ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Γ. Λιονάκης: «Σημαντικό οι οδηγοί να προσαρμόζουν την οδήγηση τους στις συνθήκες επικρατούν»

0

 Στα τροχαία ατυχήματα στην Κρήτη αναφέρθηκε για ακόμα μια φορά ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων κ. Γιάννης Λιονάκης, ο οποίος έχοντας όλα τα στοιχεία τα οποία δίνουν τη συνολική εικόνα μίλησε στον 9,80 fm.

Για το πως εξελίσσονται τα πράγματα από πλευράς τροχαίων ατυχημάτων στην Κρήτη μίλησε ο κ. Γιάννης Λιονάκης, τονίζοντας ότι είναι σημαντικό οι οδηγοί να προσαρμόζουν την οδήγηση τους στις συνθήκες που κάθε φορά επικρατούν, υπογραμμίζοντας συγχρόνως ότι οι σοβαρές πολιτείες δεν αρκούνται στα ευχολόγια.

Συνέντευξη Σταύρος Ρακιντζής

Ποια είναι η εικόνα που έχουμε για το πρώτο 6μηνο του 2024 σε σχέση με τα τροχαία ατυχήματα στην Κρήτη;

«Έχουμε ήδη αυτή 20 νεκρούς στο νησί μας και πίσω είναι η δύσκολη περίοδος. Βλέπουμε ιδιαίτερα τις τελευταίες μέρες πάλι υπάρχει μία πυκνότητα τροχαίων τα οποία προβληματίζουν. Δεν απέχει πολύ ο τραυματισμός ο απλός, ο ελαφρύς, από το σοβαρό τραυματισμό ή το θάνατο. Η μη χρήση ενός κράνους, η μη χρήση μίας ζώνης ασφαλείας, μία παραπάνω ταχύτητα μπορεί να φέρουν αποτελέσματα τραγικά σε ένα τροχαίο. Φαίνεται ότι κάπου τα πράγματα αρχίζουν να δυσκολεύουν, παρά το ότι έχουμε διαστήματα με πολλά προβλήματα, όπως ήταν ο μήνας Μάιος, που ήταν πάρα πολύ κακός μήνας, επίσης ο Απρίλιος. Ο Ιούνιος πηγαίνει καλύτερα, αλλά είπαμε ότι η μεγάλη πυκνότητα κυκλοφορίας και μεγαλύτερο πρόβλημα ξεκινάει κυρίως αυτή την εποχή. Για αυτό πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί».

Πως είναι τα πράγματα σε σχέση με πέρυσι;

«Πέρυσι συνολικά είχαμε 39 όλο το χρόνο. Θα δούμε φέτος πως θα πάνε τα πράγματα. Είπαμε ότι μερικές φορές, παρά το ότι κανένα τροχαίο δεν είναι τυχαίο, χρειάζεται κάποια αγαθή συγκυρία για να μην έχεις χειρότερα αποτελέσματα.

Παρατηρούσα κινούμενος προς Χανιά, ότι υπάρχουν κάποιοι νεαροί οδηγοί, οι οποίοι κάνουν «παράξενα πράγματα» στο δρόμο. Είναι και η πυκνότητα κυκλοφορίας τέτοια που δε σου επιτρέπει, λες για παράδειγμα φεύγοντας από Χανιά, να βρεις σημείο να περάσεις, μέχρι να φτάσεις στο Ρέθυμνο. Δε βρίσκεις γιατί και τα δύο ρεύματα αυτή την εποχή είναι γεμάτα από αυτοκίνητα. Εκείνοι που επιχειρούν να το κάνουν, να μην το κάνουν. Η τροχαία του ΒΑΟΚ ξέρουμε κάνει πολύ σοβαρή δουλειά με αποτέλεσμα την απομείωση των τροχαίων του ΒΟΑΚ. Θέλω να θυμίσω ότι τη δεκαετία του 2000 είχαμε μέσο όρο 28 νεκρούς το χρόνο στο ΒΟΑΚ, αυτή τη στιγμή είμαστε στους οκτώ με δέκα. Είναι μία εξαιρετικά αγαθή συγκυρία που ήρθαν τα λίγα χιλιόμετρα με διαχωριστικό στηθαίο, μαζί με την αστυνόμευση, παρά το ότι θα υπάρχει πάντα ο έξυπνος ο  οποίος θα βρεθεί σε διπλή διαχωριστική να μη δίνει σημασία πάνω στις στροφές.»

Τι παράξενο δηλαδή έχετε δει στο δρόμο;

«Αυτό που θεωρώ ότι σκοτώνει στο νησί μας είναι η οδήγηση στα αριστερά της διπλής διαχωριστικής γραμμής. Δεν το λέω επειδή ο κώδικας το απαγορεύει. Το πλάτος είναι μικρό. Δεν έχεις εδώ περιθώρια να κάνεις περίεργα πράγματα. Η προσπέραση είναι ένα γεγονός το οποίο στο νησί μας το παίρνουμε αψήφιστα και επειδή έχουμε πολλούς θα έλεγα μάγκες που κυκλοφορούν και θέλουν να είναι πρώτοι, βγάζοντας από μέσα τους όλη την επιθετικότητα στην οδήγηση. Η επιθετικότητα στην οδήγηση σημαίνει ότι θέλω να παραβιάσω, να είμαι πρώτος, παραβιάζοντας την προτεραιότητα του άλλου. Οι κρητικοί είναι επιθετικοί οδηγοί, είναι το κύριο χαρακτηριστικό των κρητικών οδηγών. Εκεί βρίσκεται το μεγαλύτερο μας πρόβλημα, ενώ δεν έχεις τις καλύτερες γνώσεις οδηγικής συμπεριφοράς και επάρκειας, αφού δεν έχεις το καλύτερο οδικό δίκτυο, δεν έχεις και το καλύτερο αυτοκίνητο. Τα περισσότερα μεγάλα και βαριά αυτοκίνητα που βλέπετε εδώ στο νησί μας μεταχειρισμένα έχουν έρθει και μάλιστα δεύτερα και τρίτα χέρια από το εξωτερικό. Μην ενθουσιαζόμαστε. Η συντήρηση που κάνουμε επίσης μη θεωρήσετε ότι είναι η καλύτερη δυνατή. Πλημμελής πάρα πολλές φορές.»

Άρα οχήματα που κυκλοφορούν έχουν φθορές και ελλιπή συντήρησή…

«Είμαστε η τρίτη χώρα από το τέλος στην Ευρώπη στο γηραιότερο στόλο οχημάτων. Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων μας είναι 18,5 χρονών, τη στιγμή που ο μέσος ευρωπαϊκός όρος βρίσκεται στα10 με 10,5 χρόνια και υπάρχουν χώρες της κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης που δεν είναι πάνω από έξι χρόνια.»

Η δικαιολογία πάντως των οδηγών είναι ότι δεν μπορούν να πηγαίνουν με 50 στην Εθνική Οδό. 

«Εγώ δεν θα πω ότι δεν είναι πραγματικά ταλαιπωρία να θέλεις να κάνεις τα 58 χιλιόμετρα Χανιά-Ρέθυμνο να χρειάζεσαι μία ώρα και ίσως και παραπάνω πολλές φορές. Τώρα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο είναι φορές που πραγματικά χρειάζεσαι μία ώρα. Αυτό όντως σε οποιαδήποτε χώρα ευρωπαϊκή πεις ο Ε90 ο δικός μας, που είναι χαρακτηρισμένος αυτοκινητόδρομος, σου λέει ότι η μέση ταχύτητα σου είναι εποχές που φτάνει τα 50 χιλιόμετρα, ενώ ο συνέλληνας σου θα μπορέσει να κινηθεί σε μισή ώρα το πολύ, στην άλλη Ελλάδα, αντιλαμβάνεται κάποιος ότι είναι μία τραγικότητα και πραγματικά χρειάζεται υπομονή με όλα αυτά τα στοιχεία που συνάδουν με την ασφαλή οδήγηση. Αυτό πρέπει να καταλάβουμε, δεν μπορείς να κάνεις, είναι δύσκολο, είναι ταλαιπωρία. Ο καλύτερος οδηγός είναι ο ευπροσάρμοστος οδηγός. Αυτός δηλαδή προσαρμόζει την οδήγηση του στις συνθήκες που κάθε φορά επικρατούν.»

Οι συνθήκες στο ΒΟΑΚ σε σχέση με τους επαρχιακούς δρόμους ποιες είναι;

«Το πρόβλημα έχει μετακομίσει από το ΒΟΑΚ. Το κακό ήρθε μέσα στις πόλεις που εξακολουθούμε και τρέχουμε με υπερβολικές ταχύτητες. Ιδιαίτερα οι μηχανές και βεβαίως στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, το οποίο παραμένει το ίδιο.

Γιατί έχουμε τόσο μεγάλο αριθμό τροχαίων;

«Όταν εξακολουθείς να συμπεριφέρεσαι με τον ίδιο τρόπο και να κάνεις κάτι δεν μπορείς να περιμένεις διαφορετικά αποτελέσματα. Δεν άλλαξε ούτε η παιδεία μας ούτε οι δρόμοι μας ούτε η συμπεριφορά μας. Δεν κάναμε κάτι να αλλάξουμε, να πούμε ότι ξεκινήσαμε να κάνουμε ολιστική προσέγγιση του θέματος, ότι ξεκίνησε η γενικευμένη αστυνόμευση, ότι μπήκαν κάμερες στις πόλεις, μέσα τα φανάρια που παραβιάζονται. Επίσης δε βελτιώθηκε ο στόλος και δόθηκαν κίνητρα, όπως για παράδειγμα υπάρχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο κόσμος δεν βρίσκεται σε φάση ευμάρειας οικονομικής ώστε να μπορέσει να αλλάξει το αυτοκίνητό του. Όταν δεν έχεις όλα αυτά και εξακολουθείς να λειτουργείς με τον ίδιο ή και χειρότερο τρόπο, τα αποτελέσματα θα είναι τα ίδια. Ξέρετε οι σοβαροί άνθρωποι και οι σοβαρές πολιτείες δεν αρκούνται στα ευχολόγια, κάνουν δράσεις.»

Η κατάσταση στο Ρέθυμνο πώς είναι;

«Το Ρέθυμνο φέτος πάει καλά. Παραδοσιακά, με εξαίρεση μία χρονιά, το Ρέθυμνο και το Λασίθι είναι εντάξει, με εξαίρεση το 2008 - 2009 που ήταν κακές χρονιές, είναι σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με αυτά που συμβαίνουν στη ας Ηράκλειο και Χανιά. Τα Χανιά παραδοσιακά έχουν μεγάλο ζήτημα και είναι κάτι που πρέπει να το επισημαίνουμε. Για παράδειγμα ο νομός Χανίων έχει 39 νεκρούς μέχρι σήμερα ανά εκατομμύριο κατοίκων, αφού παρατηρήσω ότι η κεντρική και βόρεια Ευρώπη έκλεισε πέρυσι κατά μέσο όρο με 23 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων όλο το χρόνο. Ο νομός Ηρακλείου 40 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, ο νομός Λασιθίου 13 ανά εκατομμύριο κατοίκων και ο νομός Ρεθύμνου 12 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων. Είναι μία χρονιά που εξελίσσεται καλά. Μακάρι να συνεχίσει έτσι. Θα έλεγα στον κόσμο να προσέχει ιδιαίτερα όταν φεύγει από το Ρέθυμνο προς Ηράκλειο, εκεί με προβληματίζει η συμπεριφορά στις παρυφές του Ρεθύμνου, εκεί προς Αδελιανό Κάμπο, εκεί να προσέχει πολύ και να προσέχουν οι οδηγοί γιατί το 80% των θανατηφόρων τροχαίων που έχουμε τα τελευταία χρόνια στο Ρέθυμνο τα έχουμε τις μεταμεσονύχτιες με πρωινές ώρες, με μηχανές και ταχύτητες προς τα ανατολικά κυρίως της πόλης. Επίσης στην περιοχή εκεί τα τελευταία δύο-τρία χρόνια είχαμε κάποια προβλήματα εκεί ανάμεσα σε Πάνορμο Πέραμα, να δείξει μεγαλύτερη προσοχή ο κόσμος.»

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ