ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Ρέθυμνο: Αντιδράσεις και επιφυλάξεις για το νέο έργο μεταφοράς ρεύματος του ΑΔΜΗΕ

0

Από τα Λευκά Όρη ως το Βρύσινα και από το Κέντρος, τον Ψηλορείτη ως τα Ταλέα Όρη, μια γραμμή υψηλής τάσης θα συνδέει τα Χανιά με την Δαμάστα. Και αυτό το οποίο καταγγέλλεται από τους φορείς που αντιδρούν είναι πως δεν προβλέπεται καμία απαγόρευση, γεγονός που σημαίνει πως το Γεωπάρκο του Ψηλορείτη αν και ανήκει στα προστατευόμενα της Ουνέσκο, δεν προστατεύεται τελικά, οι αρχαιολογικοί χώροι, οι περιοχές natura, τα προστατευόμενα πάρκα άγριας ζωής και ενδημικής πανίδας … απλά αγνοούνται!

Αναλυτικά προβλέπεται νέα γραμμή μεταφοράς υψηλής τάσης, συνολικού μήκους 101,3 km (96,8 km εναέριο) από τον Υποσταθμό Χανίων στον υπό κατασκευή Υποσταθμό στη Δαμάστα, που περιλαμβάνει 269 πυλώνες, βαρέως τύπου με μέσο ύψος 33 μ, από τους οποίους οι 150 στον νομό Ρεθύμνου σε αποστάσεις μεταξύ τους περίπου 350 μ.

Το τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς Υψηλής Τάσης που θα διατρέχει τον νομό Ρεθύμνου χωροθετείται εντός των ορίων των Δημοτικών Ενοτήτων Λαππαίων, Ν.Φωκά, Ρεθύμνης, Αρκαδίου, Συβρίτου, Γεροποτάμου, Κουλούκωνα, Μυλοποτάμου  και διέρχεται από τις Τοπικές Κοινότητες Επισκοπής, Αρχοντικής, Αργυρουπόλεως, Ζουριδίου, Αγ. Κωνσταντίου, Ρουστίκων, Κάτω Βαλσαμόνερου, Καλονύκτη, Αγ, Ανδρέα, Γωνιάς, Άνω Βαλσαμόνερου, Καστέλλου, Αρμένων, Καρέ, Όρους, Σελλίου, Ρουσσοσπιτίου, Χρωμοναστηρίου, Πρασιών, Χαρκίων, Αμνάτου, Ελεύθερνας, Αρχαίας Ελεύθερνας, Μαργαριτών, Βιράν Επισκοπής, Γαράζου, Αβδελλά,  Αγ. Μάμα, Καλύβου, Χώνου, Αλοιδών, Αϊμονα, Θεοδώρας, Κρυονερίου, Δοξαρού, Απλαδιανών, Αγ. Ιωάννου, Βενίου, Χουμερίου, Ορθέ, Μελισσουργακίου, Καλανδαρέ, Βωλεώνων, Αποστόλων.

Οι καταγγελίες αυτές αναφέρθηκαν διεξοδικά στην εκδήλωση που έγινε την περασμένη Τετάρτη στον Δημοτικό Κήπο Ρεθύμνου από το Συντονιστικό Ρεθύμνου κατά ΒΑΠΕ, τον Ορειβατικό Σύλλογο Ρεθύμνου και την Παγκρήτια Δικτύωση για το Περιβάλλον.

ΟΙ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ

Σοβαρές καταγγελίες είδαν το φως της δημοσιότητας στην εκδήλωση της περασμένης Τετάρτης.

Ο Δρ Χαράλαμπος Φασουλάς, Γεωπάρκου UNESCO Ψηλορείτη, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Εμείς απ την μεριά μας σαν Γεωπάρκο του Ψηλορείτη είχαμε εκφράσει απ την αρχή στη διαβούλευση την αρνητική μας τοποθέτησης σε αυτή την μελέτη. Παρόλο που θεσμικά δεν μας έλαβαν υπόψη γιατί ισχυρίσθηκαν, ότι το Γεωπάρκο δεν έχει ελληνική υπόσταση και άρα δεν δημιουργεί δεσμεύσεις γι΄αυτούς, εμείς καταθέσαμε την πρόταση μας, ήταν αρνητική απέναντι στη μελέτη θεωρώντας ότι αφενός δεν εξετάστηκαν στο μέγεθος και στο βάθος που θα έπρεπε, οι επιπτώσεις στο περιβάλλον της περιοχής και αφετέρου ότι δεν εξετάστηκαν εναλλακτικές λύσεις που θα μπορούσαν να μειώσουν τα προβλήματα».

Χαρακτηριστικά, στην επίσημη θέση του Γεωπάρκου του Ψηλορείτη αναφέρεται: «Το Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO του Ψηλορείτη εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του στην προτεινόμενη λύση για την όδευση της νέας γραμμής μεταφοράς Υψηλής τάσης Χανιά – Δαμάστα του ΑΔΜΗΕ. Αν και, όπως αναφέρεται στη ΜΠΕ, μέχρι τώρα δεν υπάρχουν με βάση την υφιστάμενη περιβαλλοντική νομοθεσία όροι και περιορισμοί για το γεωπάρκο του Ψηλορείτη, θα πρέπει να τονίσουμε ότι η Χώρα μας έχει αναλάβει την υποχρέωση απέναντι στην UNESCO να προστατεύσει τη φυσική και πολιτισμική κληρονομιά του Γεωπάρκου για την οποία έχει λάβει την αναγνώριση και επαναξιολογείται κάθε τέσσερα χρόνια. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να αποφεύγει δράσεις που καταστρέφουν το φυσικό του περιβάλλον και υποβαθμίζουν τα πολιτισμικά του χαρακτηριστικά, όπως εμφανώς προβλέπεται να γίνει με την προτεινόμενη λύση».

Ο κ. Κώστας Ηλιάκης, πρόεδρος εργαζομένων ΔΕΗ Χανίων υποστήριξε μεταξύ άλλων, ότι «Αυτό που θέλουν να γίνει τώρα είναι να βάλουν τους πυλώνες όσο γίνεται πιο κοντά στα βουνά για να μπορέσουν να συνδέσουν ανεμογεννήτριες στο μέλλον. Αυτή είναι και η ουσία. Η διασύνδεση πρέπει να γίνει, δηλαδή ένα καλώδιο από τη στιγμή που αποφασίστηκε χρόνια πίσω να γίνει η διασύνδεση από Πελοπόννησο -Καστέλλι -Χανιά και Αθήνα-Ηράκλειο, αυτά τα δύο καλώδια για την ευστάθεια του συστήματος, δηλαδή, Δαμάστα-Ξηλοκαμάρα πρέπει να γίνει. Δεν μπορούμε να είμαστε απέναντι σε αυτό το πράγμα, πρέπει να γίνει. Υπάρχουν όμως και άλλοι τρόποι». Ο ίδιος τόνισε: «Ακόμα και η υπογειοποίηση του έργου ειναι δύσκολη διότι το καλώδιο θα περάσει μέσα από κατοικημενες περιοχές, θα γίνουν πολλές παρακάμψεις και πολλές ενστάσεις που θα καταλήξουν σε δικαστικές διαμάχες, πράγμα πολύ χρονοβόρο. Δεν υπάρχει αδιέξοδο όπως αναφέρουν , υπάρχει λύση έτσι ώστε να αποφευχθεί η καταστροφή του φυσικού τοπίου αλλά και η έκθεση των πολιτών στην ακτινοβολία των πυλώνων. Το καλώδιο μπορεί να ποντιστεί στην θάλασσα όπως συμβαίνει στην Ιταλία και το Ισραήλ».

Η Δρ Άννα Δασκαλάκη, γεωπόνος, πρόεδρος ΔΕ του Παραρτήματος Κρήτης του ΓΕΩΤΕΕ, είπε μεταξύ άλλων: «Το ΓΕΩΤΕΕ ασχολήθηκε με την μελέτη περιβαλλοντικών εκδόσεων με δύο σκέλη, ένα ήταν η ουσία του έργου και οι επιπτώσεις και θεωρήσαμε ότι επειδή το έργο δεν είναι μόνο η εγκατάσταση των πυλώνων είναι και τα συνοδά έργα, η διάνοιξη δρόμων κλπ, τα οποία περνάνε μέσα από περιοχές NATURA, ξέρουμε ότι η διάνοιξη δρόμων στα ορεινά έχει δυσμενείς επιπτώσεις για το περιβάλλον, όλο αυτό είναι το ένα κομμάτι. Στη  αγροτική γη επίσης επηρεάζει και υποβαθμίζει. Έχουμε γενικά μια παρέμβαση σε ένα κομμάτι της Κρήτης, το οποίο θεωρούμε ότι έχει μια δυναμική σε σχέση με τη συγκράτηση του πληθυσμού που ασχολείται με τη γεωργία και μπορεί να έχει και άλλη μια παράλληλη απασχόληση με την ήπια τουριστική ανάπτυξη και όλη αυτή η προοπτική χάνεται με τη δημιουργία ενός τέτοιου έργου.  Η θέση μας είναι αρνητική και επίσης θεωρήσαμε ότι η μελέτη θα έπρεπε να εξετάσει και άλλες λύσεις, θα έπρεπε να είναι πιο σαφής, να περιγράφει καλύτερα τα έργα, διότι σας λέω αυτό πέρα από τους πυλώνες είναι και οι δρόμοι, οι δρόμοι για να ανοιχτούν, οι δρόμοι για να συντηρηθούν”. Η ίδια επισήμανε: «Στο έργο δεν λέμε όχι. Δεν λέμε ότι θα μείνει αποκομμένο, ότι θα γίνεται κάτι στην ανατολική Κρήτη και δεν θα συνδέεται με τη δυτική,  δεν είμαστε αρνητικοί στη μεταφορά του καλωδίου, αλλά θέλουμε να γίνει με ένα τρόπο που δεν θα επηρεάζει την ανάπτυξη και τα χρήματα δεν μπορούν να αποτιμήσουν σε καμία περίπτωση τη ζημιά που θα γίνει στο περιβάλλον και θα είναι ανεπανόρθωτη. Αυτό είναι το πρόβλημα».

Τέλος, η Αρχιτέκτονας Βάννα Σφακιανάκη, μέλος των συλλογικών φορέων που αντιδρούν, δήλωσε: «Νομίζω πως θα ήταν πολύ καλύτερα αν τα λέγαμε όλα και δεν υπήρχε τόση πολύ παραπληροφόρηση, τόσο έλλειψη πληροφόρησης και παραπληροφόρηση. Έχω έντονα την αίσθηση ότι η σκοπιμότητα δεν είναι για να γίνει ασφαλές το δίκτυο, το οποίο πρόσφατα εγγυήθηκε μια μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αυτής της διασύνδεσης ότι θα είναι ασφαλές αλλά η ασφάλεια αφορά κυρίως τους επενδυτές, δηλαδή τη δυνατότητα να μπουν σε πιο πολλά έργα στην Κρήτη και να έχουν τη δυνατότητα να μην έχουν περικοπές ενέργειας, δηλαδή να μην γίνεται συμφόρηση στα δίκτυα, αυτό έχω καταλάβει απ όσα έχουν πει και νομίζω πρέπει να επιμείνουμε στο θέμα της σκοπιμότητας.

Αν δεν αποδειχθεί η σκοπιμότητα το έργο αυτό μπορεί να μην γίνει. Αν αποδειχθεί ότι πρέπει να γίνει, πρέπει να δούμε ανάμεσα στις εναλλακτικές λύσεις.

Το πρώτο που θα έπρεπε να εξετάσουμε είναι αν μπορεί να γίνει αναβάθμιση στις υπάρχουσες γραμμές, διαφορετικά και υπογειοποίηση και το υποθαλάσσιο καλώδιο πρέπει να εξεταστούν σοβαρά». 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ