ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το Εικοσιένα… αλλιώς.

0

Ο επετειακός εορτασμός στο σχολείο, ως «Ηρωικό Κυνήγι Θησαυρού».

Επιμέλεια: Πόλυ Παπαδοπούλου, Άννα Πατεράκη, Ειρήνη Ρενιέρη τις μαθήτριες και στους μαθητές, για τη χαρά του παιχνιδιού!

Πάντα πίστευα πως τα σχολεία μόνο με αλλαγή προγραμμάτων, προσφορά νέων μαθημάτων, καινοτόμες δράσεις και δημιουργία ελκυστικών ενδιαφερόντων, μπορούν να γίνουν πιο αγαπητά στις μαθήτριες και στους μαθητές. Γι’ αυτό κι’ όταν άρχισαν οι συζητήσεις για την ίδρυση Πειραματικού Γυμνασίου και Λυκείου Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ρέθυμνο, όντας στο οικείο Πανεπιστήμιο, με απόσπαση, και ύστερα από πρόσκληση του καθηγητή Μιχάλη Κασωτάκη, σπουδαίου παιδαγωγού, έδωσα και τη δική μου μικρή αλλά τελέσφορη μάχη, όπως διασώζει και ο τοπικός τύπος εκείνης της περιόδου.

Τώρα που βλέπω πώς λειτουργεί το Πειραματικό Σχολείο, αλλά και το Μουσικό Σχολείο, και παρακολουθώ τις μεγάλες και ουσιαστικές αλλαγές στη σχολική καθημερινότητα, χαίρομαι για τις διαφορές που παρατηρώ στη σχολική ζωή, στην απόδοση των μαθητριών και μαθητών στα μαθήματά τους και στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους. Όλα αυτά αντανακλούν στο πρόσωπό τους και το κάνουν τόσο χαρούμενο όσο και ο κόσμος τους, η ψυχή τους. Έτσι, θέλουν με χαρά να επιστρέψουν την επομένη!

 Ένα απτό παράδειγμα αποτελεί Το Εικοσιένα… αλλιώς, ο επετειακός εορτασμός στο σχολείο, ως «Ηρωικό Κυνήγι Θησαυρού». Επιμέλεια: Πόλυ Παπαδοπούλου, Άννα Πατεράκη, Ειρήνη Ρενιέρη.

Τα εισαγωγικά κείμενα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο άλλης σκέψης. Στον χαιρετισμό της η Ελένη Κατσαρού, Καθηγήτρια τμήματος ΦΚΣ του Πανεπιστημίου Κρήτης, Πρόεδρος ΕΠ.Ε.Σ Πειραματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου του Πανεπιστημίου Κρήτης 2012-2021, μας πείθει ότι «είναι δυνατή η μάθηση με παιγνιώδη χαρακτήρα, κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως ή συνεργατική και διερευνητική μάθηση».  Στον δικό του χαιρετισμό ο Γιάννης Μαρκαντές, Διευθυντής του Πειραματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου Πανεπιστημίου Κρήτης, μας βεβαιώνει πως «η μέθεξη και η ενεργή προσωπική εμπλοκή με δράσεις που το υποκείμενο βρίσκει ενδιαφέρουσες, έχουν τις ρίζες τους στην ικανοποίηση βασικών αναγκών εποπτείας και αυτονομίας».

Στον πρόλογο και στις ευχαριστίες τους οι επιμελήτριες εξηγούν πώς ξεπέρασαν τις τυποποιημένες και στερεότυπες αναφορές, που συνήθως επιβάλλει η τελετουργία των σχολικών εορτασμών στις εθνικές επετείους… και υιοθέτησαν για την 25η Μαρτίου, κι’ ύστερα για τις άλλες εορτές, το Κυνήγι Θησαυρού. Η συμπλήρωση των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση στάθηκε καλή αφορμή για να επιχειρηθεί η αποτύπωση των δεκατριών κυνηγιών στο παρουσιαζόμενο λεύκωμα. Ο αναγνώστης του βιβλίου δεν είναι δύσκολο να διαπιστώσει πώς οι διοργανωτές των Κ.Θ δεν παρέλειψαν να προβάλουν τις παιδαγωγικές αξίες, τις συνθήκες χαράς και απόλαυσης, την καλλιέργεια των δεξιοτήτων και της δημιουργικής φαντασίας, την ομαδική εργασία, το χιούμορ, την ιστορία του τόπου και την ένταξή της στη γενική ιστορία, το σενάριο, στο σύνολό του, κι΄ ακόμα τη θεματική τους, που καθιερώθηκε αργότερα. Οι έξυπνες προτάσεις υιοθετούνται, γιατί οδηγούν σε σωστές λύσεις!

«Το κυνήγι της ιστορίας του Εικοσιένα» του Παναγιώτη Στάθη, ιστορικού με ειδίκευση στην ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης, υποψήφιο διδάκτορα του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, με θέμα την ιστοριογραφία της επανάστασης του 1821, αποτελεί μια πιο οργανωμένη εισαγωγή στο παρουσιαζόμενο λεύκωμα, το οποίο προτείνεται ως ένα καλό παράδειγμα προσέγγισης της ιστορίας στα σχολεία, με τα κυνήγια θησαυρού που οργανώνει το Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου στις ετήσιες επετείους της επανάστασης του 1821. Με έξυπνους τρόπους κι΄ άλλα μαθήματα, ακόμα πιο δύσκολα, μπορούν να γίνουν εύκολα και κτήμα, αφομοιωμένη και εμπεδωμένη γνώση, ή δεξιότητα κάθε μαθήτριας-ή. Απλά τα Σχολεία μας επιβάλλεται όλα να γίνουν πειραματικά, με διάφορες κατευθύνσεις που να απαντούν στις σύγχρονες ανάγκες, δηλαδή να δίνουν στις νέες και στους νέους μας παιδεία με αντίκρισμα, μ’ έναν ευχάριστο τρόπο, ο οποίος και θα τους προετοιμάζει για την απρόσκοπτη ένταξή τους στην κοινωνία, σε όλα τα επίπεδα. Αυτό το αποτέλεσμα το βλέπουμε και στο Ρέθυμνο, τόσο στα παιδιά που φοιτούν στο Πειραματικό όσο και σ’ εκείνα που φοιτούν στο Μουσικό Σχολείο. Η καλλιέργειά τους είναι διαφορετική…  Τα μάτια τους αστράφτουν!  Καλή δύναμη, σε όλες και όλους που το προσπαθούν.

Μιχάλης Τρούλης

Πρόεδρος Δ.Β. Ρεθύμνου

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ