ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τα Λαογραφικά της Κρήτης, από τις εκδόσεις Μαλλιάρης- Παιδεία.

0

Η Λαογραφία στην Ελλάδα αντιστέκεται ακόμα με το έργο σπουδαίων Λαογράφων, όπως οι Γ. Ν Αικατερινίδης και Μ. Γ. Μερακλής. Ο πρώτος γεννήθηκε το 1936 στο  Ηράκλειο. Παράλληλα με τις σπουδές του, κυρίως όμως μετά, πραγματοποίησε πληθώρα επιτόπιων ερευνών, με την καθοδήγηση του δασκάλου του Γ. Σπυριδάκη και αποθησαύρισε πλουσιότατο λαογραφικό υλικό, ιδιαίτερα στη Θράκη, τη Μακεδονία και την Κρήτη. Κατέλαβε επάξια τη θέση του Διευθυντή Ερευνών του Κέντρου Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών και αναδείχθηκε Διδάκτωρ Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Επίτιμος Διδάκτωρ Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Το πάθος του για τη Λαογραφία το έκανε καθημερινή πράξη, στη συνεργασία του με το Ραδιόφωνο και την Τηλεόραση, στα μαθήματα που έδωσε στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Δήμου Θεσσαλονίκης… και σε ποικίλους πολιτιστικούς φορείς, αλλά και στις πολυάριθμες δημοσιεύσεις του.

Ο δεύτερος γεννήθηκε το 1932 στην Καλαμάτα και σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και Γοτίγγης της Γερμανίας, όπου και εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή. Το 1975 εξελέγη τακτικός καθηγητής Λαογραφίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του οποίου διετέλεσε πρύτανης (1981-1982). Στο χρονικό διάστημα 1990-1999 δίδαξε Κοινωνική Λαογραφία στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ, ύστερα από μετάκληση. Κατά το διάστημα 1994-1996 εξελέγη πρόεδρος του ίδιου τμήματος. Το συγγραφικό του έργο στη Λαογραφία, στη Νεοελληνική Λογοτεχνία, στη Λογοτεχνική Κριτική και στη Κλασική Φιλολογία (ελληνική και λατινική) είναι εκτενές. Μετά την αφυπηρέτησή του έλαβε τον τίτλο του Ομότιμου καθηγητή των Πανεπιστημίων Ιωαννίνων και Αθηνών και αναδείχθηκε επίτιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Σήμερα (2022) είναι πρόεδρος της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας.

Οι δύο καταξιωμένοι Λαογράφοι μόλις κυκλοφόρησαν Τα Λαογραφικά της Κρήτης, από τις εκδόσεις Μαλλιάρης- Παιδεία. Ένα κοινό βιβλίο, στο οποίο καταθέτουν το απόσταγμα της σοφίας τους για τη Λαογραφία της Κρήτης. Στον λαϊκό πολιτισμό του νησιού μας, μετά από σύντομη αναφορά στην προϊστορία και την ιστορία του, γίνεται μια κατά το δυνατόν αντιπροσωπευτική προσέγγιση σε επιμέρους μορφές του υλικού, κοινωνικού και πνευματικού βίου, με κάποια διάκριση βέβαια σχετικά συμβατική, δεδομένου ότι οι εκφράσεις της συλλογικής ζωής σε αρκετές περιπτώσεις είναι σύνθετες και αλληλοσυμπληρωμένες, με άμεση επήρεια του φυσικού περιβάλλοντος, των ασχολιών των κατοίκων και της ιστορίας γενικότερα. Ειδικότερα παρουσιάζονται ο Λαϊκός Πολιτισμός, η Κοινωνική Ζωή: Γέννηση - Βάπτιση - Παιδικός βίος, ο Παραδοσιακός Γάμος. Το Σπίτι, τα Έθιμα, οι Δοξασίες, οι Τροφές, τα Δημητριακά, η Αμπελοκαλλιέργεια, η Ελαιοκομία, οι άλλες Καλλιέργειες, η Σηροτροφία, η Κτηνοτροφία, η Ζωοκλοπή, η Βεντέτα, ο Σασμός, οι Μπαλωθιές. Η Θρησκευτική Ζωή, τα Έθιμα της Λαϊκής Θρησκείας. Η Ενδυμασία, η Λαϊκή Τέχνη, η Λαϊκή Ιατρική, η Θεραπευτική. Τα Μουσικά Όργανα. Οι Χοροί. Η Λαϊκή Λογοτεχνία. Το Λεξιλόγιο και η Βιβλιογραφία.

Περισσότερες από πενήντα επιλεγμένες φωτογραφίες από το Αρχείο του Γ. Ν. Αικατερινίδη αισθητοποιούν Τα Λαογραφικά της Κρήτης και τα κάνουν πιο προσιτά και κατανοητά στον αναγνώστη. Ευτυχώς, αυτά είναι ακόμα η Καθημερινότητα των Κρητικών, παρά την αύξηση της επισκεψιμότητας των τουριστών στον τόπο μας. Εξάλλου, ο ποιοτικός τουρισμός έχει στο πρόγραμμά του και την καθημερινότητα του τόπου, τον τρόπο ζωής και τις συνήθειες των ανθρώπων, ό,τι επιθυμούν πολλοί από τους επισκέπτες μας να γνωρίσουν.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ