ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Η «Μαύρη Παρασκευή» ήρθε και στο Ρέθυμνο

0

ΕΛΑΧΙΣΤΗ Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΠΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Μια ξενόφερτη καταναλωτική συνήθεια έκανε την εμφάνισή της για πρώτη φορά φέτος στην Ελλάδα.  Πρόκειται για την αμερικάνικη «Μαύρη Παρασκευή» που εισέβαλε και στην αγορά του Ρεθύμνου, έστω και με χαμηλότερους ρυθμούς από αυτούς που κατεγράφησαν σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, αυξάνοντας όμως αισθητά την κίνηση στις αλυσίδες των καταστημάτων που ανακοίνωσαν ότι συμμετέχουν στην εκπτωτική μέρα.

 

Παρά το γεγονός ότι η αμερικάνικη αυτή συνήθεια είχε από πολύ νωρίς γίνει γνωστό ότι θα ξεκινήσει σε όλη την Ελλάδα και αλυσίδες καταστημάτων που βρίσκονται στο Ρέθυμνο είχαν δηλώσει τη συμμετοχή τους, οι Ρεθεμνιώτες καταστηματάρχες δεν ακολούθησαν την ξενόφερτη μόδα εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου κ. Γιώργος Πολιουδάκης, αναφερόμενος στο θέμα εμφανίστηκε θετικός τονίζοντας ότι: «Αν μπορούν τα καταστήματα να δώσουν τόσο χαμηλές τιμές και να ξεστοκάρουν εμπόρευμα, αυτό είναι καλό για τα καταστήματα. Είναι κάτι που δεν μπορούμε να απαγορεύσουμε, είναι επιλογή του κάθε εμπόρου, να ακολουθήσει ή όχι τη μέρα αυτή».

«Από τη στιγμή που τα μαγαζιά δεν έχουν κίνηση και με αυτό τον τρόπο δίνεται μια ευκαιρία ρευστοποίησης, δεν το θεωρώ αρνητικό. Βέβαια, για να ακολουθήσει κάποιος την «Μαύρη Παρασκευή» θα πρέπει να μπορεί να κάνει και μεγάλες εκπτώσεις, αλλιώς δεν έχει νόημα» πρόσθεσε ο ίδιος.

Σε ερώτηση που αφορούσε αν το ξενόφερτο έθιμο κάνει ζημιά στους τοπικούς εμπόρους, ο κ. Πολιουδάκης σημείωσε: «Αν είναι να φύγουν από το Ρέθυμνο οι καταναλωτές και να πάνε στους διπλανούς νομούς για να ψωνίσουν, αυτά τα χρήματα θα χαθούν από την τοπική αγορά. Καλύτερα λοιπόν να γίνεται από τα τοπικά καταστήματα που θέλουν και μπορούν, ώστε και να δώσουν το στοκαρισμένο τους εμπόρευμα και τα χρήματα να μείνουν εδώ».

Στο Ηράκλειο και γενικότερα στην Κρήτη αρκετά καταστήματα συμμετείχαν στη «Μαύρη Παρασκευή» με αφίσες που είχαν βάλει στις βιτρίνες τους και με διαφημίσεις στα ΜΜΕ. Πάντως ο Εμπορικός Σύλλογος Ηρακλείου, ξεκαθάρισε δια στόματος του προέδρου του, κ. Μανώλη Κουμαντάκη, «πως πρόκειται για μια ιδιωτική πρωτοβουλία μερίδας εμπόρων και δε σχετίζεται με κάτι οργανωμένο από πλευράς Συλλόγου».

Αρνητική στάση για τη «Μαύρη Παρασκευή» κράτησε ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων ο οποίος σε ανακοίνωση που εξέδωσε αναφέρει: «Μια μέρα τον χρόνο οι μεγάλες πολυεθνικές  «σκοτώνουν» τις τιμές. Από φέτος δυστυχώς η Μαύρη Παρασκευή  έρχεται και στην Ελλάδα σε μια σειρά πολυκαταστήματα. Μαύρες Παρασκευές, Λευκές νύχτες, πλήρες απελευθέρωση ωραρίου. Υπερκέρδη για τις πολυεθνικές και τα μονοπώλια. Λουκέτα για τους μικρούς εμπόρους και αυτοαπασχολούμενους. Φοροαπαλλαγές για τις πολυεθνικές. Κατασχέσεις και φοροκυνηγητό για τους μικρούς εμπόρους. Οι κυβερνήσεις αλλάζουν, οι αντιλαϊκές πολιτικές συνεχίζονται. Καλούμαστε να ζήσουμε σαν σκλάβοι χωρίς δικαιώματα. Εμείς δεν θα τους κάνουμε την χάρη. Μαύρη Παρασκευή είπατε; Ευχαριστούμε δεν θα πάρουμε!».

 

ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η «ΜΑΥΡΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ»

Η «Μαύρη Παρασκευή» είναι μια γιορτή του εμπορίου που ακολουθεί την ημέρα των Ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες. Εικόνες με ουρές εκατοντάδων ή ακόμη και χιλιάδων ανθρώπων που θέλουν να επωφεληθούν από τις μεγάλες προσφορές κάνουν το γύρο του κόσμου τη συγκεκριμένη Παρασκευή που είναι πάντα η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου

Να σημειωθεί ότι στο εξωτερικό είναι τέτοια η σημασία της «Μαύρης Παρασκευής» για τους καταναλωτές και τέτοιο το όφελός τους από τις προσφορές, που συχνά σημειώνονται επεισόδια ανάμεσα σε καταναλωτές που περιμένουν στις ουρές. Ο όρος «Black Friday» έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ.

ΓΙΑΤΙ ΜΑΥΡΗ…

Στις αρχές της δεκαετίας του '60, τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.

Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ ου και η ονομασία «Black Friday».

Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, ο όρος «Black Friday» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη φρικτή κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα, λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.

Από το 2008, η «Black Friday» ξεκίνησε και στον Καναδά, προκειμένου να μην ταξιδεύουν οι Καναδοί καταναλωτές στις ΗΠΑ για να ψωνίζουν, ενώ πρόσφατα, μόλις το 2013, η μόδα επεκτάθηκε και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Black Friday πραγματοποιείται, επίσης, στο Μεξικό, στη Ρουμανία, στην Ινδία και στη Γαλλία, ενώ σε κάποιες χώρες πραγματοποιείται μόνο από ηλεκτρονικά καταστήματα.

 

ΑΘΗΝΑ ΠΕΤΡΑΚΑΚΗ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ