώς βλέπουν πως οι καταναλωτές δεν διαθέτουν οικονομική επάρκεια για να διαθέσουν για τις αγορές τους.

Η πραγματικότητα δεν εκπλήσσει τον εμπορικό κόσμο του Ρεθύμνου. Άλλωστε δεν είναι διαφορετική η κατάσταση στις λοιπές αγορές της χώρας και ήδη από τον Φεβρουάριο η Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου έκανε λόγο για στασιμότητα και αμετάβλητη κατάσταση σε ό,τι αφορά το εμπόριο.

Υπενθυμίζουμε, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης, οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εμπορικές επιχειρήσεις συνεχίζουν να είναι η διαχείριση των ανατιμήσεων, οι ολοένα και πιο ανεξέλεγκτες οικονομικές υποχρεώσεις και η έλλειψη ρευστότητα. Επίσης, η ενεργειακή κρίση επιδρά αρνητικά στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων καθώς  για το 85,7% των εμπορικών επιχειρήσεων ο κύκλος εργασιών έχει επηρεαστεί αρνητικά από τις ανατιμήσεις στο κόστος ενέργειας ενώ το 23% των εμπορικών επιχειρήσεων αντιμετωπίζουν αυξήσεις της τάξης 21-30% στο ενεργειακό κόστος. Η στασιμότητα των επιδόσεων, σε συνδυασμό με την πληθωριστική κλιμάκωση εξωθούν τις εμπορικές επιχειρήσεις να δώσουν προτεραιότητα στην βραχυπρόθεσμη βιωσιμότητα και όχι στον μακροπρόθεσμο δίδυμο μετασχηματισμό τους, όπως επισημάνθηκε από τον περασμένο Φεβρουαρίου.

Και η αγορά του Ρεθύμνου, λοιπόν, βιώνει ακριβώς τέτοιες καταστάσεις ενόψει Πάσχα και τουριστικής περιόδου.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΨΑΡΟΥΔΑΚΗΣ: «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ»

Ο κίνδυνος της στασιμότητας που απειλεί τις εμπορικές επιχειρήσεις, αποτελεί τον πιο  έντονο προβληματισμό που διακατέχει τους επαγγελματίες του κλάδου, σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου και μέλος του Δ.Σ της ΕΣΕΕ  κ. Μανώλη Ψαρουδάκη. Όπως δήλωσε στην εφημερίδα «Ρέθεμνος».  «Οι προβληματισμοί που έχουμε εν όψει της περιόδου του Πάσχα είναι αυτοί που μας είχε προετοιμάσει, με μια σειρά από ενδιαφέροντα δεδομένα και επεξεργασίες, η Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου του 2023 η οποία δημοσιεύτηκε και παρουσιάστηκε πριν δυο μήνες από το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ» είπε ο κ. Ψαρουδάκης και επισήμανε για αυτό το θέμα τα εξής:  «Το πιο δηλωτικό από τα δεδομένα αυτά είναι ο κίνδυνος της στασιμότητας, όπως αυτός αποτυπώνεται στα κυριότερα μεγέθη του επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου. Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου, το 52,1% των εμπορικών επιχειρήσεων θεωρούσαν πως η κατάσταση του θα ήταν αμετάβλητη/στάσιμη στα τέλη του 2023. Προφανώς, η ακρίβεια, ειδικά σε συγκεκριμένες κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών, σε συνδυασμό με τις προκλήσεις του διεθνούς περιβάλλοντος, φαίνεται πως συγκρατούν τον κύκλο εργασιών των εμπορικών επιχειρήσεων διαμορφώνοντας ένα περιβάλλον εγκλωβισμού για πολλές από αυτές. Προφανώς το πως θα κινηθεί η αγορά εξαρτάται από μια σειρά παραγόντων, με τη βασικότερη από αυτές να είναι το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, το οποίο έχει συρρικνωθεί από τις τιμές. Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα παραμένει η μεγαλύτερη πρόκληση, καταγράφοντας σωρευτική αύξηση της τάξης του 20,4% μεταξύ 2022 και 2024. Τα περισσότερα τρόφιμα (κρέατα, ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά κ.α.) είναι ακριβότερα τον Μάρτιο του 2024 σε σχέση με τον Μάρτιο του 2023 και πολύ ακριβότερα σε σχέση με τον Μάρτιο του 2022. Η αύξηση του κατώτατου μισθού ήταν μια θετική εξέλιξη προς αυτή την κατεύθυνση της ενίσχυσης των χαμηλότερων εισοδημάτων, αλλά βασικός παράγοντας στο πως θα κινηθεί η αγορά είναι οι εξελίξεις στο επίπεδο της ακρίβειας.  Το στοιχείο αυτό υπογραμμίζει τον κίνδυνο τη στασιμότητας που, κατά τη γνώμη μου, αποτελεί και τον κυρίαρχο προβληματισμό όχι των εμπόρων του Ρεθύμνου αλλά όλης της χώρας ενόψει της Πασχαλινής περιόδου».

ΕΚΚΛΗΣΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

Μέσα σε αυτό το κλίμα η τοπική αγορά αναμένει τους καταναλωτές, οι οποίοι θα κινηθούν με βάση την οικονομική δυναμική που έκαστος διαθέτει. Μέσα στις συγκυρίες, λοιπόν, και στην βάση να στηριχθεί το τοπικό επιχειρείν και ειδικά ο τομέας παραγωγής προϊόντων, ο Μανώλης Ψαρουδάκης απευθύνει έκκληση στήριξης των Ρεθεμνιώτικων καταστημάτων και επιχειρήσεων λέγοντας στην εφημερίδα μας, ότι «η πασχαλινή περίοδος αποτελεί το πρώτο ορόσημο του 2024 - έχει προηγηθεί σε μικρότερο μέγεθος η περίοδος των εκπτώσεων και των αποκριών - από την άποψη των αναμενόμενων πωλήσεων. Το «Ελληνικό Πάσχα», το «Πάσχα στο χωριό» δεν είναι σύνθημα. Πρέπει να έχει ουσία. Το πασχαλινό τραπέζι αρνί, κατσικάκι, αυγά, τυροκομικά, τσουρέκια, γλυκά και αρτοσκευάσματα θα είναι σε προτεραιότητα και ακολουθούν  οι λαμπάδες, τα παιδικά είδη ένδυσης και υπόδησης, τα παιχνίδια, δώρα, οικιακός εξοπλισμός κα. Καλούμε λοιπόν τους καταναλωτές να κρατήσουν ισχυρή την Αλυσίδα Αξίας στο Ρέθυμνο και στην Κρήτη προτιμώντας τα τοπικά προϊόντα, τις ελληνικές επιχειρήσεις και δίκτυα, μικρούς και μεγάλους παραγωγούς, τις Ελληνικές αλυσίδες πωλήσεων, αυθεντικά και με ποιότητα δώρα με βάση την Αξία και όχι μόνο την τιμή. Γιατί τα παιδιά μας αξίζουν τα καλύτερα»!

«ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΤΟΙΜΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΟΚΟΥΜΕ»

Στις προσδοκίες για «οικονομική ανάσα» αναφέρθηκε η Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου κ. Αθηνά Τσικιντίκου, η οποία μιλώντας στην εφημερίδα «Ρέθεμνος» για το πώς έχει το κλίμα στην τοπική αγορά, δήλωσε τα εξής:

«Μόλις ξεκινάει ουσιαστικά η θερινή περίοδος που είναι πλέον και η πιο ευχάριστη σε διάθεση λόγω περισσότερων καταναλωτών ,είτε τουριστών ή είτε λόγω των εγχώριων πελατών που επισκέπτονται την πόλη μας και το νησί μας.

Το Πάσχα είναι  σε λίγες ημέρες και η προετοιμασία των καταστημάτων σε  εμπορεύματα  έχει ήδη ξεκινήσει από τις αρχές του Μαρτίου.

Η αλήθεια είναι ότι οι έμποροι ζούσαν και ζουν με χαρά όλες τις μεγάλες γιορτές που είναι σήμα κατατεθέν για το εμπόριο .

Ωστόσο η κλιματική αλλαγή έχει την τάση να αφαιρέσει την Άνοιξη και το φθινόπωρο από τις εμπορικές αγορές εντούτοις καλούμαστε να προσαρμοστούμε στην νέα συνθήκη .

Οπότε κάτω από αυτή την συνθήκη το Πάσχα μας είναι καλοκαιρινό ,αν και οι Απόκριες ήταν τον Μάρτιο και ακολούθησε  το Πάσχα των καθολικών  που  έδωσε μια οικονομική πνοή  χάρη στον κόσμο που επισκέφθηκε την πόλη μας .

Περιμένουμε στις   Πασχαλινές ημέρες , η αγορά να κινηθεί και να δώσει την

οικονομική ανάσα στα έξοδα που αναγεννιούνται καθημερινά και σε έξοδα που έμειναν απλήρωτα τον χειμώνα λόγω της χαμηλής εμπορικής κίνησης .

Η ρευστή οικονομική και φορολογική κατάσταση απασχολεί έντονα τους εμπόρους και οι αλλαγές που επιτάσσονται να γίνουν άμεσα είτε έχουν όνομα της  άμεσης διασύνδεση ταμειακών μηχανών  με τα pos ή είτε η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας. Επιπλέον   το ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον επιτείνει περαιτέρω την ανασφάλεια των συναδέλφων μου.

Όμως δεν παύουμε   να αναζητούμε λύσεις, για  να προσαρμοστούμε και στην ουσία να δημιουργήσουμε νέες διαδρομές που θα διανύσουμε για να φθάσουμε στο δοκούν της κάθε εποχής !

Μη ξεχνάμε ότι o εμπορικός σύλλογος

 Ρεθύμνης, κατάφερε να δώσει ψηφιακή ταυτότητα στην αγορά με το πρόγραμμα του open mall και αυτό θα το δούμε να δίνει καρπούς άμεσα»!

ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

Το φετινό Πάσχα των Ορθοδόξων Χριστιανών αν και μακριά από το Πάσχα των Καθολικών φέτος, συμπίπτει με την έναρξη της τουριστικής περιόδου, που επίσης δημιουργεί φάσμα προσδοκιών για την αγορά της πόλης και ολόκληρου του νομού.

«Η θερινή τουριστική περίοδος έχει ξεκινήσει ,τα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά από τους tour  operators» δήλωσε στο «Ρέθεμνος» η Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου κ. Αθηνά Τσικιντίκου και συμπλήρωσε: «τα ξενοδοχεία μας έχουν προσαρμοστεί  τα περισσότερα στην πράσινη ανάπτυξη και η αγορά μας ακολουθεί τις τάσεις της εποχής που είτε λέγεται quickly marketing είτε οι εξαιρετικές minimal boutiques να στολίζουν και να ενδυναμώνουν το ύφος της αγοράς μας»!

«Προφανώς, η τουριστική περίοδος αποτελεί έναν κρίσιμο επιταχυντή της οικονομικής δραστηριότητας τόσο στην πόλη μας, όσο και στην Κρήτη γενικότερα» δήλωσε από την πλευρά του ο Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου Μανώλης Ψαρουδάκης για να επισημάνει, ότι «Οι εκτιμήσεις μέχρι τώρα είναι αισιόδοξες και αυτό αποτελεί μια σημαντική παρακαταθήκη και για την εφετινή χρονιά. Όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο τουρισμός από μόνος του δεν αρκεί. Άλλωστε, περισσότερη από τη μισή τουριστική δαπάνη κατευθύνεται σε δαπάνες για μετακίνηση και διαμονή. ΜΟΝΟ το 15% της τουριστικής δαπάνης κατευθύνεται σε εμπορικά καταστήματα τροφίμων και μη. Η διεύρυνση αυτού του ποσοστού είναι η μεγάλη πρόκληση για τα επόμενα χρόνια. Οι προσδοκίες μας θα πρέπει να υπερβούν την απλή καταμέτρηση αφίξεων και συνολικών εισπράξεων. Η προσέλκυση spenders, δηλαδή επισκεπτών που έχουν την πρόθεση να ξοδέψουν, θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα όπως και ο τρόπος που επιλέγουμε, διαθέτουμε και προβάλλουμε τα προϊόντα μας. Πως; Μέσα από την επένδυση σε εναλλακτικές μορφές Τουρισμού, Τουρισμού Εμπειρίας όπου έχουμε σημαντικά περιθώρια ως προορισμός».

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ